Citat:
Ursprungligen postat av
ydna6
Du ger mig hopp! Hur svår är engelska litteraturen jämnfört med Eng B? och hur mycket brukar du plugga? tentorna och föreläsningarna är väl inte på engelska också?
Jag pluggar Systemvetenskap på Lunds Universitet som är då helfart. Ibland väljer lärarna artiklar som är ganska tunga att läsa igenom och då kan det lätt bli att man kanske övergår till google translate för att översätta ord som man inte kan.
Nu när vi bara har programmeringskurser så är litteraturen bara på engelska men det behöver man inte ens införskaffa när man har google
Under hela utbildningen så är det bara några enstaka böcker på svenska(tänk ~fem)
Tentamina är inte på engelska men man kan svara på engelska om man vill.
Föreläsningarna är på svenska. Man kan säga att allt är på svenska förutom litteraturen och kompendierna som är på engelska. Observera att under utlandsterminen så är alla kurser(tentor, föreläsningsmaterial, redovisningar, opponeringar etc) på engelska. Nu vet jag inte vad du tänker plugga till men det borde inte skilja sig speciellt mycket i den akademiska världen.
Det är bara att fråga på om du har mer funderingar. Vet själv hur det kändes innan jag började mina universitetsstudier.
EDIT: Men skräm dig inte av engelskan. Jag tänker ibland också på den kommande terminen. Tanken att jag ska skriva grupparbeten med några amerikanare eller andra studenter som kanske kan bättre engelska än mig får mitt hår att resa upp.

Men å andra sidan känns det bra att ta det steget.
EDIT2: Tänk också på att när du läser litteraturen så ska du inte översätta ord för ord. Meningen med kurslitteraturen är att man ska få en generell uppfattning om vad den handlar om och hur det hänger ihop med kursen.