2014-04-06, 00:09
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nä. det gör det nog inte. jag tror ju inte att ölen plötsligt blivit dålig.
sambon sa att en del brettighet har tappats och man fått lite mer humle i det hela.
ingen katastrof direkt...men...

Det var precis det som jag misstänkte.
Att denna satans humletrenden skulle förstöra en så god öl var väntat.
Vet du om flaskorna som finns i lager är av den av den gamla sorten eller den nya?
Ska beställa och vill inte köpa så många om dom är förstörda med en hoper humle.
Citera
2014-04-06, 00:24
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Jag kan rapportera att SM i hembryggning avlöpte smärtfritt för alla (förutom min lever och mina fötter).

Drakens IPA blir det som bryggs på Åbro. (tror jag) Det blir nog bra för Drakens DIPA var sjukt bra.

Själv vann jag lite Brettjäst så nu får jag försöka komma på hur jag skall brygga ett öl som både är gott och har brett.

Drakens DIPA var, tyvärr, före min tid. Men har hört så jävla mycket gott om den så jag hoppas att IPA' n också är grym.

Ha det kul med bryggningen!
Citera
2014-04-06, 12:17
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Vet du om flaskorna som finns i lager är av den av den gamla sorten eller den nya?
Ska beställa och vill inte köpa så många om dom är förstörda med en hoper humle.
vet ej. det mesta bör väl vara "nytt".
Citera
2014-04-06, 13:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Poppels DIPA är förmodligen en av topp 3 i stilen från Sverige just nu, tycker jag.
Den, Oppigårds Thurbo DIPA och Omnipollo Nebuchadnezzar är min topp 3 iallafall.

Deras övriga öl är också väldigt välgjorda och bra balanserade! Inte spretiga eller överdrivna på något vis.

Synd att du inte kom över deras Projekt 2 Russian Imperial Stout, den är tillsammans med dubbel-ipan bäst av deras utbud enligt mig.
Jag drack Poppels på Bishop arms häromdagen, mycket fin.
Citera
2014-04-06, 13:59
Medlem
Citat:
Kan anledningen vara denna?
"Starting this October, Anne-Françoise Pypaert will become the Master Brewer at Orval. The current Master Brewer, Jean-Marie Rock, will retire and Pypaert, who has worked at the Trappist brewery for 20 some-odd years in their lab checking production quality, will take his place"
https://craftbeercellar.com/blog/2013/03/beer-news-orvals-new-master-brewer-is-a-woman/
Citera
2014-04-06, 16:53
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Är på ärenden ner till Göteborgstrakten i helgen, närmare bestämt Mölnlycke. Knallade in på bolaget i Mölnlycke Centrum för att kolla det lokala utbudet och blev glatt överraskad när jag hittade två, för mig obekanta, lokala bryggerier med ett brett utbud av hantverksöl, Poppel och Rådanäs. Köpte allt jag hittade och kompletterade även med ett gäng Dugges som jag inte provat.

Från Poppel fanns det Modern Lager, Brown Ale, APA, Nya Världens IPA, Dubbel IPA och Extra Special Bitter. Från Rådanäs fanns det Bourbon Mash Beer, IPA, California Common och Amerikansk Bitter.

Gjorde en sökning och såg att inget av bryggerierna var speciellt omnämnt i tråden. Är det någon som provat? Omdömen på alla kommer hur som helst inom nån vecka.

Nya världens IPA tycker jag kanske är sveriges bästa IPA (med reservation för kort minne). DIPAN har ju redan blivit omnämnd.
Citera
2014-04-06, 22:04
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
Kan anledningen vara denna?
"Starting this October, Anne-Françoise Pypaert will become the Master Brewer at Orval. The current Master Brewer, Jean-Marie Rock, will retire and Pypaert, who has worked at the Trappist brewery for 20 some-odd years in their lab checking production quality, will take his place"
https://craftbeercellar.com/blog/2013/03/beer-news-orvals-new-master-brewer-is-a-woman/

Det är säkert boven i dramat.
Men jag tycker det inte är en ursäkt att ändra receptet på en så god dryck.
Då är det bättre han skapar en ny liknande dryck och sätter sin prägel på den.
Citera
2014-04-06, 23:03
Medlem
zaaph1s avatar
Vad rekommenderar ni för Stout jag kan hitta på systemet?
Får gärna vara riktigt kraftfull i smaken.
Citera
2014-04-07, 00:03
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1

Yeti imperial stout är riktigt bra och prisvärd.
Brewdog Tokyo är ett måste att pröva.
Ten Fidy Imperial stout är även den trevlig och smakrik.
Citera
2014-04-07, 00:50
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Yeti imperial stout är riktigt bra och prisvärd.
Brewdog Tokyo är ett måste att pröva.
Ten Fidy Imperial stout är även den trevlig och smakrik.
Yeti är klockren, älskar imperial som gärna får landa runt 10%.
Dom andra två har jag inte testat, får handla på mig imorgon, tack för tipset!
Citera
2014-04-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuaLua
Nya världens IPA tycker jag kanske är sveriges bästa IPA (med reservation för kort minne). DIPAN har ju redan blivit omnämnd.
Tycker själv inte det är i närheten av Omnipollo, eller Malmö Brygghus Canned Wheat.
Citera
2014-04-07, 15:57
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1

Just nu:

Narwhal ifrån Sierra Nevada eller ännu hellre Velvet Glove ifrån Iron Fist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in