2014-08-15, 00:18
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det hära 11.35 på 2 km, är det i skogen eller på löparband?

Ställs andra fysiska krav?

Är snart 30 och tänkte kanske göra ett försök till GU-F.

Löper ute i skogen regelbundet (en vända på 5km), tränar dock inget.

Har sett bilder på olika HV relaterade sidor med foton från GU-F (tillsynes med gamla kärringar nåja kring 40 såg de ut att vara) kraven verkar inte höga direkt(?)

2 veckor verkar inte speciellt lång tid - nog för att det kanske är intensiva dagar men dock, är det verkligen tillräckligt för att anses som duglig till... att försvara nationen?
Så vitt jag vet är den där löptiden inget krav, utan mer en ambition som kommer bli krav så småningom (rätta mig om jag har fel), skulle de ställa den som krav skulle minst hälften av frivilliganslutna bilkårister, stabslottor mfl ryka väldigt snabbt och det har de nog inte råd med.
Citera
2014-08-15, 12:43
Medlem
Däremot så borde de som inte klarar denna tiden tänka över sin livssituation o hälsa.
Citera
2014-08-15, 23:22
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det hära 11.35 på 2 km, är det i skogen eller på löparband?

Ställs andra fysiska krav?

Är snart 30 och tänkte kanske göra ett försök till GU-F.

Löper ute i skogen regelbundet (en vända på 5km), tränar dock inget.

Har sett bilder på olika HV relaterade sidor med foton från GU-F (tillsynes med gamla kärringar nåja kring 40 såg de ut att vara) kraven verkar inte höga direkt(?)

2 veckor verkar inte speciellt lång tid - nog för att det kanske är intensiva dagar men dock, är det verkligen tillräckligt för att anses som duglig till... att försvara nationen?

Då borde du klara tiden om du löper 5 km regelbundet. Sen så är det som sagt inget krav utan mer en fingervisning om vilken fys man bör ha i Hv.

Efter GU-F gör du befattningsutbildning under några veckor eller helger till tex. fordonsförare, sjukvårdare, signalist mm. Så din huvuduppgift kommer inte att vara strid även om du ska kunna det. 2 veckor är inte mycket men sen tiden används effektivt så dagarna är ganska intensiva. Sen fortsätter du ju utbilda dig hos ditt hemvärnsförband. Det finns också andra kurser att gå efteråt för att bli bättre.

Jag tycker definitivt du ska börja med att göra GU-F!
Citera
2014-08-16, 00:37
Medlem
Cykeltutas avatar
just det, WhenAllLightDies undrade om det var löpband eller skogen, jag har sprungit den där turen på åtskilliga kurser och det har varit på lämpliga, hyfsat o-kuperade joggingspår i skogen och i nåt fall på asfalt.
Citera
2014-08-16, 02:38
Medlem
ReflecThors avatar
Hej allihopa. Jag har precis sökt till hv och skall på möte om några dagar. Gjorde värnplikt -97 på NB5(I5) som sjuktransportman. Vad har jag att förvänta mig utav alltihopa? Degenererade gubbs eller motiverade människor med proffsig attityd?
Citera
2014-08-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflecThor
Hej allihopa. Jag har precis sökt till hv och skall på möte om några dagar. Gjorde värnplikt -97 på NB5(I5) som sjuktransportman. Vad har jag att förvänta mig utav alltihopa? Degenererade gubbs eller motiverade människor med proffsig attityd?

Gubbarna kan du hitta i olika stabstjänster och då i de ordinarie förbanden och knappt i insatsförbanden. Inom insatsförbanden så har den genomsnittliga åldern sjunkit ner mot runt 30-40 skulle jag nog säga. Många har (som jag själv) varit med i 10+ år. Folk får barn och kommer tillbaka nåt år senare. Motiverade vuxna människor med ordnad tillvaro, helt enkelt.

Har du sökt till insats?
Citera
2014-08-17, 18:19
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Roligt att du är sugen på Hv. Vilken befattning är du intresserad av? Vad är det för typ av hemvärnsförband du sökt till?

Det skiljer sig väldigt mycket mellan olika hemvärnsförband och var i landet dessa är. Generellt sett så sjunker i alla fall medelåldern kontinuerligt i Hv och är idag kring 37 år.
Citera
2014-08-18, 00:16
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:

När jag sökte var jag 31år och trodde jag skulle vara yngst med en massa nersupna gubbar, men jag var nog nästan bland de äldsta många var ca 25-28år.

Är mkt bra övningar nuförtiden då man har krigsförbandsövningar med samma folk hela tiden man har sin grupp och man håller ihopa. så det skapar bra sammanhållning.
Citera
2014-08-18, 14:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
När jag sökte var jag 31år och trodde jag skulle vara yngst med en massa nersupna gubbar, men jag var nog nästan bland de äldsta många var ca 25-28år.

Är mkt bra övningar nuförtiden då man har krigsförbandsövningar med samma folk hela tiden man har sin grupp och man håller ihopa. så det skapar bra sammanhållning.
Så krigsförbandsövningar består av några dagars tältresande, vaktlistor och lära sig ruska lång och kort?
Skämt o sido, ordet krigsförbandsövningar kan styrkas ur svensk militär vokabulär, Sverige har inga krigsförband om du inte räknar enskilda kompanier.
HV är ett alibi för folkförsvar och hela det svenska hemvärnet skulle inte klara trycka tillbaka en mekaniserad rysk luftlandsättningsbataljon.

Fortsätt leka krig
Citera
2014-08-18, 16:03
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så krigsförbandsövningar består av några dagars tältresande, vaktlistor och lära sig ruska lång och kort?
Skämt o sido, ordet krigsförbandsövningar kan styrkas ur svensk militär vokabulär, Sverige har inga krigsförband om du inte räknar enskilda kompanier.
HV är ett alibi för folkförsvar och hela det svenska hemvärnet skulle inte klara trycka tillbaka en mekaniserad rysk luftlandsättningsbataljon.

Fortsätt leka krig

Vad bidrar du till den här tråden egentligen? Förutom en negativ inställning och lögner?

Menar du på allvar att 40 st hemvärnsbataljoner inte klarar av en rysk en mekaniserad luftlandsättningsbataljon? Jag antar den INTE har stridsvagnar eftersom det är luftlandsatt.
Citera
2014-08-18, 16:13
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vad bidrar du till den här tråden egentligen? Förutom en negativ inställning och lögner?

Menar du på allvar att 40 st hemvärnsbataljoner inte klarar av en rysk en mekaniserad luftlandsättningsbataljon? Jag antar den INTE har stridsvagnar eftersom det är luftlandsatt.

Inte för att vara den som är den, men finns det någonting som tyder på Ryssarna bara skulle sätta ner -en- bataljon från luften? Du är säker på att det inte är Brigad du menar?
Citera
2014-08-18, 16:30
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Fortsätt leka krig

Vi är inte nån reguljär arme din fjant vi är väl medvetna om vad vi ska användas till och det är samma som 1940 när det bildades, dvs bevaka skyddsobjekt och ytövervaka samt vara behjälplig samhället vid kris. tex översvämning. jag har personligen varit på massa eftersök och översvämningshjälp samt branden nu sist. Samt några skarpa militärabev uppdrag.

Jag skulle göra det som krävs vid krig men jag har inga illusioner om att vi skullle klara oss mot tunga ryska styrkor då vi likt resten av försvaret har brist på precis alting pg regeringens vurmande för att importera det sämsta från alla världsdelar.

Sen heter det KFÖ och det är inget jag eller dom andra råder över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in