2014-04-01, 00:13
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Det kan nog hända att plantorna bli lite mindre då det inte finns så mycket näring att suga upp ur jorden, men roten är rätt så ytlig, så på den fronten ska det inte vara några problem.
Tack för svar.

Det är precis detta jag funderat över. Då jag tänkt hänga den avlånga krukan på balkongen samtidigt som jag bor på första våningen så undrar jag om det finns risk att den växer sig för lång? Dvs. att den dels väcker (för mycket) uppmärksamhet men också att den blir föremål för kraftiga vindar då den inte skyddas av balkongräcket jämfört med om man skulle plantera i en stor rund kruka på marken istället?

Vilken typ av kruka kör du själv med annars? Tror du att en vanlig rund passar bättre pga. storleken?
Citera
2014-04-01, 00:29
Medlem
Tag_Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Tack för svar.

Det är precis detta jag funderat över. Då jag tänkt hänga den avlånga krukan på balkongen samtidigt som jag bor på första våningen så undrar jag om det finns risk att den växer sig för lång? Dvs. att den dels väcker (för mycket) uppmärksamhet men också att den blir föremål för kraftiga vindar då den inte skyddas av balkongräcket jämfört med om man skulle plantera i en stor rund kruka på marken istället?

Vilken typ av kruka kör du själv med annars? Tror du att en vanlig rund passar bättre pga. storleken?

Jag brukar dels odla ute i det fria, då det är det som fungerar bra och ger avkastning, men även odlat i avlång kruka på balkongen, det är ju kul och snyggt, och kan ju ge nån kopp tee i slutändan.

Ett kruxx är till exempel att man bör gallra dem ganska noga, beroende på eventuell storlek och potens. Börja med att så många frön, långt från alla brukar gro ordentligt, och gallra sedan eftersom, rötterna stör varandras tillväxt för mycket annars.

Sen, kom ihåg att frön är billigt, köp några tusen och kasta runt i det fria, kan vara i diken, längs åkrar etc. De sköter sig själva och brukar ge riktigt bra avkastning !
Citera
2014-04-01, 00:49
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tag_Man
Sen, kom ihåg att frön är billigt, köp några tusen och kasta runt i det fria, kan vara i diken, längs åkrar etc. De sköter sig själva och brukar ge riktigt bra avkastning !
Tack för tipset.

Jag vill inte tjäna pengar på det. Mest för personligt bruk.

Säg att man i mitt fall köper ett paket av H&C och danska flaggen - hur många helväxta plantor kan jag tänkas få om jag planterar dem i en avlång kruka? Samt hur vet man vilka som kommer gro ordentligt, är det dem som gror för långsamt som man bör slänga? Och vad bör avståndet för gallring vara, 2-3 cm?
Citera
2014-04-03, 19:40
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Tack för tipset.

Jag vill inte tjäna pengar på det. Mest för personligt bruk.

Säg att man i mitt fall köper ett paket av H&C och danska flaggen - hur många helväxta plantor kan jag tänkas få om jag planterar dem i en avlång kruka? Samt hur vet man vilka som kommer gro ordentligt, är det dem som gror för långsamt som man bör slänga? Och vad bör avståndet för gallring vara, 2-3 cm?

Det är svårt att säga, men inte så där överdrivet många. Jag tror att jag låg någonstans mellan 70-80 plantor per pallkrage i somras. Uppskattningsvis 10-20 plantor per kruka. Jag är övertygad om att det går att räkna på det här (väldigt enkelt dessutom), men jag har varit vaken i snart 30 timmar utan uppiggande medel, så det är inget jag orkar göra just nu.

Ska ta mig ut och mäta kragarna imorgon efter att jag fått lite sömn.
Citera
2014-04-04, 20:30
Medlem
Bios avatar
Komiskt, jag har läst runt lite på vanliga odlingsforum. Väldigt många trädgårdstomtar är övertygande om att "riktig opiumvallmo" inte går att odla i Sverige

Ungefär så här sägs det:

Frön som säljs i Sverige är framtagna för att vallmon ska ha så låg halt av opium som möjligt.
Det är för kallt i Sverige, inga opiumalkaloider bildas.

Skämtar dom, eller vill dom hålla låg profil. Dom vill inte att den egentliga anledningen att dom odlar vallmo i trädgården, på kolonilotten och på balkongen ska komma fram
Citera
2014-04-04, 20:48
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bio
Komiskt, jag har läst runt lite på vanliga odlingsforum. Väldigt många trädgårdstomtar är övertygande om att "riktig opiumvallmo" inte går att odla i Sverige

Ungefär så här sägs det:

Frön som säljs i Sverige är framtagna för att vallmon ska ha så låg halt av opium som möjligt.
Det är för kallt i Sverige, inga opiumalkaloider bildas.

