2014-03-24, 14:40
Medlem
c0nfuseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
När ska man börja plantera fröna utomhus ?

Slutet av Mars, början av April ungefär. Blomning i Juli Augusti.

Sätt fröna 0,3 cm djupt undvik lerig jord, ha en solig plats

20 cm rader 30 cm kolumner.

Lycka till
Citera
2014-03-24, 15:15
Medlem
c0nfuseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0nfused
Hej alla trädgårdsmästare!

Jag har några hypotetiska frågor rörande den vackra växten Vallmo.

Om jag hade införskaffat dessa fyra olika variant av Papaver Somniferum (se bild)

http://www.ladda-upp.se/bilder/ecnggetrgampn/

Vilken av dessa ger mest kontra minst potent mjölk?

Vilken av dessa ger mest och minst mjölk?

Övriga hypotetiska tips för min hypotetiska sommarodling tages tacksamt emot!

Må bäst!

Tillägg, sorten som heter Black Dragon har en varningstext om att växten är giftig, vad an detta?

Jag har några frågor till.

När det gäller tekokning, är effekten sämre efter att man mjölkat kapseln på godiset?

Kan man göra te på båda färska och torkade kapslar, fördelar nackdelar?
Citera
2014-03-24, 22:19
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Växer dom ute i skogen om man tar dit gjord och daltar lite med dom tills dom växt till sig lite grann?

Jag kommer ihåg att förra året så sträckte sig alla mina tasmanians på sig direkt så jag vart tvungen att stöta upp dom med jord och en jävla massa pinnar varje dag i några veckor. Hade dom dock ståendes i ett hyffsat vindstilla läge längs huset så de kanske inte blir så långa och sköra om dom står på en öppen slätt och har vind på sig hela tiden?

Finns det några speciella frön som är bra för nordiskt klimat som även ger bra skörd?

MVh

Vad sägs om att du läser ts?

Ja, men varför konka ut jord i skogen? Det är inte olagligt att odla vallmo.. Vill du bara ha mer yta kan du väl kasta frön i dikena runt åkrarna där du bor?

Rätt. Vinden stärker stjälkarna.

Det finns mig veterligen ingen vallmo som inte växer i svenskt klimat. Tasmanians är ju en av de bästa sorterna, så fortsätt du med den.

Citat:
Hej alla trädgårdsmästare!

Jag har några hypotetiska frågor rörande den vackra växten Vallmo.

Om jag hade införskaffat dessa fyra olika variant av Papaver Somniferum (se bild)

http://www.ladda-upp.se/bilder/ecnggetrgampn/

Vilken av dessa ger mest kontra minst potent mjölk?

Vilken av dessa ger mest och minst mjölk?

Övriga hypotetiska tips för min hypotetiska sommarodling tages tacksamt emot!

Må bäst!

Tillägg, sorten som heter Black Dragon har en varningstext om att växten är giftig, vad an detta?

I regel är det hc som ger störst skörd. Sedan följer väl danska flaggan, svart pion och vanlig pion.

Skillnaderna är inte så överdrivet stora och potensen beror på mycket mer än sorten. Du har i vilket fall valt fyra bra sorter.

Citat:
Jag har några frågor till.

När det gäller tekokning, är effekten sämre efter att man mjölkat kapseln på godiset?

Kan man göra te på båda färska och torkade kapslar, fördelar nackdelar?

Ja.

Ja. Torkade kapslar är något mindre potenta.
Citera
2014-03-27, 17:08
Medlem
Hur många plantor kan man tänkas behöva för en rejäl dos?
Citera
2014-03-29, 12:19
Medlem
smutsigahundars avatar
Möjligt att odla vallmo i balkong i en sån här?

http://www.plantagen.se/sortiment/odla_ute/utekrukor/52a86176b6182284d30004c4/balkonglada-struktur
Citera
2014-03-29, 17:49
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahthatsme
Hur många plantor kan man tänkas behöva för en rejäl dos?

Hur långt är ett snöre?

Citat:
Ursprungligen postat av smutsigahundar

http://www.plantagen.se/sortiment/odla_ute/utekrukor/52a86176b6182284d30004c4/balkonglada-struktur

Ja.
Citera
2014-03-30, 00:32
Medlem
freeworldTVs avatar
Hej!

Verkar som att de flesta här kör Hens and Chickens och liknande. Om man vill köra lite "tyngre" sorter, som Persia White och liknande, var ska man vända sig då? Helst inom Europa (Sverige är kört, antar jag?).

