2010-10-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Jag var på väg att köpa Rum Cask, men tidigare nämnda polare sade att den inte var särskilt märkvärdig jämfört med den vanliga. Det fanns inga inne den dagen ändå. Oppigårds har jag missat, tack för tipset.

ppDrack en Marstons Pedigree igår, den var väldigt lam, gick i slasken. Hällde uppe en Störtebecker bock och den var ok, inget man slog klackarna i taket för, men ok. Hällde upp en I&G Rumcask efter maten men det var bortkastad tid, tom, lamare än den vanliga, så den åkte i vasken också. För att trösta mig lite tog jag en Mohawk barlywine och den var fin, härligt maltig och med en fin beska. nu hade jag fått upp ångan och begav mig ner i förrådet.
Öppnade upp en Nörrebro Brygghus, imperial Skärgårds porter cabernet barrel, limited release 8. Namnet var större än flaskan. Vilka aromer, en tydlig vindoft blandade med kaffe och choklad. Veckans bästa upplevelse. Smaken var mild och rund med en viss syrlighet från vinet, i botten fanns portertonerna, kaffe och choklad. En underbar upplevelse
Citera
2010-10-30, 16:37
Medlem
mankers avatar
Öppnade just min första Black Damnation-serieöl. Black Damnation III - Black Mes. En imp. stout lagrad 3 månader på Caol Ila’s Distillers Version 1995-fat. Är en serie på 6 öl som Struise gjort och som jag hållit på, men i brist på annat fick man gotta sig med denna, jobbigt, verkligen.

13%'ig imp.st. såhär vid halv 5-tiden, well. det är man värd Började dock med en Sigtuna Doktorns Pale Ale. en 2.4%ig (typ?) pale ale - så alkoholen tar ut sig lite. Men kan rekomendera den senare den med, en bra pale ale med bra beska om man vill kunna köra eller kasta yxa på äpplen på barns huvuden efter att ha druckit ölen. Så bra "alkoholfri" humlig öl där för de som tycker att t.ex. BrewDogs Trashy Blonde (som nu finns i flera matbutiker) eller Nanny State (bolaget) är för tråkiga respektive överhumlade.
Citera
2010-10-30, 20:15
Medlem
dronezones avatar
Provade nyss Nils Oscar guldöl.
Den var helt okej förutom en väldigt markerad eftersmak!
Annars så var den helt okej inte det minsta prisvärd dock.
Citera
2010-10-30, 21:46
Medlem
Renims avatar
Har inte riktigt läst igenom tråden men tänkte att man kan passa på att fråga de lite mer erfarna. Vad skulle ni rekommendera för öl till den lite mer oerfarna? Har verkligen försökt lära mig tycka om öl men efter en klunk känner jag den där beska, snuskiga smaken och blir avskräckt direkt.

Tacksam för svar.
Citera
2010-10-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renim
Har inte riktigt läst igenom tråden men tänkte att man kan passa på att fråga de lite mer erfarna. Vad skulle ni rekommendera för öl till den lite mer oerfarna? Har verkligen försökt lära mig tycka om öl men efter en klunk känner jag den där beska, snuskiga smaken och blir avskräckt direkt.

Tacksam för svar.

Svårt att veta när det finns så många olika smaker, men testa någon av dessa:
Landsort Lager godis-öl
Nils Oscar God Lager en mycket god lager (en av mina favoriter)
Sleepy Bulldog Summer Pale Ale fruktig, syrlig och god.

Du kan också berätta lite mer om övriga drycker/smaker som du gillar? Kaffe? Choklad? Körsbär? Citrus?
Senast redigerad av nonexistence 2010-10-30 kl. 22:24.
Citera
2010-10-30, 22:44
Medlem
gr6810s avatar
Citat:

Tacksam för svar.
En öl som jag har hört många personer som egentligen inte tycker om öl tycker om är Hoegaarden. Prova den, och prova också amerikansk öl som Budweiser och Miller. Det kan vara bra nybörjaröl.
Citera
2010-10-30, 22:50
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:

Jag har samma problem som du (tycker din beskrivning är helt perfekt). I mitt fall så kom den stora förändringen i och med veteöl.

Men man kan också börja från s.a.s. andra ändan: tjock, svart porter. Innan jag hittade veteöl var det i stort sätt det enda öl jag drack frivilligt, om än sällan och i små mängder.

