Citat:
Ursprungligen postat av Renim
Har inte riktigt läst igenom tråden men tänkte att man kan passa på att fråga de lite mer erfarna. Vad skulle ni rekommendera för öl till den lite mer oerfarna? Har verkligen försökt lära mig tycka om öl men efter en klunk känner jag den där beska, snuskiga smaken och blir avskräckt direkt.
Jag har samma problem som du (tycker din beskrivning är helt perfekt). I mitt fall så kom den stora förändringen i och med veteöl.
Men man kan också börja från s.a.s. andra ändan: tjock, svart porter. Innan jag hittade veteöl var det i stort sätt det enda öl jag drack frivilligt, om än sällan och i små mängder.
Öl är litet som chili, eller whisky, om man inte spontant gillar "normalvarianten" hjälper det inte hur mycket man än försöker, men däremot kan någon ytterlighet falla en på läppen och bli en inkörsport.
Om du vill börja testa den lättare ändan så skulle jag rekommendera Hoegaarden, och varför inte t.o.m. med en citronskiva i... (själv tycker jag inte att den behövs - vill man absolut ha den så tycker jag den passar bättre i någon av de mer "öliga" tyska veteölen.)
Porter kan jag tyvärr inte ge någon rekommendation, emedan jag inte vet vad som är tillgängligt i Sverige. Någon annan kanske kan hjälpa?
Tillägg: En annan väg att bli mer bekant med de olika smakerna i öl är att blanda sig en Radler/Panache. Alltså sprite/7up/dyl + öl i varierande proportioner.
[hah - gr6810, GMTA om hoegaarden...]