2014-04-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strange-Days
Det skriver jag under på. Jag undrar dock om det är sant att Elisa begärde ett avsevärt större skadestånd än de andra brottsoffren. Jag vill aldrig tro att folk ser ekonomisk vinning för sig själva i ett sådant här vidrigt brott. Hur skruvad Elisa än är har jag trott på henne när jag har hört om och läst om hennes upplevelser. Men i Bernys kretsar, gamla som nya, så vet man ju egentligen aldrig vad som är sant.

Helt rätt att ta bernys kretsar med en nypa salt! Men precis som du har även jag trott på elisa i detta. Jag har för mig att elisa faktiskt fick störst skadestånd av alla. Men hur mkt ett brottsoffer begär i skadestånd behöver ju inte alltid betyda att det är vad man verkligen får, många som begär skadestånd får en väsentligt mindre summa än de ursprungligen begärde. Jag gissar att Elisa i samråd med sin advokat begärde ett skadestånd som advokaten ansåg vara rimligt och möjligt att "få igenom" och domstolen gick på deras linje.

De andra brottsoffren gjorde förmodligen bedömningar om skadeståndskrav tillsammans med sina advokater på samma sätt. Om deras krav var lägre var det kanske för att de inte utsatts i samma omfattning som elisa (även om lidande naturligtvis inte kan mätas i summor på det viset) men domstolen måste väl följa viss praxis. De kan ju också begärt lika mkt som elisa men domstolen gjorde en annan bedömning och sänkte deras belopp.

Att Berny anklagar elisa på det sätt hon gjorde är nog bara påhopp från Berny, jag tror elisa talar sanning om i alla fall detta eftersom det gått genom domstol, och mannen blev dömd. Har inte läst själva domen själv men det verkar som en trovärdig historia från Elisas sida i och med att det fanns flera andra brottsoffer om samma sak och ett så högt skadestånd som hon fick skulle knappast gått igenom om det inte fanns bra bevisning i frågan. Han dömdes ju även för de andra tjejerna.

Sen kan jag tycka att elisa inte verkar vara nåt helgon i övrigt men om hon verkligen utsattes för detta så är hennes skadestånd fullt rättvist tycker jag, Berny är bara avundsjuk för att hon inte fick nåt som hon anser att hon "förtjänar" bättre än elisa, för det finns ju ingen som blivit utsatt för värre övergrepp än Berny anser hon ju själv...

Och oavsett om man tror på elisa eller inte, till skillnad från Berny har ju elisa i allafall gått igenom en riktig rättsprocess med en verklig gärningsman som bedömdes skyldig till övergreppen och med en dom som går att begära ut och läsa för den som vill. Det är ju mer än vad Berny lyckats visa upp, hennes "R" lär vi ju aldrig få se röken av och särskilt inte nu....
Citera
2014-04-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kupochan
Har Berny raderat inlägg på sin blogg? Får inte upp inlägget som folk pratat om. Och nu (slagsmål etc. )

Menar du bernys erkännande?
I så fall finns det här på flashback, bläddra några sidor bak i tråden, hon skrev brevet till sinfon.
Citera
2014-04-22, 15:01
Medlem
Kardnialvokals avatar
Normalersättning för våldtäkt ligger runt 100 000, Elisa begärde lite över en halv miljon i skadestånd medan de andra tjejerna lång kring 95-115 000. Varför detta är fallet vet jag inte men jag noterade när jag läste domen att Elisa var den som förekom mest frekvent i utredningen och TM dömdes för våldtäkt mot henne multipla gånger. Kan vara därför hennes belopp är högre.
Citera
2014-04-22, 15:01
Medlem
Strange-Dayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Helt rätt att ta bernys kretsar med en nypa salt! Men precis som du har även jag trott på elisa i detta. Jag har för mig att elisa faktiskt fick störst skadestånd av alla. Men hur mkt ett brottsoffer begär i skadestånd behöver ju inte alltid betyda att det är vad man verkligen får, många som begär skadestånd får en väsentligt mindre summa än de ursprungligen begärde. Jag gissar att Elisa i samråd med sin advokat begärde ett skadestånd som advokaten ansåg vara rimligt och möjligt att "få igenom" och domstolen gick på deras linje.

