2014-03-24, 22:55
Bannlyst
Den kontroversielle satirikern och provokative gatukonstnären Dan Park häktades idag för hets mot folkgrupp. Hans "Brott" ska enligt åklagaren vara ett foto som han lagt ut på sin blogg, oklart exakt vilket foto det handlar om, men tydligen är denna bild eller affisch så hemsk och fasansfull att Park inte kan försättas på fri fot i i väntan på att dom faller.

Återigen visar det sig med all önskvärd tydlighet att HMF-lagstiftningen primärt är till för att sätta munkavle på för makten obekväma individer och att tysta kritiska röster och dissidenter. Att Park åtalades för att ha burit en skylt med texten "Zigenarbrott är något något gott" i samband med en manifestation mot polisens så kallade REVA-register är också ett mycket tydligt bevis på detta.

Så vad anser ni själva? Är Parks provokativa konst så fruktansvärd, hemsk och fasansfull att han bör skaka galler för de affischer och planscher som han skapar och sätter upp? Är det en rimlig väg att gå att kriminalisera litteratur, bilder och budskap som strider mot den nuvarande ordningen och de makter som styr, eller vittnar dylikt om ett ganska osunt och sjukt samhälle? Övriga tankar kring Dan Park och hur han behandlas av det svenska rättsväsendet?

Källor:
https://www.realisten.se/2014/03/24/...n-park-haktad/
http://www.sydsvenskan.se/malmo/dan-...mot-folkgrupp/

Dan Parks blogg och urval av hans konst:
http://lidlday.blogspot.se/
Citera
2014-03-24, 23:40
Bannlyst
Facebook-grupp startad för att ge stöd till Dan Park: https://www.facebook.com/frigeDanPark

Gillar den här bilden särskilt: https://www.facebook.com/frigeDanPar...type=1&theater
Citera
2014-03-25, 00:05
Medlem
taucetis avatar
Löjligt! Tyvärr så verkar Sverige gå mer och mer mot ett fascistisk samhälle där man ska tysta och håna alla som kommer med obekväma sanningar.

Jag ser hur kriminella i min ort släpps för grova narkotikabrott i väntan på rättegång, men en konstnär anses alltså vara såpass farlig för samhället att denne inte får släppas tills dess att rättegången har dragit igång. Löjligt som sagt!

Fast för nyfikenhets skull så måste jag fråga: Är inte du, som är medlem i SvP för fascism?

Jag tror, men jag kan ha helt fel, att om ni får makten så är saker som dessa bagateller, jämfört med vad ni vill utföra. Eller är jag ute och snurrar?

Edit
Citera
2014-03-25, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Löjligt! Tyvärr så verkar Sverige gå mer och mer mot ett fascistisk samhälle där man ska tysta och håna alla som kommer med obekväma sanningar.

Jag ser hur kriminella i min ort släpps för grova narkotikabrott i väntan på rättegång, men en konstnär anses alltså vara såpass farlig för samhället att denne inte får släppas tills dess att rättegången har dragit igång. Löjligt som sagt!
Visst är det sinnessjukt? "Rikerar att begå nya brott", vadå för brott? Måla en bild eller göra en affisch som makten ogillar?

Citat:
Fast för nyfikenhets skull så måste jag fråga: Är inte du, som är medlem i SvP för fascism?
Nej, verkligen inte. Fascismen är ju varken ras- eller judemedveten, så den har jag aldrig vurmat särskilt för. Folk som kallar sig för fascister har i regel inte förstått särskilt mycket alls vad gäller de stora och övergripande frågorna.

Citat:
Jag tror, men jag kan ha helt fel, att om ni får makten så är saker som dessa bagateller, jämfört med vad ni vill utföra. Eller är jag ute och snurrar?
Ja, du är ute och snurrar, men det kan vi diskutera i tråden om SvP istället.
Citera
2014-03-25, 00:38
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Visst är det sinnessjukt? "Rikerar att begå nya brott", vadå för brott? Måla en bild eller göra en affisch som makten ogillar?
Det var det värsta. Undra varför dom inte resonerar så angående grova kriminella som har ägnat hela sitt liv åt att jaga pengar på ett olagligt sätt. Jag har nämligen ett färskt exempel på detta, då en barndomsvän till mig som valt den livsstilen, släpptes häromveckan i väntan på rättegång. han åkte dit med ca 20 gram kokain. Helt skevt om jag får säga mitt.

