2014-02-20, 17:25
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Jag har betyg i Eng A och Eng B och kunde lätt ha läst Eng C också men orkade inte på grund av att jag var skoltrött då. Så anledning till att jag frågar är för att jag inte vill hoppa på ett program och inte ens vara säker på hur svår språket är till den. Och speciellt när man inte ens behöver Eng B för att vara behörig så känns det inte som att engelska borde vara speciellt svår?
Jag läste också bara Eng B och har klarat mig bra tills nu, iallafall när det gäller engelsk litteratur. Kan inte svara på frågan förrän nästa termin när utlandselever kommer hit och då kommer alla rapport skrivas på engelska. Men jag tror det kommer gå bra. I värsta fall får du ta en extra kurs på engelska under studierna för att bli mer bekväm.
Citera
2014-02-22, 19:35
Medlem
Citat:
Jag har betyg i Eng A och Eng B och kunde lätt ha läst Eng C också men orkade inte på grund av att jag var skoltrött då. Så anledning till att jag frågar är för att jag inte vill hoppa på ett program och inte ens vara säker på hur svår språket är till den. Och speciellt när man inte ens behöver Eng B för att vara behörig så känns det inte som att engelska borde vara speciellt svår?
Om du är osäker på hur dina engelskkunskaper håller kan du ju alltid gå och låna en bok om IT på engelska och se hur bra du hänger med i författarens språk.
Citera
2014-03-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Jag läste också bara Eng B och har klarat mig bra tills nu, iallafall när det gäller engelsk litteratur. Kan inte svara på frågan förrän nästa termin när utlandselever kommer hit och då kommer alla rapport skrivas på engelska. Men jag tror det kommer gå bra. I värsta fall får du ta en extra kurs på engelska under studierna för att bli mer bekväm.

Du ger mig hopp! Hur svår är engelska litteraturen jämnfört med Eng B? och hur mycket brukar du plugga? tentorna och föreläsningarna är väl inte på engelska också?
Citera
2014-03-05, 16:11
Medlem
luddviigs avatar
Citat:
Du ger mig hopp! Hur svår är engelska litteraturen jämnfört med Eng B? och hur mycket brukar du plugga? tentorna och föreläsningarna är väl inte på engelska också?
Jag läste bara till engelska B och har inga problem med kurslitteraturen om den är på engelska. Beror såklart på vilken skola du pluggar på, men det är lite blandat här jag pluggar, kanske 1/3 av kurserna jag har läst har varit på engelska och då har också tentorna varit på engelska. Läser andra året kan jag tillägga.
Citera
2014-03-05, 23:02
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Jag pluggar Systemvetenskap på Lunds Universitet som är då helfart. Ibland väljer lärarna artiklar som är ganska tunga att läsa igenom och då kan det lätt bli att man kanske övergår till google translate för att översätta ord som man inte kan.
Nu när vi bara har programmeringskurser så är litteraturen bara på engelska men det behöver man inte ens införskaffa när man har google
Under hela utbildningen så är det bara några enstaka böcker på svenska(tänk ~fem)
Tentamina är inte på engelska men man kan svara på engelska om man vill.

Föreläsningarna är på svenska. Man kan säga att allt är på svenska förutom litteraturen och kompendierna som är på engelska. Observera att under utlandsterminen så är alla kurser(tentor, föreläsningsmaterial, redovisningar, opponeringar etc) på engelska. Nu vet jag inte vad du tänker plugga till men det borde inte skilja sig speciellt mycket i den akademiska världen.

Det är bara att fråga på om du har mer funderingar. Vet själv hur det kändes innan jag började mina universitetsstudier.

EDIT: Men skräm dig inte av engelskan. Jag tänker ibland också på den kommande terminen. Tanken att jag ska skriva grupparbeten med några amerikanare eller andra studenter som kanske kan bättre engelska än mig får mitt hår att resa upp. Men å andra sidan känns det bra att ta det steget.

EDIT2: Tänk också på att när du läser litteraturen så ska du inte översätta ord för ord. Meningen med kurslitteraturen är att man ska få en generell uppfattning om vad den handlar om och hur det hänger ihop med kursen.
Senast redigerad av Sitkin 2014-03-05 kl. 23:17.
Citera
2014-03-08, 13:14
Medlem
luddviig & Sitkin

Okej, tack för svaren! I engelskan är det massa texter med svåra ord eller är det mer grundläggande?
Är det mer engelska nu när ni går andra året eller är det lika mycket som första året?
hur är programmeringen annars? svårt eller handlar det för det mest om hur mycket man tränar själv?
Citera
2014-03-08, 13:39
Medlem
Citat:
luddviig & Sitkin

Okej, tack för svaren! I engelskan är det massa texter med svåra ord eller är det mer grundläggande?
Är det mer engelska nu när ni går andra året eller är det lika mycket som första året?
hur är programmeringen annars? svårt eller handlar det för det mest om hur mycket man tränar själv?
Alltså, om du läser kurslitteratur på engelska är det väl klart att det ingår fackspråk/terminologi, dvs "svåra" ord som kanske inte normalt återfinns i vardaglig engelska.
Citera
2014-03-10, 03:09
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
luddviig & Sitkin

Det är lika mycket engelska nu som det var första året. Datavetenskap har mer programmeringskurser men jag antar att även där måste man fräscha upp kunskaperna hela tiden. Gillar man det så kommer man antagligen hålla på med det även på fritiden.
Citera
2014-03-10, 09:33
Medlem
Funderar starkt på att söka in till programmet Systemvetenskap: IT, människa och organisation, kandidatprogram, 180 hp, Göteborg universitet till hösten.