De andra brottsoffren gjorde förmodligen bedömningar om skadeståndskrav tillsammans med sina advokater på samma sätt. Om deras krav var lägre var det kanske för att de inte utsatts i samma omfattning som elisa (även om lidande naturligtvis inte kan mätas i summor på det viset) men domstolen måste väl följa viss praxis. De kan ju också begärt lika mkt som elisa men domstolen gjorde en annan bedömning och sänkte deras belopp.

Att Berny anklagar elisa på det sätt hon gjorde är nog bara påhopp från Berny, jag tror elisa talar sanning om i alla fall detta eftersom det gått genom domstol, och mannen blev dömd. Har inte läst själva domen själv men det verkar som en trovärdig historia från Elisas sida i och med att det fanns flera andra brottsoffer om samma sak och ett så högt skadestånd som hon fick skulle knappast gått igenom om det inte fanns bra bevisning i frågan. Han dömdes ju även för de andra tjejerna.

Sen kan jag tycka att elisa inte verkar vara nåt helgon i övrigt men om hon verkligen utsattes för detta så är hennes skadestånd fullt rättvist tycker jag, Berny är bara avundsjuk för att hon inte fick nåt som hon anser att hon "förtjänar" bättre än elisa, för det finns ju ingen som blivit utsatt för värre övergrepp än Berny anser hon ju själv...

Och oavsett om man tror på elisa eller inte, till skillnad från Berny har ju elisa i allafall gått igenom en riktig rättsprocess med en verklig gärningsman som bedömdes skyldig till övergreppen och med en dom som går att begära ut och läsa för den som vill. Det är ju mer än vad Berny lyckats visa upp, hennes "R" lär vi ju aldrig få se röken av och särskilt inte nu....

Bra formulerat av samma tankar jag själv har haft. Det som jag egentligen funderar över är om Elisa har "kryddat" sina historier just för att få ut ett högt skadestånd. Jag tror faktiskt inte det, men jag är samtidigt "hälsosamt skeptisk". Elisa har åtminstone något tagbart och riktigt att visa upp ifall folk (jag) skulle ifrågasätta hennes upplevelser och historier. Man får ändå ha viss tilltro till domstolarna även om de, i många fall, gör märkliga bedömningar.
Senast redigerad av Strange-Days 2014-04-22 kl. 15:09.
Citera
2014-04-22, 15:07
Medlem
sinfons avatar
Sidan 545 finns allting på. Hon skrev det första brevet till mig den 6/2 kanske jag ska nämna, så hon har haft nästan tre månader på sig att göra det offentligt också.
Citera
2014-04-22, 15:09
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strange-Days
Bernys "demoner/röster" har jag alltid ansett varit "för perfekta". Precis som hämtat ur en film. När jag såg dokumentären för ett par år sedan tänkte jag genast att hon fejkade det hela. Hon sade bara vad hon tror att en person som hör röster hör.

Berny har ju alltid verkat rätt lättpåverkad av allt hon läser och ser på film - hennes borderlinediagnos verkade ju nästan komma i samband med filmen Girl Interrupted och därefter så har det rullat på.

Jag måste ändå erkänna att jag blev något förvånad att Berny själv har insett i alla dessa år att hon bluffar. Jag trodde faktiskt att Berny själv trott på majoriteten av sina egna diagnoser när hon fått dom, men det här sätter ju allt i ett helt annat ljus. Hon har inte bara ljugit för vårdpersonal, vänner och familj, utan även inför hela media-Sverige. Hon har alltså skrivit debattartiklar, gjort intervjuer och suttit i morgonsoffor väl medveten om att hon ljuger röven av sig. Senast i början av året så yrade ju hon om att hon skulle börja göra föreläsningar i tillsammans med schizofreniförbundet, väl medveten att hon inte ens har schizofreni.

Det är på inget sätt synd om henne, men snacka om ångest att konstant ha det molnet över sig att ens bluff kan avslöjas vilken dag som helst. Men detta var nog välbehövligt. Inte bara för Berny, men för alla "fans" som gått på hennes lögner.
Citera
2014-04-22, 15:21
Medlem
Strange-Dayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Berny har ju alltid verkat rätt lättpåverkad av allt hon läser och ser på film - hennes borderlinediagnos verkade ju nästan komma i samband med filmen Girl Interrupted och därefter så har det rullat på.

