2014-02-18, 19:53
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
En riktigt bra dubbel IPA som nästan, men tyvärr inte riktigt, når upp till mitt absoluta favoritöl genom tiderna: Anders dubbel IPA från Eskilstuna Ölkultur. Vet någon förresten var det fortfarande går att få tag på denna gudanäktar? Har den helt slutat produceras eller har jag bara otur när jag letar?

Den går numer enbart under namnet Dubbel IPA och finns i systembolagets beställningssortiment.
Citera
2014-02-18, 21:18
Medlem
Någon som provat spanska Mahou Negra och har en åsikt om den ?
Citera
2014-02-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggve67
Någon som provat spanska Mahou Negra och har en åsikt om den ?
Jo, en trevlig öl, mild och mjuk utan att vara intetsägande, personligen föredrar jag en viss brändhet eller bitterton i mörkare öl, denna har istället en tydligt framträdande sötma, men absolut en bra öl för priset enligt mig.
Citera
2014-02-19, 07:00
Medlem
Såg att en hel del skriver om Barley wine och tänkte kolla om nån har bra tips på en sötare variant.. Det jag druckit hittills som jag verkligen gillat har varit Omnipollo Erazulie och De Molen (tror) Bordeaux Cask 2010.
Citera
2014-02-19, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsehemma
Håller med! Nu var det i för sig ett tag sen jag drack den men kommer ihåg att jag hade höga förhoppningar men att den i slutändan inte alls levde upp till mina förväntningar. Nu har jag väl inte så bra på att urskilja smaker men jag missade helt vaniljen. Tyckte faktiskt inte den var någon höjdare men klart drickbar.

Jag har en fundering till er ölexperter. Jag har inte varit så mycket för att lagra öl men nu börjar hyllan fyllas upp med rätt starka stouts osv i stora flaskor som nu har stått där ett tag. Hur gör ni med era tunga stora öl? Biter ni ihop och häller i er hela själv eller delar ni? För det går väl inte sätta på en kork och fortsätta en annan dag?

Nu blir det en Arctic Sunstone till fotbollen!

Jag har köpt en kork på cervera som funkar jättebra, se bara till att det ska vara utan vakuumfunktion, tror jag betalade 49kr. Då håller ölen garanterat till nästa dag iaf med bra kolsyra dessutom. Skulle säkert klara sig 1-2 dagar längre men det har jag inte testat. Perfekt om man vill öppna en stor flaska av en kraftig öl på en vardag men bara vill dricka halva. Annars blir det oftast att jag sparar dom stora flaskorna till helgen. Och väl på helgen så dricker jag inte hela direkt utan tar kanske ett glas innan maten, ett till och ett efter eller något i den stilen. Oftast fördelat över 2-3h.
Citera
2014-02-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWho
Såg att en hel del skriver om Barley wine och tänkte kolla om nån har bra tips på en sötare variant.. Det jag druckit hittills som jag verkligen gillat har varit Omnipollo Erazulie och De Molen (tror) Bordeaux Cask 2010.

Ölen från De Molen skulle jag gissa är Bommen & Granaten som sedan lagrats på Bordeaux fat. Finns en version som inte blivit fatlagrad med,

Den kan du beställa på bolaget i kolli om 6 flaskor

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=bommen&sortfield=Default&sortdirectio n=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&var ugrupp=%C3%96l&groupfiltersheader=Default&artikelI d=803483&varuNr=88373&filters=searchquery%2cvarugr upp%2c

Men av det du skrivit skulle jag dra slutsatsen att du mer gillar engelska barley wine eftersom dom oftast är sötare pga en lägre beska.

Då skulle jag rekommendera Nynäshamn Bötet, finns fortfarande att beställa och köpa på bolaget. Annars är tyvärr utbudet av Barley Wine på bolaget väldigt dåligt, särskilt engelska. Men det dyker upp då och då.

Du kan även ta och beställa Nils Oscar Barley Wine, den går att beställa styckvis.
Citera
2014-02-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Ölen från De Molen skulle jag gissa är Bommen & Granaten som sedan lagrats på Bordeaux fat. Finns en version som inte blivit fatlagrad med,

Den kan du beställa på bolaget i kolli om 6 flaskor

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=bommen&sortfield=Default&sortdirectio n=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&var ugrupp=%C3%96l&groupfiltersheader=Default&artikelI d=803483&varuNr=88373&filters=searchquery%2cvarugr upp%2c

Men av det du skrivit skulle jag dra slutsatsen att du mer gillar engelska barley wine eftersom dom oftast är sötare pga en lägre beska.

Då skulle jag rekommendera Nynäshamn Bötet, finns fortfarande att beställa och köpa på bolaget. Annars är tyvärr utbudet av Barley Wine på bolaget väldigt dåligt, särskilt engelska. Men det dyker upp då och då.

Du kan även ta och beställa Nils Oscar Barley Wine, den går att beställa styckvis.

Bötet har jag druckit och vart inte speciellt imponerad, massa humle och knappt något rund fin sötma. Nils Oscar har jag inte provat men kommer helt klart beställa.
Citera
2014-02-19, 15:42
Medlem
Hajafintens avatar
Måste säga att Ten Fidy var riktigt god. Inga som helst toner av alkohol i smaken men ändå en viss sötma i smaken, kändes inte alls så mäktig som en stout brukar vara.
Burken var ifrån Mars 2012 om det gör någon skillnad.

Lite synd att jag inte köpte fler av den och Näcken.
Citera
2014-02-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Måste säga att Ten Fidy var riktigt god. Inga som helst toner av alkohol i smaken men ändå en viss sötma i smaken, kändes inte alls så mäktig som en stout brukar vara.
Burken var ifrån Mars 2012 om det gör någon skillnad.

Lite synd att jag inte köpte fler av den och Näcken.

Är ju inte försent än, håller med om att Ten Fidy och Näcken är några av släpptes bästa.
Citera
2014-02-19, 16:24
Medlem
Punklivs avatar
Jag är ganska dålig på det här med öl till mat, men som jag förstått det passar besk öl till salt mat? Skall nämligen äta kålpudding snart, och den är rätt salt. Sierra Nevada Celebration borde passa va?
Citera
2014-02-19, 17:45
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag är ganska dålig på det här med öl till mat, men som jag förstått det passar besk öl till salt mat? Skall nämligen äta kålpudding snart, och den är rätt salt. Sierra Nevada Celebration borde passa va?

Om det är just beska så kanske den inte är helt optimal. Tycker inte att den har någon tydlig beska.
Citera
2014-02-19, 17:59
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Om det är just beska så kanske den inte är helt optimal. Tycker inte att den har någon tydlig beska.

Nä, den var inte så besk. Rätt tråkig bortsett från det också, drack inte ens upp hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in