2014-04-24, 16:04
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EasyRawlins
16 barn nu, hoppas han får sluten rättspsykiatrisk för livet om han är skyldig dvs.
Inte 16 barn, utan 16 fall som gäller åtta barn. Sedan anmälningar gällande ytterligare fyra barn.
Citera
2014-04-24, 16:11
Medlem
min andra fundering varför vill många att han får rättpsyk?
tror ni de är värre att sitta där? och tiden blir längre?.... ställ er dom frågorna- ja tiden kan bli längre men om han friskförklaras innan vad händer då tror ni? och en pedofil är inte psykiskt sjuk- vi har ju speciella fängelser för att många är inte psykiskt sjuka nog att hamna på rättpsyk.... hur sjukt det än låter. han har varit medveten nog att sticka därifrån och förstå att detta var fel. en riktigt störd person förstår inte detta. Men jo jag tror nog han har något i galet i huvudet.
Rättpsyk är de sista jag hoppas faktiskt. snarare att han får fängelse och får en tuff tid där.
Citera
2014-04-24, 16:24
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huldra2012
Så det är faktiskt lite fult gjort av dom privata.
Samma gäller inom LSS kortidtillsyns ( de jag jobbade med innan ) aldrig någonsin lämnat ett belastningsregister- där är de barn mellan 3-13 år och på 1 år och 9 månader krävde dom har aldrig något, detta var mellan 2011/2012 så rätt nyligen.

och folk undrar varför det händer...... ehm ja, här har ni svaret eller en del av de, att det är så bra koll som de påstår sig att vara stämmer inte riktigt.

samma du kan få börja jobba och lämna belastningsregister efter påbörjat arbetspass på schema. PÅ dagiset där jag var nu hann jag jobba 3 veckor innan pappret kom och jag lämnade de, hade jag varit sjuk i huvudet hade jag hunnit med vad som helst under dessa 3 veckor och personalen som är fast? dom antar bara att man lämnat in så det är "lugnt".

Fast det stämmer inte riktigt. Lagen säger såhär: 3 § Ett utdrag ur belastningsregistret ska på begäran även visas upp av den som erbjuds eller tilldelas uppgifter som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn inom sådan verksamhet som avses i 1 § om det sker genom
1. uppdrag,
2. anställning hos någon som ingått avtal med den som bedriver verksamheten, eller
3. praktiktjänstgöring. (2013:852)
Alltså på begäran från arbetsgivare.

Skolverket skriver däremot såhär:
"För att påbörja arbete eller för att på vissa andra sätt verka inom förskola, skola
fritidshem och annan pedagogisk verksamhet, krävs att personen visar ett utdrag ur
belastningsregistret som beställs av Rikspolisstyrelsen.1
Den som inte visat registerutdrag får inte anställas, anlitas eller tas emot i
verksamheten. Bestämmelser om detta finns i skollagen."
Vilket alltså är bestämt i skollagen. Men denna diskussion är off topic och fullständigt menlös eftersom han ändå är ostraffad sedan tidigare.

Källor: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.162662!Menu/article/attachment/Registerkontroll%20av%20personal%20120301.pdf
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-2013-852/

OnT:
Jag är så vansinnigt nyfiken på hur det hela gått till och vad som hänt egentligen. Kommer detta kunna läsas i FUP eller är de sekretessbelagt?
Citera
2014-04-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Fast det stämmer inte riktigt. Lagen säger såhär: 3 § Ett utdrag ur belastningsregistret ska på begäran även visas upp av den som erbjuds eller tilldelas uppgifter som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn inom sådan verksamhet som avses i 1 § om det sker genom
1. uppdrag,
2. anställning hos någon som ingått avtal med den som bedriver verksamheten, eller
3. praktiktjänstgöring. (2013:852)
Alltså på begäran från arbetsgivare.

Skolverket skriver däremot såhär:
"För att påbörja arbete eller för att på vissa andra sätt verka inom förskola, skola
fritidshem och annan pedagogisk verksamhet, krävs att personen visar ett utdrag ur
belastningsregistret som beställs av Rikspolisstyrelsen.1
Den som inte visat registerutdrag får inte anställas, anlitas eller tas emot i
verksamheten. Bestämmelser om detta finns i skollagen."
Vilket alltså är bestämt i skollagen. Men denna diskussion är off topic och fullständigt menlös eftersom han ändå är ostraffad sedan tidigare.

