2014-06-06, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelballen
Tjo-flöjt. Jag har ett problem med min lilla vallmoodling. Mina blommor dör och är missfärgade. De är utomhus och är sådda i blomjord i mitt gamla potatisland. Dom får bra med sol på dagarna men ingen kvällssol. Kan tillägga att jag bor i södra Norrland. Är det försent för att sätta ut nya?

Här kommer några bilder på småttlingarna, förhoppningsvis är det någon som kan se vad det är för fel på dem?

http://imgur.com/hkgLQ0x http://imgur.com/D89fMhL
Tror inte ens att dessa hinner komma upp, faktiskt.

Vet inte vad skälet kan vara, men de där lär väl inte vara uppe innan frosten om du bor i Norrland?

Jag hoppas såklart att jag har fel.
Citera
2014-06-07, 18:37
Medlem
Citat:
Min odling ser precis ut som din, och jag kommer inte gallra ett dugg. Tror att det blir finfint ändå.

Jo du har säkert lite rätt där - att börja rensa på det stadiet kan möjligtvis ställa till med mer skada än nytta. Vallmorötter är ju extremt känsliga och ett ryckande och grävande kan kanske åsamka plantorna som lämnas kvar skador som gör att de blommar senare....

För övrigt har jag inte själv haft någon lycka vid omplanteringar - vallmo är inte som tomater som tycks tåla vilken hårdhänt behandling som helst.
Citera
2014-06-07, 18:50
Medlem
Citat:
Tjo-flöjt. Jag har ett problem med min lilla vallmoodling. Mina blommor dör och är missfärgade. De är utomhus och är sådda i blomjord i mitt gamla potatisland. Dom får bra med sol på dagarna men ingen kvällssol. Kan tillägga att jag bor i södra Norrland. Är det försent för att sätta ut nya?

Här kommer några bilder på småttlingarna, förhoppningsvis är det någon som kan se vad det är för fel på dem?

Här är min amatörmässiga analys:

Tror att du har haft alldeles för välgödslad jord eller har hällt flytande gödsel på de stackars fröna. Du ska vara väldigt försiktig i början och absolut använda näringsfattig jord för att fröna ska få en bra start. Sedan när det vallmon blivit några decimeter går det alldeles utmärkt att gödsla på!

Men ta inte mina ord som absolut sanning. Någon annan kanske vet bättre....
Citera
2014-06-08, 16:36
Medlem
c0nfuseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Min odling ser precis ut som din, och jag kommer inte gallra ett dugg. Tror att det blir finfint ändå.

Ja det kommer ju bli blommor av det, men frågan är om potensen i kapslarna minskar när de står så nära inpå varandra. Jag har plockat bort de minsta ser fortfarande väldigt buskigt ut :-)
Citera
2014-06-08, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av c0nfused
Ja det kommer ju bli blommor av det, men frågan är om potensen i kapslarna minskar när de står så nära inpå varandra. Jag har plockat bort de minsta ser fortfarande väldigt buskigt ut :-)
Ptja, om det nu skulle vara fallet så har jag ju fler kapslar..
Citera
2014-06-10, 12:27
Medlem
Tänkte ha mina till blomsterarrangemang, har en bra bild på hur jag ska ha det också.
En glasburk (gammeldags) med stjälk + kapslar, typ 10 i en, sen bara huvuden i några andra burkar av olika storlekar + tagetes blommor och andra blommor blandat. Så typ 50 vallmo kapslar sammanlagt, 20-30 tagetes blommor (innan fröna mognat och det blivit en liten kapsel) och några andra blommor också, men har inte bestämt vad mer än.

Är det för många kapslar att ha? Jag menar, dom är ju lagliga så länge man inte tar ut opium, så det bör väl inte vara något problem, eller?
Citera
2014-06-10, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrSebastior
Tänkte ha mina till blomsterarrangemang, har en bra bild på hur jag ska ha det också.
En glasburk (gammeldags) med stjälk + kapslar, typ 10 i en, sen bara huvuden i några andra burkar av olika storlekar + tagetes blommor och andra blommor blandat. Så typ 50 vallmo kapslar sammanlagt, 20-30 tagetes blommor (innan fröna mognat och det blivit en liten kapsel) och några andra blommor också, men har inte bestämt vad mer än.

Är det för många kapslar att ha? Jag menar, dom är ju lagliga så länge man inte tar ut opium, så det bör väl inte vara något problem, eller?
Skulle problemet vara av estetisk art? Svårt att svara på i sådana fall, femtio eller hundra kapslar- what difference does it make (Smiths)?
Citera
2014-06-10, 16:22
Medlem
Vad menar du?
Citera
2014-06-10, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrSebastior
Vad menar du?
Ja, vad menar du?
Citera
2014-06-10, 18:12
Medlem
Om det hade sett suspekt ut bara. Säg om jag hade behövt snacka med polis, som för nått år sen när jag nästan blev kidnappad, och om polisen sett det.
Citera
2014-06-17, 16:32
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Går papaver somniferum att odla inomhus också?
Har lyckats som bäst att få dom att överleva i två veckor inomhus. Sedan dog dom också.

Hittade en butik på nätet för några år sedan som sålde vallmofrön i bulk för bakning. "Blå" är ett ord jag får upp i skallen men inget mer. Dom fröna var bra och man fick jättemycket för kaffepengar. Någon som vet vad jag snackar om? Annars, var hittar man bra frön i bulk?
Senast redigerad av storpungen 2014-06-17 kl. 16:36.
Citera
2014-06-19, 00:02
Medlem
Är det värt att hälla på någon slags näring om man använder u-jord, och isåfall vad för näring?

är 4-5st i en vanlig rund kruka på 5-7 liter för många?

Hur många tasmanian plantor behövs för att ge en ett redigt rus? Då räknar jag med kapseln,roten och en del av stjälken.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in