2014-04-08, 17:09
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Fixa webbshop sälj dessa provocerande alster som klistermärken / affischer i buntar om 50 eller 100. Ge besökare och allmänhet möjlighet att designa egna provocerande klistermärken / affischer. Om de gör något bra så kanske de kan få 100 st. tryckta gratis eller liknande.
Citera
2014-04-09, 08:17
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Exakt,vad man än tycker om Dan Park kommer han att gå till historien som en av de stora kontnärerna,och kanske bli den störste av de svenska,och därigenom även gå om Lars wilks som världskändis.
Dan Park är på Eddie Meduza nivå för helvete!!
Något för bönder och enkelspåriga män med mindrevärdskomplex som manifesterats i gammal pöbel-rasism.

Icke desto mindre ska han givetvis inte fängslas, men att påstå att han skulle gå till historien, annat som en liten parentes, är helt befängt.
Citera
2014-04-09, 12:05
Medlem
TheBurdens avatar
Henrik Rönnquist vill ställa ut Dan Parks konst:
Citat:
Att ställa ut Dan Parks gatukonst är numera förenat med fara för fängelse. Detta skrämmer dock inte stridbare Malmögalleristen Henrik Rönnquist.

– Jag är förbannad över domen, och tänker ge Dan Park möjlighet att ställa ut i mitt galleri.
http://www.d-intl.com/2014/04/07/henrik-ronnquist-vill-stalla-ut-dan-parks-konst/
Citera
2014-04-09, 13:27
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Något för bönder och enkelspåriga män med mindrevärdskomplex som manifesterats i gammal pöbel-rasism.

Icke desto mindre ska han givetvis inte fängslas, men att påstå att han skulle gå till historien, annat som en liten parentes, är helt befängt.

Det rör inte hans klass som konstnär,det är jag dåligt insatt för att avgöra vad som är "bra" konst,om han är i klass med konstprofessorn Dan volgers eller tex Anna Odell får andra avgöra..
Däremot har han lyckats med att provocera makten i en så kallad demokrati att han blir häktad och inlåst på grund av sitt konstutövande vilket är tämligen världsunikt.
Och anser du att Dan Park håller på med pöbelrasism är du tämligen korkad.
han petar i samhällets obekväma varblåsor på ett enormt modigt men givetvis självdestruktivt sätt.
Se vad som hänt i veckan. Dan Park döms för att han smädat en svart ,men vad han gjorde var att häckla makten när dom valde att inte använda HMF lagstiftningen när en svart man överfölls av en kurdklan som försökte mörda honom genom att kasta honom av bron.
Dan park däremot häktades för HMF.
Samtidigt har vi en annan kurd som är känd för sitt vansinniga hedersbegrepp och sin våldsamhet,denne väljer åklagaren att släppa ut mitt i natten så att polisen var tvungna att skjuta ihjäl honom..
Sverige är fantastiskt.
Citera
2014-04-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triljam
Man ska fan inte bli häktad för en skylt där det står: Zigenarbrott är något gott. Det här är så sjukt. Är det ingen som reagerar?

Det här kommer mina barnbarn ha svårt att förstå när jag berättar för dem om 30-40 år. Historiens dom över 1970-2020-års PK-politiker och PK-media kommer vara mycket hårt. Jag tror mobben kommer ta dem.
Citera
2014-04-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DominatorCXXXIX
Snälla, lägg av med allt detta rövslickande gällande gubbponken Dan Park som enligt lag och rätta blev dömd för HMF och förtal. Jag förstår att ni inte har nog mod att erkänna hans brott som de 18-åringar ni är med 20 prillor snus upptryckt i käften, men Dan Park skapade många provokativa målningar, både mot privatpersoner (förtal) och hela folkgrupp. Ett exempel: http://goo.gl/luIu0i

Jaha, och den målningen över kungen och drottningen var inte förtal? Inte heller den låten av Sebbe/Timbaktu om att hänga Jimmie Åkesson från lyktstolpe eller T-shirten där en liggandes JÅ sparkas av 3 invandrare?

Hur man kan åtala och fälla ett barn för somalieskämtet och Park för zigenarskämtet men släpper alla skämt om norrmän, polacker och finländare visar bara de dubbla måttstockarna. Det är riktigt riktigt sjukt den utveckling som sker i Sverige. Hade någon berättat för oss för 30 år sedan hur Sverige skulle komma att se ut skulle man avfärda dem som nazister, rasister och galningar - vänta ett tag, det gjorde man ju faktiskt och man gör det än idag.
Citera
2014-04-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Med lite tur är bollen i rullning nu...

http://www.flashback.se/artikel/3845/gallerist-vill-stalla-ut-dan-parks-konst

Annat tänkvärd citat från Henrik Rönnqvist.

