Citat:
Ursprungligen postat av
DominatorCXXXIX
Snälla, lägg av med allt detta rövslickande gällande gubbponken Dan Park som enligt lag och rätta blev dömd för HMF och förtal. Jag förstår att ni inte har nog mod att erkänna hans brott som de 18-åringar ni är med 20 prillor snus upptryckt i käften, men Dan Park skapade många provokativa målningar, både mot privatpersoner (förtal) och hela folkgrupp. Ett exempel:
http://goo.gl/luIu0i
Jag har passerat både 20 och 40... och nä, jag nyttjar inte tobak.
Förtalslagstiftningen räcker gott och väl. När Parks förtalar enskilda personer tycker jag han ska få sitt straff. Men... Folkgruppstänkandet bland multikutlivurmarna blir lite paradoxalt minst sagt.
Det är bl a här som Parks konst är så klockren. Den ställer just dessa paradoxer på sin spets. Parks utmanar exakt där en samtida stor konstnär ska utmana. Han sätter en laserpekare på elefanten i rummet. Han petar på ställen i människors medvetande som de inte vill kännas vid. Han blottlägger Jungianska skuggsidor i oss alla. Lars Vilks är en feg mes i jämförelse och alla andra som kallar sig konstnärer är döda fiskar som flyter medströms.
Tack för ditt exempel. Den postern gjordes i ett sammanhang och blir givetvis ännu bättre om man känner till bakgrundshistorien.
På bilden finns en svart person, som förr fick kallas för neger. Är svarta en folkgrupp? Nä, givetvis inte. Det finns ju tusentals olika folkgrupper bestående av svarta. Miljontals nordamerikaner, britter, holländare mm är svarta men de tillhör samma folkgrupp som vita, gula, röda mm. Svarta kan dock sägas utgöra en ras. Var går gränsen för rasen? Hur mycket vitt blod tål en svart släkt innan de halkar ur målsägarfållan i HMF? Kan Fredrik Reinfeldt hävda att han är svart eftersom han har en svart anfader och är en bråkdel svart. Dessa frågor måste upp. Tyskarna genomförde sina raslagar med vetenskaplig nit. Kanske kan de komma till nytta i dagens Sverige.
Vem får rösta i Same-tinget? Räcker det att vara jude för att kalla sig Överlevare? Vem får kalla sig jude?
Här kan du få en länk på köpet:
http://youtu.be/F_tg46DxMzI