2013-11-04, 21:06
Medlem
Moridin2002s avatar
Fan att jag missade Wawrinkas match idag! Älskar spelare som kör med enhandsbackhand, ren ögonporr. Wawrinka och Federer måste vara de mest estetiska spelarna som har spelat någonsin tror jag, klanderlösa backhands. Gasquets backhand ser för snärtig ut för min smak Ångrar än idag att jag inte började lira med enhandsbackhand när jag spelade tennis.

Är även väldigt förtjust i Nadals forehand, plus att han är vänsterhänt som undertecknad
Citera
2013-11-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin2002
Fan att jag missade Wawrinkas match idag! Älskar spelare som kör med enhandsbackhand, ren ögonporr. Wawrinka och Federer måste vara de mest estetiska spelarna som har spelat någonsin tror jag, klanderlösa backhands. Gasquets backhand ser för snärtig ut för min smak Ångrar än idag att jag inte började lira med enhandsbackhand när jag spelade tennis.

Är även väldigt förtjust i Nadals forehand, plus att han är vänsterhänt som undertecknad

Kohlschreiber och Youzhny har även dem bra enhandsbackhand. Jag gillar även Llodra's backhand när den fungerar.

Wawrinka tycker jag har den bästa enhandsbackhanden, bättre än Federer. Håller med dig om Gasquet, dock så tycker jag han försvarar sig bättre än både Wawrinka och Federer gör med sin backhand. Federer tycker jag definitivt har den mest eleganta spelstilen av alla spelare som är aktiva nu. Förhoppningsvis så börjar han träffa linjerna mer framöver.
Citera
2013-11-04, 22:58
Medlem
Wawrinkas lite blockande flacka raka backhand mot hårda bollar är suverän, betydligt enklare att slå en full toppad som Fed i motsvarande läge har lagt 1 miljon på läktaren. Minns att Lundgren sa något (10 år sedan kanske) om att han tyckte Fed kunde utveckla backhanden mer, kanske något åt de hållet han menade.

I brist på framgångar för svenska spelare så får vi ju glädja oss åt att vi har en tränare som vinner...
Citera
2013-11-04, 23:11
Medlem
Ajskrims avatar
Det hade verkligen varit spännande att få se var Söderlings tennis hade kunna vara idag om han fått hålla sig frisk och skadefri, speciellt med tanke på avslutningen i Båstad. Tänk Robin skulle till och med kunna lärt sig att lägga stoppbollar. Han var bra 09, 10, 11, men chanserna har nog varit ännu bättre under senaste två åren att göra toppresultat.

Delpo måste ta hem setet nu annars är vägen till semi riktigt lång.
Citera
2013-11-04, 23:12
Medlem
god.childs avatar
Varför har atpworlds hemsida kukat ur fullständigt i och med slutspelet? Får bli att följa live från svt text istället.

Förövrigt kan jag inte mer än instämma i enhandsbackhand pratet. Har säkert sagt det härinne förut men det borde fan vara obligatoriskt att slå med en hand.
Citera
2013-11-04, 23:19
Medlem
Moridin2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Kohlschreiber och Youzhny har även dem bra enhandsbackhand. Jag gillar även Llodra's backhand när den fungerar.

Wawrinka tycker jag har den bästa enhandsbackhanden, bättre än Federer. Håller med dig om Gasquet, dock så tycker jag han försvarar sig bättre än både Wawrinka och Federer gör med sin backhand. Federer tycker jag definitivt har den mest eleganta spelstilen av alla spelare som är aktiva nu. Förhoppningsvis så börjar han träffa linjerna mer framöver.

Ja, Llodras backhand är fin plus att han är vänsterhänt. Tyvärr så är han ju en serve/volleyspelare även om jag tycker de också är roliga att titta på men däremot så står han ju inte och nöter så mycket baslinjespel med sin backhand.

