Citat:
Ursprungligen postat av
lakritc
Blir det tidernas kaos i antagningsprocessen i år med tanke på att studenter med det nya betygssystemet går ut? Jag tycker att det ska bli minst sagt intressant hur man ska hantera fördelningen av platserna för de gamla respektive de nya utan att det skiter sig. För att belysa problematiken: Säg t ex att 100 000 tar studenten. Av dessa säger vi att ca en tredjedel söker in direkt till universitet/högskola. Vi har 390 970 anmälningar totalt. De nya utgör alltså c:a 8% av det totala antalet sökande. Hur bör platsfördelningen då se ut? Tar vi t ex det absurda scenariot 50/50 skulle vi få se en mycket kraftig ökning där kanske vissa program gick från 20.0 till 21.6 och liknande. Tar vi 10 för de nya och 90 för det gamla skulle det bli jättesvårt att ta sig in med det nya systemet.
Någon som sitter på info om hur det kommer att gå till? Har inte följt med och lyckades heller inte hitta något efter en snabb googling.
Det här är något som lämnats upp till varje skola, och jag hoppas absolut att vi med nya GY11-betygen får ett stort antal platser.
Förresten, 20.0 till 21.6 för vilken kvotgrupp? Det var lite oklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bandit201
Jag har blivit betygsatt enligt gy11 alltså F-A betyg skalan. Har runt 19,7 och har sökt juristlinjen i örebro som hade 21 förra året. Tror ni det finns någon chans att jag kommer in? har hört att det kmr sjunka i och med att vi har svårare att få högsta betyg..
Jag hoppas innerligt att det sjunker drastiskt. För sjunka, det kommer det göra. Med hur mycket vet vi inte än. Det kan också komma att påverka nästa år då många med GY11-betyg kanske inte söker in direkt eller känner sig hopplösa med sina "låga" betyg, sedan när dom får reda på att klassens medelmåtta tagit sig in på KTH anmäler sig resten vid nästa antagning.
Vi har förresten exakt samma problem du och jag.