2014-04-24, 15:31
Medlem
Föreståndaren M.D borde stå sina kast när JS blev lämnad själv med barnen. Måtte dagiset stänga helt o hållet från hennes regi!
Citera
2014-04-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Someone76
Föreståndaren M.D borde stå sina kast när JS blev lämnad själv med barnen. Måtte dagiset stänga helt o hållet från hennes regi!

det borde införas helt nya regler för ALLA dagis. min första dag som timvik, så vart jag själv med 12 barn i en grupp. Och massa toalettbesök. hrm, samma när jag hade praktik. Man anses vara "duktigt" om man klarar dessa uppgifter som tex bajsblöja eller se att någon behöver kissa osv..Det ingår också när man går barn och fritid och är på praktik att ta eget initiativ och se vart hjälpen behövs, och även personal är rätt snabba på att ge ut detta ansvaret. vi var hälften tjejer och hälften killar i klassen på gymnasiet.

min tredje dag som timvik hade jag stängningen helt själv med 2 barn sista timmen.... och vi har en manlig timvik som brukar stänga han är i 20 års åldern och gick fordon på gymnasiet.... sjukt va? detta är kommunalt.

Men nya regler borde vara att INGEN som går på praktik, eller timvik får lämnas själv med barnen eller ens ta dom på toa! Man hade nog säkrat en del då.
Senast redigerad av huldra2012 2014-04-24 kl. 15:39.
Citera
2014-04-24, 15:37
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Someone76
Och då blir orten utan dagis.

Vad kan hända om dagiset får fortsätta med sin verksamhet? Den slapphet som kanske har funnits lär väl knappast upprepas efter det som har hänt? Kan man inte resonera som så att just detta dagis hädanefter bör vara ett av de säkraste dagisen att lämna sina barn på?
Citera
2014-04-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Och då blir orten utan dagis.

Vad kan hända om dagiset får fortsätta med sin verksamhet? Den slapphet som kanske har funnits lär väl knappast upprepas efter det som har hänt? Kan man inte resonera som så att just detta dagis hädanefter bör vara ett av de säkraste dagisen att lämna sina barn på?

Det är inte bara detta dagiset, det är överallt som det är såhär
Citera
2014-04-24, 15:43
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huldra2012
Det är inte bara detta dagiset, det är överallt som det är såhär
Ja, det verkar som om praktikanter och timvikarier "släpps lösa" lite överallt. Inte så konstigt faktiskt. Så är det ju på andra arbetsplatser också. Det eviga dilemmat "praktikanter får inte uträtta något men ska samtidigt slippa stå och glo".

Kan man alltså dra den försiktiga slutsatsen att dagiset i Ruda inte har varit ovanligt försumligt?
Citera
2014-04-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Pedofili är väl ingen psykisk sjukdom? Nackskott på dessa äckel är det enda rätta. Att ge dem vård funkar inte.

Eller hur! Dom vet precis vad dom gör!
Sen skylla på psykisk sjukdom gör mig ännu sneare!
Hoppas han får vad han ska ha på kåken och mycket mera.
Citera
2014-04-24, 15:47
Medlem
Citat:
det borde införas helt nya regler för ALLA dagis. min första dag som timvik, så vart jag själv med 12 barn i en grupp. Och massa toalettbesök. hrm, samma när jag hade praktik. Man anses vara "duktigt" om man klarar dessa uppgifter som tex bajsblöja eller se att någon behöver kissa osv..Det ingår också när man går barn och fritid och är på praktik att ta eget initiativ och se vart hjälpen behövs, och även personal är rätt snabba på att ge ut detta ansvaret. vi var hälften tjejer och hälften killar i klassen på gymnasiet.

min tredje dag som timvik hade jag stängningen helt själv med 2 barn sista timmen.... och vi har en manlig timvik som brukar stänga han är i 20 års åldern och gick fordon på gymnasiet.... sjukt va? detta är kommunalt.

Men nya regler borde vara att INGEN som går på praktik, eller timvik får lämnas själv med barnen eller ens ta dom på toa! Man hade nog säkrat en del då.

Jag tycker att det är fruktansvärt tragiskt det som har hänt, men din lösning är inte realistisk, man måste ha tilltro till människan som individ är god även om det finns ruttna ägg i högen. som tur var är sådan här händelser ovanliga i Sverige vilket säger att 99.999 av alla timvikarier är normala individer.
Citera
2014-04-24, 15:48
Bannlyst
Citat:
minst troligt. kan han spelar "sjuk" så kan han spela "frisk".
du blir släppt från rättpsyk när dom anser att du är frisk nog att klara dig.

Bara kolla andra pedofilbrott eller sexbrottslingar, inte många av dom som hamnar på rättpsyk tvärtom...

du har alexandramannen tex han är släppt idag och satt i norrköping. riktigt sjuk jävel- träffade honom själv och är med i den utredningen som var, och var ett rätt stort fall i utredningen. är inte han psykiskt störd så är fan ingen det. så som han beteede sig, usch vilket as och störd.
Ok. Trodde att sex brottslingarna hamnade på fängelset utanför Härnösand. Den i Norrköping är det det gamla fängelset som ligger någolunda centralt i stden? Är det enbart för sex brott?
Citera
2014-04-24, 15:50
Medlem
Nu måste jag skriver. ju mer jag läser om funderingar och så över dagis och arbetet. så verkar det som om många tror att
1. detta dagis är det enda som lämnar praktikanter själva med barnen
2. barnen är alltid i grupp och att det är en överdrös av personal som har koll.
3. praktikanter inte gör något i vanliga fall
4. och detta dagis är som sagt de enda dagiset som brister.
5. att praktikanter inte ta barn på toaletten .

