2014-04-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Allt bådar för att Sverige nästa år ska få kompetera med jämlika lag såsom Luxemburg, Moldavien och Vitryssland - Dessa är vi ju i nivå med sett till dagens läge. Pinsamt värre
Luxemburg har en bra singelspelare, Gilles Muller. Så dom är nog bättre.
Citera
2014-04-07, 21:52
Medlem
barnets avatar
Förfallet inom svensk tennis är verkligen makabert. Och konsekvensen är ju att intresset störtdyker. Det finns ju knappt någon svensk medial bevakning på tennis numera.

Anledningen till kräftgången? Vad jag ser av ungdomssatsningarna så är de i Sverige under all kritik. Tränarna är verkligen värdelösa. De lär ut omodern teknik och inte förmågan att entusiasmera ungdomar tillräckligt. Jag ser ingen vändning i den här tråkiga trenden.
Citera
2014-04-07, 22:52
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Förfallet inom svensk tennis är verkligen makabert. Och konsekvensen är ju att intresset störtdyker. Det finns ju knappt någon svensk medial bevakning på tennis numera.

Anledningen till kräftgången? Vad jag ser av ungdomssatsningarna så är de i Sverige under all kritik. Tränarna är verkligen värdelösa. De lär ut omodern teknik och inte förmågan att entusiasmera ungdomar tillräckligt. Jag ser ingen vändning i den här tråkiga trenden.

Ja, attityden hos svensken är inte dynamisk och har lett till att Sverige tillhör EUROPAS BOTTENSKRAP vad gäller professionell tennis. De ekomomiska förutsättningarna finns, men de mesiga och cyniska tränarna, slappa tennisgymnasierna, "eget ansvar" uppläggen, fysiken, spelarna, turneringarna-så jävla låg standard! Ja, vi SUGER och jag skiter fullständigt i vad ni tycker, för så är det.

Dags att vi vågar erkänna detta och lära oss av andra, för detta kan fan inte fortsätta.
Serbien, som inte har ett smack av tennisarv att tala om har gått från botten till toppen och dominerar fullständigt tennisvärlden under de senaste 3 åren och har inga planer på att släppa taget inom de närmaste tio åren- och fler proffs föds upp som redan gett stora löften till nationen.

"The hard way", som Novak själv säger:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article13293518.ab

(utmärkt artikel som belyser ämnet)
Senast redigerad av Mikael. 2014-04-07 kl. 23:05.
Citera
2014-04-08, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Ja, attityden hos svensken är inte dynamisk och har lett till att Sverige tillhör EUROPAS BOTTENSKRAP vad gäller professionell tennis. De ekomomiska förutsättningarna finns, men de mesiga och cyniska tränarna, slappa tennisgymnasierna, "eget ansvar" uppläggen, fysiken, spelarna, turneringarna-så jävla låg standard! Ja, vi SUGER och jag skiter fullständigt i vad ni tycker, för så är det.

Dags att vi vågar erkänna detta och lära oss av andra, för detta kan fan inte fortsätta.
Serbien, som inte har ett smack av tennisarv att tala om har gått från botten till toppen och dominerar fullständigt tennisvärlden under de senaste 3 åren och har inga planer på att släppa taget inom de närmaste tio åren- och fler proffs föds upp som redan gett stora löften till nationen.

"The hard way", som Novak själv säger:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article13293518.ab

(utmärkt artikel som belyser ämnet)
Klart Serbien med Jugoslavien har ett stort tennisarv, dock inte lika stort som Sverige.
Citera
2014-04-08, 08:47
Medlem
Det krävs en oerhörd träning ca 4-5 timmar varje dag för att nå toppen i tennis. Det gäller att börja den fysiska träningen tidigt i unga år så kroppen härdas och inte senare blir skadad. Tror inte de bortskämda ungarna klarar det idag.
Citera
2014-04-08, 17:38
Medlem
Lottningen klar för kvalen till världsgruppen, Sverige hade fått Belgien hemma. Ingen omöjlig uppgift, men det är inte nu aktuellt utan Rumänien blir det.
http://www.daviscup.com/en/news/175219.aspx
Citera
2014-04-09, 11:46
Medlem
Isner ska möta D.Brown i sin första match i Houston. Intressant möte, undrar hur Isner ska reagera på lite S&V tennis
Citera
2014-04-10, 11:42
Medlem
Isner åkte inte helt oväntat på stryk. Svårt för John att försvara sig mot en S&V spelare. Inte bara i förflyttningarna utan också i det att han behöver bättre returer.
Citera
2014-04-10, 20:33
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Det krävs en oerhörd träning ca 4-5 timmar varje dag för att nå toppen i tennis. Det gäller att börja den fysiska träningen tidigt i unga år så kroppen härdas och inte senare blir skadad. Tror inte de bortskämda ungarna klarar det idag.

Det ligger mycket i det. Dagens tennis är sjukt krävande, inte som på Borgs och Nastases tid.
Det hade varit intressant att se hur en normal träningsvecka för Djokovic ser ut, det lär vara en och annan timme på gymmet och långa sega löppass.
Citera
2014-04-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det ligger mycket i det. Dagens tennis är sjukt krävande, inte som på Borgs och Nastases tid.
Det hade varit intressant att se hur en normal träningsvecka för Djokovic ser ut, det lär vara en och annan timme på gymmet och långa sega löppass.

Jo visst har tennis blivit mycket mer krävande. Men det är krävande och krävs enormt mycket träning för att vinna VM-guld och OS-guld i längdskidåkning också.

Det är inte så att det inte finns ungdomar i Sverige som inte vill bli bäst och är beredd att lägga ner jobbet som krävs, problemet ligger i att få dessa personer att välja att just satsa på tennis och inget annat.

Det spelas för lite tennis i Sverige helt enkelt, sporten har tappat för mycket i populäritet, tyvärr.
Citera
2014-04-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Luxemburg har en bra singelspelare, Gilles Muller. Så dom är nog bättre.

Jo ,men jag tror vi får fram några spelare så småningom , Ymer tycker jag ska spela om vi hamnar på den nivån , den som har klart mest talang av svenskarna tycker jag, förutom Eriksson då.Men hamnar vi på så låg nivå kanske det är bättre ge unga spelare chansen . Fast Eriksson bör ju spela.
Senast redigerad av pederN 2014-04-11 kl. 13:05.
Citera
2014-04-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jo visst har tennis blivit mycket mer krävande. Men det är krävande och krävs enormt mycket träning för att vinna VM-guld och OS-guld i längdskidåkning också.

Det är inte så att det inte finns ungdomar i Sverige som inte vill bli bäst och är beredd att lägga ner jobbet som krävs, problemet ligger i att få dessa personer att välja att just satsa på tennis och inget annat.

Det spelas för lite tennis i Sverige helt enkelt, sporten har tappat för mycket i populäritet, tyvärr.

För lite vet jag inte om det spelas , är väl ganska mycket svenska spelare på rankingen , men dom är ju fr dålig helt enkelt hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in