"Detta handlar inte om Dan Park egentligen, utan om något mycket större. Yttrandefrihet, demokrati och konstnärlig frihet. Antingen har man frihet eller så har man det inte. Det går inte att ha "lite frihet"."
Citera
2014-04-10, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo

En jämförelse med Eddie Meduza är faktiskt inte helt fel. Eddie M lyckades ju provocera reta upp allt och alla, skivbolag, föräldrar, sveriges radio som vägrade spela musiken osv. Han gick sin egen väg och sket i alla andra, precis som Dan Park.
På senare tid verkar Meduza ha omvärderats, vissa har till och med gått så långt att de geniförklarat karln.
Under ytan fanns det allvar i många av låttexterna men de flesta valde att bara höra typ "det roliga snusket". Samma med Dan Park, här väljer man att bara se ytan av hans konst utan att ens reflektera djupare.

Tråd om Eddie Meduza
https://www.flashback.org/t749315
Citera
2014-04-10, 13:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
En jämförelse med Eddie Meduza är faktiskt inte helt fel. Eddie M lyckades ju provocera reta upp allt och alla, skivbolag, föräldrar, sveriges radio som vägrade spela musiken osv. Han gick sin egen väg och sket i alla andra, precis som Dan Park.
På senare tid verkar Meduza ha omvärderats, vissa har till och med gått så långt att de geniförklarat karln.
Under ytan fanns det allvar i många av låttexterna men de flesta valde att bara höra typ "det roliga snusket". Samma med Dan Park, här väljer man att bara se ytan av hans konst utan att ens reflektera djupare.

Tråd om Eddie Meduza
https://www.flashback.org/t749315

Eddie Meduza gjorde dessutom en låt som hette Negerjävel http://www.luftkaffe.se/wiki/index.php?title=Negerjävel

Han sägs ha ångrat den men det hade ju inte hjälpt om han blev åtalad enligt den grundlagsstridiga och olagliga paragrafen om hets mot folkgrupp. Knappast heller att det rör sig om ironi. Vid detta brott är kravet på att åklagaren skall bevisa uppsåt till brott inte nödvändigt utan är i strid med alla rättsprinciper bortrensat av moraliska skäl av en hycklande svensk domarkår.

Jag tycker mig minnas att det var just för uppspelandet av denna låt på bergsprängare en yngling dömdes för hittepåbrottet hets mot folkgrupp för ett antal år sedan.

ETA Nej det var andra låtar i det fallet jag tänkte på (FB) Borlängebo spelade "fel" sorts musik, dömd för hets mot folkgrupp
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2014-04-10 kl. 14:14.
Citera
2014-04-10, 17:48
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Eddie Meduza gjorde dessutom en låt som hette Negerjävel http://www.luftkaffe.se/wiki/index.php?title=Negerjävel

Han sägs ha ångrat den men det hade ju inte hjälpt om han blev åtalad enligt den grundlagsstridiga och olagliga paragrafen om hets mot folkgrupp. Knappast heller att det rör sig om ironi. Vid detta brott är kravet på att åklagaren skall bevisa uppsåt till brott inte nödvändigt utan är i strid med alla rättsprinciper bortrensat av moraliska skäl av en hycklande svensk domarkår.

Jag tycker mig minnas att det var just för uppspelandet av denna låt på bergsprängare en yngling dömdes för hittepåbrottet hets mot folkgrupp för ett antal år sedan.

ETA Nej det var andra låtar i det fallet jag tänkte på (FB) Borlängebo spelade "fel" sorts musik, dömd för hets mot folkgrupp
Blanda inte ihop med Eddie Meduza.
han sjöng och skrev snusk för att bli om talad,och givetvis var där även samhällskritik,men var hela tiden någorlunda etablerad och seriös.Skrev svensktoppshits och var väl med nästan hela tiden i Metropol på radio som "Göte Johansson ,direkt för metropol"..
han behövde nog sällan eller aldrig leva på existensminimum,men givetvis söp han tämligen hårt..
Citera
2014-04-10, 22:59
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Folk som tror att Dan Park är "nazist" eller något liknande har nog inte överhuvudtaget förstått vad hans provokativa konst går ut på.

Men var är konsten då? Att klippa ut en bild på en politiker och en kuk och skriva "Bögjävlar"?.

Det är inte konst den killen gör, det är feg provokation. Hade han haft stake i sig så skulle han inte satt anonyma affischer på elskåp.
Citera
2014-04-10, 23:01
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Men var är konsten då? Att klippa ut en bild på en politiker och en kuk och skriva "Bögjävlar"?.

Det är inte konst den killen gör, det är feg provokation. Hade han haft stake i sig så skulle han inte satt anonyma affischer på elskåp.

Eftersom "alla" vet att det är Park som sätter upp dem så är de inte direkt anonyma...

Att du inte ser konsten i det hela är tyvärr ditt problem, inte vårat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in