2014-05-01, 21:11
Medlem
Själv har jag Johnnys grilldressing eller max hamburgardessing på översta brödet, sen sallad, vilken som funkar för mig. Sen själva burgaren gärna scans bistro burgare, den e allra bäst. Rödlök och ketchup på undre brödet. Även testat med böngroddar var väldigt gott det med.
Citera
2014-05-01, 21:23
Medlem
irrblosss avatar
Det där med ordningen på ingredienserna i en burgare är lite av en vetenskap. Dressing/sås ovanpå själva burgaren gör att det oftast rinner av burgaren och ner i knät när man äter. Dressing/sås under burgaren ger soggigt bröd som gör att hela burgaren faller isär. Finstrimlad isbergssallad funkar lite som ett stopp för kletet, både på burgaren och under burgaren. Vilket föredrar ni?

Alltså underifrån, alernativ 1:

Bottenbröd
Sallad
Dressing/sås
Burgare
Ost
Gurka
Eventuellt ketchup
Brödtopp

Alternativ 2
Bottenbröd
Ost
Tunnt lager ketchup eller senap för att funka som klister utan att sogga ner brödet (osten gör sitt till, men den vill jag helst ha PÅ burgaren egentligen)
Hamburgare
Dressing/sås
Sallad
Gurka
Brödtopp

Ja, det finns väl hur många kombinationer som helst. Vilken är er favorit när det kommer till ätvänlighet?
Citera
2014-05-01, 21:34
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det där med ordningen på ingredienserna i en burgare är lite av en vetenskap. Dressing/sås ovanpå själva burgaren gör att det oftast rinner av burgaren och ner i knät när man äter. Dressing/sås under burgaren ger soggigt bröd som gör att hela burgaren faller isär. Finstrimlad isbergssallad funkar lite som ett stopp för kletet, både på burgaren och under burgaren. Vilket föredrar ni?

Alltså underifrån, alernativ 1:

Bottenbröd
Sallad
Dressing/sås
Burgare
Ost
Gurka
Eventuellt ketchup
Brödtopp

Alternativ 2
Bottenbröd
Ost
Tunnt lager ketchup eller senap för att funka som klister utan att sogga ner brödet (osten gör sitt till, men den vill jag helst ha PÅ burgaren egentligen)
Hamburgare
Dressing/sås
Sallad
Gurka
Brödtopp

Ja, det finns väl hur många kombinationer som helst. Vilken är er favorit när det kommer till ätvänlighet?

Av dessa två alternativ så föredrar jag helt klart alternativ 1. Vill helst ha grönsakerna och dressingen i botten, ketchup och ev. senap samt inlagd gurka på toppen. Så som det alltid gjordes förr, nu har det blivit en modenyck att bygga hamburgaren upp och ner.
Citera
2014-05-01, 21:50
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Kan man köpa något liknande i Göteborgstrakten? Alltså åretrunt färskbete-kor?
Jag vet tyvärr inte, jag har bara koll på köttutbudet här nere i Malmö. Men, jag tror tyvärr att det är svårt att hitta liknande kött någon annanstans i landet, då de som har KC Ranch fick kämpa ända upp i kammarrätten för att få ha sina djur utomhus året runt när myndigheterna ville tvinga dem att bygga ligghallar för djuren, vilket de har dispens ifrån.

Köttet är mycket fint och får en liten viltsmak.
Citera
2014-05-01, 22:26
Medlem
Haak0ns avatar
Jag vill slå ett slag för ett tunt lager majonnäs på bottenbrödet, både för smak och för att hindra att brödet blir soggigt och tråkigt
Citera
2014-05-02, 06:18
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
alernativ 1:

Bottenbröd
Sallad
Dressing/sås
Burgare
Ost
Gurka
Eventuellt ketchup
Brödtopp

Där har vi det. Då och då slinker lite bacon in mellan osten och ketchupen.
Citera
2014-05-02, 14:30
Medlem
Isnatts avatar
Jag testade ju den färdigskivade röd cheddar för ett tag sedan och glömde lämna omdöme:
Smältegenskaper mycket bra! För att få osten att smälta la jag den på en nästan färdigstekt färsbiff och la lock över så fick burgaren gå klar under lock med osten på. Blev grymt!
Men den smakade lite tunt. Dock så pass bra att jag kommer fortsätta köpa den istället för nån singelinplastad hamburgerost (som ju inte smakar nåt).

Jag letade efter den hos arlas site men hittade den inte
Senast redigerad av Isnatt 2014-05-02 kl. 14:32.
Citera
2014-05-07, 22:46
Medlem
Slängde ihop en lite burgare idag... Högrev, oxsvans och sidfläsk, yummy potato roll och en del comté. Oxsvans blir så jävla bra men det är så drygt att pilla med det tyvärr.

http://oi60.tinypic.com/1116qg1.jpg
http://oi60.tinypic.com/o5dic6.jpg
Citera
2014-05-07, 23:51
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoZo -
Slängde ihop en lite burgare idag... Högrev, oxsvans och sidfläsk, yummy potato roll och en del comté. Oxsvans blir så jävla bra men det är så drygt att pilla med det tyvärr.

http://oi60.tinypic.com/1116qg1.jpg
http://oi60.tinypic.com/o5dic6.jpg
Var köpte du såna bröd ifrån?

Är det hemlagat?
Citera
2014-05-08, 00:36
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag testade ju den färdigskivade röd cheddar för ett tag sedan och glömde lämna omdöme:
Smältegenskaper mycket bra! För att få osten att smälta la jag den på en nästan färdigstekt färsbiff och la lock över så fick burgaren gå klar under lock med osten på. Blev grymt!
Men den smakade lite tunt. Dock så pass bra att jag kommer fortsätta köpa den istället för nån singelinplastad hamburgerost (som ju inte smakar nåt).

Jag letade efter den hos arlas site men hittade den inte

Jag har samma sorts ost hemma och tycker något annorlunda. Bra smak, men smälter extremt dåligt. För att osten skall smälta krävs att burgaren blir överstekt.
Citera
2014-05-08, 00:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag kan tycka att problemet ofta är att man har för många tillbehör och att det blir alltför spretigt smakmässigt. Burgare med hemgjord färs och egenbakade bröd i mitt kök har ofta inte uppnått sin fulla potential just pga att det blivit för många smakintryck kan jag tycka.

Jag har gjort Big Mac-liknande hamburgare i två omgånger där den hemgjorda Big Mac-såsen bara blev bättre och bättre.

Toppbröd
Bigmac-sås
Biff (med ost eller utan)
Smörgåsgurka (eller saltgurka)
Finhackad rödlök (eller gul lök, men viktigt att den är finhackad också)
Hackad isbergssallad (viktigt att den är finhackad)
Big Mac-sås
Bottenbröd

Den strimlade löken och salladen gjorde väldigt mycket för smakupplevelsen i stort så jag rekommenderar att prova detta tillagande nästa gång.

Edit: Big Mac-sås kan givetvis ersättas med ketchup, senap eller hamburgerdressing. Men keep it simple inte för många olika sorters dressingar.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-05-08 kl. 00:46.
Citera
2014-05-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Var köpte du såna bröd ifrån?

Är det hemlagat?

De är köpta ifrån Bageri & Konditori Midsommar i Stockholm, Midsommarkransen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in