2014-05-08, 13:16
Medlem
blowns avatar
Jag gjorde egen Big Tasty-dressing senast och det blev riktigt gott, inte minst om man väljer att steka istället för att grilla eftersom det är en del röksmak i den.

Gick helt på känn efter ett recept i en annan tråd på FB:

Majonäs
creme fraiche
fransk senap
ketchup
lite köttbuljong
liquid smoke
salt
peppar
socker
vitlökspulver

Försiktigt med creme fraichen och senapen, det är lätt att det tar överhand. Se även till att ha en amerikansk "mayo" som inte är lika distinkt i smaken som den gula varianten vi har i sverige.
Citera
2014-05-09, 01:27
Medlem
zerxezs avatar
Någon som känner till någon fryst hamburgare som INTE smakar gammal svettig getpung? Spelar ju ingen roll att det står 98% kött eller vad det är om köttet i fråga har samma konsistens som bättre begagnad flensost. Är både fattig och lat och så vill inte handla färskt kött stup i kvarten. Några tips?
Citera
2014-05-09, 02:11
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Någon som känner till någon fryst hamburgare som INTE smakar gammal svettig getpung? Spelar ju ingen roll att det står 98% kött eller vad det är om köttet i fråga har samma konsistens som bättre begagnad flensost. Är både fattig och lat och så vill inte handla färskt kött stup i kvarten. Några tips?
Det går inte att producera kvalitetsburgare som är frysta, eftersom att dessa är industriellt tillverkade. Det är en maskin som maler sönder köttet till en "gegga" och pressar samman det väldigt våldsamt så att det ska hålla under stekningen. Det är just därför (köpta) frysta burgare ändrar form under tillagning.

Det finns inga genvägar till en riktigt god burgare om man inte är villig att använda händerna.

Här är mina tips iallafall:

1. Köp en köttkvarn om du inte redan äger en, förslagsvis av märket Braun (ca 1300 kr).

2. Investera i en gjutjärnspanna, cirka 550 kr. Gjutjärnspanna ger burgaren en säregen grillsmak, som är svår att få i andra stekpannor.

3. Köp ett kilo högrev, brukar gå för ca 90kr för svenskt och vakuumförpackad. Nästa vecka kommer det kosta 69kr/kg på Lidl, passa på.

4. Styck grytbitar av köttet och mal två gånger på det grövsta, 8 mm.

5. Dela ett bakplåtspapper i två delar och platta ut cirka 150-200 gram färs mellan pappren och tryck till jämna burgare. En hamburgerpress går också bra. Vakuumförpacka eller placera i fryspåsar och frys. Tina vid behov (i kylskåp). Mal gärna samma dag som du tänkt äta burgare så slipper du frysa in alla burgare.

6. Stek på mellanhög temperatur på en gjutjärnspanna, eller grilla. Krydda med salt och peppar under stekningen.

Tidsåtgång: Ca. 60 minuter för 6-8 burgare, beroende på storlek. Lättast är att mala 2 kilo åt gången. Se det som en långsiktig investering om du inte redan äger en panna och köttkvarn.
Senast redigerad av ManJuice 2014-05-09 kl. 02:24.
Citera
2014-05-09, 02:57
Medlem
zerxezs avatar
tack för tipsen! Antar att högrev är det absolut billigaste nötköttet? Frysta kycklingfiléer går ju att hitta lite billigare men antar det är alldeles för magert att göra burgare av?

någon som vet hur mcdonalds får sina burgare? det köttet må vara skosula men det smakar åtminstone bättre än den vidriga geggan man får som frysburgare
Citera
2014-05-09, 07:18
Medlem
Citat:
tack för tipsen! Antar att högrev är det absolut billigaste nötköttet? Frysta kycklingfiléer går ju att hitta lite billigare men antar det är alldeles för magert att göra burgare av?

någon som vet hur mcdonalds får sina burgare? det köttet må vara skosula men det smakar åtminstone bättre än den vidriga geggan man får som frysburgare
Nä inte billigast, men mest prisvärt för att göra bra köttfärs. Högreven sitter framför entrecotên smakrik, senig och ganska seg om man bara steker den i bit.
Citera
2014-05-09, 11:23
Medlem
christerys avatar
Citat:

Skulle kastat med lite bringa åxå, 1/4 eller 1/5 del kanske.

Ingen aning om hur donken gör sina puckar, men testa göra egna med färsen som du försiktigt lägger "strängarna" från kvarnen i längdriktningen (Heston metoden?) utan att mosa i plastfolie och formar till en korv som halvfryses och sen skärs till puckar.

Borde vara lite bättre än köpespuckarna i alla fall.
Citera
2014-05-09, 13:13
Medlem
zerxezs avatar
Tackar, någon i tråden rekommenderade frysta Angus så ska testa dessa innan jag ger upp fryspuckarna för gott (förhoppningsvis).

McDonalds steker tydligen sina patties från båda håll samtidigt så det tar bara 40 sekunder
Citera
2014-05-09, 15:49
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
McDonalds steker tydligen sina patties från båda håll samtidigt så det tar bara 40 sekunder
Jag har nog nämnt det tidigare i tråden. Jag har en kontaktgrill (tror jag det heter) som också grillar på båda håll samtidigt. Dessutom med vackra (och goda) grillränder. Blir mycket bra resultat och faktiskt lite grillsmak trots att det är el till den. Det tar visserligen ca 5-6 minuter att få dem lagom tillagade så som jag vill ha dem (lätt rosa inuti utan att vara blodiga), dock är de större och tjcokare än McDs .
Citera
2014-05-12, 20:55
Medlem
zerxezs avatar
Nu har jag provat Angus frysburgare och de är ta mig fan samma vidriga sörja som alla andra frysburgare. Detta blir ännu mer framträdande då dom är tjocka. Köttet är grådaskigt och har en seg grötliknande konsistens, smaken är platt och flottig. Nej nu är det riktiga hamburgare som gäller för mug i framtiden
Citera
2014-05-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoZo -
De är köpta ifrån Bageri & Konditori Midsommar i Stockholm, Midsommarkransen.

Är de riktigt bra? Har tidigare bakat egna med recept från hamburgare.org men hade gärna sluppit det framöver.
Citera
2014-05-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetnacken
Är de riktigt bra? Har tidigare bakat egna med recept från hamburgare.org men hade gärna sluppit det framöver.

De är väldigt bra, likadana som de har på Prime Burger. I samma klass som de har på Flippin. Kostar 10:- styck.
Citera
2014-05-13, 15:41
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoZo -
De är väldigt bra, likadana som de har på Prime Burger. I samma klass som de har på Flippin. Kostar 10:- styck.
Det var ju inte billigt. Så brödet kostar nästan lika mycket som köttet man har på burgaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in