2014-04-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Hjälper att ha en laptop gör det på de flesta programmen, förväntas tror jag inte det gör på något. Arbeten ska skrivas och program ska kodas och som du säger så kan det bli jäkligt segt att sitta låst på ett ställe med en stationär dator hela tiden.
Om man skulle ha en egen laptop, är programvaran man sitter och kodar i gratis/något man kan få från skolan? Eller är det mycket möjligt att om man förser med en egen dator så måste man köpa programmen själv? För jag misstänker att de redan finns på skoldatorerna om de nu används under utbildningen.
Citera
2014-04-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingmuffin
Om man skulle ha en egen laptop, är programvaran man sitter och kodar i gratis/något man kan få från skolan? Eller är det mycket möjligt att om man förser med en egen dator så måste man köpa programmen själv? För jag misstänker att de redan finns på skoldatorerna om de nu används under utbildningen.
Allt är gratis bara man vill. Nej men det finns gratisalternativ till det mesta och många av Microsofts produkter är gratis genom MS DreamSpark (VisualStudio etc.).
Citera
2014-04-17, 18:12
Medlem
Biggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Lund.

UU är absolut bästa högskolan i landet när de gäller systemvetenskap
Citera
2014-04-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggles
UU är absolut bästa högskolan i landet när de gäller systemvetenskap
Jag vet om att detta är den populära åsikten, men är det någon som har en faktiskt källa på det? Jag hittar bara till någon artikel som visar lönestatistik (där systemvetare från uppsala tydligen ska ha bäst lön ett år efter examen av alla utbildningar i landet), men artikeln hänvisar inte till någon källa för lönestatistiken. Men att UU har bäst kontakt med näringslivet betyder inte att kvalitén på utbildningen är den bästa i landet, så egentligen är det väl omöjligt att säga vilket lärosäte det är som har högst kvalité på sin systemvetenskapsutbildning? Om det inte har gjorts någon pålitlig undersökning som jag inte känner till dvs.
Citera
2014-04-17, 23:00
Medlem
slashing_swords avatar
Enligt bland annat http://kvalitet.uk-ambetet.se/ når UU:s utbildning "Hög Kvalité", vilket många andra lärosäten når upp till och även slår. Enligt http://samverkamera.se/topplistor/ har högskolor så som Högskolan i Skövde bättre samverkan med näringslivet än UU.

UU har bäst ingångslöner av den statistik som finns kring det, det säger inte och bestämmer automatiskt att utbildningen är den bästa för den delen...

Edit: En annan sak att väga in i det hela är ju att man automatiskt inte lär sig mera eller får något gratis för att man läser på ett visst lärosäte.

I grund och botten sitter det i en själv vart man tar sig- har flertalet vänner i min omgivning där en del dragit iväg till studentstäder för att plugga. Underpresterat och bara precis klarat av sina tentor. Andra som valt att läsa vid mindre lärosäten, verkligen utvecklats under sin studietid och har riktigt stadiga kunskapsbaser att stå på nu.

Är tröttsamt att läsa inlägg från 18-åringar som inte har erfarenhet nog i ryggen för att få svara- alla som läser här bör förstå att det bara är åsikter och i 99% av fallen utan substans.

Det bästa utöver att titta på lite rankningar som de jag länkat in ovan, är att prata med personer i verkliga livet. Besöka de lärosäten man är intresserad utav, kanske hänga med en student en dag som många erbjuder och sedan utefter det bestämma sig för vilket lärosäte som är bäst för just mig.
Senast redigerad av slashing_sword 2014-04-17 kl. 23:09.
Citera
2014-04-28, 23:56
Medlem
Hur funkar det med att ha en macbook air att koda på? Java funkar ju, men hur är det med det andra. Läste många sidor bak i tråden att man kan lägga in windows med något som heter bootcamp, men det var folk som hade haft problem med det. Kommer inte ihåg vad dom hade haft problem med, men det var något med servrar tror jag. Detta var dock 1-2 år sen. Kan det vara fixat nu? Någon som har en uppdatering.

