2014-04-22, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Som sagt, ingen vet om det verkligen var VB som sågs av vittnet. Inte heller HR.

Ingenting som säger att KJ måste vara oskyldig för att hon lämnade lägenheten en viss tid och sågs på Lejonbacksvägen. Han kan ha kört ifatt henne, slängt något hårt i huvudet så att hon tuppat av tillfälligt.

Tror att många av oss snöar in lite väl mycket på gm (inbegripet jag själv) istället för att försöka reda ut vad som kan ha hänt och hur VB kan ha tänkt aktuella kväll.

Ska vi veta hur hon tänkte nu också? Ja det finns säkert flera här som har den förmågan också.
Citera
2014-04-22, 02:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Inte enligt domstolen så är vittnet inte alls något att ha. Bedömningen är att ingen har sett VB efter KJ, och det står fast än så länge.

Människans förmåga räcker inte till att genom ha sett någon i 2-3 sekunder peka ut någons ansikte.
Det är ingen domstol som köper det resonemanget det lär dom sig i inledningen av sin utbildning gällande vittnesuppgifter.
Hade det stått något positivt om KJ i journalen, så tror jag det kommit fram, så det lutar åt det negativa hållet.

Jodå, det kan visst räcka för att komma ihåg. Hjärnan har en förmåga att memorera under några få sekunder.
En personlig uppfattning efter att ha lyssnat på ljudfilen med vittnesmålet, är att åklagare US med sin överlägsna attityd gör det närmast omöjligt för vittnet att få säga sitt. Hon tystnar allteftersom.
Citera
2014-04-22, 02:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Ska vi veta hur hon tänkte nu också? Ja det finns säkert flera här som har den förmågan också.

Ja, vi vet väl att hon hade haft MB i tankarna den kvällen och sökte kontakt med honom ett otal ggr.

Ta det inte alltför bokstavligt.
Citera
2014-04-22, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ja, vi vet väl att hon hade haft MB i tankarna den kvällen och sökte kontakt med honom ett otal ggr.

Ta det inte alltför bokstavligt.

Vad VB tänkte stod henne fritt men du tror att hennes tankar är avgörande för vad KJ gjorde? Iofs om hon delgav honom tankarna så kan det ha haft en utlösande faktor i säkringsskåpet.

Men det är väl förfan av större vikt att få veta hur KJ tänkte, vad som fick han att ta livet av VB och sen skända henne på detta djävulska sätt. Men det är inget som berör dig, bara hur VB tänkte och på vilket sätt MB kan gå att få in i händelseförloppet...skäms du inte?
Citera
2014-04-22, 05:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Som sagt, ingen vet om det verkligen var VB som sågs av vittnet. Inte heller HR.

Ingenting som säger att KJ måste vara oskyldig för att hon lämnade lägenheten en viss tid och sågs på Lejonbacksvägen. Han kan ha kört ifatt henne, slängt något hårt i huvudet så att hon tuppat av tillfälligt.

Tror att många av oss snöar in lite väl mycket på gm (inbegripet jag själv) istället för att försöka reda ut vad som kan ha hänt och hur VB kan ha tänkt aktuella kväll.

Det är nog trots allt mera troligt att den kvinna med "asiatiskt utseende" som det kvinnliga vittnet såg faktiskt var Vatchareeya Bangsuan än att det inte var det. I annat fall hade kvinnan med det "asiatiska utseendet" med rätt stor sannolikhet hört av sig till polisen och dementerad uppgiften om VB. Jag tror uppgiften stämmer.
Citera
2014-04-22, 06:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, några katthår leder inte misstankarna i någon särskild riktning. Om det hade varit elefanthår och XX hade varit den ende elefantägaren i hela Norrbotten hade det möjligtvis haft tillräcklig styrka för att peka ut någon särskild. Du som inte gillar bevis av värdet +1, vad skulle du själv sätta för betyg på att "katthår har hittats och XX har en katt?"
Katthår är naturligtvis inte bevis på någons skuld, men det talar för att KJ är oskyldig. Hur ska man kunna sätta katthår i samband med honom? Och katthår kommer knappast på kroppen på naturligt sätt, katter är inte vanliga i naturen i Boden i maj.
Citera
2014-04-22, 06:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker ni läser Hamilkar som fan läser bibeln. Ni ska nog snarare vända er till rikspolischefen, riksåklagaren eller generaldirektören för SKL med era synpunkter.

Det är iofs en vällovlig vision att utreda ALLT ALLT ALLT. I den krassa verkligheten gäller det som Hamilkar benämner rättsekonomiska invändningar. Den offentliga sektorn har nu i snart ett kvarts sekel - hur gärna än folk vill tro annat - levt under en knapphetens stjärna med besparingar, besparingar och åter besparingar. Med interna debiteringssystem a'la det som tillämpas mellan polismyndigheterna och SKL försöker man hålla nere lusten att konsumera andra enheters, avdelningars eller myndigheters pengar också. Visst finns det ibland mycket pengar till stora projekt. Men den löpande verksamheten - där flödar sällan eller aldrig pengarna. Så är det, oavsett vad man tycker om saken.