Skämtar dom, eller vill dom hålla låg profil. Dom vill inte att den egentliga anledningen att dom odlar vallmo i trädgården, på kolonilotten och på balkongen ska komma fram

Det är nog så att de inte inte förstår bättre. Det är samma typ av människor som nickade instämmande till den gamle gubben i debatt när han proklamerade att det börjar med en joint och går över i hasch. Jojomensan, det har man ju sett på tv!
Citera
2014-04-06, 15:01
Medlem
Resanhems avatar
Anta att man lyckas få ihop några plantor. Man tar sedan rötterna, en del av stjälken samt omjölkade kapslarna. Om man inte vill göra te av dessa kan man låta dem stå och sjuda i vatten ett bra tag, för att sedan sila bort växtdelarna och koka bort vattnet för att då få fram råopium?
Citera
2014-04-06, 16:02
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Anta att man lyckas få ihop några plantor. Man tar sedan rötterna, en del av stjälken samt omjölkade kapslarna. Om man inte vill göra te av dessa kan man låta dem stå och sjuda i vatten ett bra tag, för att sedan sila bort växtdelarna och koka bort vattnet för att då få fram råopium?
Är inte råopium just mjölksaften som man får efter att ha snittat plantan?

Även om det skulle funka, tror jag att det är en väldigt onödig process.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opium
Citera
2014-04-06, 19:06
Medlem
Resanhems avatar
Citat:
Är inte råopium just mjölksaften som man får efter att ha snittat plantan?

Även om det skulle funka, tror jag att det är en väldigt onödig process.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opium

Just för rötterna och stjälkarna. Sen så kommer antal plantor jag hypotetiskt kommer få inte vara värda att mjölka för att de är så få.
Citera
2014-04-07, 14:32
Medlem
ManJuices avatar
Är det verkligen lagligt att odla öppet?

Jag tänker på potenta sorter som Persian White och H&C.

Säg att det är sensommar och plantan har vuxit till sig ordentligt. Då jag bor i hyresrätt och på första våningen så kommer det säregna utseendet mycket troligt locka till sig blickar och uppmärksammad av förbipasserande. Sannolikheten att en eller flera kommer känna igen vad det är för planta (opiumvallmo) är därmed stor.

Så frågan är: vad skulle hända om någon förbipasserande eller granne tipsar Polisen om att jag odlar opiumvallmo? Vad kommer och vad kan Polisen göra efter att de sett plantan på min balkong?
Senast redigerad av ManJuice 2014-04-07 kl. 14:35.
Citera
2014-04-07, 15:55
Medlem
Resanhems avatar
Citat:
Är det verkligen lagligt att odla öppet?

Jag tänker på potenta sorter som Persian White och H&C.

Säg att det är sensommar och plantan har vuxit till sig ordentligt. Då jag bor i hyresrätt och på första våningen så kommer det säregna utseendet mycket troligt locka till sig blickar och uppmärksammad av förbipasserande. Sannolikheten att en eller flera kommer känna igen vad det är för planta (opiumvallmo) är därmed stor.

Så frågan är: vad skulle hända om någon förbipasserande eller granne tipsar Polisen om att jag odlar opiumvallmo? Vad kommer och vad kan Polisen göra efter att de sett plantan på min balkong?

Inte ett skit kommer hända så länge du inte förbereder dig att göra narkotika av dem, och det tänker du väl ändå inte göra ? Skulle aldrig falla mig in att ta såna fina växter och göra knark utav.
Citera
2014-04-07, 16:00
Medlem
Tjena alla blomälskare

Har en fråga. Jag har fattat det som att vallmo går att odla i sk. fattigt jord. Dvs jord med låg näringshalt. Men samtidigt så lägger jag ihop 2+2 och är övertygad om att om man ger växten rätt sort näring och provar sig fram å maxar NPK halten så lär man få en maxad skörd.

Till min fråga gällande NPK. N som står för Nitrogen eller kväve på svenska är så vitt jag vet en näring som ges innan blomning. Växten får mycket grönt och utvecklar nya skott och gröna blad.

Strax innan växten går i blom så ökar man phosfor halten och sänker N. På så vis maxar man sin skörd. Så gör jag när jag sätter andra växter. Nu tänkte jag pröva på å sätta vallmon och försöker leta om jag hittar info om hur man bäst ger näring till vallmoplantan. Kom gärna med tips ni som e lite kunniga. Men hur som helst så råkade jag över en mkt bra artikel från 1969 om ALLT man behöver veta.

MEN! Gällande näring så nämner han just NPK å har t.o.m en schema där han förklarar att NPK är livsviktigt för plantan och att man ska ge mycket phosfor under veggativa-stadiet och mycket kväve, alltså N under blomstadiet. Hel tvärt emot min skola!????

Varför ska den ha massvis med phosfor när den inte blommar eller ger frukt?? Och hur ger jag plantan näring? Nu menar jag inte 1dl ICA's blomnäring 1ggr/vecka!! Utan hur hög EC ska jag ha under veg/blom? Och när ger man vad?

Tacksam för snabb svart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in