2014-04-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Var säger han det?

Jag har publicerat hela referatet av Mörlands utlåtande i den här tråden för några veckor sedan.

Och trots det så har du alltså inte förstått det ännu.

"En koncentration i lårvensblod kan inte representera ett värde före döden."
Senast redigerad av mace2442 2014-04-30 kl. 20:22.
Citera
2014-04-30, 20:17
Medlem
Citat:
Lägger mig i litet.

Två synpunkter:

1. Tingsrätten låtsades som att det enda som var bevisat var att provmaterialet innehöll mer än 10 mikrogram/gram tiopental. Men även om man går helt på försvarets linje och drar maximalt långtgående slutsatser av försvarsvittnet Olof Becks kritik mot svenska RMV så kvarstår det faktum att försvaret inte kritiserat finska RMV:s mätningar. Förnekar du detta? Det enda tingsrätten därför kunde använda sig av för att ifrågasätta finska RMV:s mätvärden var därför att det kunde vara fråga om något slags spädningsfel.

Och som vanligt så ljuger PCuri hellre än att säga sanningen.
I verkligheten så är det RMV:s bristande hantering som gör att det inte går att fastställa ett värde högre än över 10 mikrogram per gram blod.

Rätten har inte överhuvudtaget tagit ställning till om den finska analysen är rätt eller inte.
Den är utförd på den underkända spädningen och saknar därmed all relevans.

Citat:
Det man då gjorde var att låtsas som att det var oväntat att halten för fenobarbital skulle hamna under utskriftsgränsen 10 mikrogram/gram hos finska RMV, trots att detta var det väntade resultatet eftersom provet var spätt 10 ggr (19 mikrogram/gram / 10 = 1,9 mikrogram/gram vilket är mindre än 10). Sådana metoder ansåg man sig uppenbarligen behöva ta till för att kunna skriva ihop en friande dom.

Nästa lögn från PCuri.
I själva verket är det åklagaren som hävdar att så länge man får SAMMA fenobarbitalhalt i båda proven så var de jämförbara och riktiga. Från sverige får man värdet 20. Från Finland får man ingenting. Då 20 inte är detsamma som ingenting så underkänner tingsrätten det påståendet.

Dvs det är inget konstigt med det idag heller.
Dessutom så har detta inget med bevisvärderingen att göra.
Bevisvärderingen består av att man har konstaterat att RMV inte har skött sin spädning korrekt och eftersom den Finska analysen enbart är baserad på denna underkända spädning så underkänns naturligtvis analysen också.

Citat:
2. Du specificerar inte vad du menar med att läkaren inte kunde bindas till en olaglig handling. Antagligen syftar du på att ett vittne eventuellt kunde placera den sista injektionen så pass långt tillbaka i tiden som 1 timme innan döden, i stället för nära inpå döden som de andra vittnena.

*Ingen har sett läkaren ge flickan en spruta färgad av tiopental (domen sid 31)

*Den minsta sprutstorlek som hade räckt för att få ihop Fantasidosen är 20 ml. (Krister Nilsson och Rune Dahlqvists vittnessmål. Enligt PCuri så gäller detta även Mörland)

* Den enda spruta flickan fick var 5 ml stor (domen sid 52)

Citat:
Tingsrätten diskurerar inte läkarens uppgifter i polisförhören om att hon destruerat den tiopentalspruta som fanns på sjuksalen oanvänd, vilket hon var säker på i början. Och det är väl förståeligt eftersom detta rent logiskt binder henne till injektionen, om tiopentalhalten inte kan förklaras på något annat sätt än att sprutan på sjuksalen användes.

Fullständigt felaktigt påstående från PCuri.
För det första så är alltså sprutan av fel storlek vilket visar att den inte ens kan ha varit inblandad.
För det andra så säger inte något expertvittne att de kan säga att injektion gavs före döden.
För det tredje så kan inget expertvittne säga hur långt efter döden en ev injektion kan ha getts.

I en rätt så gäller att det är åklagaren som ska visa att alla andra möjligheter är uteslutna.
Med tanke på ovasntående så är det definitivt inte uteslutit att en annan person kan ha gett en injektion långt efter att flickan dog.

Citat:
Notera i det här sammanhanget att Mörland uppger att den tiopentalhalt som maximalt skulle kunna förklaras av eventuella,. tidigare ej journalförda injektioner ligger på 15 mikrogram/gram. Alltså inte i närheten av 399 mikrogram/gram. Om läkarens uppgifter i polisförhören om att hon destruerat tiopentalsprutan på sjuksalen oanvänd diskuterades under tingsrättsförhandlingarna så är det väldigt märkligt att detta inte nämndes i domen eller dess bilagor.

