2014-05-02, 16:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Har man då hittat frun åkandes och betalat någon annan taxi som skulle landat in på samma adress senare under samma kväll.
Nej, mig veterligen har man inte ens letat.
Citera
2014-05-02, 16:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu är det liiite skillnad på 1 km och 100 mil. Ingen kan hävda att taxin passerade mig på 100 mils avstånd, men den passerade KJ:s bostad på 1 km avstånd. Här är ditt resonemang löjeväckande.

När det gäller ditt försök till trådsanning så kvarstår det, även om du med en lååång text försöker få över diskussionen på något annat.

Okej - förklara då vad det har för betydelse att taxin passerade 1 km bort om vi nu HYPOTETISKT antar att offret var ute och promenerade där du tror att hon var ute och promenerade. Vilka praktiska implikationer skulle detta kunna ha? 1 KM eller 100 mil spelar ingen roll här. Lika lite som jag kan bli påkörd av en bil på Sveavägen i Stockholm när jag promenerar på Vasagatan några hundra meter därifrån kan deras vägar ha korsats mellan kl 20.32 och 20.38 ens enligt din teori. Så varför skulle det vara ett "sammanträffande"?

Löjeväckande är endast din halsstarriga vägran att någonsin i något enda litet fall erkänna att en alternativhypotes är för osannolik/långsökt/utan stöd av all bevisning och rimlighet för att tas under övervägande. Du verkar inte fatta att den ståndpunkten är just en av dem som konstituerar en äkta rättshaverist enligt Smålandtintins utmärkta definition.
Citera
2014-05-02, 16:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Okej - förklara då vad det har för betydelse att taxin passerade 1 km bort om vi nu HYPOTETISKT antar att offret var ute och promenerade där du tror att hon var ute och promenerade. Vilka praktiska implikationer skulle detta kunna ha? 1 KM eller 100 mil spelar ingen roll här. Lika lite som jag kan bli påkörd av en bil på Sveavägen i Stockholm när jag promenerar på Vasagatan några hundra meter därifrån kan deras vägar ha korsats mellan kl 20.32 och 20.38 ens enligt din teori. Så varför skulle det vara ett "sammanträffande"?

Löjeväckande är endast din halsstarriga vägran att någonsin i något enda litet fall erkänna att en alternativhypotes är för osannolik/långsökt/utan stöd av all bevisning och rimlighet för att tas under övervägande. Du verkar inte fatta att den ståndpunkten är just en av dem som konstituerar en äkta rättshaverist enligt Smålandtintins utmärkta definition.
Jag pratar inte om någon alternativhypotes, som är din definition. Jag pratar om en sann uppgift som du kallade trådsanning.

Den som kan kallas halsstarrig är den som pekade ut en sann uppgift som trådsanning, och inte tar tillbaka utpekandet.
Senast redigerad av Quarrel 2014-05-02 kl. 16:41.
Citera
2014-05-02, 16:39
Medlem
Citat:

Hmm, verkar inte vara mycket de gjort poliserna där uppe. Mycket kaffedrickande och fikabröd har det blivit istället.
Citera
2014-05-02, 16:41
Medlem
Citat:

Det tror jag definitivt man gjort, rutin i sådana ärenden, kontrollerat med taxibolagen om körningar kritiska dagarna, eventuella vittnesiakttagelser från chaufförer aktuella dygn.

Så jag är tämligen övertygad att man isf hade fått träff på ytterligare en taxiresa till samma adress samma kväll men man fick ingen träff till mer än "en" resa som slutade 20.38 om jag minns rätt.
Citera
2014-05-02, 16:44
Medlem
Länk till intervju sveriges radio angående fallet VB och upp till RÅ.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=58 52083

finns även lite mer intervjuer för den intresserade.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361
Citera
2014-05-02, 16:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det tror jag definitivt man gjort, rutin i sådana ärenden, kontrollerat med taxibolagen om körningar kritiska dagarna, eventuella vittnesiakttagelser från chaufförer aktuella dygn.

