2014-05-01, 11:43
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Rent filosofiskt. Vad avgör rätt och fel?
Det gör jag.
Citera
2014-05-01, 11:44
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det gör jag.

Tråkmåns
Citera
2014-05-01, 12:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Är det eller är det inte, i din mening, ett argument för att tillåta abort att brottsligheten kan antas bli lägre? Om inte, varför tog du upp det?

Det är en följd. En positiv sådan. Bara en reflektion egentligen.
Enligt mig är abort något varje kvinna får bestämma själv, jag har inga synpunkter på det egentligen och jag behöver inga argument.
Citera
2014-05-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Man anser att ett foster blir ett barn vid födseln. Det är en definition som man valt. Således bryter läkare ej mot läkareden vid abort. Sedan kan man diskutera hur definitionen ska vara, när cellklumpen blir en människa.

I Sverige är det dock förbjudet att abortera ett foster som skulle överleva utanför livmodern om det hade fötts i den aktuella veckan. Foster under 20 veckor gör det definitivt inte.
Vetenskapen vet knappt någonting om någonting, visst har vi en massa kunskap som kan användas till massor med teknologi, men vi vet fortfarande ingenting om hur vi kom hit (evolution kan inte bevisas eftersom det finns ingen som varit med om alla miljarder år av tid som enligt teorin krävs, det är alltså bara en teori. Och den kan inte förklara medvetandet.) och vi vet inte hur alla neuron samarbetar i hjärnan, och vi har inte kartlagt alla intracellulära mekanismer. Vi vet inte varför det finns konstanter i universum gällande t.ex. gravitation och elektromagnetism, som ifall de ändrats ej hade utgjort ett fungerande universum.

Trots att vi har mycket kunskap vet vi alltså ingenting egentligen. Vi är precis som en kråka som lärt sig använda en pinne för att fiska upp mat ur en petflaska. Vi har kunskap om HUR vi kan nyttja världen (självfallet till en högre grad än den sagda kråkan) men mer vet vi inte.

Och med tankesättet att barnet dör ifall man plockar ut det vid 20 veckor eftersom det inte klarar sig utanför mamman, så borde man ju tillåta abort ända fram tills en "cellklump" klarar sig utan att föräldrarna hjälper.

Eller borde individer som befinner sig i en situation som hotar dem till livet ifall de inte får hjälp från andra klassas som "cellklumpar"? tills dess att de klarar sig själva igen, dvs. under tiden de är "cellklumpar" så kallas det inte för mord ifall någon skulle döda dem?

Ifall man planerar att utföra ett brott i framtiden, så är det straffbart nu. Varför bryr sig människor om detta? Jo för att i framtiden så kommer det att ge upphov till en straffbar handling. Människor väljer alltså att extrapolera i detta fallet. Hur kommer det sig att människor är ovilliga att extrapolera i fallet då en ofödd människa med 99% sannolikhet kommer att bli en levande tänkande människa med en vilja att leva och uträtta saker i denna världen som (just nu i vårt skeva samhälle) i mammas mage inte räknas som mer än en "cellklump"?
Citera
2014-05-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexfabriken
Därför att det är så vi vill ha det...för att följa din förklaring till vilken sida Mr Jesus sitter på.
Och ifall du ska komma med något eget i debatten då?
Citera
2014-05-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Kanske kan tas som lite utanför ämnet, men du som troende bör nog kunna ge ett intressant svar: Vad händer med ett aborterat foster som är runt 5 veckor gammalt? Kommer denna individ till himlen?
Förmodligen inte.
Citera
2014-05-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Orkar inte kolla på några amerikanska propagandafilmer. Ska vi diskutera abort tycker jag vi ska hålla oss till vad som gäller här i Sverige.

I Sverige har vi religionsfrihet och det är inte som i katolska eller muslimska länder, där religionen tillåts diktera medborgarnas privatliv.

Sena aborter är sällsynta här och sker först efter ansökan hos Socialstyrelsen. Det brukar vara icke livsdugliga eller svårt handikappade foster man tar bort, av humanitära skäl.

