2014-04-22, 09:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
De rättsvårdande myndigheterna har begränsad ekonomi, och kan inte lägga hur mycket pengar som helst på ett mordfall. Men det kostar inte många kronor att stoppa hårstråna under ett mikroskop. Katthår hade talat för KJ:s oskuld, och hade man inte kunnat gå vidare med dem hade man iaf kunnat släppa KJ. Det är bättre för rättssäkerheten att mordet blir olöst än att fel man blir dömd.

Men du kanske tycker att KJ ska dömas iaf, trots att det finns lösa outredda trådar och strån. Det fungerar avskräckande om fel man döms, om allmänheten tror att det är rätt man. Är det mer vilja än sunt förnuft som får dig att tro att rätt man är dömd?
Nu börjar det bli en trådsanning att hårstråna skulle ha kunnat komma från en katt. Det vet vi ingenting om. SKL skriver att det inte gick att göra en konventionell DNA-profil på dem, och att de inte lämpade sig för morfologisk jämförelse - underförstått människor emellan. Rimligen bör det utan mikroskopi ha gått att avgöra om hårstråna kommit från en katt eller annat sällskapsdjur eller från en människa. Och man testar inte hår som man vet är djurhår för DNA-profilering. Om det inte gick att avgöra om håren var djurhår eller människohår okulärt bör de ha varit rejält oidentifierbara.

Sen förstår jag inte vade det skulle ha kunnat ge ens om det hade varit katthår. Bevisningen mot KJ är tillräckligt stark ändå, och förekomsten av något så vanligt som katthår leder oss inte närmare en brottsplats.
Citera
2014-04-22, 09:54
Bannlyst
Citat:
Kolla på kartan själv.

Nej, varför lägger du ord i min mun?

Varför skulle du annars med ditt googlande strida på det sätt du nu gör för att visa hur osannolikt det är att hår från lösspringande katter har avsatt hår på offret?
Citera
2014-04-22, 09:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Varför skulle du annars med ditt googlande strida på det sätt du nu gör för att visa hur osannolikt det är att hår från lösspringande katter har avsatt hår på offret?
Det förklarade jag i inlägget som du citerade här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Katthår talar mot KJ:s skuld.
Citera
2014-04-22, 09:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jodå, det kan visst räcka för att komma ihåg. Hjärnan har en förmåga att memorera under några få sekunder.
En personlig uppfattning efter att ha lyssnat på ljudfilen med vittnesmålet, är att åklagare US med sin överlägsna attityd gör det närmast omöjligt för vittnet att få säga sitt. Hon tystnar allteftersom.

Alltså: Jag fattar inte ett dugg vart du försöker komma. Vittnet kände inte igen Vatchareeya. Hon hade sett två bilder på henne och tyckte att den ena - eventuellt - var lite lik. Men hon kunde inte säga något mer bestämt än att det var en kvinna med "asiatiskt utseende" och mörka kläder. Det är möjligt att åklagaren hade en tråkig attityd vid förhöret, men det förändrar ingenting i sak. Hade jag varit åklagare hade jag lyssnat hela vägen på vad hon sa. Hade hon då plötsligt varit mer säker på att den hon såg var Vatchareeya hade jag åberopat de ursprungliga förhören och påmint rätten om att vittnen som blir mer säkra på sin sak för varje förhör ska tas inte med en nypa, utan med flera paket salt.
Citera
2014-04-22, 10:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vildkatters utbredning finns utmärkta på en blindkarta, men jag tror du kan läsa den tillräckligt för att se utbredningen i Norrbotten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildkatt
Nu börjar vi komma ganska OT, men utbredningskartor kan ge ganska missvisande begrepp om vilka klimat den ena eller andra arten tål och inte. Det fanns lejon i de balkanska bergen, med deras vintrar som är lika stränga som våra, för tretusen år sedan. Och den skotska vildkatten finns fortfarande kvar i Cairn Gorm-bergen i Skottland, med deras stränga vinterklimat
Citera
2014-04-22, 10:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu börjar det bli en trådsanning att hårstråna skulle ha kunnat komma från en katt. Det vet vi ingenting om. SKL skriver att det inte gick att göra en konventionell DNA-profil på dem, och att de inte lämpade sig för morfologisk jämförelse - underförstått människor emellan. Rimligen bör det utan mikroskopi ha gått att avgöra om hårstråna kommit från en katt eller annat sällskapsdjur eller från en människa. Och man testar inte hår som man vet är djurhår för DNA-profilering. Om det inte gick att avgöra om håren var djurhår eller människohår okulärt bör de ha varit rejält oidentifierbara.

