2014-04-06, 23:54
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andoz
Krävs matte C för att komma in på Systemvetenskapsutbildningen i Örebro? Har ej godkänt i det ämnet.

Vilka andra universitet kräver enbart matte B, någon som har koll?

Systemvetenskap i Örebro kräver inte ens matte B/2
Linköping kräver bara B kursen, Stockholm likaså
Citera
2014-04-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Systemvetenskap i Örebro kräver inte ens matte B/2
Linköping kräver bara B kursen, Stockholm likaså

Ok, tack för snabbt svar.

Vet du hur det ser ut med meritpoäng i Örebro gällande systemvetenskap samt vilken områdesbehörighet som gäller just för det programmet? Hittar ej när jag söker.
Citera
2014-04-07, 00:08
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andoz
Ok, tack för snabbt svar.

Vet du hur det ser ut med meritpoäng i Örebro gällande systemvetenskap samt vilken områdesbehörighet som gäller just för det programmet? Hittar ej när jag söker.

Np Grundläggande behörighet. Menar du antagingsstatistiken? HT13 : BI 16,10 BII 15,25 HP 0,9 på urval 1. BI 16.00 BII 14,90 HP 0,9 på urval 2

Skillnaden från HT12 - HT13 är ganska stor på HP dock från 0,7 till 0,9 och nästan ett snäpp på både BII och BI så skulle tippa på kanske 1,0-1,1 på HP och runt 16,50-17,00 på BI och BIII
Citera
2014-04-07, 00:26
Medlem
Hur står sig systemvetenskap i Linköping mot systemvetenskap i Lund? I Lund verkar de läsa lite mer företagsekonomi (vilket jag antar är orsaken till att de kräver Matte C/3?), handelsrätt och även lite psykologi medan man i Linköping har de tre inriktningarna IT och projekt, IT-systemutveckling och IT och management. Gör det någon större skillnad efter examen eller är det samma skit alltihop för en arbetsgivare?
Citera
2014-04-07, 11:38
Medlem
Skittjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clpto
Hur står sig systemvetenskap i Linköping mot systemvetenskap i Lund? I Lund verkar de läsa lite mer företagsekonomi (vilket jag antar är orsaken till att de kräver Matte C/3?), handelsrätt och även lite psykologi medan man i Linköping har de tre inriktningarna IT och projekt, IT-systemutveckling och IT och management. Gör det någon större skillnad efter examen eller är det samma skit alltihop för en arbetsgivare?

Tror ni man tar sig in på systemvetenskap på LTU (distans) med 0.85-1.00 i HP? (missade att skriva ner några svar så är osäker). HT2013 var gränsen 0.60. Det kan väl knappast stiga med mer än 0.2?
Citera
2014-04-10, 13:28
Medlem
Öö vet inte vad jag ska välja nu inför hösten. Var på öppet hus hos BTH, väldigt intressant men har ingen lust att plugga i hela 5 år för att bli civilingenjör direkt...Men jag undrar hur en treårig systemutvecklings utbildning står sig på arbetsmarknaden egentligen?
Citera
2014-04-10, 13:52
Medlem
gladdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clpto

Jag kan svara på frågor gällande det Systemvetenskapliga programmet vid Linköpings Universitet.

De tre olika inriktningarna är som student inte särskilt avgörande förutom att det är helt olika kurser, men när man söker jobb och försöker pitcha in sig mot en särskild del av IT-branschen kan en "inriktning" vara a till o.

Vid jobbsökande för en projektledarroll, eller IT-projekt rent praktiskt låter onekligen en pitch i form av "Systemvetare med inriktning mot IT-projekt" ganska slagkraftigt. Liksom en "Bachelor of science with an alignment of System Development" kan slå högt bland systemutvecklar-roller . (Allt låter bättre på engelska )
Citera
2014-04-10, 15:07
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinglebear-Cherry
Är intresserad av att studera systemvetenskap. Intagningspoängen verkar ju vara löjligt låga - ynka 0,7 på högskoleprovet krävdes HT13 för att komma in på Uppsala. Samtidigt ser ingångslönerna ut att vara ganska schyssta, vilket får mig att bli lite fundersamt. Är utbildningen något att ha, eller sätter man sig rejält i klaveret om man bestämmer sig för Systemvetenskap?

