Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Nu börjar det bli en trådsanning att hårstråna skulle ha kunnat komma från en katt. Det vet vi ingenting om. SKL skriver att det inte gick att göra en konventionell DNA-profil på dem, och att de inte lämpade sig för morfologisk jämförelse - underförstått människor emellan. Rimligen bör det utan mikroskopi ha gått att avgöra om hårstråna kommit från en katt eller annat sällskapsdjur eller från en människa. Och man testar inte hår som man vet är djurhår för DNA-profilering. Om det inte gick att avgöra om håren var djurhår eller människohår okulärt bör de ha varit rejält oidentifierbara.
Sen förstår jag inte vade det skulle ha kunnat ge ens om det hade varit katthår. Bevisningen mot KJ är tillräckligt stark ändå, och förekomsten av något så vanligt som katthår leder oss inte närmare en brottsplats.
Du vet att SKL svarar bara på de frågor de får. Om håret på VB:s ben, sid 262:
Citat:
I materialet iakttogs ett djurhår. Materialet var för ringa för att kunna jämföras med djurhår i materialet BD1/316-13/S037.
SKL blev inte ombett att artbestämma hårstrået.
Om håret på tejpen, sid 272:
Citat:
På tejperna iakttogs ett flertal hårstrån. De flesta var långa och mörka och har inte undersökts närmare. Fjorton kortare och/eller avvikande hårstrån och hårfragment undersöktes. Dessa var inte lämpade för DNA-analys enligt laboratoriets standardmetodik eller för morfologisk jämförelse.
Inte heller här blev laboratoriet ombett att artbestämma.
Jag har inte påstått att något hårstrå skulle leda oss närmare en brottsplats eller en brottsling. Men det skulle kunna minska misstankar mot KJ, som inte kan kopplas ihop med katt.
Det är inte bara spår som leder mot KJ som ska undersökas. Men jag har sett det i en annan utredning också, polisen koncentrerar sig enbart på spår som leder till den misstänkte.
Även övrig bevisning mot KJ kan diskuteras.