Citat:
Ursprungligen postat av
ManJuice
Tack för svar.
Det är precis detta jag funderat över. Då jag tänkt hänga den avlånga krukan på balkongen samtidigt som jag bor på första våningen så undrar jag om det finns risk att den växer sig för lång? Dvs. att den dels väcker (för mycket) uppmärksamhet men också att den blir föremål för kraftiga vindar då den inte skyddas av balkongräcket jämfört med om man skulle plantera i en stor rund kruka på marken istället?
Vilken typ av kruka kör du själv med annars? Tror du att en vanlig rund passar bättre pga. storleken?
Jag brukar dels odla ute i det fria, då det är det som fungerar bra och ger avkastning, men även odlat i avlång kruka på balkongen, det är ju kul och snyggt, och kan ju ge nån kopp tee i slutändan.
Ett kruxx är till exempel att man bör gallra dem ganska noga, beroende på eventuell storlek och potens. Börja med att så många frön, långt från alla brukar gro ordentligt, och gallra sedan eftersom, rötterna stör varandras tillväxt för mycket annars.
Sen, kom ihåg att frön är billigt, köp några tusen och kasta runt i det fria, kan vara i diken, längs åkrar etc. De sköter sig själva och brukar ge riktigt bra avkastning !