Gasquet påminner om en avdankad tennistränare tycker jag. Kolla upp valfri instruktionsvideo på youtube där någon amerikansk tränare ska lära folk hemligheten bakom serven Han borde dra till gymmet, han ser lite småtjock ut, med hårdare träning hade han nog kunnat slå in sig ordentlig bland packet bakom Djokovic, Nadal, Murray, Federer. Man märker så väl att när han blir trött så blir hans slag alldeles för korta och han blir straffad direkt.
Citera
2013-11-05, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin2002

Nej, Nadal är inte vänsterhänt, han är dubbelhänt.
Edberg har den vackraste enhandsbackhanden nånsin.
Citera
2013-11-05, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro

Jag vill minnas att jag läst någonstans att Nadal i yngre dar spelade med dubbelfattad forehand.
Senast redigerad av Gincan 2013-11-05 kl. 01:36.
Citera
2013-11-05, 09:16
Medlem
Moridin2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro

Jag vet att han inte skriver osv med högern men han spelar ju tennis med vänstern. Dock dubbelfattad backhand.
Citera
2013-11-05, 12:12
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Håller visserligen med allt snack om enhandsbackhand-spelarna. Men jag är inte bara intresserad av vilken backhand som är vackrast (dött lopp mellan Gasquet och Wawrinka), utan även av vilken som är bäst, och då ska även två-handsbackhand räknas in. Jag undrar om inte Djokovic egentligen har en lika bra backhand, bara det att den inte är lika spektakulär att se. Är även förtjust i Del Potros. Kanske inte den vackraste eller säkraste, men när han drar på så får han en hyfsad fart i slaget.

Vill även spekulera vidare i det som någon annan nämnde här för en tid sedan. Tror ni det skulle vara möjligt med en tvåhänt spelare som växlar mellan höger och vänster hand och som spelar forehand över hela banan? Känns som att den optimala spelaren då skulle vara en Nadal som skulle spela forehand med båda händerna över hela banan.
Citera
2013-11-05, 16:56
Medlem
Jag tycker varken Djokovic eller Murray har bättre backhand än Wawrinka. Dock mer stabil. Tänk om en spelare som Wawrinka hade haft samma förmåga att försvara sig som Djokovic, Murray och Nadal, då hade han nog blivit världsetta. Det kan sägas för andra spelare också. Tänk om en storservare som t.ex Isner (som i princip alltid servar bra på breakbollar) hade rört sig så bra som de bästa, då hade han kunnat boka förstaplatsen i några år framöver.

Personligen så tycker jag Wawrinka har den bästa offensiva backhanden. Snyggast tycker jag Federer har. Stabilaste tycker Djokovic och Murray delar på titeln med Nadal tätt därefter. När det gäller Djokovic så tycker jag hans forehand är bättre än hans backhand. Bortser man från Nadals toppade stil med forehand och jämför bland spelare som inte spelar på det sättet så tycker jag Djokovic och Federer har den bästa forehanden. I Federers fall så är den dock lite för ojämn, så i dagsläget så är definitivt Djokovics bättre. De kan hitta såna galna vinklar från ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Vill även spekulera vidare i det som någon annan nämnde här för en tid sedan. Tror ni det skulle vara möjligt med en tvåhänt spelare som växlar mellan höger och vänster hand och som spelar forehand över hela banan? Känns som att den optimala spelaren då skulle vara en Nadal som skulle spela forehand med båda händerna över hela banan.

Ja det är möjligt och jag har tänkt på det ofta. Skulle jag tränat barn och upptäckt att någon hade talang för att använda båda händerna eller fötterna så skulle jag tränat det barnet på det sättet.

Men det måste göras med rätt barn, dvs ett barn som trivs med det. Tvång tror jag inte ett dugg på. Själv var jag hyfsat bra med båda fötterna när jag spelade fotboll som liten. Lite bättre med vänstern men sen tränade jag upp det och nu är det inte så stor skillnad. Men det går inte att göra med vem som helst, om en person är extremt lagt åt ett håll så blir resan för lång. Så det är viktigt att inte slösa onödig tid på det.
Senast redigerad av terribilis 2013-11-05 kl. 17:03.
Citera
2013-11-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Håller visserligen med allt snack om enhandsbackhand-spelarna. Men jag är inte bara intresserad av vilken backhand som är vackrast (dött lopp mellan Gasquet och Wawrinka), utan även av vilken som är bäst, och då ska även två-handsbackhand räknas in. Jag undrar om inte Djokovic egentligen har en lika bra backhand, bara det att den inte är lika spektakulär att se. Är även förtjust i Del Potros. Kanske inte den vackraste eller säkraste, men när han drar på så får han en hyfsad fart i slaget.

Bäste backhanden genom tiderna är fortfarande Edberg´s, frågan om byta grepp emellan två olika grundslag, Kimiko Date-Krumm gjorde det iallafall förut. Men hon spelade dubbelfattat på båda sidorna. Luke Jensen bytte hand emellan serve och volley, så det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in