Citat:
Ursprungligen postat av
Icnivad
Som jag minns har UU haft ryktet (och rent utav rankingen) av att ha det bästa datavetenskapliga programmet. Fast kan minnas fel.
Kan någon besvara om detta beror på var de studerar eller om det beror på att de skaffar jobb i Uppsala och att lönerna där är lite högre än genomsnittet? Det kan ju inte bero på att arbetsgivaren ser i deras CV att de pluggat i Uppsala och väljer att höja deras lön.
För övrigt, hur tusan kan den genomsnittliga ingångslönen ligga på 35000:-? Visste att den var rätt bra, fast det låter lite väl mycket?
(
http://csjobb.idg.se/2.9741/1.376335/systemvetare-fran-uppsala-tjanar-bast)
Att nyexaminerade från Uppsala inom Systemvetenskap har högre lön än nyexaminerade från exempelvis Lund tror (notera tror) jag är kopplat till att man har goda kontakter till näringslivet i Stockholm, vilket leder till att nyexaminerade från Uppsala ofta börjar arbeta i Stockholm. Jag antar att man i Lund har bättre kontakt med näringslivet i Skåne. Eftersom lönerna generellt är högre i Stockholm leder givetvis detta till att ingångslönerna blir högre.
Den statistik du länkat till skall dock tas med en nypa salt. Den är baserad på nyexaminerade på masternivå. Få svenska studenter väljer att läsa vidare på masternivå eftersom de flesta får jobb efter kandidaten, och av de som läser mastern har en del varit verksamma inom näringslivet innan de valt att börja studera igen för att ta en master. Detta leder givetvis till att de som sedan examineras med en master och exempelvis tidigare arbetat inom branschen får en hög "ingångslön".
Med en kandidatexamen är det dock långt ifrån omöjligt att nå upp i de siffror du länkat till inom något år, men de flesta jag känner som tar examen i år och redan fått jobb, har en ingångslön mellan cirka 27-30 tusen.