2013-12-16, 12:04
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det låter sig nog inte riktigt göras. Det finns alldeles för mycket i varje kategori för att kunna lista favoriter rakt upp och ner. Är du helt enkelt ute efter att prova öler i dessa kategorier som ölälskare tenderar att tycka mycket om? Vad är det för ale du är ute efter mer specifikt? Man bör lista subkategorier till ale eftersom detta begrepp är alldeles för brett. Bättre då att slå ihop Stout och Porter till en kategori. Traditionellt så är det skillnad på stout och porter, men idag inom mikrobryggerikulturen så är det rätt godtyckligt om man kallar en viss öl stout eller porter.
håller med, "allt" annat än lager är ju nästan ale, så det är ju resten av allt öl.
samt som du säger, porter/stout kan man smälla ihop, där känns det verkligen som att humöret på bryggaren avgör vilket namn han vill sätta på flaskan.
Citera
2013-12-16, 12:47
Medlem
Batman182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Skulle ni kunna rangordna era 3 godaste öl i följande kategorier: porter, stout, lager, ale? Gärna med motivering.

Nu är jag en relativt ny "finsmakare" så har väl inte hunnit testa allt för mycket än så min lista kanske inte stämmer överens med legendernas men jag kan tipsa om några. Om du vill ha beskrivning av kropp etc så får jag nog göra dig besviken.

Ale (blev 5 stycken):
Brewdog Punk IPA - den öl jag oftast får ett "sug" efter.
Mikkeller K:rlek Höst/Vinter - den senaste sorten av K:rlek jag druckit, MYCKET god öl enligt mig.
Mikkeller Green Gold IPA - Bästa IPAn jag druckit.
Corsendonk Christmas Ale - En Belgian Strong Ale, mycket god, har du inte testat så gör det.
Mikkeller Santa's Little Helper 2012 - 2012 va riktigt bra, ännu en BSA.

Porter & Stout:
Nils Oscar Rökporter - Smakar mycket rök och det gillar jag.
Guiness - Såklart.
Sierra Nevada Narwhal - Har en liggandes i kylen, har inte hunnit smaka än men har hört väldigt gott om den.

Jag som nybörjare vet inte om Barley Wine räknas in under någon kategori eller om det är en egen men drack en Abstrakt 11 som jag gillade mycket. Tog ett tag att dricka dock då den är rätt stark och det räcker helt klart med en flaska. Gillar man "långsamt" öl så är den bra.

Lager kan jag inte rekommendera alls då jag inte dricker det.
Citera
2013-12-16, 13:04
Medlem
hesons avatar
Citat:
Skulle ni kunna rangordna era 3 godaste öl i följande kategorier: porter, stout, lager, ale? Gärna med motivering.
Det blir bara en per kategori (*) och det blir ett spontant svar där jag antagligen glömmer några riktiga favoriter. Men just nu är det följande som gäller om jag satt på världens bästa ölbar och fick beställa tre öl.
Porter/Stout: Goose Island Bourbon County Stout - Hypen är sann, det är ett fantastiskt öl. (**)
Lager: Jolabjor - Jag har helt tappat intresset för underjästa öl men någon bock kan gå ned.
Ale: Bödeln Barley Wine 2008 - andra årgångar har varit tråkiga eller rent av otäcka, men det kan ju ha varit min felaktiga lagring som ställt till det.

* Jag håller med övriga om att kategorierna är knöliga, men tävlingsledaren bestämmer reglerna....
** Jag har blivit mästrad av H.G. från nä att Porter och Stout är samma sak men om jag skulle dela upp klassen i både porter och stout blir det Stormaktsporter i porterklassen.
Citera
2013-12-16, 16:23
Medlem
Cineastens avatar
Testade två trevliga porters igår - Sierra Nevada Narwahl och Plain Porter från ett irländskt bryggeri. Båda var goda om än inte fantastiska.
Citera
2013-12-16, 16:31
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batman182
Porter & Stout:
Nils Oscar Rökporter - Smakar mycket rök och det gillar jag.

Prövat denna? Fantastiskt öl, och klart rökigare än Nils Oscar.
Citera
2013-12-16, 16:53
Medlem
Batman182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Prövat denna? Fantastiskt öl, och klart rökigare än Nils Oscar.