Källor: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.162662!Menu/article/attachment/Registerkontroll%20av%20personal%20120301.pdf
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-2013-852/

OnT:
Jag är så vansinnigt nyfiken på hur det hela gått till och vad som hänt egentligen. Kommer detta kunna läsas i FUP eller är de sekretessbelagt?

japp jag är väl medveten om lagen, men vad lagen säger och vad arbetsgivaren gör är två olika saker- behöver du inte kasta på mig, inte jag som gör de berättar bara att så är det och det har hänt i 3 olika kommuner på privata ställen.
ja precis jag bara förklarade för andra också att nejdå dom frågar inte alltid om belastningsregister. och även om dom gör kan du arbetar en stund innan du lämnar in de.. de brister en väldans massa...och jag har tom frågar då jag jobbade inom LSS "ska jag inte lämna in belastningsregister?" " svaret är ne de behöver du inte.
och samma dom som gör praktik från min klass nu som är dömda har inte heller behövt lämna, 7st är dom- finns en anledning till att mer skit händer på privata ställen än kommunalt. :/ detta är i helsingborg och runt helsingborg- dock inom lss och äldrevården. men inom vissa lss är inte alla över 18 ännu.

det lär vara offentligt precis som vid alexandramannens utredning och andra sexbrotts utredningar MEN namnen är nog sekretets på dom drabbade, bara ett nummer på varje målsägande - så lär de nog vara här också. dock dröjer de nog till dagen innan rättegången då förundersökningen och allt släpps- gärningsmannen får den och journalister osv.
du kan ju ta fram hela utredningen från alexandramannen och läsa, men namnen på oss som var drabbade står ej- det står bara siffror.. Det händer typ aldrig att du inte får ut en förundersökning vid rättegångens början, och sen får ut domen- det ska mycket till att du inte får ut den när allt är klart. så nog tror jag att det är bara hämta ut sen när domen kommit, så kan du läsa allt från förundersökning till rättegångsdomen.- som jag förstod det i utredning med alexandramannen så döljde dom namn med nummer för vi var barn och en del var väldigt unga ännu under rättegången.
Senast redigerad av huldra2012 2014-04-24 kl. 17:06.
Citera
2014-04-24, 17:17
Medlem
En lång praktikperiod utan inslag av ansvar, självständighet och problemlösning är en bortkastad praktik. Hela vitsen är ju att man ska få arbetserfarenhet. Men självklart ska alla manliga praktikanter skuldbeläggas för Jokerns handlingar som inte ens enbart ägt rum på dagiset. Klaga i stället på personalbristen, de alldeles för låga straffen samt att sexualundervisningen i skolan inte verkar lyfta fram att barn tar skada av även små sexuella övergrepp. Vissa verkar faktiskt inte fatta det.
Citera
2014-04-24, 17:38
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
tror ni de är värre att sitta där? och tiden blir längre?.... ställ er dom frågorna- ja tiden kan bli längre men om han friskförklaras innan vad händer då tror ni? och en pedofil är inte psykiskt sjuk- vi har ju speciella fängelser för att många är inte psykiskt sjuka nog att hamna på rättpsyk.... hur sjukt det än låter. han har varit medveten nog att sticka därifrån och förstå att detta var fel. en riktigt störd person förstår inte detta. Men jo jag tror nog han har något i galet i huvudet.
Rättpsyk är de sista jag hoppas faktiskt. snarare att han får fängelse och får en tuff tid där.
Visst borde man betrakta fängelse som värre, särskilt när det gäller andra interner och hans tyd av brott, inget man skryter med direkt.
Samtidigt lär han isåfall tillbringa tiden på avdelningar där det sitter folk av hans egen sort, alternativ på isol om han är på "vanliga" avdelningar.

Däremot är rättpsyk mer pålitligt om man tycker han ska få sitta längre. Döms han till fängelse kommer ju tiden var bestämd och han kommer mucka efter 2/3.
Blir han kryssad och placerad på rättpsyk försvinner tidsbestämmelserna.
Det är givetvis därför folk generellt sett gör allt för att INTE bli kryssade, fängelse är betydligt bättre om man är intresserad av att komma ut igen.
Citera
2014-04-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Visst borde man betrakta fängelse som värre, särskilt när det gäller andra interner och hans tyd av brott, inget man skryter med direkt.
Samtidigt lär han isåfall tillbringa tiden på avdelningar där det sitter folk av hans egen sort, alternativ på isol om han är på "vanliga" avdelningar.

