2014-04-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Alright, tack för alla svar. Saken är ju att jag faktiskt har en windows pc liggande. En gammal( i elektroniska mått) köpte den nog julen 2012. Den är väldigt seg men det är nog bara för ett det är väldigt mycket program och jag har nog aldrig rensat den riktigt. Sen har jag dock haft den mycket i sängen så fläktarna har täppts igen, jag vet inte om det kan ha försämrat den permanent? Iaf, tror ni det kommer att funka med den, man behöver väl ingen värsting laptop till kodning va? Är som sagt i skolan jag ska ha den och inte till att göra spel...Är antingen 2 eller 4 gb ram på den.

Tryckluft och formatera

Vilken dator du har är av absolut noll betydelse.
Citera
2014-04-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BSW
Tryckluft och formatera

Vilken dator du har är av absolut noll betydelse.

Hehe precis vad jag har misstänkt. Lär ju spela större roll ju mer man arbetar i livet men i skolan så kommer min dator nog funka fint!
Citera
2014-04-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Hehe precis vad jag har misstänkt. Lär ju spela större roll ju mer man arbetar i livet men i skolan så kommer min dator nog funka fint!

Det du kan göra(vad de flesta gör som kör windows) är att partionera med valfri linux dist, och lära sig det operativsystemet, väldigt användbart. Fördelen med Mac är att Mac OS redan bygger på unix.
Citera
2014-04-30, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggles
UU är absolut bästa högskolan i landet när de gäller systemvetenskap

Som jag minns har UU haft ryktet (och rent utav rankingen) av att ha det bästa datavetenskapliga programmet. Fast kan minnas fel.

Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
UU har bäst ingångslöner av den statistik som finns kring det, det säger inte och bestämmer automatiskt att utbildningen är den bästa för den delen...

Kan någon besvara om detta beror på var de studerar eller om det beror på att de skaffar jobb i Uppsala och att lönerna där är lite högre än genomsnittet? Det kan ju inte bero på att arbetsgivaren ser i deras CV att de pluggat i Uppsala och väljer att höja deras lön.

För övrigt, hur tusan kan den genomsnittliga ingångslönen ligga på 35000:-? Visste att den var rätt bra, fast det låter lite väl mycket?
(http://csjobb.idg.se/2.9741/1.376335/systemvetare-fran-uppsala-tjanar-bast)
Citera
2014-04-30, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Som jag minns har UU haft ryktet (och rent utav rankingen) av att ha det bästa datavetenskapliga programmet. Fast kan minnas fel.

Kan någon besvara om detta beror på var de studerar eller om det beror på att de skaffar jobb i Uppsala och att lönerna där är lite högre än genomsnittet? Det kan ju inte bero på att arbetsgivaren ser i deras CV att de pluggat i Uppsala och väljer att höja deras lön.

För övrigt, hur tusan kan den genomsnittliga ingångslönen ligga på 35000:-? Visste att den var rätt bra, fast det låter lite väl mycket?
(http://csjobb.idg.se/2.9741/1.376335/systemvetare-fran-uppsala-tjanar-bast)

Att nyexaminerade från Uppsala inom Systemvetenskap har högre lön än nyexaminerade från exempelvis Lund tror (notera tror) jag är kopplat till att man har goda kontakter till näringslivet i Stockholm, vilket leder till att nyexaminerade från Uppsala ofta börjar arbeta i Stockholm. Jag antar att man i Lund har bättre kontakt med näringslivet i Skåne. Eftersom lönerna generellt är högre i Stockholm leder givetvis detta till att ingångslönerna blir högre.

Den statistik du länkat till skall dock tas med en nypa salt. Den är baserad på nyexaminerade på masternivå. Få svenska studenter väljer att läsa vidare på masternivå eftersom de flesta får jobb efter kandidaten, och av de som läser mastern har en del varit verksamma inom näringslivet innan de valt att börja studera igen för att ta en master. Detta leder givetvis till att de som sedan examineras med en master och exempelvis tidigare arbetat inom branschen får en hög "ingångslön".

Med en kandidatexamen är det dock långt ifrån omöjligt att nå upp i de siffror du länkat till inom något år, men de flesta jag känner som tar examen i år och redan fått jobb, har en ingångslön mellan cirka 27-30 tusen.
Senast redigerad av tablemanic 2014-04-30 kl. 01:37.
Citera
2014-04-30, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tablemanic
Att nyexaminerade från Uppsala inom Systemvetenskap har högre lön än nyexaminerade från exempelvis Lund tror (notera tror) jag är kopplat till att man har goda kontakter till näringslivet i Stockholm, vilket leder till att nyexaminerade från Uppsala ofta börjar arbeta i Stockholm. Jag antar att man i Lund har bättre kontakt med näringslivet i Skåne. Eftersom lönerna generellt är högre i Stockholm leder givetvis detta till att ingångslönerna blir högre.

Fast borde inte skolor i stockholmstrakten som exempelvis KTH och SU ligga ungefär lika högt eller rent utav högre då?

Citat:
Den statistik du länkat till skall dock tas med en nypa salt. Den är baserad på nyexaminerade på masternivå. Få svenska studenter väljer att läsa vidare på masternivå eftersom de flesta får jobb efter kandidaten, och av de som läser mastern har en del varit verksamma inom näringslivet innan de valt att börja studera igen för att ta en master. Detta leder givetvis till att de som sedan examineras med en master och exempelvis tidigare arbetat inom branschen får en hög "ingångslön". .