Sen förstår jag inte vade det skulle ha kunnat ge ens om det hade varit katthår. Bevisningen mot KJ är tillräckligt stark ändå, och förekomsten av något så vanligt som katthår leder oss inte närmare en brottsplats.
Du vet att SKL svarar bara på de frågor de får. Om håret på VB:s ben, sid 262:
Citat:
I materialet iakttogs ett djurhår. Materialet var för ringa för att kunna jämföras med djurhår i materialet BD1/316-13/S037.
SKL blev inte ombett att artbestämma hårstrået.
Om håret på tejpen, sid 272:
Citat:
På tejperna iakttogs ett flertal hårstrån. De flesta var långa och mörka och har inte undersökts närmare. Fjorton kortare och/eller avvikande hårstrån och hårfragment undersöktes. Dessa var inte lämpade för DNA-analys enligt laboratoriets standardmetodik eller för morfologisk jämförelse.
Inte heller här blev laboratoriet ombett att artbestämma.

Jag har inte påstått att något hårstrå skulle leda oss närmare en brottsplats eller en brottsling. Men det skulle kunna minska misstankar mot KJ, som inte kan kopplas ihop med katt.

Det är inte bara spår som leder mot KJ som ska undersökas. Men jag har sett det i en annan utredning också, polisen koncentrerar sig enbart på spår som leder till den misstänkte.

Även övrig bevisning mot KJ kan diskuteras.
Citera
2014-04-22, 10:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
De rättsvårdande myndigheterna har begränsad ekonomi, och kan inte lägga hur mycket pengar som helst på ett mordfall. Men det kostar inte många kronor att stoppa hårstråna under ett mikroskop. Katthår hade talat för KJ:s oskuld, och hade man inte kunnat gå vidare med dem hade man iaf kunnat släppa KJ. Det är bättre för rättssäkerheten att mordet blir olöst än att fel man blir dömd.

Men du kanske tycker att KJ ska dömas iaf, trots att det finns lösa outredda trådar och strån. Det fungerar avskräckande om fel man döms, om allmänheten tror att det är rätt man. Är det mer vilja än sunt förnuft som får dig att tro att rätt man är dömd?

På den offentliga institution där jag arbetar ligger timkostnaden för anställda vid interndebitering på runt 700 kronor. Även en mindre insats som att ta om hand ett preparat, diarieföra, mikroskopera det och sen skriva ett utlåtande åtgår flera timmars arbetstid. I SKL-fallet nycklar man förmodligen också ut kostnaden för apparturen. Det blir tusentals kronor. Om detta är rimligt eller inte är beside the point, likaså om det är rimligt att i enlighet med vad Hamilkar skrev tidigare bara använda fynd av denna typ i fällande syfte, inte friande. Rent faktiskt är det så det är och då är det fullt naturligt och ett helt korrekt beslut såvitt jag kan bedöma det att FU-ledningen inte skickade håren vidare.

Sen är det din slutsats att katthåren talar för KJ:s oskuld. Jag kan inte se det på det viset. Vad vet du om förekomsten av katter och katthår hemma hos hans föräldrar eller kompisar. En slarvig person som han kan ha haft hårstrån på sin jacka och avsatt dem vid hanteringen av kroppen. Det kan ju dessutom ha varit hundhår från "Grabben" lika gärna? Eller varifrån kom uppgiften att det med säkerhet rörde sig om hår från katt? Hur som helst utgör dessa hår inte bevis för något speciellt i någon riktning.
Citera
2014-04-22, 10:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
På den offentliga institution där jag arbetar ligger timkostnaden för anställda vid interndebitering på runt 700 kronor. Även en mindre insats som att ta om hand ett preparat, diarieföra, mikroskopera det och sen skriva ett utlåtande åtgår flera timmars arbetstid. I SKL-fallet nycklar man förmodligen också ut kostnaden för apparturen. Det blir tusentals kronor. Om detta är rimligt eller inte är beside the point, likaså om det är rimligt att i enlighet med vad Hamilkar skrev tidigare bara använda fynd av denna typ i fällande syfte, inte friande. Rent faktiskt är det så det är och då är det fullt naturligt och ett helt korrekt beslut såvitt jag kan bedöma det att FU-ledningen inte skickade håren vidare.

Sen är det din slutsats att katthåren talar för KJ:s oskuld. Jag kan inte se det på det viset. Vad vet du om förekomsten av katter och katthår hemma hos hans föräldrar eller kompisar. En slarvig person som han kan ha haft hårstrån på sin jacka och avsatt dem vid hanteringen av kroppen. Det kan ju dessutom ha varit hundhår från "Grabben" lika gärna? Eller varifrån kom uppgiften att det med säkerhet rörde sig om hår från katt? Hur som helst utgör dessa hår inte bevis för något speciellt i någon riktning.
Känner du till någon koppling mellan KJ och en katt?

Fnurra-pa-traden nämnde tidigare ett mordfall där älghår hittades på BO. Älghåren och annan bevisning kunde senare fria den misstänkte, men inte fälla någon skyldig. Gärningsälgen är fortfarande på fri klöv, såvitt man vet.
Citera
2014-04-22, 10:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Fnurra-pa-traden nämnde tidigare ett mordfall där älghår hittades på BO. Älghåren och annan bevisning kunde senare fria den misstänkte, men inte fälla någon skyldig. Gärningsälgen är fortfarande på fri klöv, såvitt man vet.