Däremot är rättpsyk mer pålitligt om man tycker han ska få sitta längre. Döms han till fängelse kommer ju tiden var bestämd och han kommer mucka efter 2/3.
Blir han kryssad och placerad på rättpsyk försvinner tidsbestämmelserna.
Det är givetvis därför folk generellt sett gör allt för att INTE bli kryssade, fängelse är betydligt bättre om man är intresserad av att komma ut igen.

aa fast rättpsyk kan ju släppa honom om 2 år om dom anser att han blivit "frisk" vissa är där 50år men dom är ju verkligen sjuka. Vissa spelar ju "sjuka" för att sedan spelar "friska". kolla han som mördade Anna Lindh tex. tog ju några år men han är ute igen.
om man jämför detta med breivik tex- han var inte psyksjuk, varför skulle han här vara de? Eller alexandramannen som var störd på riktigt, även i rättsalen men han var ju "frisk"- därför tror jag inte denna människan är i behov av vård och rättpsyk, han vet att detta var fel utifrån hans agerande att lämna platsen, däremot någon störning har han nog. men ja.. spel på lotteri om dom väljer rättpsyk till honom kan jag tycka- speciellt om han inte är psykiskt sjuk ( vilket jag tycker alla pedofiler är ) men då kommer han ju ut snabbare.

jag menar inte att det är lätt att komma ut från rättpsyk men nog kommer personer därifrån och vissa kommer ut snabbare än fängelsestraffets början och vissa kommer ut.. aldrig- men det är ju det man inte vet innan . dock tror jag faktiskt inte han är ett fall för rättpsyk.. om han inte säger att han hör röster eller liknand, kanske har han någon diagnos då han verkar ha haft en väldigt utsatt barndomm...
och dessutom är dom lite "friare" på rättpsyk..

läs här " vill jag åka på utflykt eller konsert så går det att ordna med personal"? hrm det är rättpsyk i Sverige..

https://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Arbete-klientutbildning-och-behandling/Behandlingsprogram/ROS/Hur-arbetar-Kriminalvarden-med-sexualbrottsdomda/https://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Arbete-klientutbildning-och-behandling/Behandlingsprogram/ROS/Hur-arbetar-Kriminalvarden-med-sexualbrottsdomda/https://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Arbete-klientutbildning-och-behandling/Behandlingsprogram/ROS/Hur-arbetar-Kriminalvarden-med-sexualbrottsdomda/
Senast redigerad av huldra2012 2014-04-24 kl. 17:53.
Citera
2014-04-24, 17:52
Bannlyst
Citat:
Med tanke på ålder och tokrabatt pratar vi kanske om tre års fängelse. Det innebär att han kan vara ute 1,5 år efter domen. Så snabbt går det inte om han får rättspsykiatrisk vård.
Citera
2014-04-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Med tanke på ålder och tokrabatt pratar vi kanske om tre års fängelse. Det innebär att han kan vara ute 1,5 år efter domen. Så snabbt går det inte om han får rättspsykiatrisk vård.

så är de ju TYVÄRR ( rätt mycket insikt där, pappa hälsar på där inne rätt ofta om jag uttrycker de finare ), men tror du han överlever när han kommer ut? de tror inte jag. och dessutom kan han vara ute efter 2år från rättpsyk om han inte är riktigt sjukt att han passar in där- men ja någon diagnos har han nog. men gå in på rättpsyk så ska du se att det inte såna människor där med en diagnos direkt, dom är riktigt sjuka. ( moster jobbar där och var in oh hälsade på henne på kontoret för en stund sen ) dom som verkligen är de, du missar inte att dom är psykiskt störda, dom skulle inte kunna få praktik i de skicket på dagis..

det är ju inte alla pedofiler som blir dömda till rättpsyk liksom :/ men ja det är lotteri med rättpsyk.

här står mer om rättpsyk- länka i ovan som inte funkar men sök på "vägen ut från rättspysk" och klicka på den artikeln från gd.se . dom kan ju gå på promenader och åka på utflykt osv? underbara rätttpsyk?sverige.......
Senast redigerad av huldra2012 2014-04-24 kl. 18:18.
Citera
2014-04-24, 18:05
Medlem
Citat:

hittade en länk som funkade hoppas ja:P
http://gd.se/nyheter/reportage/1.6372078-vagen-ut-fran-rattspsyk

och en annan om vilka kriterier är liksom de dom tittar på först och ja han kanske har något av dom de vet man ju aldrig ,,
http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/bakomvansinnet/tiofragorochsvar/varfordomsvissapsykisktsjukatillrattpsykiatriskvar dochandratillfangelse.5.303f5325112d73376928000138 59.html

vi får vänta oh se helt enkelt- blir de rättpsyk kan han få stanna där. fängelse? då lär han få de tufft när han kommer ut..
Senast redigerad av huldra2012 2014-04-24 kl. 18:23.
Citera
2014-04-24, 20:00
Medlem
Citat:

nej. han får ingen ungdomsrabatt, han är för gammal.
Citera
2014-04-24, 20:08
Medlem
AussieRedMans avatar
Borde bli rättspsyk, tar säkert minst 3 år att bota en sån här kille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in