2014-04-13, 23:24
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewtbqfh
Nu är inte jag en såndär jägare som jagar djur. Har även bara genomförd gymnasium, så jag är inte så smart, men är inte deras vapen låsta i typ såndär... vad heter det... godkänt vapenskåp?

Annars, jävligt bright att outa att det är 50% chans att hemvärnspersonal har sin automatkarbin hemma. Det är ju inte så att patronlägeslåsen lyser med grön neonfärg med stora varningstexten "OANVÄNDBAR PGA PATRONLÄGESLÅS". Vapnet kan fortfarande se funktionsduglig och skarpladdad vid kommande rån hos lokala banken.

Ja, jägare behöver vapenskåp enligt lag. Hemvärnsmän är dock undantagna den regeln. Lustigt? Kanske, men så är det. Det vore varken rimligt att staten skulle dela ut vapenskåp till varje hemvärnsman, och dem kan ju inte heller gärna tvinga dem att köpa egna heller.

Patronlägeslåset gör att du inte kan fästa magasin i vapnet. Eller ja, du kan trycka i ett halvvägs i brunnen och superlimma fast det, men det kommer se taffligt ut. Ska du råna en bank med ett vapen som ändå inte fungerar finns det smidigare sätt att få tag på det än att försöka stjäla från en hemvärnsman.

Sen är det, om inte allmän kännedom så iallafall knappast en hemlighet att hemvärnsmän ofta förvarar vapnen hemma. Läskigt, inte sant?
Citera
2014-04-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Ja, jägare behöver vapenskåp enligt lag. Hemvärnsmän är dock undantagna den regeln. Lustigt? Kanske, men så är det. Det vore varken rimligt att staten skulle dela ut vapenskåp till varje hemvärnsman, och dem kan ju inte heller gärna tvinga dem att köpa egna heller.

Patronlägeslåset gör att du inte kan fästa magasin i vapnet. Eller ja, du kan trycka i ett halvvägs i brunnen och superlimma fast det, men det kommer se taffligt ut. Ska du råna en bank med ett vapen som ändå inte fungerar finns det smidigare sätt att få tag på det än att försöka stjäla från en hemvärnsman.

Sen är det, om inte allmän kännedom så iallafall knappast en hemlighet att hemvärnsmän ofta förvarar vapnen hemma. Läskigt, inte sant?

På A svarar jag:
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Varenda jägare har bössan hemma. Därför borde militär personal också få ha det om de vill.

Dvs v a p e n s k å p. Hv-personal har inte v a p e n s k å p.
Dvs obra med vapen löst i hemmet, även om det är låst med patronlägeslås.
Men, vad som är obra är relativt, beroende på vem man frågar.

På B svarar jag:
Alla kriminella är inte högskoleutbildade. Vissa är som jag, bara gymnasiekompetens. Det betyder att man är inte så smart. Dvs, en AK är en AK även om den är låst med patronlägeslås.

På C svarar jag:
Att nöta informationen på olika kanaler år efter år, så ringer det en varningsklocka hos mig.
Det är som att man vill få inbrott. Självklart är det inget läskigt med inbrott. Bara lite småjobbigt att städa upp skiten, för att sen harva med försäkringsbolag är väl inte det roligaste heller.

Bedömt läskigt är det för lilla Lisa som kanske råkar vara hemma när pundar Lasse vill åt automatkarbinen som pappa Nils har i två delar i lägenheten. Lilla Lisa är ensam hemma och vet inte var pappa Nils har gömt vapendelarna. Men det är ok för pundar Lasse, för han har nu andra planer med lilla Lisa.
Citera
2014-04-13, 23:53
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewtbqfh
På A svarar jag:

Dvs v a p e n s k å p. Hv-personal har inte v a p e n s k å p.
Dvs obra med vapen löst i hemmet, även om det är låst med patronlägeslås.
Men, vad som är obra är relativt, beroende på vem man frågar.

På B svarar jag:
Alla kriminella är inte högskoleutbildade. Vissa är som jag, bara gymnasiekompetens. Det betyder att man är inte så smart. Dvs, en AK är en AK även om den är låst med patronlägeslås.

På C svarar jag:
Att nöta informationen på olika kanaler år efter år, så ringer det en varningsklocka hos mig.
Det är som att man vill få inbrott. Självklart är det inget läskigt med inbrott. Bara lite småjobbigt att städa upp skiten, för att sen harva med försäkringsbolag är väl inte det roligaste heller.

Bedömt läskigt är det för lilla Lisa som kanske råkar vara hemma när pundar Lasse vill åt automatkarbinen som pappa Nils har i två delar i lägenheten. Lilla Lisa är ensam hemma och vet inte var pappa Nils har gömt vapendelarna. Men det är ok för pundar Lasse, för han har nu andra planer med lilla Lisa.

