Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag tycker de här försöken att kliniskt definiera vad som är en människa är ganska obehagliga.
Man skulle ju kunna dra samma argument på dementa gamlingar, eller handikappade o.s.v. Snart öppnar man upp för en hel flod av "barmhärtighetsmord".
Och egentligen är det väl så att ifall, låt oss säga, du hade aborterats i den första eller 21 första veckan, oavsett iall du hade utvecklade pannlober eller ej, så hade det varit du som förnekats ditt liv. Det vill säga ifall det som utgör du inte begränsas till dina upplevelser av sensoriska intryck.
Jag vet inte ifall du läste Abby Johnsons historia*, men jag berördes av ur hon berättade att hon sagt upp sig från sitt arbete på en abortklinik då hon via ultraljud sett hur ett 13 veckor gammalt foster försökte undkomma den sond som var menad att fördriva den lille.
* http://abcnews.go.com/Health/MindMoodNews/planned-parenthood-clinic-director-joins-anti-abortion-group/story?id=8999720
Och egentligen är det väl så att ifall, låt oss säga, du hade aborterats i den första eller 21 första veckan, oavsett iall du hade utvecklade pannlober eller ej, så hade det varit du som förnekats ditt liv. Det vill säga ifall det som utgör du inte begränsas till dina upplevelser av sensoriska intryck.
Jag vet inte ifall du läste Abby Johnsons historia*, men jag berördes av ur hon berättade att hon sagt upp sig från sitt arbete på en abortklinik då hon via ultraljud sett hur ett 13 veckor gammalt foster försökte undkomma den sond som var menad att fördriva den lille.
* http://abcnews.go.com/Health/MindMoodNews/planned-parenthood-clinic-director-joins-anti-abortion-group/story?id=8999720
Jag anser att ingen människa är mer värd än någon annan, att alla har rätt till liv. Jag anser inte att man kan på något sätt berättiga mord. Däremot så anser jag att man inte kan kalla abort för mord.
Du utgår ifrån att människan har en själ som knyts till fostret i livmodern, right?
Hade jag aborterats så hade det varit så. Jag älskar mitt liv, men det är inte värt så mycket. Hur skulle jag någonsin kunnat protestera eller känna detta? Och hur vet vi att jag inte hade fötts ändå? Kanske i Indien? Det vet man inte. Jag kanske hade berövats denna fysiska kropp, men kanske inte liv?
Citat från länken
Citat:
Ja... abortlagar bör ses om om man kan tjäna pengar på att folk gör abort. Det är vad jag tycker om artikeln.
..Although she had originally been happy at her job, Johnson slowly grew to question "the motives of the organization," she said, particularly because her superiors were "pushing clinics that did have an abortion program to bring in more money."
V