2014-04-06, 15:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tycker du inte att det är väldigt osannolikt att encelliga organismer börjar mutera och så småningom bli till fiskar och andra djur? Har vi någonsin kunnat observera ett sådant fenomen? Jag tror inte kan veta det faktiskt, det förblir endast spekulationer så länge vi kan testa det och reproducera det. Kanske i något labb eller en datorsimulation.

Argument from incredulity har inget bevisvärde som du säkert förstår.
Dessutom finns det väl underbyggda teorier om den utvecklingen.
Om vi observerar enkla organismer idag kan vi se att enkla encelliga organismer kan bilda kolonier med andra organismer där man samarbetar genom att olika organismer har olika enzymer för att smälta föda där den ena kan hjälpa den andra. Där det finns näring kan sådana kolonier uppstå och så småning om bilda komplexa föreningar som kan leda till rudimentära funktioner ihop där kolonierna delar fortplantningssystem och gränserna suddas ut.
Citera
2014-04-06, 15:57
Medlem
BlackJewels avatar
Man kan inte mala en önskan i samma andetag som man säger sig ägna sig åt "livets mysterium" , det är som att säga åh vad härligt att springa idag.. medan man sitter och pöser i soffan..

så redan utrycket "andlighet" är ett förbaskat skenheligt ord, som enbart maler, mantrar.. men absolut på inget enda sätt gör någonting..

att BESTÄMMA sig för, ett överenskommet ritualsystem, i bedjande .. över något.. är inte stor skillnad mot att sakna vätska i glaset men hoppas och vänta på att det ska fyllas.. fylls det inte, ber man ännu mer.. vilket glas fylls via enbart vilja känsla och ihärdig ritualism i omlopp.. ge ett exempel.

Det går inte för att man skapat ett hinder. Man säger att man vill nå gud, men det enda man gör är att rycka på axlarna och acceptera precis vilken vind som helst att svepa.. det var ödet/gud.. idag ville han visst x.. imorgon skiner solen.. oj han är vänligt sinnad.. någon stjäler något.. den har jävulen i sig.. annan ger en hand åt någon.. nämen oj, en som har gudagåvan att räcka ut en hand och visa sig tålmodig - vad har det med inkänning att göra. Det är ju tomgångsbeteende.. syftar att enbart säga.. du är snäll du är dum, vattnet är vått.. men där är inget vatten, så vattnet är torrt där. jag menar.. syftet egentligen - om inte annat, åtminstonde guden.. att om en sak, så visa åtminstonde det man beber.

Inom biologi.. kan man visa upp vartenda steg.. till sista ansatsen! för den som vill.. finns detaljerade anvisningar, som kan se ritualistiskt ut , men är systematik, struktur.. att delge.. inte att bebe - att på riktigt ge.. är vad man ständigt upprepar inom religionerna, men vad ges.... inget, de går alla tomhänta ifrån, med fortsatt tandvärk och fortsatt längtan och hopp om "kontakt" med "det okända" , ge något istället... i förväntan om att få, t.ex svar..

men får man en kotte och gråter för att man inte fick hela jävla granen, så visst.. då är man inte otacksam?

för en kotte är ju ingenting värdefullt? bara en kottjävel, något jag kan "se" , då är det inte andligt nog?
Citera
2014-04-06, 16:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Decenniers praktisk och teoretisk experimenterande sökande inom religion, "det övernaturliga" och associerade existentiella områden (som lekman och i viss omfattning akademisk).

Där jag har provat ritualism, "tekniker", fått en del såkallade initieringer, granskat olika religioners doktriner och relaterat allt detta till andra världsbilden (särskild vetenskspapen/filosofi). Ingenstans har jag sett något som ens perifärt är ett 'guds'-bevis, däremot en hel del fusk och efterrationaliseringer, vilket slutade med att jag konkluderade att "faith is faith, facts are facts" och följaktligen blev agnostiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Okej, så efter alla dina studier så kom du fram till att faith is faith, facts are facts?

Ja.

Citat:
Du såg ingen potential med alla dess tron?

Naturligvis finns det trospotential inom trosramen.

Citat:
Inga samband?

Från perspektivet av den fakta-baserade kunskap vi har för tillfället ser jag ytterst litet relevant samband mellan faith och facts.

Citat:
Inget som helst fakta att alla egentligen söker samma sak?

Jag fokuserar på dom specifika metodologier som användas av tro- respektive fakta-falangerna. Inte på nån diffus idé om att "alla sökar sanningen".
Citera
2014-04-06, 16:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, vad är frågorna menar du?

Du får gärna spalta upp dom.

Jag har en fråga: Hur blir homofobi ett "guds-bevis"?
Citera
2014-04-06, 16:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Min tro talar om för mig att det har redan funnits någon där och återuppstått. Jesus, Gud själv i köttet och han har förkunnat sitt budskap för oss. Men vad har den som inte tror att gå efter?

Nu efterfrågar tråden "bevis". Kan du ta hänsyn till detta istället för bara att utnyttja möjligheten för lite tros-bekännande?
Citera
2014-04-06, 17:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag skulle nog tro att människan är det starkaste bevistet för Guds existens. Hur kan en människa, som är en komplex varelse, uppstå pga slumpässiga mutationer och naturligt urval? Är det inte bättre att tro att människan blev skapad av en högre makt istället för att tro på osannolika mutationer och naturligt urval?

Ökande komplexitet med dom kosmiska initiella villkoren som startpunkt är inte bara en enklare, men också mycket mer falsifierbar förklaring.