Intelligens har inget att göra med kunskapsnivå och gymnasiekompetens räcker långt. Jag har för mig de är tre delar som vapnet ska delas i och försvaras på olika ställen samt patronlägeslåset ska användas.

Det har funkat ganska bra sen Hemvärnet bildades. Det sista du skrev förstod jag inte.
Citera
2014-04-14, 00:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Intelligens har inget att göra med kunskapsnivå och gymnasiekompetens räcker långt. Jag har för mig de är tre delar som vapnet ska delas i och försvaras på olika ställen samt patronlägeslåset ska användas.

Det har funkat ganska bra sen Hemvärnet bildades. Det sista du skrev förstod jag inte.

Vapenskåp är inte fel. Många har egna vapen ändå ju. Jag skrev alltså att de som vill (minderåriga barn har alltid varit en anledning till att inte vilja det) borde få ha tjänstevapnet plus ammunition hemma, men jag kan ju då lägga till att det då borde krävas vapenskåp och patronlägeslås. Ammunitionen är en liten historia för sig eftersom den nog måste förvaras brandsäkert också.

Inbrott kan man alltid råka ut för, oavsett.
Citera
2014-04-14, 00:31
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Vapenskåp är inte fel. Många har egna vapen ändå ju. Jag skrev alltså att de som vill (minderåriga barn har alltid varit en anledning till att inte vilja det) borde få ha tjänstevapnet plus ammunition hemma, men jag kan ju då lägga till att det då borde krävas vapenskåp och patronlägeslås. Ammunitionen är en liten historia för sig eftersom den nog måste förvaras brandsäkert också.

Nej, vapenskåp är inte fel men jag tycker inte det ska vara ett krav. Det handlar egentligen om individen vill eller inte utan vad Sveriges beredskap kräver och då blir det lite jobbigt att dela ut statliga vapenskåp åt hela Hemvärnet. Att många hvsoldater redan idag eller senaste 10 åren har haft vapen hemma är ingen hemlighet och hur många gånger har det skett inbrott som lyckats och eller försökt sno ett vapen?

Tänk hur många hemvärnssoldater det funnits genom åren inte minst senaste 15 - 10 åren och hur många har begått brott med dessa vapen?

Att ett fåtal av tio tusentals gör något kan inte vara gränssättande.
Citera
2014-04-14, 00:34
Medlem
Citat:
Intelligens har inget att göra med kunskapsnivå och gymnasiekompetens räcker långt.

Är du säker?

Citat:
Jag har för mig de är tre delar som vapnet ska delas i och försvaras på olika ställen samt patronlägeslåset ska användas.

Tre delar? Nu är jag för trött för att kolla, men jag förvarar i två delar. Inget jag lägger energi på nu. Får kolla imorgon om jag kommer ihåg.

Citat:

Det är nog för att det är sent, det som kommer ur mig kan vara svårt att förstå.
Förtydligande: Jag sover till 75%
Citera
2014-04-14, 01:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nej, vapenskåp är inte fel men jag tycker inte det ska vara ett krav. Det handlar egentligen om individen vill eller inte utan vad Sveriges beredskap kräver och då blir det lite jobbigt att dela ut statliga vapenskåp åt hela Hemvärnet. Att många hvsoldater redan idag eller senaste 10 åren har haft vapen hemma är ingen hemlighet och hur många gånger har det skett inbrott som lyckats och eller försökt sno ett vapen?

Tänk hur många hemvärnssoldater det funnits genom åren inte minst senaste 15 - 10 åren och hur många har begått brott med dessa vapen?

Att ett fåtal av tio tusentals gör något kan inte vara gränssättande.

Det är inte många som begått brott och inte många vapen har stulits. Men en gång har ansetts vara en gång för mycket. Den som sprang och sköt 2006 hade f ö fått ut sitt vapen i strid med de regler som gällde år 2006. Man skulle ha varit med i ett år och vara känd som pålitlig och engagerad. Han hade varit med kortare tid och hade dessutom gjort sig skyldig till misshandel strax innan, men man hade inte hunnit plocka av honom vapnet och sparka honom.

Vapenskåp, nja, men han kan väl ha sitt vapen hos en kompis som har vapenskåp? Det som är viktigt är att bössorna och ammunitionen sprids ut så att det blir omöjligt att hindra en mobilisering.