Nä det är inte märkligt alls. Det saknar helt relevans för dommen.
Så länge åklagaren inte kan bevisa att det var just den sprutan som gavs till flickan så är det irrelevant. Då vittnena säger att det itne kan ha varit den sprutan så räcker det mer än väl för rätten.
Citera
2014-04-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y2c
nono2 skrev
Det kunde också vara intressant att höra om du som läkare ansluter dig till PCs konspirationsteorier angående svensk sjukvård. Dvs att man medvetet och ofta aktivt tar livet av patienter som är vårdkrävande.
----

Jag har inte jobbat i svensk sjukvård på ganska länge. (Men jag är utbildad och har jobbat många år i Sverige.) Jag vill därför inte ge något generellt svar på din fråga. Morfin tror jag dock används på andra indikationer än smärta, "bra mot ångest och så". Det kan jag förstå om man kritiserar.

Frågor kopplade till döden är ju tabubelagda. Men mer diskussion om hur man skall hantera dessa pat vore bra.

I det aktuella fallet sätter man ett morfindropp medan patienten ligger i respirator, utan att först undersöka pats andingsförmåga. Morfindroppet fyller ju ingen funktion alls. Det verkar ju dessutom finnas kvar Fenemal i pat i den mängd att det förstärker morfinets andningshämmande inverkan.

Man verkar på basen av CT/MR av hjärnan ha bestämt att pat inte klarar att leva vidare. Det är det intryck jag får när jag läser domen. Man informerar föräldrarna att pat inte kommer att klara att leva mer än högst ett par timmar utan respirator. Jag tror inte att man i det läget har hållpunkter för att göra ett så bestämt uttalande. Andningsförmåga är inget man bedömer utifrån röntgen av hjärnan. Andningsförmåga bedöms genom att undersöka pat. (I polisförhör har läkaren istället för timmar uppgivit dagar som längsta gräns för hur länge man bedömde att pat hade kunnat leva.)

Sedan tar man bort sonden man har för sondmatning. Jag vet inte hur man i det läget planerar att nutriera pat. Senare kommer man på att man måste sätta sond igen. Men man bedömer det ingreppet så farligt att man ber anhöriga gå ut. Till sist hävdar man tydligen att det är sondsättningen som gör att pat avlider (vasovagal reflex). I det läget tycker jag det är konstigt att man sätter sonden. Tror man det är så farligt kan man nutriera på annat sätt. Att sätta sond är ju ingen stor sak. Jag är förvånad att man är beredd att riskera pats liv för att göra det.

Jag medger att min uppfattning baseras på det jag läst i tråden och domen. Jag har inte hunnit beställa och läsa allt material.

EDIT:
Fast det allra märkligaste i detta fall, med mtt sätt att se, är hur domstolen hanterar mätvärdet för pentotal vid obduktionen. Med mitt sätt att se är det alldeles uppenbart 2000 ug/g, men domstolen hanterar det som om det är 10.

Ja. Såklart, du har inte arbetat i Sverige . . . . . det förklarar naturligtvis din totala inkompetens.

Det är för att efterkomma de anhörigas ihärdiga önskningar om att patienten ska få mat som man ger sondmat, helt malplacerat.
Citera
2014-04-30, 20:57
Medlem
NurseRatched skrev
Ja. Såklart, du har inte arbetat i Sverige . . . . . det förklarar naturligtvis din totala inkompetens.
----
Jag vill bara förtydliga.
Min läkarutbildning är svensk och jag har tidigare arbetat många år som läkare i Sverige.
Senast redigerad av y2c 2014-04-30 kl. 21:12.
Citera
2014-04-30, 21:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
NurseRatched skrev
----
Jag vill bara korrigera.
Min läkarutbildning är svensk och jag har arbetat många år som läkare i Sverige.

Om det inte är för mycket besvär för dig så kan du kanske lära dig att använda citeringsfunktionen rätt, det blir ganska jobbigt att läsa dina klippta citeringar.
Citera
2014-04-30, 21:23
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Lägger mig i litet.

Två synpunkter:

1. ---

2. Du specificerar inte vad du menar med att läkaren inte kunde bindas till en olaglig handling. Antagligen syftar du på att ett vittne eventuellt kunde placera den sista injektionen så pass långt tillbaka i tiden som 1 timme innan döden, i stället för nära inpå döden som de andra vittnena. Tingsrätten diskurerar inte läkarens uppgifter i polisförhören om att hon destruerat den tiopentalspruta som fanns på sjuksalen oanvänd, vilket hon var säker på i början. Och det är väl förståeligt eftersom detta rent logiskt binder henne till injektionen, om tiopentalhalten inte kan förklaras på något annat sätt än att sprutan på sjuksalen användes. Notera i det här sammanhanget att Mörland uppger att den tiopentalhalt som maximalt skulle kunna förklaras av eventuella,. tidigare ej journalförda injektioner ligger på 15 mikrogram/gram. Alltså inte i närheten av 399 mikrogram/gram. Om läkarens uppgifter i polisförhören om att hon destruerat tiopentalsprutan på sjuksalen oanvänd diskuterades under tingsrättsförhandlingarna så är det väldigt märkligt att detta inte nämndes i domen eller dess bilagor.

