2014-04-15, 22:11
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
10. april sendte Danmark ut Request for Binding Information (RBI) for nye kampfly. Den består av spørreskjema med ca. 950 spørsmål, der sammenlagt fyller knapt 1.000 A4-sider.

Der evalueres for fire områder: strategiske forhold, militære forhold, økonomi og industrisamarbeid. Man forventer svar i løpet av juli 2014, og så vil evalueringen pågå ca ett år. Så går man i sluttforhandlinger med en leverandør.

Det sendes ut RBI til fire produsenter, og ingen av de er Dassault Rafale.

Eurofighter
Gripen E
F-35A Joint Strike Fighter
F/A-18F Super Hornet

Det er interessant at man for F/A-18 altså spør om F som er to-seteren.
Alle de andre er 1-setere.

Jag tror att Danmark kommer att välja F-35.
Citera
2014-04-15, 22:18
Medlem
Snapcounts avatar
Utav ren nyfikenhet.., varför väljer Danmark att rata Dassault Rafale ?
Citera
2014-04-15, 22:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Jag tror att Danmark kommer att välja F-35.

Tror jag med. Men jag tror att den tekniska/ekonomiska utvärderingen kommer att utmynna i att Gripen E är bäst för danska förhållanden.

Sedan kommer politiska överväganden att leda till att nummer 2, F35, köps in.
Citera
2014-04-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Det kan mycket väl vara så att fransmännen inser att hela upphandlingen är riggad för att gynna F35 och därför inte har lagt ner någon tid och möda ens på att leva upp till minimikraven för att bli utvärderade.
Citera
2014-04-15, 22:42
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tror jag med. Men jag tror att den tekniska/ekonomiska utvärderingen kommer att utmynna i att Gripen E är bäst för danska förhållanden.

Sedan kommer politiska överväganden att leda till att nummer 2, F35, köps in.

Med störst sannolikhet blir det F-35 som ni säger. Men vem vet, danskarna kanske förvånar oss? Vi blev ju förvånade efter Brasiliens beslut trots allt.
Citera
2014-04-15, 22:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det kan mycket väl vara så att fransmännen inser att hela upphandlingen är riggad för att gynna F35 och därför inte har lagt ner någon tid och möda ens på att leva upp till minimikraven för att bli utvärderade.

Aha.., tack för svar.

Annars.., utav inlägget av pronh, det har inte framkommit om hur många "kärror" Danmark är intresserade av ?
Citera
2014-04-15, 22:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Med störst sannolikhet blir det F-35 som ni säger. Men vem vet, danskarna kanske förvånar oss? Vi blev ju förvånade efter Brasiliens beslut trots allt.

Gripen E har nog goda chanser även om oddsen pekar mot F35.

Jag skulle bli positivt överraskad om Gripen E vann men jag skulle inte bli jätteförvånad. Jag blev dock helt perplex när brassarna valde SAAB.
Citera
2014-04-15, 23:01
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Gripen E har nog goda chanser även om oddsen pekar mot F35.

Jag skulle bli positivt överraskad om Gripen E vann men jag skulle inte bli jätteförvånad. Jag blev dock helt perplex när brassarna valde SAAB.

Ja, det gäller bara att hålla tummarna nu att vi får några fler länder att hakar på så kan ett redan lovande projekt bli ännu mer lovande för en utveckling av ännu ett plan.
Citera
2014-04-15, 23:02
Medlem
Citat:
Aha.., tack för svar.

Annars.., utav inlägget av pronh, det har inte framkommit om hur många "kärror" Danmark är intresserade av ?

I utgangspunktet før de stoppet opp valget den første gangen så snakket de om 48 fly, men i 2008/2009 gikk de ned til 30 fly. Tipper det er her det ligger nå også, for de snakker om 20-30 milliarder danske kroner i innkjøp, og 60 – 90 milliarder danske kroner over 30 år i levertidskostnad.
Citera
2014-04-16, 00:19
Medlem
Barbus avatar
Om SAAB på något sätt kan få igång ett drev i Danmark där F35 porträtteras som det fiasko-projekt det är hittills så är det inte omöjligt att politikerna drivs av opinion att välja gripen. Jag tror egentligen de gärna skulle ha ett samarbete med Sverige på denna punkt men Nato för ju säkert med sig sina påtryckningar också.

Som tidigare sagts så tror jag utvärderingarna kommer vara till Gripens fördel så det handlar om att på något sätt få politikerna att gå emot NATO(amerikanska) påtryckningar.
Citera
2014-04-16, 01:40
Medlem
Citat:

Eurofigher, F-18 och F-35 är med eftersom de kommer från länder med stort politiskt inflytande. Gripen är med eftersom det antagligen är det vettigaste alternativet.

F-18 och framför allt Eurofighter, F-35 och Rafale är för dyra i både inköp och drift för Danmark, samtidigt som de inte är mycket bättre än Gripen. Men de tre första är med för att smöra för stormakterna. Finns ingen anledning att smöra för Frankrike..

Som sagt, danska försvaret kommer förmodligen lovorda Gripen, men F-35 vinner eftersom det kommer från USA

Usa kan sälja medelmåttiga, dyra flygplan eftersom de har stor politiskt tyngd bakom. Sverige kan sälja Gripen utan någon politisk tyngd eftersom det är billigt och effektivt. Rafale är dock dyrt och Frankrike har inte någon politisk tyngd (tyngre än Sverige givetvis, men inte i närheten av USA..) Det är min teori!
Citera
2014-04-16, 02:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Eurofigher, F-18 och F-35 är med eftersom de kommer från länder med stort politiskt inflytande. Gripen är med eftersom det antagligen är det vettigaste alternativet.

F-18 och framför allt Eurofighter, F-35 och Rafale är för dyra i både inköp och drift för Danmark, samtidigt som de inte är mycket bättre än Gripen. Men de tre första är med för att smöra för stormakterna. Finns ingen anledning att smöra för Frankrike..

Som sagt, danska försvaret kommer förmodligen lovorda Gripen, men F-35 vinner eftersom det kommer från USA

Usa kan sälja medelmåttiga, dyra flygplan eftersom de har stor politiskt tyngd bakom. Sverige kan sälja Gripen utan någon politisk tyngd eftersom det är billigt och effektivt. Rafale är dock dyrt och Frankrike har inte någon politisk tyngd (tyngre än Sverige givetvis, men inte i närheten av USA..) Det är min teori!

Men Gripen har flyt som det är nu. Men låt oss säga att F35 vinner så blir vi inte besvikna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in