Du har väl inte .... efter fiaskoerna på tråden "bevisa guds existens" om Intelligent Design .... bestämd dig för att det är dags att damma ID-postulatet av igen? Papegoje-syndromet??
Citera
2014-04-06, 17:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Människa! Säg mig, vem av sin innerlighet, tankar och strävan skulle skapa en Gud som slår de högmodiga och straffar lustar. Vem av sin djupaste strävan och sannliga natur vill vända andra kinden till!

Ni har hört att det är sagt: "Öga för öga och tand för tand." Jag säger er: Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom. Om någon vill ställa dig inför rätta och ta din livklädnad, så låt honom få din mantel också. Om någon tvingar dig att gå med en mil, gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd dig inte bort från den som vill låna av dig. Ni har hört att det är sagt: "Du skall älska din nästa" och hata din ovän. Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Ty om ni älskar dem som älskar er, vilken lön får ni för det? Gör inte publikaner det också? Och om ni hälsar endast på era bröder, vad gör ni för märkvärdigt med det? Gör inte hedningar det också? Var alltså fullkomliga, såsom er Fader i himlen är fullkomlig. (Matteusevangeliet 5:38-48 SFB)

Döda därför era begär som hör jorden till: otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten som är avgudadyrkan. Allt sådant nedkallar Guds vrede över olydnadens barn. Bland dem vandrade också ni en gång, då ni levde i dessa synder. Men nu skall också ni lägga bort allt detta: vrede, häftighet, ondska. Låt inte smädelser och fräckheter komma över era läppar. Ljug inte på varandra. Ni har ju klätt av er den gamla människan med hennes gärningar och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin Skapare. (Kolosserbrevet 3:5-10 SFB)

Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem! Bland dem finns sådana som smyger sig in i hemmen och snärjer svaga kvinnor, som är tyngda av synder och drivs av många slags begär och som ständigt undervisas men aldrig kan komma till insikt om sanningen. Liksom Jannes och Jambres satte sig upp emot Mose, står dessa män emot sanningen. Det är människor med ett fördärvat sinne. Deras tro håller inte provet. Men de kommer inte längre att ha någon framgång. Deras galenskap skall bli uppenbar för alla, liksom fallet blev med Jannes och Jambres. (Andra Timoteusbrevet 3:1-9 SFB)

Så BIBELN är ett "guds-bevis"? Varför finns det ingen som vill diskutera detta med mig på tråden: Är bibeln sann?
Citera
2014-04-06, 17:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan vi verkligen mäta och observera ett fenomen som inträffade för miljontals år sedan?

Ja, detta är möjligt med hjälp av kombinationen vetenskap-filosofi.

Vissta du inte detta eller är det bara en taktisk dumfråga?
Citera
2014-04-06, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag påstår inte att det var Gud som skapade människan, har bara påstått att det är bättre att tro på att människan blev skapad av en högre makt istället för en osannolik händelse som mutationer och naturligt urval?

Vad "osannolikt" finns det i "mutationer och naturligt urval"?

Försökar du dig NU på finetunings-argumentet?
Citera
2014-04-06, 17:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Problemet med denna tråd är att så många blandar ihop Gud med Religion....

Förtydliga gärna, tack.
Citera
2014-04-06, 17:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precis. Men om valen du gör i det här livet, avgör vart du hamnar i det nästa. Ska du då inte frukta att göra det onda? Har du något att frukta om du inte har en tro? Är det värt att chansa och leva fritt så som man själv tycker och känner för, när man inte har en bekräftelse för vad som väntar efter döden? Det är frågor alla bör ställa sig själva och resultatet vi får bekräftade efter döden, står oklanderligt.

Så nu har vi .... efter ID- och finetunings-postulaten ..... kommit till den nästa klassiker från missionsmanualen: Pascal's Wager. Denna är OCKSÅ effektivt bemötat.

Next please ....

Citat:
Ok. Är du lika värd som din medmänniska? Vad bestämmer ett värde? Om civilisationen du lever i begår t.ex. självmordsdåd och mänskliga dödsritualer. Blir det rätt inom den samhälls kretsen? Vem och vad bestämmer det som är rätt? Är etiken flexibel eller absolut? De 10 budorden skulle jag säga är absoluta. Något "rätt" ska inte anpassas efter vad man själv tycker eller känner för. Ofta är det så att Guds bud strider mot vår vilja, och det finns en anledning för det. Vi är onda i våra fantasier, ditt huvud talar om för dig, vem du är. Där kan du fantisera om de vildaste världarna och är "övernaturlig fri" och om du inte ser högmodet, självhävdelsen och oordningen i mänsklig jämlikhet. Då kan ingen hjälpa dig.

Kontraktuell etik är en struktur per se. Den ledar inte till att alla manifestationer av etik inom denna strukturs ram är acceptable.

Citat:
Ok, ge mig bevis för macroevolution där en ras evolverar till någon annan ras. Vart är observationen? Miljarder år? Döda ben? Eller din tro? Är variationer inom en ras ditt bevis? Om någon råkar begravas över en schimpans av någon händelse. Skulle du förmodat att schimpansens nästa evolutionssteg var människan genom observationen av benen? Detsamma gäller allt levande.

Är du verkligen så inkompetent och okunnig att du fortfarande inbillar dig att den evinnerliga skyggboxning-match pådyvlande teism har med evolutionsteorin skulle leda till ett "guds-bevis"?

Eller är det kanske bara ytterligare en kneejerk-reflex från den goda gamla tiden före missions-manualen blev ett skämt?
Citera
2014-04-06, 17:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyphen
Det enda bevis jag har är att djävulen allt som oftast visar sitt fula tryne när människor möts, och jag tycker det är osannolikt att djävulen skulle finnas, utan att gud finns i så fall.

Och hur "bevisar" du då detta med "djävulen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in