Öl är litet som chili, eller whisky, om man inte spontant gillar "normalvarianten" hjälper det inte hur mycket man än försöker, men däremot kan någon ytterlighet falla en på läppen och bli en inkörsport.

Om du vill börja testa den lättare ändan så skulle jag rekommendera Hoegaarden, och varför inte t.o.m. med en citronskiva i... (själv tycker jag inte att den behövs - vill man absolut ha den så tycker jag den passar bättre i någon av de mer "öliga" tyska veteölen.)

Porter kan jag tyvärr inte ge någon rekommendation, emedan jag inte vet vad som är tillgängligt i Sverige. Någon annan kanske kan hjälpa?

Tillägg: En annan väg att bli mer bekant med de olika smakerna i öl är att blanda sig en Radler/Panache. Alltså sprite/7up/dyl + öl i varierande proportioner.
[hah - gr6810, GMTA om hoegaarden...]
Senast redigerad av Aspsusa 2010-10-30 kl. 22:54.
Citera
2010-10-30, 23:08
Medlem
Renims avatar
Man får tacka för svaren! Och jag tycker om så gott som allt sånt "smaskigt". Är villig att pröva nya saker. Men för att göra det lite simplare, tropisk frukt gillar jag, choklad, sötsaker såklart

Sen ska jag ta och pröva Hoegaarden, Budweiser och Miller så fort jag får chansen till det. Har faktiskt aldrig prövat att blanda någon sorts läsk i ölen faktiskt, låter lite spännande. Hoppas verkligen något av det här funkar, man vill ju inte vara "mesen som dricker cider" och dylikt för alltid.

Är det någon annan som har tips, skriv gärna ett inlägg om det. Alla tips uppskattas och ska prövas så snart som möjligt.
Citera
2010-10-30, 23:17
Medlem
Citat:
Man får tacka för svaren! Och jag tycker om så gott som allt sånt "smaskigt". Är villig att pröva nya saker. Men för att göra det lite simplare, tropisk frukt gillar jag, choklad, sötsaker såklart

Tropisk frukt finns i många ale, choklad eller annat "klibbigt sött" brukar finnas i porter/stout. Kolla efter dessa öltyper på systembolaget och läs också deras beskrivning om en viss öl.
Citera
2010-10-30, 23:42
Medlem
liarsenics avatar
Guinness min favorit!

Skummet, färgen men framförallt smaken som är så njutbar.

Som ljusare öl gillar jag Stella Artois
Citera
2010-10-31, 19:46
Medlem
hesons avatar
Provade Indianviken pale ale från nynäshamn, fyfan vilken bra öl! Kan beskrivas som Bedarö bitter på steorider mycket smak från alla håll utan att vara överhumlad som en amerikansk IPA.

(även deras överhumlade öl var suverän, men jag mins inte vad den hette)
Citera
2010-10-31, 20:20
Medlem
loomiss avatar
Citat:

Sen ska jag ta och pröva Hoegaarden, Budweiser och Miller så fort jag får chansen till det. Har faktiskt aldrig prövat att blanda någon sorts läsk i ölen faktiskt, låter lite spännande. Hoppas verkligen något av det här funkar, man vill ju inte vara "mesen som dricker cider" och dylikt för alltid.

Är det någon annan som har tips, skriv gärna ett inlägg om det. Alla tips uppskattas och ska prövas så snart som möjligt.

Numera finns det fyra riktigt bra porter på SB i det ordinarie sortimentet. Nils Oscar och Oppigård kan skryta med var sin fin porter, den förstnämnda med en ganska rökig smak och doft. Av dessa två föredrar jag Oppigårds Starkporter.
Anchor Porter är en annan favorit som tyvärr försvunnit från hyllorna på "mitt" SB. Jag får åka en rejäl omväg för denna dryck men det är det värt alla dagar i veckan.
Men min favorit heter Fullers London Porter. Den kom alldeles nyligen in i det ordinarie och det här är en porter i absolut världsklass! Häll upp så ett kraftigt skum bildas, andas in den underbara doften, ta en klunk när skummet lagt sig en aning och jag lovar att du kommer att falla som en fura.

För övrigt är snart alla julöl här. Det sortimentet bör du också gå igenom och det blir intressantare för varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in