Tycker detta diskuterats för lite i denna tråd. Låt oss se till att odla bättre sorter, tycker jag!
Citera
2014-03-30, 12:08
Medlem
smutsigahundars avatar
Citat:

Några följdfrågor, hur många plantor kan man tänkas få fram med 2 såna här på ett ungefär? Värt att mjölka eller ska man skita i det och bara ta kapslarna när de är klara?
Citera
2014-03-30, 21:05
Medlem
ManJuices avatar
Hjälp en nybörjare!

1. Har köpt (45 liter) planteringsjord, kommer den typen av jord funka för vallmofrön?

2. Funderar även på att köpa en sån här avlång kruka som man hänger i balkongen, hur mycket mellanrum bör man ha mellan fröna?

3. Var får man tag på "persian white"-frön i Sverige, eller annan väldigt potent vallmo? Den finns inte med i den här listan va?
http://www.impecta.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=Sok_Falt&ID=51&Sokvarde=Poppy

4. Några övriga nyttiga tips till en nybörjare som inte planterat en växt sen dagis?
Senast redigerad av ManJuice 2014-03-30 kl. 21:08.
Citera
2014-03-31, 07:43
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Hej!

Verkar som att de flesta här kör Hens and Chickens och liknande. Om man vill köra lite "tyngre" sorter, som Persia White och liknande, var ska man vända sig då? Helst inom Europa (Sverige är kört, antar jag?).

Tycker detta diskuterats för lite i denna tråd. Låt oss se till att odla bättre sorter, tycker jag!

Ebay uk kanske? Finns tips längre bak i tråden.

Citat:
Några följdfrågor, hur många plantor kan man tänkas få fram med 2 såna här på ett ungefär? Värt att mjölka eller ska man skita i det och bara ta kapslarna när de är klara?

Inte särskilt många. Jag hade inte brytt mig om att mjölka dem. Det går ju att koka opium på växtdelar om man vill röka det.

Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Hjälp en nybörjare!

1. Har köpt (45 liter) planteringsjord, kommer den typen av jord funka för vallmofrön?

2. Funderar även på att köpa en sån här avlång kruka som man hänger i balkongen, hur mycket mellanrum bör man ha mellan fröna?

3. Var får man tag på "persian white"-frön i Sverige, eller annan väldigt potent vallmo? Den finns inte med i den här listan va?
http://www.impecta.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=Sok_Falt&ID=51&Sokvarde=Poppy

4. Några övriga nyttiga tips till en nybörjare som inte planterat en växt sen dagis?

1. Ja.
2. Ett par centimeter mellan längorna du sår i. Eller så kan du sprinkla över hela krukan och låta de starkaste överleva.
3. Tror inte att det är så lätt att få tag på inrikes. Se mitt svar ovan. Nej, det gör den inte.
Citera
2014-03-31, 13:47
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Ebay uk kanske? Finns tips längre bak i tråden.
....

Tror inte att det är så lätt att få tag på inrikes. Se mitt svar ovan. Nej, det gör den inte.
Hur stor är skillnaden i potentgrad mellan t.ex. Persian White och H&C? Är förstnämnda dubbelt så potent eller talar vi om ganska små skillnader?

Samt när det väl är dags att plantera sina frön bör jag täcka över med ihålig plastfolie dem första dagarna tills den börjat resa sig?

Och slutligen, kommer plantorna bli naturligt stora om man planterar dem i den där avlånga krukan jag länkade tidigare eller gäller det bara för djupa runda krukor?

Tacksam för all hjälp.
Citera
2014-04-01, 00:03
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Hur stor är skillnaden i potentgrad mellan t.ex. Persian White och H&C? Är förstnämnda dubbelt så potent eller talar vi om ganska små skillnader?

Samt när det väl är dags att plantera sina frön bör jag täcka över med ihålig plastfolie dem första dagarna tills den börjat resa sig?

Och slutligen, kommer plantorna bli naturligt stora om man planterar dem i den där avlånga krukan jag länkade tidigare eller gäller det bara för djupa runda krukor?

Tacksam för all hjälp.

Jag har inga siffror på potensskillnaden, och har heller inte haft möjlighet (eller skapat mig en) att jämföra dem. Men om frågan mer är tänkt som en "kan jag nöja mig med h&c" så tycker jag nog det om du inte kör väldigt hårt vanligtvis. Jag tror inte att pw är dubbelt så stark som h&c, men som sagt. Jag har inga siffror.

Det kan du väl göra om du känner för det, jag gör det inte och det fungerar bra.

Det kan nog hända att plantorna bli lite mindre då det inte finns så mycket näring att suga upp ur jorden, men roten är rätt så ytlig, så på den fronten ska det inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in