Citat:
Ursprungligen postat av
Sinkomies
Ja, jägare behöver vapenskåp enligt lag. Hemvärnsmän är dock undantagna den regeln. Lustigt? Kanske, men så är det. Det vore varken rimligt att staten skulle dela ut vapenskåp till varje hemvärnsman, och dem kan ju inte heller gärna tvinga dem att köpa egna heller.
Patronlägeslåset gör att du inte kan fästa magasin i vapnet. Eller ja, du kan trycka i ett halvvägs i brunnen och superlimma fast det, men det kommer se taffligt ut. Ska du råna en bank med ett vapen som ändå inte fungerar finns det smidigare sätt att få tag på det än att försöka stjäla från en hemvärnsman.
Sen är det, om inte allmän kännedom så iallafall knappast en hemlighet att hemvärnsmän ofta förvarar vapnen hemma. Läskigt, inte sant?
På A svarar jag:
Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Varenda jägare har bössan hemma. Därför borde militär personal också få ha det om de vill.
Dvs v a p e n s k å p. Hv-personal har inte v a p e n s k å p.
Dvs obra med vapen löst i hemmet, även om det är låst med patronlägeslås.
Men, vad som är obra är relativt, beroende på vem man frågar.
På B svarar jag:
Alla kriminella är inte högskoleutbildade. Vissa är som jag, bara gymnasiekompetens. Det betyder att man är inte så smart. Dvs, en AK är en AK även om den är låst med patronlägeslås.
På C svarar jag:
Att nöta informationen på olika kanaler år efter år, så ringer det en varningsklocka hos mig.
Det är som att man vill få inbrott. Självklart är det inget läskigt med inbrott. Bara lite småjobbigt att städa upp skiten, för att sen harva med försäkringsbolag är väl inte det roligaste heller.
Bedömt läskigt är det för lilla Lisa som kanske råkar vara hemma när pundar Lasse vill åt automatkarbinen som pappa Nils har i två delar i lägenheten. Lilla Lisa är ensam hemma och vet inte var pappa Nils har gömt vapendelarna. Men det är ok för pundar Lasse, för han har nu andra planer med lilla Lisa.