Så jag är tämligen övertygad att man isf hade fått träff på ytterligare en taxiresa till samma adress samma kväll men man fick ingen träff till mer än "en" resa som slutade 20.38 om jag minns rätt.
Och jag är tämligen övertygad om att det gjorde man inte, eftersom inget talade för att en till taxi hade gått till adressen. Den aktuelle taxichauffören, som körde hem den som förmodas vara MB, förhördes 2,5 månader efter försvinnandet, och blev inte ens tillfrågad om MB hade sällskap.
Citera
2014-05-02, 16:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hmm, verkar inte vara mycket de gjort poliserna där uppe. Mycket kaffedrickande och fikabröd har det blivit istället.
Åjo, nog har polisen varit flitig, med att leta bevis mot KJ. Det bidde en tumme, men det räckte.
Citera
2014-05-02, 17:24
Bannlyst
Citat:

Men det har inte med saken att göra. Diskussionen gällde huruvida du pekat ut en sanning som trådsanning.

Är det inte bättre du förklarar det eller erkänner att du begick ett misstag, istället för att bli otrevlig ?
Citera
2014-05-02, 17:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Men det har inte med saken att göra. Diskussionen gällde huruvida du pekat ut en sanning som trådsanning.

Är det inte bättre du förklarar det eller erkänner att du begick ett misstag, istället för att bli otrevlig ?

Är du igång igen? Det är i allra högsta grad betydelsefullt. Min kritik gällde en formulering som får det att låta som om dessa två händelser kunde ha ett samband. Men det kan inte vara ett sammanträffande som highfive påstod eftersom händelsen med vb:s mobil var exakt den än skedde inte skedde i ett område där taxin passerade. Däremot har vi tjafsat tidigare i tråden om att taxin åkt sävastvägen. Jag vill inte ha nya missförstånd om det. Så fel har jag absolut inte, oavsett hur mycket detektiven och hans lille sidekick klyver hår och ord om saken
Citera
2014-05-02, 18:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Är du igång igen? Det är i allra högsta grad betydelsefullt. Min kritik gällde en formulering som får det att låta som om dessa två händelser kunde ha ett samband. Men det kan inte vara ett sammanträffande som highfive påstod eftersom händelsen med vb:s mobil var exakt den än skedde inte skedde i ett område där taxin passerade. Däremot har vi tjafsat tidigare i tråden om att taxin åkt sävastvägen. Jag vill inte ha nya missförstånd om det. Så fel har jag absolut inte, oavsett hur mycket detektiven och hans lille sidekick klyver hår och ord om saken
Läs nu noga vad du skrev.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
MB kan ha svängt in på Sturegatan och sedan passerat VBs bostad på UG. VB ser honom går ut och ser att han åker rakt över korsningen mot ICA. Sedan hittar KJ henne vid Shell när VB kommer tillbaka när hon går från ICA.

Det är mycket "slump" med tiderna när MB passerar den 4/5. ICA vid hämtningen och samtidigt som VBs mobil växlar mellan 3G-2G så passerar MB med taxi.

Något jag också reagerat på är att VBs mobils signaler först får kontakt med Åbergsmasten kl 17.
Nej det gjorde han inte, inga trådsanningar tack nu. Avståndsangivelsen på taxikvittot stämmer perfekt med att de åkte den förväntade vägen hem, dvs via Lulevägen. Det har konstaterats många gånger om i tråden.
highfive skrev att MB passerar med taxi när VB:s mobil växlar. Det kallade du trådsanning. Men det är en sanning. Tänker du envisas med att byta ämne istället för att medge att du hade fel?
Citera
2014-05-02, 19:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Läs nu noga vad du skrev.

highfive skrev att MB passerar med taxi när VB:s mobil växlar. Det kallade du trådsanning. Men det är en sanning. Tänker du envisas med att byta ämne istället för att medge att du hade fel?

Du kan int sitta och säga att jag har fel när allt handlar om vad som är en rimlig definition av orden passera och sammanträffande. Du får ha din tolkning om du vill och tro att den i nån objektiv mening skulle vara mer rimlig än min. Händelserna kan inte ha någon direkt koppling till varandra och kan då per definition inte vara ett sammanträffande.

Sen ska du inte komma och prata om att inte besvara frågor. Få i tråden om nån vägrar komma med raka svar så ofta som du. Även i denna dispyt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in