Citat:
Nej, verkligen inte. Fascismen är ju varken ras- eller judemedveten, så den har jag aldrig vurmat särskilt för. Folk som kallar sig för fascister har i regel inte förstått särskilt mycket alls vad gäller de stora och övergripande frågorna.
Jag hoppas att det verkligen är så som du säger. Fast jag har svårt att köpa det då jag vid några tillfällen har läst dina inlägg, och vad du anser att man bör göra i framtiden med alla främlingar som befinner sig i landet. Fast det är OT och du behöver inte svara på detta om du inte vill.
Citat:
Ja, du är ute och snurrar, men det kan vi diskutera i tråden om SvP istället.
Absolut, jag kikar in nån gång och tar den diskussionen med dig där.
Citera
2014-03-25, 01:11
Medlem
taucetis avatar
För att återgå till trådstarten, vad för straff riskerar Dan Park? Finns fängelse ens med i straffskalan för detta "brott"?

Om inte så är det extremt löjligt(redan löjligt som det är) att ens hålla honom häktad tillsvidare.

Edit
Citera
2014-03-25, 01:13
Bannlyst
Citat:
För att återgå till trådstarten, vad för straff riskerar Dan Park? Finns fängelse ens med i straffskalan för detta "brott"?

Om inte så är det extremt löjligt(redan löjligt som det är) att ens hålla honom häktad tillsvidare.

Edit
Teoretiskt kan han dömas till två års fängelse, men det får bedömas som extremt osannolikt. Några månader i finkan är nog mer rimligt - om han döms. Men även det är såklart sinnessjukt om man analyserar det hela.
Citera
2014-03-25, 02:35
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Teoretiskt kan han dömas till två års fängelse, men det får bedömas som extremt osannolikt. Några månader i finkan är nog mer rimligt - om han döms. Men även det är såklart sinnessjukt om man analyserar det hela.
Några månader för att han skrev; -Zigenarbrott är något gott. '

-Nej, vi kan och bör inte släppa ut en sådan farlig man ut i samhället, jag menar, tänk om han skriver igen, eller ursäkta, jag menar, tänk om han fortsätter med sina brott ute bland allmänheten. En risk för samhället.

Mitt scenario i huvudet, om hur åklagaren ska framföra vikten utav att hålla en sådan "farlig" man inlåst.
Citera
2014-03-25, 05:26
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Några månader för att han skrev; -Zigenarbrott är något gott. '

-Nej, vi kan och bör inte släppa ut en sådan farlig man ut i samhället, jag menar, tänk om han skriver igen, eller ursäkta, jag menar, tänk om han fortsätter med sina brott ute bland allmänheten. En risk för samhället.

Mitt scenario i huvudet, om hur åklagaren ska framföra vikten utav att hålla en sådan "farlig" man inlåst.

Självklart rör det hela sig om att Etablissemanget inte tål att låta sig hånas, tittar man på Dan Parks alster så är det ju hånandet av diverse politruker osv.

Sen det här "Zigenarbrott är något gott" anspelar ju på den hysteri som uppstod i samband med att någon restaurang serverade zigenarsoppa och ett visst mått av den zigenarbrottslighet som Etablissemanget låtit skölja över nationen då man vägrar göra något åt de zigenarklaner som härjar i landet.

De flesta av hans verk rör ju något som var på tapeten när han drog upp de, där han driver med Etablissemanget och diverse lättkränkta invandrare.

De tål helt enkelt inte att hånas, det är samma visa med näthatandet, de tål inte heller det då många så kallade näthatare drar ner brallorna på Etablissemanget, så kriget mot näthatarna är en form av "håll käften och sluta håna oss (trots att vi är inkompetenta och borde avgå) tål inte att en spegel hålls upp och visar oss hur större och större delar av allmänheten ser oss, annars kastar vi er i fängelset".