Det vi ser nu i Ukraina visar på vikten av att ha skydd för offentliga byggnader och för viktig infrastruktur. Lätt infanteri av HV-typ kan effektivt skydda ex vis TV-byggnader, polisstationer, flygplatser mm. HV kan naturligtvis inte slå framryckande pansartrupper, men det vi såg i inledningsskedet på Krim kan förhindras. (Dvs "beväpnade män" som tog sig in på en flygplats och slängde ut tullarna och gränspolisen för att därefter ta emot transportplan med trupp).
Citera
2014-04-14, 09:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Beredskapen krävde det inte tidigare och då tog man bort det eftersom risken ansågs större än behovet för beredskap. Nu är det nog annorlunda och beslutet borde omprövas.
Dessutom är du kombattant och får saklöst skjutas ihjäl när uniformen är på vapenlös eller ej.
Citera
2014-04-14, 09:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det finns en liten hake i den här jämförelsen. Jägare och sportskyttar har svårare att få vapentillstånd, och deras förmåga och omdöme övervakas mer noggrant. Ytterst kan polisen dessutom neka, om det kniper ordentligt. Så kan man göra därför att det handlar om en fritidsaktivitet som inte behöver vara för alla.

Att delta frivilligt i Sveriges försvar är en annan sak, och att pröva och framförallt neka de som anmäler sig är inte så självklart. Dårar silas undan, men litet överraskande dåligt omdöme eller personliga tragedier och kortslutningar förekommer, trots allt. Skulle man då ställa samma krav på HV-personal som på jägare och sportskyttar skulle vi troligen ha färre problem (utan att för den skull ha särskilt många) men tröskeln för att vara med i HV skulle också bli högre.

Dilemmat är inte olösligt, men det bygger på att militär personal bara tar fram vapen på laglig order, och att orderkedjan har stöd av åtgärder som central förvaring eller patronlägeslås.

Lösningen med en "hemvärnskompis" där man förvarar vapnet och ammunitionen så att endera aldrig har en fungerande enhet är också en lösning som tar bort individuella misstag och åtminstone ställer krav att två individer hjälps åt att göra allvarligt fel. Det kan heller inte vara en överdriven kostnad att köpa in robusta vapenskåp som man ger som premie till den som tar på sig ansvaret att ha sitt vapen hemma.
Citera
2014-04-14, 10:17
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Som du skriver många har vapenskåp ändå. Tror att det är vanligt att jägare är hemvärnsmän. Sedan finns det enklare mindre skåp som kanske kan komma ner i 1000 spänn om man köper in många.

En annan variant kan vara att hemvärnsmän som skaffar eget skåp betalar för det får ha vapnet hemma. Tror att många som tar sin uppgift på allvar skulle göra det. Borde vara lätt att sälja eller ge bort när man själv slutar i hemvärnet.

Sedan kan man tänka sig andra saker typ, konflikten i Ukraina anses vara skäl till beredskapshöjning då får alla ta hem vapnet så länge det anses vara motiverat.

Alternativa mötesplatser anordnas. En parkering vi en bensinstation eller ett köpcenter överenskoms i närtid inga förberedda platser.
Sedan kan man i samlad tropp närma sig förrådsstället för att hämta mer ammo och utrustning eller åka direkt till sitt skyddsobjekt. Det ökar säkerheten och minskar risken att bli "plockad" på vägen till förrådet.
Citera
2014-04-14, 10:55
Medlem
Nu förstår jag inte riktigt problemet. Som hv-man får du ha vapnet hemma, om boendet inspekterats, är större än 2rok m.m.
Vapnet ska förvaras med patronlägeslås låst i vapnet, underbeslag på annan plats, har du vapenskåp ska vapnet förvaras i sin helhet i skåpet, fortfarande låst med vapenlås.

Dock, ser inte jag att det under normalberedskap finns ett behov att ha vapnet + ammunition hemma. Skulle vara de som har extremt långt till kasun eller de som ofta agerar skyddsvakter.

Däremot är vapenlåset som konstaterats tidigare ett aber, jag har fått kassera minst tre vapen p.g.a. att vapenlåset krånglat. Känslan är att det hellre kasseras än försöks att lagas.

Fast om vapnet kasunförvaras ser inte jag anledningen till att de ska låsas med vapenlås.
Citera
2014-04-14, 11:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Nu förstår jag inte riktigt problemet. Som hv-man får du ha vapnet hemma, om boendet inspekterats, är större än 2rok m.m.
Vapnet ska förvaras med patronlägeslås låst i vapnet, underbeslag på annan plats, har du vapenskåp ska vapnet förvaras i sin helhet i skåpet, fortfarande låst med vapenlås.

Dock, ser inte jag att det under normalberedskap finns ett behov att ha vapnet + ammunition hemma. Skulle vara de som har extremt långt till kasun eller de som ofta agerar skyddsvakter.

Däremot är vapenlåset som konstaterats tidigare ett aber, jag har fått kassera minst tre vapen p.g.a. att vapenlåset krånglat. Känslan är att det hellre kasseras än försöks att lagas.

Fast om vapnet kasunförvaras ser inte jag anledningen till att de ska låsas med vapenlås.

Du får inte ha nyckeln hemma så vad gör du när Fi redan anlänt till förorterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in