• 1
  • 2
2009-09-26, 18:31
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
En 20-årig Borlängebo har dömts för hets mot folkgrupp.

Det var i slutet av juni förra året som 20-åringen spelade musik med texter som uttryckte missaktning för personer med anspelning på ras, hudfärg och trosbekännelse.

Musiken spelades på Jussi Björlings väg i Borlänge inom ett inte obetydligt stort område.

20-åringen döms nu för hets mot folkgrupp av Falu tingsrätt till villkorlig dom. Han ska betala 60 dagsböter ā 50 kronor vilket motsvarar 3 000 kronor.

Tänk er för innan ni lyssnar på nån olämplig musik, hör nån annan det så kan det sluta som för denne man. Har det inte börjat gå lite väl långt nu detta?
Borde isåfall inte musiken förbjudas om det ska vara så att man kan bli dömd för att lyssna på den? Förstår inte riktigt hur man kan bli dömd för at spela musik som vem som helst kan köpa lagligt. Syns på kommentarerna att folk tycker detta är rätt galet. Jag håller med. Det här måste överklagas, kan inte tänka mig annat än att han borde gå fri i hovrätten.

http://www.dt.se/brottsplats/article482919.ece
Citera
2009-09-26, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Tänk er för innan ni lyssnar på nån olämplig musik, hör nån annan det så kan det sluta som för denne man. Har det inte börjat gå lite väl långt nu detta?
Borde isåfall inte musiken förbjudas om det ska vara så att man kan bli dömd för att lyssna på den? Förstår inte riktigt hur man kan bli dömd för at spela musik som vem som helst kan köpa lagligt. Syns på kommentarerna att folk tycker detta är rätt galet. Jag håller med. Det här måste överklagas, kan inte tänka mig annat än att han borde gå fri i hovrätten.

http://www.dt.se/brottsplats/article482919.ece

Inte för att jag tycker vit-makt musik är så intelligent form av musik.. MEN det är ju lagligt OCH då måste väl nästan all rapmusik tas bort också eller gäller det bara att svenskar ska visa tolerans??
Citera
2009-09-26, 18:49
Medlem
Peacefrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meister02
Inte för att jag tycker vit-makt musik är så intelligent form av musik.. MEN det är ju lagligt OCH då måste väl nästan all rapmusik tas bort också eller gäller det bara att svenskar ska visa tolerans??

varför skulle rap musik tas bort? vad har det med saken att göra?
Citera
2009-09-26, 18:49
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Enligt svensk rätt, är hets mot folkgrupp att

1. uppsåtligen,
2. i uttalande eller i annat meddelande som sprids,
3. hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Tippar på att det är den fetmarkerade texten som fällde honom.

Skulle ju vara intressant att få veta exakt hur en låt med ett HMF-budskap i egentligen ska tolkas? Om ett nynazistiskt band gör en cover på Bing Crosbys WHITE Christmas och framför den på sedvanligt aggresivt manér - skulle den då kunna bedömas vara HMF?

Såg jag ett sånt band som vrålade att "I'm dreaming of a WHIIIIIIIITE Christmas!" så skulle man väl kunna tänka sig att det skulle bli HMF?
Citera
2009-09-26, 18:51
Medlem
Det lär knappast har rört sig om någon lektor som spelar vit makt-musik på hög volym i sin lägenhet. Det är ganska uppenbart att det är ett drägg det rör sig om.
Citera
2009-09-26, 19:01
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det lär knappast har rört sig om någon lektor som spelar vit makt-musik på hög volym i sin lägenhet. Det är ganska uppenbart att det är ett drägg det rör sig om.

Du har antagligen rätt, men so what? Tycker den där muppen att Pluton Sveas efterblivna texter är något som borde belönats med nobelpriset i litteratur för flera år sedan - ja låt honom tycka det då?
Citera
2009-09-26, 19:04
Medlem
lääz_kellys avatar
Tänk om Gud hörde till mig varje gång jag hör en hiphopare på radion kalla kvinnor för "bitches n hoes" och allt annat de brukar häva ur sig.
Citera
2009-09-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Du har antagligen rätt, men so what? Tycker den där muppen att Pluton Sveas efterblivna texter är något som borde belönats med nobelpriset i litteratur för flera år sedan - ja låt honom tycka det då?
Visst får han tycka det, men frågan rör om han måste tvinga på andra sin dynga.
Citera
2009-09-26, 19:06
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly
Tänk om Gud hörde till mig varje gång jag hör en hiphopare på radion kalla kvinnor för "bitches n hoes" och allt annat de brukar häva ur sig.
O allt "yooo niggah" o liknande!
Citera
2009-09-26, 19:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Visst får han tycka det, men frågan rör om han måste tvinga på andra sin dynga.

Tycker faktiskt att han ska få ha den rätten. Att någon eller några tar illa vid sig är sånt man får tåla anser jag. Det är en del av yttrandefriheten. Det är ju just de osmakliga, de av samhället icke accepterade åsikterna som ska skyddas? Åsikter som alla håller med om och nickar instämmande åt behöver ju inte det skyddet. En sång om hundvalpar och barfotabarn som springer över en daggdränkt sommaräng kommer knappast någon att ta anstöt av. En låt om att den vita rasens överlägsenhet och hur man bäst tämjer en neger däremot, den kan nog vissa reagera på.

Och jag lär väl poängtera att jag inte hyser den typen av åsikter själv, men jag tror knappast samhället har något att förlora på att förbjuda dem heller.

Låt dem göra bort sig i offentlighetens ljus helt sonika.
Citera
2009-09-26, 19:18
Medlem
skolmatsals avatar
Han är dömd i tingsrätten, det lär gå vidare till hovrätten.
Det man ska tänka på är att det är nämndemän (politiska uppdrag) som sitter i tingsrätten, och jurister som sitter i hovrätten. Samma sak som i yttrandefrihetsmålet som gick nu i veckan. Det lär gå vidare. Tingsrätterna i Sverige har knappast ett bra "track record" när det gäller grundlagen, de dömer efter politisk övertygelse snarare än efter lagen.
Citera
2009-09-26, 19:18
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Tänk er för innan ni lyssnar på nån olämplig musik

Inom hushållets väggar kan du aldrig bli dömd för Hets mot Folkgrupp. Troligen har denna Brunskjorta spelat med hög decibel och med öppna fönster. Självklart vill vi civiliserade människor ej lyssna på White trash pop
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in