2010-01-11, 00:19
Medlem
Voltaire1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag tycker de här försöken att kliniskt definiera vad som är en människa är ganska obehagliga.

Man skulle ju kunna dra samma argument på dementa gamlingar, eller handikappade o.s.v. Snart öppnar man upp för en hel flod av "barmhärtighetsmord".

Och egentligen är det väl så att ifall, låt oss säga, du hade aborterats i den första eller 21 första veckan, oavsett iall du hade utvecklade pannlober eller ej, så hade det varit du som förnekats ditt liv. Det vill säga ifall det som utgör du inte begränsas till dina upplevelser av sensoriska intryck.

Jag vet inte ifall du läste Abby Johnsons historia*, men jag berördes av ur hon berättade att hon sagt upp sig från sitt arbete på en abortklinik då hon via ultraljud sett hur ett 13 veckor gammalt foster försökte undkomma den sond som var menad att fördriva den lille.

* http://abcnews.go.com/Health/MindMoodNews/planned-parenthood-clinic-director-joins-anti-abortion-group/story?id=8999720

Jag anser att ingen människa är mer värd än någon annan, att alla har rätt till liv. Jag anser inte att man kan på något sätt berättiga mord. Däremot så anser jag att man inte kan kalla abort för mord.
Du utgår ifrån att människan har en själ som knyts till fostret i livmodern, right?

Hade jag aborterats så hade det varit så. Jag älskar mitt liv, men det är inte värt så mycket. Hur skulle jag någonsin kunnat protestera eller känna detta? Och hur vet vi att jag inte hade fötts ändå? Kanske i Indien? Det vet man inte. Jag kanske hade berövats denna fysiska kropp, men kanske inte liv?

Citat från länken
Citat:
..Although she had originally been happy at her job, Johnson slowly grew to question "the motives of the organization," she said, particularly because her superiors were "pushing clinics that did have an abortion program to bring in more money."
Ja... abortlagar bör ses om om man kan tjäna pengar på att folk gör abort. Det är vad jag tycker om artikeln.
V
Citera
2010-01-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Insaxat från Ja till Livets FAQ.

Hur ska man egentligen kunna veta vad ett ofött barn känner?
Jag är säker att foster känner betydligt mindre smärta än en fullvuxen ko vid slakt. Vidare, "Ja till Livet" verkar inte ha större koll. Hjärndelar som ansvarar för medvetandet uppstår inte förrän efter vecka 24-28. Bebisar blir inte självmedvetna förrän veckor efter födelsen (vilket betyder att spädbarnsmord aldrig kan jämföras med mord på vuxen person).
Citat:
Its physical substrate, the thalamo-cortical complex that provides consciousness with its highly elaborate content, begins to be in place between the 24th and 28th week of gestation.
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=when-does-consciousness-arise
Citat:
Man skulle ju kunna dra samma argument på dementa gamlingar, eller handikappade o.s.v. Snart öppnar man upp för en hel flod av "barmhärtighetsmord".
Som är fel för att? Ifall individen inte är medveten, saknar autonomi, förmåga att känna smärta och lust.

Citat:
Och egentligen är det väl så att ifall, låt oss säga, du hade aborterats i den första eller 21 första veckan, oavsett iall du hade utvecklade pannlober eller ej, så hade det varit du som förnekats ditt liv. Det vill säga ifall det som utgör du inte begränsas till dina upplevelser av sensoriska intryck.
Hänger du med i debatten? Om individer saknar ovanstående egenskaper är deras liv inget värt. Att döda ett foster är moraliskt likvärdigt att döda ett djur med motsvarande egenskaper.
Citera
2010-01-11, 07:38
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Som är fel för att? Ifall individen inte är medveten, saknar autonomi, förmåga att känna smärta och lust.
Det skulle kunna anses vara fel pga att man berövar individen sin kommande medvetenhet (eller potential till denna), autonomi och förmåga att känna smärta & lust. I en del koma-patienters fall, och i när det gäller abort så är detta en applicerbar tanke.
Senast redigerad av KlausDaimler 2010-01-11 kl. 07:48.
Citera
2010-01-11, 07:44
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Hänger du med i debatten? Om individer saknar ovanstående egenskaper är deras liv inget värt. Att döda ett foster är moraliskt likvärdigt att döda ett djur med motsvarande egenskaper.
Men att jämföra dödande av foster med dödande av djur är inget i sig självt hållbart argument för berättigande av abort.Man skulle hävda att det är moraliskt fel att döda djur med motsvarande egenskaper.

Sen undrar jag vilka djur som har motsvarande egenskaper.

Däremot så skulle man kunna fråga sig vilka egenskaper som vi värderar liv utifrån? Och vilka innehar dessa? Om man hittar ett svar på detta så kan man i konsekvensens namn fastställa värdet på såväl foster som djur. Och detta skulle då vara ett hållbart argument för/emot abort/dödandet av djur. (Om man utgår ifrån att värdet som jag nyss nämnde är moraliskt okränkbart)
Citera
2010-01-11, 09:20
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emodolf
Abort är inte rätt. Inte det minsta. [...] Den enda anledningen till att jag skulle gå med på abort är om min frus hälsa vore i stor fara.
Här har vi ett intressant dilemma.
Abort innebär garanterat att fostret dör. Att behålla det kan inte "garantera" att din fru får sätta livet till (även om risken är stor).
Citera
2010-01-11, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
Jag anser att ingen människa är mer värd än någon annan, att alla har rätt till liv. Jag anser inte att man kan på något sätt berättiga mord. Däremot så anser jag att man inte kan kalla abort för mord.
Du utgår ifrån att människan har en själ som knyts till fostret i livmodern, right?