Jag har ingen tidigare erfarenhet från programmering men kommer definitivt försöka lära mig en del innan det eventuella programmet börjar.

Jag tycker det verkar som ett relativt intressant program, med en viss programmering men även annat som organisation, utveckling av system, informationsanalys etc.

Min huvudfråga lyder: Hur mycket plugg anser ni att det faktiskt är i just denna utbildning i GU? Och då menar jag främst självstudier hur många timmar om dagen som man måste sitta hemma och plöja igenom böcker osv. Jag själv har alltid haft svårt med självstudier hemma och tappar extremt lätt koncentrationen efter bara ett par timmars pluggande. (Gå på föreläsningar och liknande har jag inte alls några problem med)

Tack!
Citera
2014-03-10, 14:15
Medlem
Vad ni än gör så håll er borta från Malmö högskola iallafall. Har aldrig varit med om en så här pass dålig utbildning, rena rama skämtet att dem ens får kalla sig för en högskola.

Har gått en C# kurs och en webbutvecklingskurs nu i snart 2 månader och sättet det är upplagt på är helt åt helvete. Ingen av lärarna kan skriva vare sig engelska eller svenska, så redan där är det svårt att förstå poängen med övningarna och uppgifterna. De rättar uppgifterna 4 veckor efter deadline och svarar aldrig eller hjälper en via meddelande eller forum. Är helt idiotsvårt att komma någonstans när ingen kan föreläsa eller ens berätta vad uppgiften är. Ibland är allt man får några snabbt fram googlade youtube klipp. Helt sjukt att de ens får göra så.

Har i princip fått lita på Stackoverflow och tutorials gjorda av hemmapulare för att kunna lösa uppgifterna.
Citera
2014-03-10, 23:03
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Vad ni än gör så håll er borta från Malmö högskola iallafall. Har aldrig varit med om en så här pass dålig utbildning, rena rama skämtet att dem ens får kalla sig för en högskola.

Har gått en C# kurs och en webbutvecklingskurs nu i snart 2 månader och sättet det är upplagt på är helt åt helvete. Ingen av lärarna kan skriva vare sig engelska eller svenska, så redan där är det svårt att förstå poängen med övningarna och uppgifterna. De rättar uppgifterna 4 veckor efter deadline och svarar aldrig eller hjälper en via meddelande eller forum. Är helt idiotsvårt att komma någonstans när ingen kan föreläsa eller ens berätta vad uppgiften är. Ibland är allt man får några snabbt fram googlade youtube klipp. Helt sjukt att de ens får göra så.

Har i princip fått lita på Stackoverflow och tutorials gjorda av hemmapulare för att kunna lösa uppgifterna.
Oj, det verkar som kvalitén skiljer sig rejält beroende på vart man pluggar. Visst finns det brister i Lund också men knappast allvarliga. Föreläsningarna är som de ska vara. Väldigt tydliga mallar på vad som ska göras och icke-göras och lärarna svarar på mailen. Lite tråkigt att lärarna inte kan kommunicera väl vilket jag märkte av under en fristående kurs jag läste på Malmö Högskola. Är det F*r*d N**san ni har som lärare?

Hur är det men tentor? Är det salstentor eller hemtentor? Sen verkar ni ha väldigt mycket programmeringskurser. Vilket i sig är bra.

EDIT: Du verkar alltså gå två fristående kurser. Trodde du pratade om Systemutvecklarutbildningen som finns på MAH. Någon som går där och kan berätta hur det är?
Senast redigerad av Sitkin 2014-03-10 kl. 23:06.
Citera
2014-03-11, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Oj, det verkar som kvalitén skiljer sig rejält beroende på vart man pluggar. Visst finns det brister i Lund också men knappast allvarliga. Föreläsningarna är som de ska vara. Väldigt tydliga mallar på vad som ska göras och icke-göras och lärarna svarar på mailen. Lite tråkigt att lärarna inte kan kommunicera väl vilket jag märkte av under en fristående kurs jag läste på Malmö Högskola. Är det F*r*d N**san ni har som lärare?

Hur är det men tentor? Är det salstentor eller hemtentor? Sen verkar ni ha väldigt mycket programmeringskurser. Vilket i sig är bra.

EDIT: Du verkar alltså gå två fristående kurser. Trodde du pratade om Systemutvecklarutbildningen som finns på MAH. Någon som går där och kan berätta hur det är?

Ja det är Farid det gäller. Går bara distans så det är hemtentor. Skulle gå systemutveckling I Malmö först men tror inte att jag är så sugen längre, de här kurserna har totalt dödat intresset för programmering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in