Jag måste ändå erkänna att jag blev något förvånad att Berny själv har insett i alla dessa år att hon bluffar. Jag trodde faktiskt att Berny själv trott på majoriteten av sina egna diagnoser när hon fått dom, men det här sätter ju allt i ett helt annat ljus. Hon har inte bara ljugit för vårdpersonal, vänner och familj, utan även inför hela media-Sverige. Hon har alltså skrivit debattartiklar, gjort intervjuer och suttit i morgonsoffor väl medveten om att hon ljuger röven av sig. Senast i början av året så yrade ju hon om att hon skulle börja göra föreläsningar i tillsammans med schizofreniförbundet, väl medveten att hon inte ens har schizofreni.

Det är på inget sätt synd om henne, men snacka om ångest att konstant ha det molnet över sig att ens bluff kan avslöjas vilken dag som helst. Men detta var nog välbehövligt. Inte bara för Berny, men för alla "fans" som gått på hennes lögner.

Alla artiklar om henne som finns att hitta på nätet framstår ju nu som "Va??". Hon går så hårt in för att visa upp sin schizofreni, bl a minns jag en artikel där hon hävdar att hon måste ha sina tunga mediciner annars ser hon ingen skillnad på en lampa och typ en stekpanna. Någonting åt det hållet.

För egen del har alltid hennes ansiktsuttryck avslöjat henne, de "stämmer inte" in på hur en verklig schizofren uppför sig. Jag tycker att dokumentären visar upp Berny i all sin väsentliga mytomani.
Citera
2014-04-22, 15:23
Medlem
Vilken härva. Om B klarar av att vara ren igenom detta så håller jag faktiskt upp flaggan för henne.
Som jag sa i mitt första inlägg här: man kan ha överseende med egocentrism och brist på självinsikt när det gäller en fjortis, men när det handlar om en 30-årig kvinna.. nej.
Det är oerhört pinsamt alltihop. Och jag skäms faktiskt själv som trodde på henne en gång i tiden.
Hon hyser ju ett uttalat förakt för NA/ AA/ tolvstegsprogrammet, vilket kräver ett rätt stort mått av ödmjukhet och ärlighet*, så jag förstår inte hur hon ska kunna hålla nykterhet. Men bevisa gärna att jag har fel, Björny.

*(NA syftade jag givetvis på, inte föraktet )
Senast redigerad av Snigelparasiten 2014-04-22 kl. 15:39. Anledning: syftningsfel
Citera
2014-04-22, 15:40
Medlem
Hyperexiums avatar
LYSTRING!

ALLA spekulationer och konspirationer kring vem "Mr English" är (=personen som skriver på engelska) kan NU upphöra. Jag känner nämligen personen och har så gjort lång tid innan personen började skriva på Bernys blogg och på den layout-misshandlade skvallersidan om Berny. Jag försökte faktiskt att hinta er åt rätt håll många sidor bakåt att vem som helst i världen med en webbläsare och en liten enkel add-on för att direktöversätta utländska sidor KUNDE vara ansvarig... men vanlig logik går inte ofta hem här (inte ens abstrakt logik heller). OM någon nu är så enveten att den vill ha bekräftat OM det är personen jag känner som har skrivit ett specifikt inlägg så fråga mig då så tar jag reda på det på några timmar (ca 99% som finns på Bernys blogg och Queen Bitchs skvallerblogg är från denna person för övrigt.. det kan såklart alltid finnas någon som apar efter.. det scenariot är inte uteslutet men väldigt enkelt för mig att kolla upp). Personen agerar EJ på uppdrag utav mig eller på initiativ från mig. Känner inte Berny eller någon annan som haft med Berny att göra heller.

SÅ! Över till nästa punkt.

