Det här är något som lämnats upp till varje skola, och jag hoppas absolut att vi med nya GY11-betygen får ett stort antal platser.
Förresten, 20.0 till 21.6 för vilken kvotgrupp? Det var lite oklart.
Jag hoppas innerligt att det sjunker drastiskt. För sjunka, det kommer det göra. Med hur mycket vet vi inte än. Det kan också komma att påverka nästa år då många med GY11-betyg kanske inte söker in direkt eller känner sig hopplösa med sina "låga" betyg, sedan när dom får reda på att klassens medelmåtta tagit sig in på KTH anmäler sig resten vid nästa antagning.
Har kollat en del på statistiken bland olika program jag sökt in till (audionom, röntgenssk m.m.) och vissa år, mellan 2011-2012 tror jag så kan det skilja sig oerhört på HP i andra antagningen.
Hur kommer det sig att det ibland kan vara så oerhört mycket lägre på andra antagningen och vad är det som gör detta, vad för faktorer spelar in som gör hur låg ribban sätts? Är inte så insatt på just hur statistiken fungerar och hur den förändras.
I de flesta programmen har jag uppfattat att det annars är ganska jämnt bland första och andra antagningen, poängmässigt så att säga. (HP)
Du menar U2? Där har ju folk tackat nej till sina platser, kommit in på andra utbildningar osv. Poängen som behövs återspeglar ju söktrycket till utbildningen (ju färre platser och ju fler sökande, desto bättre betyg krävs), och om det inte är lika många som står och bankar på dörren i U2 som det var i U1 sänks poängen.
Sedan får man också, ibland, räkna med att det finns ett visst överintag i U1 och självklart påverkar hur många platser det finns i U2, och då också självklart poängen.
Citat:
Ursprungligen postat av Bandit201
Jag har blivit betygsatt enligt gy11 alltså F-A betyg skalan. Har runt 19,7 och har sökt juristlinjen i örebro som hade 21 förra året. Tror ni det finns någon chans att jag kommer in? har hört att det kmr sjunka i och med att vi har svårare att få högsta betyg..
Beror på hur många som sökt, posta den statistiken så får vi se.
Förklara gärna hur du tänker, jag säger inte att du har fel, jag är bara nyfiken på ditt resonemang.
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Delar upp BI i BI och BIex? Nu hänger jag inte med... Du har ju även HP, BII m fl att ta hänsyn till. Eller lämnar man HP orört? Var kan man läsa mer i sådana fall?
Här står det även:
"I det första steget räknas betygsgrupp I (BI), gymnasieexamensgruppen (BIex) och betygsgrupp II (BII) som en grupp, betygsgruppen. Platserna fördelas i förhållande till antalet behöriga sökande i betygsgruppen och folkhögskolegruppen (BF)."
Alltså borde det väl bli högre betyg i BI eftersom det är färre platser då de trycker in en extra grupp? Eller förstår jag det hela fel kanske?
Alltså borde det väl bli högre betyg i BI eftersom det är färre platser då de trycker in en extra grupp? Eller förstår jag det hela fel kanske?
Platserna i BIex är som jag förstått det beroende av antalet sökande med gymnasieexamen. Det blir färre platser till BI ja. Inte säkert att det borde bli högre eftersom BIex konkurrerar i två grupper, sin egna och BI.
När får vi reda på antalet sökande i diverse grupper, eller kommer vi få reda på det alls?
Verkar inte som att vi kommer att få reda på det alls. Det har man inte fått tidigare år heller (fördelningen mellan BI, BII HP, folkhögskola osv) så det finns väl ingen anledning för dem att börja med det nu.
Senast redigerad av lakritc 2014-04-18 kl. 13:59.
De har med andra ord fuckat up hela skolsystemet men men
Om du kollar på de olika program på diverse universitet/högskola brukar de oftast vara fördelat 50% betyg 50% hp, ibland 60% 40%...det kan variera lite. de som söker med hp är konkurrerar med alla andra som söker med hp det har inget med gy11 att göra. De andra med betyg så delas platserna upp. av de 50/60% procenten som kommer in med betyg så konkurrerar vi med gy11 betygsystemet med varandra alltså ca 25% utav platserna..
Jag undrar hur mina möjligheter ser ut för att komma in på programet för studie och yrkesvägledare i Malmö
1a sökande 253 (2014)
204 (2013)
163 (2012)
sökande 1246 (2014)
988 (2013)
687 (2012)
hp kvoten första och andra urvalet
?? (2014)
0,7 / 0,55 (2013)
0,5 / 0,4 (2012)
Vad tror ni? är det 80/20 att jag kommer in?
Jag själv tror att det kommer höjas till 0,9 för att sedan sjunka till kanske 0,7-0,8 vid andra urvalet, men uppskattar att få lite respons då jag i så fall måste planera en plan b
Fungerar det så att du får 1p per 1,5hp? Så att en kandidat på 180hp ger alltså 120p när jag söker ur HPAV gruppen till en master eller magister? Eller beror poängen på betygen?