2014-04-17, 18:31
Medlem
Någon som ska börja plugga på DSV i höst?
Citera
2014-04-17, 22:58
Medlem
Hur tror ni att antagningspoängen ändras på en (ekonomi-)utbildning som HT-13 hade totalt 650 sökande och nu inför HT-14 har gått ner till ca. 540. Kommer det märkas nämnvärt tror ni? Och spelar andelen förstahandssökande någon roll?
Citera
2014-04-18, 11:17
Medlem
heartbeat03s avatar

Hur kommer det sig att det ibland kan vara så oerhört mycket lägre på andra antagningen och vad är det som gör detta, vad för faktorer spelar in som gör hur låg ribban sätts? Är inte så insatt på just hur statistiken fungerar och hur den förändras.

I de flesta programmen har jag uppfattat att det annars är ganska jämnt bland första och andra antagningen, poängmässigt så att säga. (HP)
Senast redigerad av heartbeat03 2014-04-18 kl. 11:20.
Citera
2014-04-18, 11:47
Medlem
Jag har blivit betygsatt enligt gy11 alltså F-A betyg skalan. Har runt 19,7 och har sökt juristlinjen i örebro som hade 21 förra året. Tror ni det finns någon chans att jag kommer in? har hört att det kmr sjunka i och med att vi har svårare att få högsta betyg..
Citera
2014-04-18, 12:06
Medlem
lakritcs avatar
Blir det tidernas kaos i antagningsprocessen i år med tanke på att studenter med det nya betygssystemet går ut? Jag tycker att det ska bli minst sagt intressant hur man ska hantera fördelningen av platserna för de gamla respektive de nya utan att det skiter sig. För att belysa problematiken: Säg t ex att 100 000 tar studenten. Av dessa säger vi att ca en tredjedel söker in direkt till universitet/högskola. Vi har 390 970 anmälningar totalt. De nya utgör alltså c:a 8% av det totala antalet sökande. Hur bör platsfördelningen då se ut? Tar vi t ex det absurda scenariot 50/50 skulle vi få se en mycket kraftig ökning där kanske vissa program gick från 20.0 till 21.6 och liknande. Tar vi 10 för de nya och 90 för det gamla skulle det bli jättesvårt att ta sig in med det nya systemet.

Någon som sitter på info om hur det kommer att gå till? Har inte följt med och lyckades heller inte hitta något efter en snabb googling.
Senast redigerad av lakritc 2014-04-18 kl. 12:16.
Citera
2014-04-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Blir det tidernas kaos i antagningsprocessen i år med tanke på att studenter med det nya betygssystemet går ut? Jag tycker att det ska bli minst sagt intressant hur man ska hantera fördelningen av platserna för de gamla respektive de nya utan att det skiter sig. För att belysa problematiken: Säg t ex att 100 000 tar studenten. Av dessa säger vi att ca en tredjedel söker in direkt till universitet/högskola. Vi har 390 970 anmälningar totalt. De nya utgör alltså c:a 8% av det totala antalet sökande. Hur bör platsfördelningen då se ut? Tar vi t ex det absurda scenariot 50/50 skulle vi få se en mycket kraftig ökning där kanske vissa program gick från 20.0 till 21.6 och liknande. Tar vi 10 för de nya och 90 för det gamla skulle det bli jättesvårt att ta sig in med det nya systemet.

Någon som sitter på info om hur det kommer att gå till? Har inte följt med och lyckades heller inte hitta något efter en snabb googling.
Det här är något som lämnats upp till varje skola, och jag hoppas absolut att vi med nya GY11-betygen får ett stort antal platser.

Förresten, 20.0 till 21.6 för vilken kvotgrupp? Det var lite oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Bandit201
Jag har blivit betygsatt enligt gy11 alltså F-A betyg skalan. Har runt 19,7 och har sökt juristlinjen i örebro som hade 21 förra året. Tror ni det finns någon chans att jag kommer in? har hört att det kmr sjunka i och med att vi har svårare att få högsta betyg..
Jag hoppas innerligt att det sjunker drastiskt. För sjunka, det kommer det göra. Med hur mycket vet vi inte än. Det kan också komma att påverka nästa år då många med GY11-betyg kanske inte söker in direkt eller känner sig hopplösa med sina "låga" betyg, sedan när dom får reda på att klassens medelmåtta tagit sig in på KTH anmäler sig resten vid nästa antagning.

Vi har förresten exakt samma problem du och jag.
Senast redigerad av XiongShi 2014-04-18 kl. 12:31.
Citera
2014-04-18, 12:30
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Förresten, 20.0 till 21.6 för vilken kvotgrupp? Det var lite oklart.
BI
Citera
2014-04-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
BI
Betänk ett scenario där duktiga GY11-elever söker med toppenbetyg till en utbildning, dom ligger alltså runt 21/21.5. Dessa söker in på både BI och BIex, men kommer antagligen att trilla igenom på BI, medan resten av GY11-gänget som inte har lika bra betyg trillar in på BIex. Antagligen finns det inte så många GY11-elever som skulle klara den "gamla spärren", men det är ändå intressant att tänka på när man diskuterar distributionen av platser.

Det är verkligen spännande tider just nu.
Citera
2014-04-18, 12:53
Medlem
fraKturs avatar
Blir onekligen spännande; men jag är inte riktigt lika optimistisk till att de "svåra" linjernas antagning kommer sänkas
Citera
2014-04-18, 12:59
Medlem
Borde inte BI-gruppen höjas rent generellt med tanke på att man delar upp den i BI och BIex gruppen?
Citera
2014-04-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xercise
Borde inte BI-gruppen höjas rent generellt med tanke på att man delar upp den i BI och BIex gruppen?
Förklara gärna hur du tänker, jag säger inte att du har fel, jag är bara nyfiken på ditt resonemang.
Citera
2014-04-18, 13:04
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xercise
Delar upp BI i BI och BIex? Nu hänger jag inte med... Du har ju även HP, BII m fl att ta hänsyn till. Eller lämnar man HP orört? Var kan man läsa mer i sådana fall?

Edit: Hittade precis http://www.vhs.se/sv/Startsida-for-SYV/Regelverk/Nyheter-om-regelverk-och-tillampning/Nyheter-2013/Ny-urvalsgrupp-for-sokande-med-gymnasieexamen/ Låter vettigt att det fördelas i förhållande till antal behöriga sökande.
Senast redigerad av lakritc 2014-04-18 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in