Ska vi reda ut detta en gång för alla? hur många har jobbat, gjort praktik eller varit in extra på dagis?
jag har gjort alla tre.

Jag gick barn och fritid och jodå du blivit lämnad själv med vissa barn som praktikant- det ingår i dina uppgifter från skolan att utföra dessa ( och inte länge sedan en kille vart misstänkt för övergrepp som var ute på praktik )

praktikanter likt på andra ställen blir kraftigt utnyttjade även på dagis- vad är de MINST roliga att göra? byta blöja, tvätta av någon eller mata. eller leka en hel dag- praktikanter gör detta..

Hur är barn? barn är ofta sociala, framåt och är till naturen godtrogna emot främmande folk. Om ett barn säger " jag behöver gå på toa" och tittar på praktikanten så får praktikanten gå med...

Jag var 16 år första gången jag var lämnad på praktiken på ett dagis med 2 barn som hade bajsblöjor. likt en kille i min klass som var på andra avledningen.
Vi fick ha sovstunder själva ( står också i uppgifterna )

Barn är INTE centrerade i ett rum på dagis, och det är INTE 10 personal på ett dagis. det är olika beroende på dagis men vanligast är 2-4 st på hela stället fördelat på en hel barngrupp.

Barn springer, leker, vill ut, busar, bråkar, hoppar och studsar rundor. En personal kan vara fullt upptagen med att sära två barn som bråkar. Den andra personalen kanske har pedagogisk stund för vissa andra barn och praktikanten leker med några andra.
När barn ropar att dom vill gå på toa så är det DEN VUXNA som är närmst som går iväg - det kan vara ordinarie eller vikarie eller praktikant. Vissa BARN väljer också ut vem som ska med.

Ett schema ser ofta ut så att på morgonen är de frukost, sen lekstund, sen är de fruktstund och prat om vad som händer under dagen. Sen är de ofta utelek en stund ( OCH här ska barnen på toa innan dom går ut ) alltså full rulle, barnen rymmer ut, en personal måste gå ut då.
Sen in, och då är de lunch och tvätta händer dags och efter lunch är de vilotimme/ sagotimme och toabesök och ombyte för dom minsta som ska sova- hämta snutte osv. sen sover dom sen ska upp.

ungefär såhär ser de ut. Då kanske ni förstår hur ofta det händer att en praktikant blir själv, och att vanliga personalen inte hinner med.
Citera
2014-04-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EasyRawlins
Ok. Trodde att sex brottslingarna hamnade på fängelset utanför Härnösand. Den i Norrköping är det det gamla fängelset som ligger någolunda centralt i stden? Är det enbart för sex brott?

oj i härnössand får vi inte hoppas han hamnar - dom har utsikt över dagiset där...... hehe, gjorde studiebesök där under skoltiden ( bodde i kramfors ) .

de finns fler än de och Atheer satt i norrköping tror jag de var? ... eller ne vänta hitta en länk. norrtälje är de. Nästan iallafall.. innan det satt han någon annanstans. har utrednings papperna i källaren men härnösand satt han aldrig

http://www.expressen.se/nyheter/alexandramannen-utvisad-fran-sverige-i-natt/
Citera
2014-04-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, det verkar som om praktikanter och timvikarier "släpps lösa" lite överallt. Inte så konstigt faktiskt. Så är det ju på andra arbetsplatser också. Det eviga dilemmat "praktikanter får inte uträtta något men ska samtidigt slippa stå och glo".

Kan man alltså dra den försiktiga slutsatsen att dagiset i Ruda inte har varit ovanligt försumligt?

precis. men en praktikant efter en stund får ju ansvar:/ och är de via skolan så har man uppgifter också tex utföra ett pedagogiska arbetspass med 2-3 barn osv.

Ja antagligen- jag tror tyvärr de stället som är mest utsatt är LSS kortidstillsyn....
Dessa barn kommunicerar inte. och i det här fallet? han som är misstänkt har ju jobbat på kortis stod de längre bak i tråden. gud vet om han gjort något där.
Citera
2014-04-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EasyRawlins

här står dom fängelserna som finns för sexbrottslingar idag. Står till höger. men härnösand ej med? aja.. Härnösand hade sexbrottslingar innan de vet jag.

och ja de är ju bara sexbrottslingar som ska placeras på dessa ställena. Härnösand hade ju uppdelade avledningar- det står här också i länken att vissa är enbart för sexbrott andra har särskilda avdelningar- dom andra interna kommer alltså inte åt dom..

https://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Arbete-klientutbildning-och-behandling/Behandlingsprogram/ROS/Hur-arbetar-Kriminalvarden-med-sexualbrottsdomda/
Senast redigerad av huldra2012 2014-04-24 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in