2015-03-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigge877
Jag fick 136poäng, d.v.s. om jag skulle ha fått 2p till (138p) skulle jag ha fått 1.8 istället för 1.7(enligt nomineringstabellen från ht2014). Avrundars det till 1.75 eftersom jag var så "nära" att få 1.8 eller blir det bara 1.7 någon som vet?

Dessvärre, du får x.50 när den normerade poängen per delprov blir ex: 1,4 + 1,3 /2 = 1.35.

Tyckte du det var svårare i år än tidigare? jag har inte skrivit på ett flertal år och landade ändå 127p.
Citera
2015-03-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigge877
Jag fick 136poäng, d.v.s. om jag skulle ha fått 2p till (138p) skulle jag ha fått 1.8 istället för 1.7(enligt nomineringstabellen från ht2014). Avrundars det till 1.75 eftersom jag var så "nära" att få 1.8 eller blir det bara 1.7 någon som vet?

Förra årets tabell var ganska "elak" då provet var lätt. Du har goda chanser att landa på 1.8 eller 1.75 den här gången, men dont get your hopes up man vet aldrig.
Citera
2015-03-31, 04:03
Medlem
Hur är det om man redan klarat kurser på ett program man vill läsa, och man inte känner för att läsa dom igen? Jag har klarat två matematikkurser som går första året på ett program på 7.5 hp vardera, vilket gör att jag isåfall endast kommer läsa 75% hastighet första året. Är detta något problem eller man kan bli antagen ändå? Jag antar man blir antagen, men vill bara vara säker eftersom jag vill minnas jag läste någonstans om ett krav på minsta tillåtna studiehastighet eller liknande.
Citera
2015-04-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chaengwaeng
Hur är det om man redan klarat kurser på ett program man vill läsa, och man inte känner för att läsa dom igen? Jag har klarat två matematikkurser som går första året på ett program på 7.5 hp vardera, vilket gör att jag isåfall endast kommer läsa 75% hastighet första året. Är detta något problem eller man kan bli antagen ändå? Jag antar man blir antagen, men vill bara vara säker eftersom jag vill minnas jag läste någonstans om ett krav på minsta tillåtna studiehastighet eller liknande.

Har du klarat en kurs på ett program behöver du givetvis inte läsa den igen. Då kan du ju istället på den tid de kurserna går läsa något annat som du får räkna med i din examen istället. De kurser du redan klarat av kommer att räknas in i din prestation på programmets första år, och gränsen brukar ligga i nivå med de krav som gäller för CSN ungefär så det är ganska stor marginal.
Citera
2015-04-04, 00:46
Medlem
Ponera att jag kommer in på mitt fjärdeval i första urvalet. Kan jag då välja att tacka nej till att ev komma in på mitt tredjeval i andra urvalet men fortfarande "stå i kö" för att komma in på andra eller förstahandsvalet urval 2?
Citera
2015-04-04, 00:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Ponera att jag kommer in på mitt fjärdeval i första urvalet. Kan jag då välja att tacka nej till att ev komma in på mitt tredjeval i andra urvalet men fortfarande "stå i kö" för att komma in på andra eller förstahandsvalet?
Att bli antagen till ett val konsumerar bara valen med längre prioritet, inte valen med högre.
Citera
2015-04-04, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Att bli antagen till ett val konsumerar bara valen med längre prioritet, inte valen med högre.

Ja det vet jag. Men grejen är den att jag är lite kluven på hur det blir med bostad på mitt tredjehandsval. Kommer jag in direkt borde det gå att lösa men blir det i andra urvalet är det ju rätt ont om tid. Därför undrar jag om jag kan tacka nej/stryka just den ansökningen efter urval 1 om jag kommer in på en utbildning jag prioriterat lägre men stå kvar i kö med hopp om att bli antagen till mitt första eller andrahandsval.
Citera
2015-04-04, 01:16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ja det vet jag. Men grejen är den att jag är lite kluven på hur det blir med bostad på mitt tredjehandsval. Kommer jag in direkt borde det gå att lösa men blir det i andra urvalet är det ju rätt ont om tid. Därför undrar jag om jag kan tacka nej/stryka just den ansökningen efter urval 1 om jag kommer in på en utbildning jag prioriterat lägre men stå kvar i kö med hopp om att bli antagen till mitt första eller andrahandsval.
Alltså, all denna info framgår ju mycket tydligt på antagning.se, finns till och med särskilda FAQ-sidor om du är lat och inte orkar söka.
Citera
2015-04-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ponera att jag kommer in på mitt fjärdeval i första urvalet. Kan jag då välja att tacka nej till att ev komma in på mitt tredjeval i andra urvalet men fortfarande "stå i kö" för att komma in på andra eller förstahandsvalet urval 2?

Ja, du väljer själv vilka utbildningsalternativ som du vill kvarstå som reserv på. I ditt exempel tackar du nej till reservplats på ditt tredjehandsval och ja till reservplats på ditt första- respektive andrahandsval.
Citera
2015-04-06, 11:59
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Det verkar som att antagning.se's support är stängd idag (kommer varken in på chatten eller fram i telefon), och har inte fått svar på min mejlfråga. Hursomhelst. Jag ska öka masterprogram inför hösten, och undrar hur ni andra har gjort när ni söker masterprogram via antagning.se (antagningen till programmet baseras alltså endast på betyg på kandidat). Har skickat efter examensbevis (fil. kand.), som jag borde ha någon gång i maj. Jag antar att jag endast scannar in och laddar upp examensbeviset på min sida innan sista kompletteringsdag, som med vanliga betyg?

Dum fråga, kanske, men jag vill vara säker på att jag gör rätt. Kursadministratör för programmet på aktuellt lärosäte gav endast svaret att jag ''måste ha ett examensbevis, eftersom det krävs för att kunna bli antagen och registrerad''.
Citera
2015-04-06, 15:12
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det verkar som att antagning.se's support är stängd idag (kommer varken in på chatten eller fram i telefon), och har inte fått svar på min mejlfråga. Hursomhelst. Jag ska öka masterprogram inför hösten, och undrar hur ni andra har gjort när ni söker masterprogram via antagning.se (antagningen till programmet baseras alltså endast på betyg på kandidat). Har skickat efter examensbevis (fil. kand.), som jag borde ha någon gång i maj. Jag antar att jag endast scannar in och laddar upp examensbeviset på min sida innan sista kompletteringsdag, som med vanliga betyg?

Dum fråga, kanske, men jag vill vara säker på att jag gör rätt. Kursadministratör för programmet på aktuellt lärosäte gav endast svaret att jag ''måste ha ett examensbevis, eftersom det krävs för att kunna bli antagen och registrerad''.
Jag tror att du har förstått det rätt, i alla fall har jag tolkat en likartad situation på samma sätt. Tycker också att de är litet otydliga i sin information i denna fråga.
Citera
2015-04-06, 15:40
Medlem
Gliese581Cs avatar
Sitter och tittar på antagningsstatistik på UHRs hemsida. Är de som är antagna i urval två utöver dem i urval ett eller tillsammans med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in