På så vis, det låter mer rimligt då.

Citat:
Med en kandidatexamen är det dock långt ifrån omöjligt att nå upp i de siffror du länkat till inom något år, men de flesta jag känner som tar examen i år och redan fått jobb, har en ingångslön mellan cirka 27-30 tusen

Nej precis, tvekar inte en sekund på att man kommer upp i länkade siffrorna efter några år. Får man fråga vilken stad dina bekanta/vänner som redan fått jobb jobbar i (som referens)?
Citera
2014-04-30, 01:59
Medlem
Citat:
Fast borde inte skolor i stockholmstrakten som exempelvis KTH och SU ligga ungefär lika högt eller rent utav högre då??

Jag gissar (saknar källa) att även de har ingångslöner på cirka 27-30 tusen.

Citat:
Nej precis, tvekar inte en sekund på att man kommer upp i länkade siffrorna efter några år. Får man fråga vilken stad dina bekanta/vänner som redan fått jobb jobbar i (som referens)?

Med en övervägande majoritet har de nyexaminerade fått arbeten i Stockholm. Om vi enbart pratar Uppsala känner jag även personer från tidigare år som fått arbete i Uppsala och fortfarande arbetar i Uppsala. Dessa personer har nu löner som mer liknar de siffror i den statistik du länkat till. De har som sagt några års erfarenhet nu, och hade därför inte ingångslöner på den nivån.
Citera
2014-04-30, 11:44
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddviig
Jag har en Macbook Pro och det fungerar utmärkt. Egentligen har jag inte behövt windows någon gång i skolan för finns alltid alternativ program till os x. Men när vi började läsa språket C så hade jag Bootcamp och det fungerade bra på min macbook, inga som helst problem. Du kan också installera t ex vmware fusion eller parallels då du kör windows virtuellt på din dator, det fungerar bra också tycker jag!
Men det går ju bra att använda XCode för att programmera i C. Eller menar du C#? När jag har programmerat i C# så har jag använt bootcamp. Köpte dock en ny dator för bekvämlighetens skull.
Citera
2014-05-01, 18:48
Medlem
Biggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Enligt bland annat http://kvalitet.uk-ambetet.se/ når UU:s utbildning "Hög Kvalité", vilket många andra lärosäten når upp till och även slår. Enligt http://samverkamera.se/topplistor/ har högskolor så som Högskolan i Skövde bättre samverkan med näringslivet än UU.

UU har bäst ingångslöner av den statistik som finns kring det, det säger inte och bestämmer automatiskt att utbildningen är den bästa för den delen...

Edit: En annan sak att väga in i det hela är ju att man automatiskt inte lär sig mera eller får något gratis för att man läser på ett visst lärosäte.

I grund och botten sitter det i en själv vart man tar sig- har flertalet vänner i min omgivning där en del dragit iväg till studentstäder för att plugga. Underpresterat och bara precis klarat av sina tentor. Andra som valt att läsa vid mindre lärosäten, verkligen utvecklats under sin studietid och har riktigt stadiga kunskapsbaser att stå på nu.

Är tröttsamt att läsa inlägg från 18-åringar som inte har erfarenhet nog i ryggen för att få svara- alla som läser här bör förstå att det bara är åsikter och i 99% av fallen utan substans.

Det bästa utöver att titta på lite rankningar som de jag länkat in ovan, är att prata med personer i verkliga livet. Besöka de lärosäten man är intresserad utav, kanske hänga med en student en dag som många erbjuder och sedan utefter det bestämma sig för vilket lärosäte som är bäst för just mig.

Om du syftade på mig så har jag nyligen tagit examen från DSV och känner flera som pluggat/pluggar på UU och de är generellt accepterat bland studenter att de är den bästa utbildningen. Så var mer det jag syftade på

Citat:
Jag gissar (saknar källa) att även de har ingångslöner på cirka 27-30 tusen.
Jag tog en kandidat på SU och fick 28
Senast redigerad av Biggles 2014-05-01 kl. 18:50.
Citera
2014-05-19, 20:46
Medlem
kkickinits avatar
Hej!

Jag försöker hitta lite bra och användbar information och åsikter om "Systemvetenskap: IT, människa och organisation, kandidatprogram, 180 hp" på Göteborgs Universitet? Mycket jag har läst verkar vara negativt.

Är det här ett dåligt program? Varför?

Är det lätt att få jobb efteråt eller är det tre bortkastade år? (Självklart blir det vad man gör det till men generellt sett. Är det smartare att läsa någon annan stans?)

Tacksam för all sorts info.

Mvh,
kkickinit
Citera
2014-05-21, 11:03
Medlem
Kommer en utbildning inom data-och systemvetenskap att vara värdelös om 10-15 år om man inte är verksam inom IT-branschen under samma tid? Är den på så vis en bra investering på lång sikt?
Citera
2014-05-22, 19:16
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reixach
Kommer en utbildning inom data-och systemvetenskap att vara värdelös om 10-15 år om man inte är verksam inom IT-branschen under samma tid? Är den på så vis en bra investering på lång sikt?
Varför vill du läsa en systemvetenskaplig utbildning om du inte kommer vara verksam i 10-15 år? Jag tror att de flesta rekryterare inte skulle ta dig på allvar i så fall. Det gäller att ha en relevant utbildning plus erfarenhet och egna projekt på fritiden för att få jobb nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in