2012-07-30, 11:39
Medlem
Säg att det finns 4 olika urvalsgrupper till det program jag sökt. jag står som reserv.

I vilken kategori letar man reserver efter andra urvalet om ex någon inte registrerar sig på uppropet.
Tas det ur samma urvalskategori som den personen eller är det slumpat?
Citera
2012-07-31, 00:14
Medlem
lulz123s avatar
Om man vill gå något 3årigt data-ish, är det KTH högskoleingenjör datateknik som gäller då? Om man vill få den "bästa" möjliga utbildningen.
Citera
2012-07-31, 22:13
Medlem
Littlemonsters avatar
Om man t.ex. blir reserv i urval 1 och sedan kanske reserv 1-2 i urval 2, hur går man till väga då?
Om vi säger att jag står i BI, måste en från BI-gruppen hoppa av för att jag ska få platsen eller kan vem som helst hoppa av, hur prioriteras de olika grupperna? Förstår ni vad jag menar? Kanske låter lite konstigt.
Citera
2012-08-01, 14:33
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littlemonster
Om man t.ex. blir reserv i urval 1 och sedan kanske reserv 1-2 i urval 2, hur går man till väga då?
Om vi säger att jag står i BI, måste en från BI-gruppen hoppa av för att jag ska få platsen eller kan vem som helst hoppa av, hur prioriteras de olika grupperna? Förstår ni vad jag menar? Kanske låter lite konstigt.

Som jag förstår det så har vissa utbildningar överintag (d.v.s. att det tas in fler personer eftersom man vet att några av dem hoppar av trots att de blivit antagna)

Sen finns det s.k. reservupprop för vissa utbildningar. Fast vid ett reservupprop kan det bli lite hönsgård över det hela (har jag läst här på forumet). Det är ett skäl till att man kan föredra överintag.
Citera
2012-08-01, 15:46
Medlem
Civilingenjör i industriell ekonomi
300hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Kunliga Tekniska Högskolan,
Stockholm
Grundnivå

BI;
Res 35
Ant i urval 1: 97

Innan har det varit 74 som har kommit in i urval 2, betyder detta att det finns 74 platser? Att dom alltså har tagit 23 platser i överintag? Eller har dom fått mer platser?

Vad tror ni jag har för chanser??
Citera
2012-08-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlemonster

Undrar jag med, svaret ovan är bra men inte riktigt det som frågan var.
Citera
2012-08-06, 18:17
Medlem
Hur snabbt får man reda på om man kom in efter urval 2 som reserv tror ni?
Gäller tekniskt basår på Luleå Tekniska Universitet. Är reservplats 15, får man reda på om man inte komma in som reserv också? Så man inte går och undrar i 2 veckor liksom.

Sen vad missar jag t.ex. första dagarna på en högskola eftersom jag inte ska närvara på inskrivningsdagen?
Citera
2012-08-06, 18:39
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RicoCooper
Hur snabbt får man reda på om man kom in efter urval 2 som reserv tror ni?
Gäller tekniskt basår på Luleå Tekniska Universitet. Är reservplats 15, får man reda på om man inte komma in som reserv också? Så man inte går och undrar i 2 veckor liksom.

Sen vad missar jag t.ex. första dagarna på en högskola eftersom jag inte ska närvara på inskrivningsdagen?
De kontaktar dig såfort som det finns en plats tillgänglig. Om det blir någon alltså. Snabbare än så kan det ju inte gå.
Citera
2012-08-07, 10:09
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
De kontaktar dig såfort som det finns en plats tillgänglig. Om det blir någon alltså. Snabbare än så kan det ju inte gå.
Men under hur lång tid tar de in?
Jag menar, de kan ju inte ta in nya reserver under hela terminen.
Citera
2012-08-10, 10:00
Medlem
Ohjonsiss avatar
Hej,

Sökte Svenska som andraspråk I: 0-30 hp, distans på Högskolan i Dalarna. Detta som efteranmälning, kollade statistiken och alla hade blivit antagna från andra urvalet. Jag är listad som andrereserv. Borde ändå vara ett par som inte väljer att plugga detta, eller vad tror ni? Stor chans att bli inringd?
Citera
2012-08-18, 04:14
Medlem
Är jag antagen eller?

Gjorde sen anmälan till ett program på GU och fick efter några dagar mail om att jag blivit efterantagen och massa information om första dagen och så. Riktigt roligt! Problemet att det på antagning.se fortfarande står "sen anmälan, handläggning pågår"...

Är helg nu så jag kan inte ringa och fråga och skolan börjar nu direkt på måndag morgon. Saken är den att jag redan är inne på ett annat program sedan urval 1 och väljer nu bort detta, uppropen går samtidigt. Tänk så har de gjort fel vid mailutskicket och så står jag där på måndag utan någonting? Brukar det vara så att antagning.se är lite segare vid efterantagning?

Jag vet att det låter lite dumt och långsökt men man kan ju aldrig vara tillräckligt försiktig....
Citera
2012-08-18, 09:43
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imitate
Är jag antagen eller?

Gjorde sen anmälan till ett program på GU och fick efter några dagar mail om att jag blivit efterantagen och massa information om första dagen och så. Riktigt roligt! Problemet att det på antagning.se fortfarande står "sen anmälan, handläggning pågår"...

Är helg nu så jag kan inte ringa och fråga och skolan börjar nu direkt på måndag morgon. Saken är den att jag redan är inne på ett annat program sedan urval 1 och väljer nu bort detta, uppropen går samtidigt. Tänk så har de gjort fel vid mailutskicket och så står jag där på måndag utan någonting? Brukar det vara så att antagning.se är lite segare vid efterantagning?

Jag vet att det låter lite dumt och långsökt men man kan ju aldrig vara tillräckligt försiktig....

Vid sen anmälan sköts det mesta av lärosätet själv. Jag misstänker att de bara inte hunnit/kommit ihåg/brytt sig om att uppdatera på antagning.se eftersom de kontaktat dig direkt. Men ring du deras antagningsenhet på måndag för att få ro i själen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in