Citat:
Det skriver jag under på. Jag undrar dock om det är sant att Elisa begärde ett avsevärt större skadestånd än de andra brottsoffren. Jag vill aldrig tro att folk ser ekonomisk vinning för sig själva i ett sådant här vidrigt brott. Hur skruvad Elisa än är har jag trott på henne när jag har hört om och läst om hennes upplevelser. Men i Bernys kretsar, gamla som nya, så vet man ju egentligen aldrig vad som är sant.
Helt rätt att ta bernys kretsar med en nypa salt! Men precis som du har även jag trott på elisa i detta. Jag har för mig att elisa faktiskt fick störst skadestånd av alla. Men hur mkt ett brottsoffer begär i skadestånd behöver ju inte alltid betyda att det är vad man verkligen får, många som begär skadestånd får en väsentligt mindre summa än de ursprungligen begärde. Jag gissar att Elisa i samråd med sin advokat begärde ett skadestånd som advokaten ansåg vara rimligt och möjligt att "få igenom" och domstolen gick på deras linje.
De andra brottsoffren gjorde förmodligen bedömningar om skadeståndskrav tillsammans med sina advokater på samma sätt. Om deras krav var lägre var det kanske för att de inte utsatts i samma omfattning som elisa (även om lidande naturligtvis inte kan mätas i summor på det viset) men domstolen måste väl följa viss praxis. De kan ju också begärt lika mkt som elisa men domstolen gjorde en annan bedömning och sänkte deras belopp.
Att Berny anklagar elisa på det sätt hon gjorde är nog bara påhopp från Berny, jag tror elisa talar sanning om i alla fall detta eftersom det gått genom domstol, och mannen blev dömd. Har inte läst själva domen själv men det verkar som en trovärdig historia från Elisas sida i och med att det fanns flera andra brottsoffer om samma sak och ett så högt skadestånd som hon fick skulle knappast gått igenom om det inte fanns bra bevisning i frågan. Han dömdes ju även för de andra tjejerna.
Sen kan jag tycka att elisa inte verkar vara nåt helgon i övrigt men om hon verkligen utsattes för detta så är hennes skadestånd fullt rättvist tycker jag, Berny är bara avundsjuk för att hon inte fick nåt som hon anser att hon "förtjänar" bättre än elisa, för det finns ju ingen som blivit utsatt för värre övergrepp än Berny anser hon ju själv...
Och oavsett om man tror på elisa eller inte, till skillnad från Berny har ju elisa i allafall gått igenom en riktig rättsprocess med en verklig gärningsman som bedömdes skyldig till övergreppen och med en dom som går att begära ut och läsa för den som vill. Det är ju mer än vad Berny lyckats visa upp, hennes "R" lär vi ju aldrig få se röken av och särskilt inte nu....
)