Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Varför ska denna typ av bevis endast binda personer, inte fria dem?
Anser du att det är viktigare att någon, skyldig eller inte, blir dömd, i avskräckande syfte, än att ingen blir dömd?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Säg mig, strider inte ett sådant uttalande mot objektivitetsprincipen ?
Och/eller finns det något ekonomiskt max.tak hur mycket som får användas till att fria en MT ?
Jag tyckte jag uttryckte mig både tydligt och ganska kortfattat (för att vara jag). Men er två måste man tydligen vara ännu tydligare mot.
De flesta fynd man kan göra på en brottsplats utgörs av saker som inte självklart kan bindas säkert till en viss person och består av material/ämnen som i stort sett vem som helst kan ha tillgång till. Det torde därför mycket sällan ha ett
negativt bevisvärde för en misstänkt att man hittat katthår, fimpar eller blå syntetfibrer. Även om den misstänkte inte har katt, säger sig vara icke-rökare och bara äger röda kläder och bruna möbler så kan man inte säga att personen inte kan ha haft något material i blått som kunde ha avsatt fibern och som hen sen slängt för att göra sig av med bevis. Eller fått katthår på kläderna vid något besök hos en bekant. Eller trots allt röker i smyg ibland men ljuger om det i förhör. Det kan därför inte användas för att
försvaga annan bevisning.
Jag tycker detta är elementär logik som vem som helst borde kunna ta in. Vad är oklart?
Först när man kan koppla fynd till något som finns i den misstänktes besittning kan ett bevisvärde (som då naturligt är positivt för åklagarens hypotes) uppstå. Även här är det ju dock sällan några absolut säkra bevis då man väl oftast inte kommer närmare än "fibrer av liknande typ" och motsvarande. Finns inget referensmaterial är fyndet (normalt) i princip utan allt värde i utredningen.
Självklart finns det undantagssituationer. Man kan ju tänka sig fynd av mycket ovanliga kemikalier som endast personer på i ett par laboratorium i de närmaste länen har tillgång till och som på något vis använts vid brottets begående. Om den misstänkte inte är en av dessa och saknar alla kända kopplingar till någon som skulle kunnat anskaffa kemikalierna så blir det rimligen ett negativt bevis vad gäller hans skuld. Finns det något sådant material i det här fallet? Eller tror vi att håren kan härstamma från vargar som dödat offret under hennes väg hem, släpat kroppen till FP2 och senare flyttat benen in till F1 efter att ha gnagt av dem?