Citat:
Ursprungligen postat av
Bruno.K
Hur funkar det med att ha en macbook air att koda på? Java funkar ju, men hur är det med det andra. Läste många sidor bak i tråden att man kan lägga in windows med något som heter bootcamp, men det var folk som hade haft problem med det. Kommer inte ihåg vad dom hade haft problem med, men det var något med servrar tror jag. Detta var dock 1-2 år sen. Kan det vara fixat nu? Någon som har en uppdatering.
Sen tänkte jag börja smygkolla på Java lite nu, men hur ser det ut med HTML/css? Är det något som kan vara smart att sätta in sig i också? Jag är en nybörjare på sånt här så kan inget alls, är det bättre att satsa på javan istället? Det kanske varierar från skola till skola, men på mitt förstahandsval så läser vi webbprogrammering i tredje året. Läser man då HTML/CSS eller använder man andra språk?
Skulle säga att det beror helt och hållet på vilka språk du ska använda. Java bör gå bra, C# då är Visual Studio och Windows att föredra, även om det finns
okej tredjepartseditorer även för C#.
Ska du läsa webbinriktning ska du och kommer du absolut att få lära dig HTML och CSS, förmodligen även JavaScript och något ramverk såsom jQuery. Men allt det kan du givetvis arbeta med i din MBP.
Språken har ju sina olika tillämpningar också. HTML, CSS, JavaScript - även kallat front-end. Java, Python, C# - back-end.
Det tar sig nog när du börjat läsa på mera om det.
Personligen då jag arbetar med Microsofts tekniker skulle jag aldrig köra en MBP- men allt går ju att lösa. Har du t.ex. en stationär dator hemma som kör Windows, kan du ju koda över remote desktop eller liknande i din MBP.
Bootcamp är väl ett alternativ även det, men vad jag hört så har många problem med det. Onödigt mycket problem när man kan köra RD eller helt enkelt köpa en "vanlig" laptop.