Citat:
Ursprungligen postat av
huldra2012
Så det är faktiskt lite fult gjort av dom privata.
Samma gäller inom LSS kortidtillsyns ( de jag jobbade med innan ) aldrig någonsin lämnat ett belastningsregister- där är de barn mellan 3-13 år och på 1 år och 9 månader krävde dom har aldrig något, detta var mellan 2011/2012 så rätt nyligen.
och folk undrar varför det händer...... ehm ja, här har ni svaret eller en del av de, att det är så bra koll som de påstår sig att vara stämmer inte riktigt.
samma du kan få börja jobba och lämna belastningsregister efter påbörjat arbetspass på schema. PÅ dagiset där jag var nu hann jag jobba 3 veckor innan pappret kom och jag lämnade de, hade jag varit sjuk i huvudet hade jag hunnit med vad som helst under dessa 3 veckor och personalen som är fast? dom antar bara att man lämnat in så det är "lugnt".
Fast det stämmer inte riktigt. Lagen säger såhär: 3 § Ett utdrag ur belastningsregistret ska på begäran även visas upp av den som erbjuds eller tilldelas uppgifter som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn inom sådan verksamhet som avses i 1 § om det sker genom
1. uppdrag,
2. anställning hos någon som ingått avtal med den som bedriver verksamheten, eller
3. praktiktjänstgöring. (2013:852)
Alltså på begäran från arbetsgivare.
Skolverket skriver däremot såhär:
"För att påbörja arbete eller för att på vissa andra sätt verka inom förskola, skola
fritidshem och annan pedagogisk verksamhet, krävs att personen visar ett utdrag ur
belastningsregistret som beställs av Rikspolisstyrelsen.1
Den som inte visat registerutdrag får inte anställas, anlitas eller tas emot i
verksamheten. Bestämmelser om detta finns i skollagen."
Vilket alltså är bestämt i skollagen. Men denna diskussion är off topic och fullständigt menlös eftersom han ändå är ostraffad sedan tidigare.
Källor:
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.162662!Menu/article/attachment/Registerkontroll%20av%20personal%20120301.pdf
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-2013-852/
OnT:
Jag är så vansinnigt nyfiken på hur det hela gått till och vad som hänt egentligen. Kommer detta kunna läsas i FUP eller är de sekretessbelagt?