Man ska vara mycket försiktig med att dra slutsatser av udda rättsfall eller öht händelser och tro att de är lämpliga för att härleda generella principer.

Självklart känner du inte till någon katt i KJ:s bekantskapskrets - polisen har inte ställt frågor om katter vid förhören. Ett totalt poänglöst nonsensargument. Du eller någon annan försvarsadvokat kommer aldrig att kunna "bevisa" att Kristoffer inte kan ha haft kontakt med någon katt eller annat djur och på det viset fått djurhår på kläder/kropp som han sen avsatt på offrets kropp av misstag. Eller att hårstråna kommit någon annanstans ifrån. Vet du ens om offret hade katt eller inte, eller hade varit på något ställe där man kan få katthår eller andra hår på sig?

Jag fattar inte att normalbegåvade människor kan ägna sig åt detta tjafs och inte inse att dessa teoretiska och spekulativa resonemang inte hör hemma i en rättslig prövning. Man kan förstås TYCKA att de borde göra det (så att man kunde fria 85-90% av alla åtalade mördare som inte erkänner). Men då kan man väl nöja sig med att uttrycka den åsikten i allmänna ordalag och erkänna att det inte är så det fungerar i praktiken, i ett konkret rättsfall?

Tänker man vidare så inser man kanske också varför det förhåller sig som Hamilkar beskrev. Några djurhår utan något referensmaterial betyder inte mer än förekomsten av fibrer av okänd typ. Man måste ha ett referensmaterial att jämföra med för att beviset ska bli av något intresse. M.a.o: Denna typ av bevis kan främst användas för att BINDA personer till en gärning, inte för att fria dem.
Citera
2014-04-22, 10:34
Bannlyst
Citat:

Skall tilläggas att man hittade "enorma" mängder saliv på BO också.
Polisen ställde frågan om det var makens saliv till SKL, men icke. (Det visade sig senare vara gärningsälgens)
Polisen slutade utreda saliven efter svaret, men fortsatte att misstänka mannen.

Jorå. Hårstrån kan vara viktiga...
Citera
2014-04-22, 10:37
Bannlyst
Citat:
M.a.o: Denna typ av bevis kan främst användas för att BINDA personer till en gärning, inte för att fria dem.

Säg mig, strider inte ett sådant uttalande mot objektivitetsprincipen ?
Och/eller finns det något ekonomiskt max.tak hur mycket som får användas till att fria en MT ?
Citera
2014-04-22, 10:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Man ska vara mycket försiktig med att dra slutsatser av udda rättsfall eller öht händelser och tro att de är lämpliga för att härleda generella principer.

Självklart känner du inte till någon katt i KJ:s bekantskapskrets - polisen har inte ställt frågor om katter vid förhören. Ett totalt poänglöst nonsensargument. Du eller någon annan försvarsadvokat kommer aldrig att kunna "bevisa" att Kristoffer inte kan ha haft kontakt med någon katt eller annat djur och på det viset fått djurhår på kläder/kropp som han sen avsatt på offrets kropp av misstag. Eller att hårstråna kommit någon annanstans ifrån. Vet du ens om offret hade katt eller inte, eller hade varit på något ställe där man kan få katthår eller andra hår på sig?

Jag fattar inte att normalbegåvade människor kan ägna sig åt detta tjafs och inte inse att dessa teoretiska och spekulativa resonemang inte hör hemma i en rättslig prövning. Man kan förstås TYCKA att de borde göra det (så att man kunde fria 85-90% av alla åtalade mördare som inte erkänner). Men då kan man väl nöja sig med att uttrycka den åsikten i allmänna ordalag och erkänna att det inte är så det fungerar i praktiken, i ett konkret rättsfall?

Tänker man vidare så inser man kanske också varför det förhåller sig som Hamilkar beskrev. Några djurhår utan något referensmaterial betyder inte mer än förekomsten av fibrer av okänd typ. Man måste ha ett referensmaterial att jämföra med för att beviset ska bli av något intresse. M.a.o: Denna typ av bevis kan främst användas för att BINDA personer till en gärning, inte för att fria dem.
Jag har svårt att tro att katt fanns i KJ:s bostad, eftersom han hade hund, och katt öht inte nämns. Sannolikheten att KJ skulle ha avsatt katthår på kroppen är minimal. En kattägande GM hade klart större chans att avsätta katthår.

Vad fanns för referensmaterial när älghåret kändes igen?

Varför ska denna typ av bevis endast binda personer, inte fria dem?

Anser du att det är viktigare att någon, skyldig eller inte, blir dömd, i avskräckande syfte, än att ingen blir dömd?
Senast redigerad av Quarrel 2014-04-22 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in