Tycker ts det är fel också?
Propaganda? Någon som blivit utsatt för abort och överlevt är propaganda enligt dig?
Citera
2014-05-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asticote
Jorden är överbefolkad. Vi behöver inte fler barn. Ju fler som föds, ju närmare människans undergång kommer vi.
Alla människor ska inte ha barn. Vi behöver bara titta runt i kvarteret för att se att vissa människor aldrig skulle ha blivit föräldrar, för både barnet och deras egen skull.
Vissa människor VILL inte ha barn. De har andra mål i livet än att förstöra sitt förhållande, sin ekonomi, sin kropp och sin egentid/framtid.
Om man tvingas bli förälder för att man förbjuds göra abort, hur bra förälder kommer du att bli då? Du kommer att tvingas ta hand om, uppfostra och betala för en varelse du inte bad om. Du kanske inte ens har de ekonomiska förutsättningarna att ge ett barn en bra uppväxt, eller de emotionella förutsättningarna.

I övrigt har studier visat att ett människobarn inte utvecklar ett medvetande om sin omgivning förrän ca. 14 dagar efter födseln, och ännu senare om barnet är för tidigt fött.
Självmedvetande, som vi premierar som egenskapen som skiljer människa från djur, utvecklas först 4 år efter födseln.
Ska man då vara lite politiskt inkorrekt betyder det att det nyfödda barnet under de första veckorna i livet är lika medvetet om sin omgivning som en maskros. Det har instinkter, men ingen förmåga att tolka vad som sker.
Ett barn upp till fyra års ålder är således lika medveten som sig själv som din hund.

Abort är en nödvändighet för ett fritt och demokratiskt samhälle, och det finns inga hållbara argument för att förbjuda det. Barnet lever inte innan födseln. Dess fysiska funktioner uppehålls av modern, precis som en komapatient hålls vid liv av diverse maskiner. Kan en varelse inte upprätthålla sina livsnödvändiga biologiska funktioner på egen hand är det inte till fullo vid liv.

Vid abort dödar du inget levande. Du tar bort något som under rätt förutsättningar hade haft möjligheten att utvecklas till något levande.

Aborter är positivt både för samhället vi lever i, och individen som väljer att utföra en. Det är bara för de som inte kan låta bli att lägga sig i andra människors liv och val som det blir något negativt.
hade du varit villig att ge upp ditt eget liv för att "dra ditt strå till stacken"?

Om inte, varför ska du då hålla med dem som tvingar de som inte har något att säga till om till samma öde?
Citera
2014-05-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermann666
Här har du några svar på varför abort bör vara tillåtet.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/abortkampe-blir-svensk--doktor/
Mr. 666.

Tacka dina föräldrar för att de inte gjorde abort på dig.
Citera
2014-05-01, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Det finns tusen trådar om detta.Genereltt anser jag att abortlagen är bra och funktionell och något byte av lagtexten ska inte ske överhuvudtaget.
propagandafilmer från USA s galna idioter gör mej enbart irriterad pga alla sakfel.
Frågan är bara vad du tyckt om du levt år 1914 istället.

Och det skrämmande (som jag frågar om i ursprungsposten) vad kommer folk tycka är tillåtet om 20 år?

Kanske kommer något visst folkslag att lagföras som "oönskade", "icke mänskliga", "icke vid medvetande", och därmed är det fritt fram för "abort" (som bara är ett annat ord för mord, men som fått ett eget ord eftersom det numera måste skiljas från lagens mening av mord, som inte längre innefattar ofödda människor av en viss ålder) vid "vilken ålder som helst" (ser du vart jag är påväg? Du borde, för det har hänt innan i världshistorian att folkslag har klassats så att mord av dem inte klassas som mord)
Citera
2014-05-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible
OM du för det första hade hållit dig till Sverige och våra abortlagar, så hade jag kunnat lägga energi på att diskutera detta.

Insåg att det inte är värt tiden eller ens eg någonting, du är ju dessutom kristen..
Hållit mig till Sverige? Du menar alltså att 99% av alla som blivit aborterade inte hade kunnat växa upp och bli människor?

Du är en väldigt ond människa måste jag säga.

Du anser alltså att det var fel att denna människa fick chansen att leva (från videon i ursprungsposten)?
Citera
2014-05-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Ja och jag har 100 argumet men behåller dem så länge.. se till att du inte har sex med någon som har spriral bara.
Fråga en nazist om 100 argument för att döda judar så kan ni nog hålla på ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in