Har druckit den nån gång vet jag men kan inte komma ihåg att jag tyckte den va jättegod. Jag ska ge den ett försök till då!
Citera
2013-12-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batman182
Har druckit den nån gång vet jag men kan inte komma ihåg att jag tyckte den va jättegod. Jag ska ge den ett försök till då!

Tips, testa Nils Oscar SMÖF Jubelöl, också en rökig öl, men lite mildare än den som rekommenderades ovan.
Citera
2013-12-16, 16:59
Medlem
Citat:

Men tanke på hur du skriver skulle jag tro att du enbart är intresserad av det som finns på bolaget, men tanke på att dom delar upp det på liknande vis

Yeti Imperial Stout är lätt den bästa stout du kan hitta i bolagets ordinariesortiment.

"Ales": Westmalle Trippel och Chimay Blå, Omnipollo Leon, Modus Hoperandi

Lager, Nils Oscar God Lager och Evil Twin Yellow Cab.

En annan "pärla" som bör lyftas är Boon Oude Kriek. Många håller inte Boon särskilt högt. Jag tycker deras Oude Kriek och båda deras Maraige Parfait är grymt bra!

Motivering hoppar jag. Testa dom så får du se.
Citera
2013-12-16, 17:48
Medlem
zepofans avatar
Ytterligare ett rökölstips, St Eriks Rauchbier med rökmalt från Mackmyra.
http://www.systembolaget.se/11912
Citera
2013-12-16, 17:52
Medlem
Fedupps avatar
Jag öppnade för några dagar sedan en HY the original super beer. Inte då cuvéen utan den vanliga varianten. Vid första ögonblicket man smakar den så pirrar en ganska mild maltig ton till som efterföljs tusen olika smaker. En komplexitet som man bara sitter och suger på, som aldrig tar slut. Den har lite mer humlebeska än cuvéen som är mörkare och lite mer knäckig.

En underbar öl!
Citera
2013-12-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Men tanke på hur du skriver skulle jag tro att du enbart är intresserad av det som finns på bolaget, men tanke på att dom delar upp det på liknande vis

Yeti Imperial Stout är lätt den bästa stout du kan hitta i bolagets ordinariesortiment.

"Ales": Westmalle Trippel och Chimay Blå, Omnipollo Leon, Modus Hoperandi

Lager, Nils Oscar God Lager och Evil Twin Yellow Cab.

En annan "pärla" som bör lyftas är Boon Oude Kriek. Många håller inte Boon särskilt högt. Jag tycker deras Oude Kriek och båda deras Maraige Parfait är grymt bra!

Motivering hoppar jag. Testa dom så får du se.

Oppigårds Thurbo DIPA är också riktigt bra.
Citera
2013-12-17, 08:05
Medlem
Skugges avatar
Nu blev det inte tre av varje kategori direkt, och jag märker ju direkt vilka sorter jag svävar ut på ganska snabbt, men med ett öppet sinne borde du ej bli besviken på någon öl nedan.

Ale
Ale: Dales Pale Ale(standard-alen för min del)
Oppigårds Amarillo (trevlig svensk ale)
Duvel Belgian Strong Pale Ale (ljus och snäll för sin alkoholstyrka)
Omnipollo Leon (belgien-style, gjord med champagne-jäst tror jag, trevliga små kolsyrebubblor)

India Pale Ale: Modus Operandi(standard-ipan)
Coronado Islander IPA(en lagom IPA, tillfälligt sortiment tror jag, men borde finnas några kvar här och var)

Double/Imperial India Pale Ale: Midtfyns DIPA(återkommande favorit, trevlig sötma tillsammans med humlebeska)
Oppigårds Thurbo DIPA(heja dalarna)
Smuttynose Big A IPA (mycket av allt och ganska dyr, men värd pengarna)

Porter/Stout
Yeti Imperial Stout (som någon sa, riktigt bra stout i ordinarie sortimentet, det får man vara glad för, lite utav en käftsmäll med sin beska).
Guinness Draught el. Extra Stout (Måste såklart vara med när man pratar stötar)
Evil Twin A Christmas Eve at a New York City Hotel Room (prisvärd julstämning)

Lager
Har inte så stor koll här men dessa är ändå ganska trevliga.
Evil Twin Yellow Cab Lager
Mikkeller American Dream
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in