2011-06-26, 20:29
Medlem
Det föds så många oönskade, oälskade barn varje år, de misshandlas, utnyttjas, mördas. Istället för att föräldrarna är så stronga att de lämnar bort sitt barn får barna lida för att de födits. Nej, det är humanare att de dör i början av en graviditet än att leva i ett helvete...Sen kan ju tvångssterilisering vara aktuellt för de mödrar som dödat sitt barn......
Citera
2011-06-27, 16:14
Medlem
Tyko.Jonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och hon förstår naturligtvis inte huuuuuur det där som hon inte vill bära på hamnade där inne......

Ursäkta, men jag tycker man nedvärderar kvinnors intelligens när man resonerar så där och det värsta är att kvinnor själva är med på resonemanget.

Vart har ansvarstänket tagit vägen?..."Orsak och verkan"..."det man sår får man skörda"..."som man bäddar får man ligga"....
Det man gör får oundvikligen k o n s e k v e n s e r.
Vad säger du om preventivmedel som inte fungerar, eller våldtäkt? Är det också kvinnans ansvar att se till att hon inte blir våldtagen, eller bör vi i ett samhälle hjälpas åt istället och göra det bästa för att folk ska få ett bra liv?
Citera
2011-08-10, 13:57
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillerQueen
Alltså e det aldrig rätt med abort.

Hur i helvete kan man resonera så?
Så en tjej som blivit gravid genom incest eller våldtäkt måste bära och föda det barnet?
Eller en tjej som blir gravid, inser att hon är för ung både åldersmässigt & mentalt, men hon måste ändå bli mamma?

Som kvinna ska man alltid ha rätt att få välja abort.
Citera
2012-02-04, 22:08
Medlem
Om abort är mord... Är att svälja satsen kannibalism då?

Efter att ha rullat lite i sänghalmen med tjejen. Så kom jag och tänka på en lustig sak lite rent random.

Många vill förbjuda abort då det är "mord". Men om en tjej (eller kille) sväljer satsen vid oralsex, är de också mord? Eller snarare kannibalism?
Fostret som tas bort vid abort är ju inte fullt utvecklat, likaså med spermier. Och fostret kan inte existera utan spermien.

Så hur ligger det till?
Är det kannibalism att svälja satsen?
Varför? Varför inte?
Frågan är främst riktad till abort-motståndare.

Ber om ursäkt om den passar bättre någon annanstans och ber moderator flytta om den inte passar här. Tycker dock det är en filosofisk fråga.
Funderade på sexforumet, och halvt på religion (då dessa mest är emot abort) men det blev här.
Citera
2012-02-04, 22:12
Medlem
jäjgs avatar
Är du allvarlig?

Du fattar väll själv att det är skillnad på spermier (INTE MÄNNISKA) och foster (MÄNNISKA)? Hur "utvecklade" spermier än blir kan de aldrig bli människor.

Foster kan inte existera utan mat, är det kannibalism att äta mat?
Citera
2012-02-04, 22:13
Medlem
Jag thread-jackar lite och hänger på en fråga till TS:

Du som är abortmotståndare, vänligen redovisa för din trosuppfattning, att endast redovisa "troende/agnostiker/ateist" går bra också, men helst vilken religion/kyrka du är med i.
Citera
Medlem
Radikalt cool frågeställning.

Kan inte påstå att jag har någon åsikt. Men det här med fostret vid abort. Är inte ett av argumenten för att förbjuda det att fostret faktiskt har utvecklat ett medvetande på något sätt?

Tycker man brukar höra sånt.
Citera
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Är för abort, tycker inte att det är kannibalism. Tycker att det är skillnad på en spermie och ett foster. Tycker dock ändå inte att det är fel med abort, enligt mig börjar livet vid födseln. Låt gå att fostret är på väg att bli en människa, men mig veterligen har man inget medvetande som ett foster i sin mammas mage. Man är en del av sin mamma, således bestämmer hon om man skall få leva eller ej.
Citera
2012-02-04, 22:17
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Jag thread-jackar lite och hänger på en fråga till TS:

Du som är abortmotståndare, vänligen redovisa för din trosuppfattning, att endast redovisa "troende/agnostiker/ateist" går bra också, men helst vilken religion/kyrka du är med i.

Jag är ateist. Och jag är inte rabiat abortmotståndare, jag ser det mer som ett filosofiskt problem. Jag ser inte hur man kan motivera abort utan att samtidigt öppna för mord på spädbarn och handikappade.
Citera
2012-02-04, 22:23
Medlem
Förbjuder man p-piller och kondomer också för att de anses vara en form av mord. Är man för preventivmedel är det nog ingen fara, trots att man är emot abort.
Citera
2012-02-04, 22:35
Medlem
K.R.I.Ts avatar
Jadu....
Citera
2012-02-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Är du allvarlig?

Du fattar väll själv att det är skillnad på spermier (INTE MÄNNISKA) och foster (MÄNNISKA)? Hur "utvecklade" spermier än blir kan de aldrig bli människor.

Foster kan inte existera utan mat, är det kannibalism att äta mat?
Spermier är förstadiet till foster, som är förstadiet till människa.

Du kan inte spruta en människas spermier i en häst, och förvänta dig att de blir ett föl.
Så rent tekniskt är en spermie lika mycket människa som ett foster. Bara inte lika utvecklad. För fostret var en spermie.
Låt oss säga att du är soldat, men blir befordrad till general. Du jobbar inte mindre inom försvaret för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in