Kan förstås ha fintat bort mig själv när jag tittade på antagningspoängen till diverse olika program, rätta mig gärna om jag har fel.

Du förstår inte vad intagningspoäng grundas på, precis som många andra...

Intagningspoäng har i första hand inget att göra med kvaliteten på utbildningen. Det grundar sig istället på tillgång och efterfrågan på utbildningen. Många platser och få sökande = låga intagningspoäng. Få platser och många sökande = höga intagningspoäng. Antalet platser baseras sedan på hur efterfrågan på utbildningen spås bli i framtiden.

Många ekonomilinjer har ju 20.00 i intagningspoäng men ändå går många rakt ut i arbetslöshet efter studierna. Likaså finns det teaterlinjer med 20.00 i intagningspoäng, men ändå en väldigt krasslig arbetsmarknad.

Många ingenjörslinjer har låga intagningspoäng just för det låga söktrycket och en hyffsad efterfrågan på utbildningen. Sen blir studierna själv vad du gör det till..
Citera
2014-04-10, 17:29
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Du förstår inte vad intagningspoäng grundas på, precis som många andra...

Intagningspoäng har i första hand inget att göra med kvaliteten på utbildningen. Det grundar sig istället på tillgång och efterfrågan på utbildningen. Många platser och få sökande = låga intagningspoäng. Få platser och många sökande = höga intagningspoäng. Antalet platser baseras sedan på hur efterfrågan på utbildningen spås bli i framtiden.

Många ekonomilinjer har ju 20.00 i intagningspoäng men ändå går många rakt ut i arbetslöshet efter studierna. Likaså finns det teaterlinjer med 20.00 i intagningspoäng, men ändå en väldigt krasslig arbetsmarknad.

Många ingenjörslinjer har låga intagningspoäng just för det låga söktrycket och en hyffsad efterfrågan på utbildningen. Sen blir studierna själv vad du gör det till..

Man blir så glad varje gång man ser vettiga inlägg i den här forumsavdelningen.
Citera
2014-04-10, 18:03
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Man blir så glad varje gång man ser vettiga inlägg i den här forumsavdelningen.
Eller inte...

Att en utbildning är populär kan ha andra förklaringar än kvaliteten och arbetsmarknaden. Intresset och arbetsuppgifter spelar en stor roll.

Vissa utbildningar leder till dåliga löner/tråkiga jobb/brist på tjejer och väljs således bort av många. Fråga dig själv om du tycker det är roligt att sitta och titta på kod i en hel dag i ett kontor fyllt av gubbar. Det kommer vara ditt jobb. Om inte, är det inte särskilt sannolikt att du bör läsa programmering.

Jag är övertygad om att majoriteten av människor har liknande preferenser. Det är således inte helt tokigt att se låga antagningspoäng som ett varningsfinger.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-04-10 kl. 18:15.
Citera
2014-04-10, 23:45
Medlem
Mulignans avatar
Hej!

Någon som kan hjälpa mig lite snabbt bara. Funderar på att söka till Systemvetenskapliga programmet och undrar hur pass bra förkunskaper man bör ha egentligen? Fattar ju datorer helt okej, men ingen erfarenhet av programmering osv. Någon kunnig som kan hjälpa en i nöd sista dagarna innan ansökan?!
Citera
2014-04-11, 00:47
Medlem
TomBombadill74s avatar
Tja, har också en fråga som jag gärna vill att någon besvarar såhär innan sista dagarna.

Jag står och funderar mellan att välja "Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram (180hp)" på Stockholms Universitet och "Kandidatprogram i datorspelsutveckling - konstruktion, (180hp) på Stockholms Universitet. Har ni någon input? Vad bör jag söka?

Först köra Spel och sedan en master i data- och systemvetenskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in