Jag tycker varken Djokovic eller Murray har bättre backhand än Wawrinka. Dock mer stabil. Tänk om en spelare som Wawrinka hade haft samma förmåga att försvara sig som Djokovic, Murray och Nadal, då hade han nog blivit världsetta. Det kan sägas för andra spelare också. Tänk om en storservare som t.ex Isner (som i princip alltid servar bra på breakbollar) hade rört sig så bra som de bästa, då hade han kunnat boka förstaplatsen i några år framöver.
Personligen så tycker jag Wawrinka har den bästa offensiva backhanden. Snyggast tycker jag Federer har. Stabilaste tycker Djokovic och Murray delar på titeln med Nadal tätt därefter. När det gäller Djokovic så tycker jag hans forehand är bättre än hans backhand. Bortser man från Nadals toppade stil med forehand och jämför bland spelare som inte spelar på det sättet så tycker jag Djokovic och Federer har den bästa forehanden. I Federers fall så är den dock lite för ojämn, så i dagsläget så är definitivt Djokovics bättre. De kan hitta såna galna vinklar från ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
Vill även spekulera vidare i det som någon annan nämnde här för en tid sedan. Tror ni det skulle vara möjligt med en tvåhänt spelare som växlar mellan höger och vänster hand och som spelar forehand över hela banan? Känns som att den optimala spelaren då skulle vara en Nadal som skulle spela forehand med båda händerna över hela banan.
Ja det är möjligt och jag har tänkt på det ofta. Skulle jag tränat barn och upptäckt att någon hade talang för att använda båda händerna eller fötterna så skulle jag tränat det barnet på det sättet.
Men det måste göras med rätt barn, dvs ett barn som trivs med det. Tvång tror jag inte ett dugg på. Själv var jag hyfsat bra med båda fötterna när jag spelade fotboll som liten. Lite bättre med vänstern men sen tränade jag upp det och nu är det inte så stor skillnad. Men det går inte att göra med vem som helst, om en person är extremt lagt åt ett håll så blir resan för lång. Så det är viktigt att inte slösa onödig tid på det.