Jag vet inte vad djurhår på kroppen kan säga heller. Det känns som att det kan finnas en hel rad förklaringar till det, mer eller mindre spekulativa. Uppenbarligen hade det i just detta fall inte gett mycket att skicka dem på analys. Och då menar jag mycket i realiteten, INTE att alternativteoretiker hade ansett att eventuell förekomst av katthår konstituerar rimligt tvivel och friande dom för åtalade.
De rättsvårdande myndigheterna har begränsad ekonomi, och kan inte lägga hur mycket pengar som helst på ett mordfall. Men det kostar inte många kronor att stoppa hårstråna under ett mikroskop. Katthår hade talat för KJ:s oskuld, och hade man inte kunnat gå vidare med dem hade man iaf kunnat släppa KJ. Det är bättre för rättssäkerheten att mordet blir olöst än att fel man blir dömd.

Men du kanske tycker att KJ ska dömas iaf, trots att det finns lösa outredda trådar och strån. Det fungerar avskräckande om fel man döms, om allmänheten tror att det är rätt man. Är det mer vilja än sunt förnuft som får dig att tro att rätt man är dömd?
Citera
2014-04-22, 06:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Inte enligt domstolen så är vittnet inte alls något att ha. Bedömningen är att ingen har sett VB efter KJ, och det står fast än så länge.

"Enligt domstolen" .. Den "bedömningen" tror jag är felaktig. Flera än KJ lär ha sett VB - hel och i bitar - innan hennes kvarlevor påträffades på f2, f1.

Man kan ju fråga sig vad Vatchareeya hade på Lejonbacksvägen att göra vid 21:30-tiden på lördagkvällen, 4 maj. Vi hade nog fått svaret på den frågan om inte Berg hade permanentraderat sina sms och VB:s mobil inte hade gått upp i rök - eller bara "försvunnit". Jag tror att vi hade funnit 'mess' från MB med instruktioner att hon skulle kontakta KJ med förslag om att komma och plugga^^ hos honom samt var hon skulle befinna sig en viss tid senare på kvällen, men jag är långt ifrån säker på att hon över huvud taget kom till KJ:s bostad den här eftermiddagen. Jag misstänker att någonting inträffade som förhindrade detta, och därför hade det varit av synnerlig vikt att veta vad Berg hade för sig från 16-tiden och fram till familjemiddagen kl. 19, samt från kl. 20:30 och framåt, ett dygn eller två - detta är den mest kritiska tidpunkten i "Fallet Vatchareeya Bangsun". Men det var då, när ärendet fortfarande var vid liv - Nu är det försent.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-22 kl. 07:28.
Citera
2014-04-22, 07:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
De rättsvårdande myndigheterna har begränsad ekonomi, och kan inte lägga hur mycket pengar som helst på ett mordfall. Men det kostar inte många kronor att stoppa hårstråna under ett mikroskop. Katthår hade talat för KJ:s oskuld, och hade man inte kunnat gå vidare med dem hade man iaf kunnat släppa KJ. Det är bättre för rättssäkerheten att mordet blir olöst än att fel man blir dömd.

Men du kanske tycker att KJ ska dömas iaf, trots att det finns lösa outredda trådar och strån. Det fungerar avskräckande om fel man döms, om allmänheten tror att det är rätt man. Är det mer vilja än sunt förnuft som får dig att tro att rätt man är dömd?
I mitt fall är det att jag tagit del av förundersökning och dom. Och att jag litar mer på svenska domstolar än en gubbe i fånig hatt.
Citera
2014-04-22, 07:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Katthår eller inte, att reda ut vad det är för hår kan berätta något om var kropp eller delar har legat eller hanterats, eller var de troligen inte har hanterats. Det är ett steg i riktning mot vad som har hänt. Beroende på resultat och slutsats hade det kunnat resultera i vidare undersökningar som tagit utredaren närmare sanningen.

Att pressad ekonomi är en realitet är inget att orda om, dock måste man få tycka något om hur utredningen borde ha skötts. Om mer pengar blir slutsatsen så är det så.
Citera
2014-04-22, 07:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I mitt fall är det att jag tagit del av förundersökning och dom. Och att jag litar mer på svenska domstolar än en gubbe i fånig hatt.
Det tillför inte mycket till diskussionen att raljera kring hattar.

Hur ser du på möjligheten att artbestämma hårstråna? Är det ekonomiskt försvarbart? Skulle du tvivla på KJ:s skuld om det visar sig vara katthår?
Citera
2014-04-22, 07:47
Medlem
Citat:
Nu är du ju bara ironisk - onödigt. Bättre att samarbeta, var och en bidrar med något. Även om beviset i bagageutrymmet väger tungt så saknas fortfarande viktiga delar. Just det faktumet är vi nog alla överens om.

Vissa här inne vill inte hitta sanningen, det skulle antagligen drabba dem själva. De är så rabiata i att försöka övertala alla att sluta leta efter anna gm eller bevis på medhjälpare.

Beviset i bagageutrymmet kan vara värt NOLL om det hittas andra spår som saknas. Då var det som vi sagt hela tiden. En naturlig förklaring eller plantering. Detta finns inte hos dem som vägrar att tänka out-of-the box.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in