Att PCuri inte förstår, eller låtsats förstå, elements om osäkerhet i concentration bestämningar i prover, eller om att provet inte bevisats vara representativt har väl alla förstått vid det här laget, men jag blir faktiskt (dumt nog) lite intresserad av hur han skall slingra sig ur det kursiverade. För det finns ju naturligtvis ingen som helst logik i det eftersom:
1) om flickan verkligen fick en thiopenthalinjektion, så behövde det naturligtvis inte ha varit thiopenthalet som fanns i läkarens spruta (för övrigt tveksamt om det hade räckt). Det finns som bekant mer thiopenthal i universum...
2) även om det var thiopenthalet i sprutan som användes, så pekar det ju inte ut läkaren. Dels var hon inte säker på att ha destruerat sprutan, dels kunde lösningen ersatts med någonting annat.

Ergo - PCuris märkliga resonemang binder inte läkaren vid en hypotetisk injektion av thiopenthal, och enbart av detta skäl så håller inte ett åtal/resning.

Sedan är det ju dessutom helt klart för den som likt Clodius läst vittnesmålen, att åklagarens gärningsbeskriving inte går ihop, eftersom den förutsätter att flickan dog under en injektion. Det gjorde hon inte enligt vittnesmålen, utan en ganska lång tid skall ha förflutit efter den sista flushningen, och flickan dog om jag minns rätt i föräldrarnas knä.

Det troligaste är alltså att inget brott har begåtts, utan att provet är felanalyserat eller ickerepresentativt, p.g.a., komplexa kemiska reaktioner during nedbrytningen av kroppen.
Citera
2014-04-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om det inte är för mycket besvär för dig så kan du kanske lära dig att använda citeringsfunktionen rätt, det blir ganska jobbigt att läsa dina klippta citeringar.
Den senaste tiden har jag kört telefon över ofta dåliga uppkopplingar och då har endast den citattekniken funkat. Men för tillfället har jag en dator med bra uppkoppling, så nu går det bra
Citera
2014-04-30, 21:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Den senaste tiden har jag kört telefon över ofta dåliga uppkopplingar och då har endast den citattekniken funkat. Men för tillfället har jag en dator med bra uppkoppling, så nu går det bra

Men det var väl för väl att tekniken funkar för dig.

Kan du nu förklara varför rättegången ska tas om så vore jag tacksam.
Citera
2014-04-30, 21:45
Medlem
Citat:
Men det var väl för väl att tekniken funkar för dig.

Kan du nu förklara varför rättegången ska tas om så vore jag tacksam.
Efter att ha följt den här tråden en tid och läst delar av domen har jag kommit till uppfattningen att tingsrätten har uppfattat ett mätvärde fel. Det som för mig uppenbarligen är 2000 ug/g har tingsrätten behandlat som 10 ug/g. (Koncentrationen av tiopental i provet vid obduktionen.) Jag menar också att flera av tingsrättens experter har bedömt koncentrationen som "extremt hög". Men även därom tvistas i tråden.

Du kanske har varit med i tråden tidigare och känner fallet. Men jag kan bara hänvisa till tråden, mina inlägg och andras. Detta mätvärde är vad mycket om tråden handlar.
Citera
2014-04-30, 21:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Efter att ha följt den här tråden en tid och läst delar av domen har jag kommit till uppfattningen att tingsrätten har uppfattat ett mätvärde fel. Det som för mig uppenbarligen är 2000 ug/g har tingsrätten behandlat som 10 ug/g. (Koncentrationen av tiopental i provet vid obduktionen.) Jag menar också att flera av tingsrättens experter har bedömt koncentrationen som "extremt hög". Men även därom tvistas i tråden.

Du kanske har varit med i tråden tidigare och känner fallet. Men jag kan bara hänvisa till tråden, mina inlägg och andras. Detta mätvärde är vad mycket om tråden handlar.

Vilken åklagare skulle ta åt sig det självmordsuppdraget att få liv i det här fallet tror du?
Citera
2014-04-30, 21:52
Medlem
Citat:
Vilken åklagare skulle ta åt sig det självmordsuppdraget att få liv i det här fallet tror du?

Jag antar att juridiska men även massmediala faktorer spelar in. Jag kan inte säga vem som skulle vara villig. Min personliga uppfattning är dock att rättegången bör tas om.
Citera
2014-04-30, 21:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag antar att juridiska men även massmediala faktorer spelar in. Jag kan inte säga vem som skulle vara villig. Min personliga uppfattning är dock att rättegången bör tas om.

Varför då?

Och framförallt hur? Det enda sätt som åklagaren har i det här läget är att begära resning och på vilka grunder skulle en sådan resning kunna ske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in