Samma sak med Robert Aschbergs program Trolljägarna där han inte tål att hånas som den pajas han är, så då är det jakt på de elaka nättrollen.

Ganska uppenbart, som alla andra diktatorer och diktatorwannabes så tål de inte att hånas.
Vad de missar är att de framstår precis så som näthatarna presenterat de, det blir en självuppfyllande profetia.
Park har helt enkelt fått de att gå rakt i hans fälla och gör honom samtidigt till en martyr för det fria ordet. Åklagaren är idiot.
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2014-03-25 kl. 05:29.
Citera
2014-03-25, 05:46
Bannlyst
Hela situationen är fullständigt sinnessjuk.
Citera
2014-03-25, 05:54
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Självklart rör det hela sig om att Etablissemanget inte tål att låta sig hånas, tittar man på Dan Parks alster så är det ju hånandet av diverse politruker osv.

Sen det här "Zigenarbrott är något gott" anspelar ju på den hysteri som uppstod i samband med att någon restaurang serverade zigenarsoppa och ett visst mått av den zigenarbrottslighet som Etablissemanget låtit skölja över nationen då man vägrar göra något åt de zigenarklaner som härjar i landet.

De flesta av hans verk rör ju något som var på tapeten när han drog upp de, där han driver med Etablissemanget och diverse lättkränkta invandrare.

De tål helt enkelt inte att hånas, det är samma visa med näthatandet, de tål inte heller det då många så kallade näthatare drar ner brallorna på Etablissemanget, så kriget mot näthatarna är en form av "håll käften och sluta håna oss (trots att vi är inkompetenta och borde avgå) tål inte att en spegel hålls upp och visar oss hur större och större delar av allmänheten ser oss, annars kastar vi er i fängelset".
Jag är helt med dig om det ovannämnda. Jag är fullt medveten om statens tillvägasätt gällande kritiska röster emot förda politik, och även likaså om hur media manipulerar, och följer agendan som dom styrande tillsätter. Vi i Sverige är fan för bekväma och hörs alldeles för lite när orättvisor sker i statens namn.

Fast tyvärr så är hets mot folkgrupp en lag, och som alla dumma lagar så krävs det att folk visar sitt missnöje. Missförstå mig rätt, jag anser det inte okej att gå runt och skrika jävla neger eller svennefitta osv, men inte heller bör en lag avse endast en grupp i samhället. Antingen så ska alla straffas för något liknande eller ingen alls. Kan jag som utlänning straffas om jag står dig i ansiktet och kränker dig med dom värsta utav tillmälen jag kan komma på?

Citat:
Samma sak med Robert Aschbergs program Trolljägarna där han inte tål att hånas som den pajas han är, så då är det jakt på de elaka nättrollen.
Säger mycket om vilken nivå den pajasen är på när man har ett program om att fråga ut näthatare.
Citat:
Ganska uppenbart, som alla andra diktatorer och diktatorwannabes så tål de inte att hånas.
Vad de missar är att de framstår precis så som näthatarna presenterat de, det blir en självuppfyllande profetia.
Park har helt enkelt fått de att gå rakt i hans fälla och gör honom samtidigt till en martyr för det fria ordet. Åklagaren är idiot.
Ja, men saken är den att ingen ens kommer att bry sig. Bara att se på intresset gällande den här tråden. Inte alls många som ens har brytt sig om att kommentera. Parker kommer att komma ut och lagen kommer att kvarstå och folk fortsätter som vanligt utan att bry sig, för det drabbade inte dom.
Senast redigerad av tauceti 2014-03-25 kl. 05:57.
Citera
2014-03-25, 14:52
Bannlyst
Det går att skicka brev eller vykort till den häktade Dan Park. Om åklagaren släpper igenom dem vill säga:

Dan Park
Box 3078
200 22 MALMÖ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in