Hade jag aborterats så hade det varit så. Jag älskar mitt liv, men det är inte värt så mycket. Hur skulle jag någonsin kunnat protestera eller känna detta? Och hur vet vi att jag inte hade fötts ändå? Kanske i Indien? Det vet man inte. Jag kanske hade berövats denna fysiska kropp, men kanske inte liv?

Citat från länken

Ja... abortlagar bör ses om om man kan tjäna pengar på att folk gör abort. Det är vad jag tycker om artikeln.
V

I det här fallet handlar det väl mer om mina känslor, än min uppfattning om huruvida vi har en själ eller inte.

Hur skulle jag kunna begränsa min omtanke om ett litet försvarslöst barn, som ingen annan värld känner än sin mammas mage, till en teoretiskt diskussion om pannlober och en eventuell själ?

Handlar det om värde? Jag vet inte hur man värderar liv..

Handlar det om att barnet kanske inte känner något? Vore det ok att mörda en människa, så länge mördaren är noga med att se till att offret inte märker att man smyger sig på med en slaktmask, och inte tilläts uppleva eller känna sin egen död?
Eller ännu värre, tank ifall barnet känner något?

Berördes du inte alls av att det lilla barnet Abby Johnson såg faktiskt tycktes kämpa för sitt lilla liv?
Citera
2010-01-11, 11:43
Avslutad
Citat:

Skulle du äta ett barn också
Citera
2010-01-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausDaimler
Det skulle kunna anses vara fel pga att man berövar individen sin kommande medvetenhet (eller potential till denna), autonomi och förmåga att känna smärta & lust. I en del koma-patienters fall, och i när det gäller abort så är detta en applicerbar tanke.
Om en person tidigare varit medveten men förlorat förmågan måste man utgå från vad komapatienten hade velat i sådan situation. Om personen önskat hållas vid liv ska det respekteras. Om inte, kan det vara rätt att ta individens liv.

Citat:
Ursprungligen postat av KlausDaimler
Men att jämföra dödande av foster med dödande av djur är inget i sig självt hållbart argument för berättigande av abort. Man skulle hävda att det är moraliskt fel att döda djur med motsvarande egenskaper.
Jag säger inte att slakt av djur berättigar abort. Bara påpekar "pro-life" rörelsens hyckleri. Vad de egentligen menar är "Ja till mänskligt liv". Det kallas även för rasism.

Citat:
Sen undrar jag vilka djur som har motsvarande egenskaper.
Beror på stadiet (veckan). Men en hund visar fler tecken på rationalitet än ett foster under tredje trimestern.

Citat:
Däremot så skulle man kunna fråga sig vilka egenskaper som vi värderar liv utifrån? Och vilka innehar dessa? Om man hittar ett svar på detta så kan man i konsekvensens namn fastställa värdet på såväl foster som djur. Och detta skulle då vara ett hållbart argument för/emot abort/dödandet av djur. (Om man utgår ifrån att värdet som jag nyss nämnde är moraliskt okränkbart)
Att undvika smärta är en fundamental strävan alla levande väsen har. Jag föreslår att liv ska värderas efter rationalitet, autonomi, medvetande samt förmågan att uppleva smärta och lust. Det är t.ex. lag på dödshjälp för djur (hundar, katter etc) som innehar obotlig och plågsam sjukdom.

Citat:
Skulle du äta ett barn också
Läs inläggen istället för att komma med korkade kommentarer.
Citera
2010-01-11, 17:49
Avslutad
Citat:

Läs inläggen istället för att komma med korkade kommentarer.

Det var en fråga. Jag glömde visst frågetecknet.

Men ifall ett barn inget värde har, och ifall abort kan rättfärdigas genom att "foster känner betydligt mindre smärta än en fullvuxen ko vid slakt", så kan väl frågan( eller kanske snarare; svaret) tjäna som grund till vidare diskussion.

Skulle du äta ett barn? Om inte; varför?
Citera
2010-01-11, 17:56
Medlem
Citat:
Det var en fråga. Jag glömde visst frågetecknet.

Men ifall ett barn inget värde har, och ifall abort kan rättfärdigas genom att "foster känner betydligt mindre smärta än en fullvuxen ko vid slakt", så kan väl frågan( eller kanske snarare; svaret) tjäna som grund till vidare diskussion.

Skulle du äta ett barn? Om inte; varför?
Ta en titt i följande tråd https://www.flashback.org/showthread.php?t=939233
Citera
2010-01-11, 17:57
Avslutad
Citat:
Ta en titt i följande tråd https://www.flashback.org/showthread.php?t=939233

Men va fan, kan du inte bara svara på frågan?

Varför ska jag gå igenom en hel jävla tråd?
Citera
2010-01-11, 18:05
Medlem
Citat:
Men va fan, kan du inte bara svara på frågan?

Varför ska jag gå igenom en hel jävla tråd?
Räcker med att läsa första inlägget.
Citat:
Personligen ser jag inget fel med att äta en människa med undantag att offret inte lider för min skull. Detta med förutsättning att:
  • Individen inte velat bli äten, det måste respekteras
  • Anhöriga vill ha kroppen intakt
Sedan är "barn" inte samma som "foster".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in