Här har jag lite frågor till sinfon (andra får svara också självklart men det är inte säkert att jag svarar pga jag har fan viktigare saker för mig):

Om vi tänker kallt logiskt här.. VARFÖR skulle Berny avslöja SANNINGEN för dig (samvetskval från en människa som de flesta hävdar inte har ett UNS utav samvete i sig.. jag har sett EN liknande sak hända IRL faktiskt men inte ens den personen var SÅ detaljerad i sin redogörelse som Berny förefaller vara)? Varför egentligen skulle Berny skriva det som många hungriga VILL höra till slut (det som stämmer in i vargflockens spår i detta nuet och sedan en ganska lång tid tillbaka)? Det slog mig nämligen hur enkelt det är att ljuga för människor på de mest bisarra sätt.. jag hade en gång en vän som bevisade det där så briljant för mig att jag blev helt paff. Han var dålig på att ljuga faktiskt (jag såg varenda gång han gjorde det IRL) MEN det var lögnens konstruktion som var så "säljande" att den ändå gick hem hos ca 99% utav alla människor. Vad syftet då skulle vara med att berätta "sanningen" skulle eventuellt kunna vara att ta död på denna tråden och gå "under ytan" på det sättet. Visst kan du inflika, sinfon, att hon inte hade räknat med detta scenario som du efter mycket tvivel drog upp till ytan.......... eller hade hon räknat med exakt detta? EN teori.. jag hade kunnat sitta hälften av den här dagen med att spinna vidare på andra teorier men jag har inte den tiden.

Och så till Berny då:

Jag vet inte om du märker det själv men du är fan på god väg att skapa en liten "mini-sekt" i Mina ögon i dina senaste inlägg och bara lägg ner det med en enda gång eftersom jag antar att du på fullaste allvar, innerst inne, inte vill ha en bunt oskyldiga ja-sägare i en bunker till slut... som inte säger "nej" ens när det börjar brinna. Om du inte längre kan tänka på dig själv så tänk på andra som blir indirekt drabbade utav det du sysslar med.

Citera
2014-04-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer

Bra, det är ju viktigt att inte glömma att det Berny har sagt om denna tjejs rättsfall är någonting hon använt mot henne enbart för att göra henne väldigt illa. Bra knapp att trycka på för maximalt lidande? Angående skadeståndet:
Borde nog lämna ämnet nu, Berny sådde ett frö och "lyckades" få människor att ifrågasätta någon annan än henne själv med det hon rörde upp om sin gamla "änglasyster". Så, movin' on.
Citera
2014-04-22, 19:37
Medlem
sinfons avatar
Ok, Hyperexium (jag orkar inte citera dig). Jag har aldrig råkat på en mer tangentbords-inkontinent jävel i hela mitt liv, men om jag försöker kondensera vad du skriver så tror jag att du frågar mig ifall Berny kan ha haft något motiv med att skicka det där till mig. Jag har såklart funderat över det själv också, i takt med att tiden gick.

Som jag skrev så var det vid tidpunkten då hon tagit återfall/var rejält påverkad och stämningen var ganska dyster både på hennes blogg och här. Jag upplevde lite att både vi och hon trodde att hon inte skulle fixa det den här gången. Det ihop med att jag helt oväntat var lite vänlig mot henne i tråden (bläddra tillbaka och läs vettja, det var vid tillfället då hon senast medverkade själv), avslöjade att jag också kände vännen som dött, och att hon i verkligheten är en rätt jävla ensam människa (något hon själv sett till förstås)...och ja, att jag faktiskt nästan alltid HAR haft rätt om henne... Jag tror hon fick en av alla sina impulser, och den här gången var det att avslöja sig för en person hon plötsligt fick för sig "förstod" henne eller något. Kanske ville hon bara att jag skulle dela det så att det äntligen fick ett slut. Oavsett vilket så tror jag att hon ångrade impulsen senare, när hon inte låg lika mycket på botten längre. Och jag tror det har varit lite jobbigt för henne att veta att någon som vet sanningen läst allt hon skrivit därefter, men att hon så småningom började lita på att jag faktiskt inte skulle säga något. Alternativt så inbillade hon sig att hon skulle vara ärlig i fortsättningen (ja, paus för skratt...) och inte ens märkte hur det patologiska lögnandet som utan överdrift styrt hela hennes liv ändå låg där och pyrde tills man kunde ana små lågor igen. Eftersom hon aldrig stampade ut brasan ordentligt.

Hon kan också bara ha skitit i vilket, helt enkelt. Den som lever får kanske se.
Citera
2014-04-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
VARFÖR skulle Berny avslöja SANNINGEN för dig

Jag har antligen orkat lasa mig igenom ditt svamlande, och vill egentligen mest papeka att det varit VALDIGT tyst from B's hall sen det har krop fram - bade pa bloggen och har. Hon hade val forsvarat sig om det inte var sant? Tror att Sinfons teori stammer ratt sa bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in