Sen tänkte jag börja smygkolla på Java lite nu, men hur ser det ut med HTML/css? Är det något som kan vara smart att sätta in sig i också? Jag är en nybörjare på sånt här så kan inget alls, är det bättre att satsa på javan istället? Det kanske varierar från skola till skola, men på mitt förstahandsval så läser vi webbprogrammering i tredje året. Läser man då HTML/CSS eller använder man andra språk?
Citera
2014-04-29, 03:50
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Hur funkar det med att ha en macbook air att koda på? Java funkar ju, men hur är det med det andra. Läste många sidor bak i tråden att man kan lägga in windows med något som heter bootcamp, men det var folk som hade haft problem med det. Kommer inte ihåg vad dom hade haft problem med, men det var något med servrar tror jag. Detta var dock 1-2 år sen. Kan det vara fixat nu? Någon som har en uppdatering.

Sen tänkte jag börja smygkolla på Java lite nu, men hur ser det ut med HTML/css? Är det något som kan vara smart att sätta in sig i också? Jag är en nybörjare på sånt här så kan inget alls, är det bättre att satsa på javan istället? Det kanske varierar från skola till skola, men på mitt förstahandsval så läser vi webbprogrammering i tredje året. Läser man då HTML/CSS eller använder man andra språk?

Skulle säga att det beror helt och hållet på vilka språk du ska använda. Java bör gå bra, C# då är Visual Studio och Windows att föredra, även om det finns okej tredjepartseditorer även för C#.

Ska du läsa webbinriktning ska du och kommer du absolut att få lära dig HTML och CSS, förmodligen även JavaScript och något ramverk såsom jQuery. Men allt det kan du givetvis arbeta med i din MBP.

Språken har ju sina olika tillämpningar också. HTML, CSS, JavaScript - även kallat front-end. Java, Python, C# - back-end.

Det tar sig nog när du börjat läsa på mera om det.

Personligen då jag arbetar med Microsofts tekniker skulle jag aldrig köra en MBP- men allt går ju att lösa. Har du t.ex. en stationär dator hemma som kör Windows, kan du ju koda över remote desktop eller liknande i din MBP.

Bootcamp är väl ett alternativ även det, men vad jag hört så har många problem med det. Onödigt mycket problem när man kan köra RD eller helt enkelt köpa en "vanlig" laptop.
Citera
2014-04-29, 07:49
Medlem
luddviigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K

Jag har en Macbook Pro och det fungerar utmärkt. Egentligen har jag inte behövt windows någon gång i skolan för finns alltid alternativ program till os x. Men när vi började läsa språket C så hade jag Bootcamp och det fungerade bra på min macbook, inga som helst problem. Du kan också installera t ex vmware fusion eller parallels då du kör windows virtuellt på din dator, det fungerar bra också tycker jag!
Citera
2014-04-29, 10:59
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddviig
Jag har en Macbook Pro och det fungerar utmärkt. Egentligen har jag inte behövt windows någon gång i skolan för finns alltid alternativ program till os x. Men när vi började läsa språket C så hade jag Bootcamp och det fungerade bra på min macbook, inga som helst problem. Du kan också installera t ex vmware fusion eller parallels då du kör windows virtuellt på din dator, det fungerar bra också tycker jag!

Som sagt, det beror helt på vad man ska arbeta med- han som ställer frågan bör se över kursutbudet på sin utbildning. Innehåller den mycket C# och .NET är en MBP att avråda ifrån, annars, som jag skriver, är det ju inga problem.
Citera
2014-04-29, 20:35
Medlem
Alright, tack för alla svar. Saken är ju att jag faktiskt har en windows pc liggande. En gammal( i elektroniska mått) köpte den nog julen 2012. Den är väldigt seg men det är nog bara för ett det är väldigt mycket program och jag har nog aldrig rensat den riktigt. Sen har jag dock haft den mycket i sängen så fläktarna har täppts igen, jag vet inte om det kan ha försämrat den permanent? Iaf, tror ni det kommer att funka med den, man behöver väl ingen värsting laptop till kodning va? Är som sagt i skolan jag ska ha den och inte till att göra spel...Är antingen 2 eller 4 gb ram på den.
Citera
2014-04-29, 22:15
Medlem
tjorven86s avatar
Jag använder MBA och det har fungerat kanon det första året
Citera
2014-04-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86
Jag använder MBA och det har fungerat kanon det första året
Du har alltså inget windows installerat på det?
Senast redigerad av Bruno.K 2014-04-29 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in