2014-04-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Menar du att de som inte tror på gud borde ta livet av sig för att få reda på om de har rätt eller inte? Om så är fallet, hur menar du att man skulle få bekräftelse? Om jag dör, så kommer min hjärna sluta fungera. Hur ska jag då kunna få bekräftelse på något alls? Det är väl snarare de som tror på liv efter döden som vore bättre kandidater för det testet. Eller tror du att brist på gudstro med nödvändighet medför dödslängtan? Jag är väldigt förtjust i mitt liv, och tror att jag bara har ett. Varför skulle jag vilja förkorta det bara för att få reda på (vilket jag inte skulle få om jag har rätt) något så oviktigt som om evigt liv existerar eller inte?

Nej, jag förmanar ingen att söka svar i döden. Men någon som är så ivrig till svar utan tro, kan inte säga att det är fel för bekräftelse. Om du menar annat, vad är felet då? Vem bestämmer vad som är rätt och fel, gott och ont? Hur värderar du människoliv utan en tro på Gud som säger att vi är skapta i hans avbild? Dessutom verkar du vara stensäker på att inget väntar dig efter döden. Har du bevis eller är det din tro? Du verkar även tro på evolutionen som säger att vi alla är djur, då har jag en fråga till dig.

Om du såg ditt husdjur och din granne vid djup vatten, skrikande efter hjälp. Vem skulle du hjälpa? Inget av dina svar är fel (även om du njuter att se på) från evolutionens perspektiv. Naturens dominans tar sin ordning och slumpen avgör. Dina val i alla slumpmässiga livstillfällen baserar sig i enlighet för vad du känner och gillar att göra. Du blir gud över dina val och regler. Om en konsekvens uppstår, så är det slumpen och du kan kalla det otur. Ingen dömande kraft är rättfärdig och kan inte hålla dig ansvarig för de val du väljer att handla efter. Om jag har fel, säg mig varför från evolutionens eller gudlöshetens perspektiv? Det är en annan diskussion om vi ska tala om "vilken Gud" som har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det är väl snarare de som tror på liv efter döden som vore bättre kandidater för det testet.
Min tro talar om för mig att det har redan funnits någon där och återuppstått. Jesus, Gud själv i köttet och han har förkunnat sitt budskap för oss. Men vad har den som inte tror att gå efter?
Citera
2014-04-05, 21:12
Medlem
italjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
"God of the gaps" har alltid varit det s.k. beviset man hänvisat till för att ge diverse fantasifulla förklaringar år fenomen vi ännu inte förstår. Idag som igår.

Manipulativa och opportunistiska människor tar varje chans de får för att försöka ta makt över andra människors liv.

Så sant som det är skrivet...Amen
Citera
2014-04-05, 21:26
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Nej, jag förmanar ingen att söka svar i döden. Men någon som är så ivrig till svar utan tro, kan inte säga att det är fel för bekräftelse. Om du menar annat, vad är felet då?

Felet är att om den som inte tror på liv efter döden råkar ha rätt har nu tagit livet av sig helt i onödan. Hen kommer nämligen inte att får reda på ett jota, eftersom hen är borta.

Citat:
Vem bestämmer vad som är rätt och fel, gott och ont? Hur värderar du människoliv utan en tro på Gud som säger att vi är skapta i hans avbild?

Jag själv, påverkad av det samhälle jag lever i och människor omkring mig, bestämmer vad som är rätt och fel, precis som för dig, förutsatt att du enbart utgår från vad som står i bibeln/koranen/någon annan religiös text. Om du tycker att folk som arbetar på vilodagen ska stenas till döds, så varsågod tyck det, men det gör dig till en ondskefull jävel i mina ögon.

Citat:
Dessutom verkar du vara stensäker på att inget väntar dig efter döden. Har du bevis eller är det din tro?

Det är min tro, men den är rätt välgrundad. Ingen har väl någonsin uppvisat några pålitliga belägg för motsatsen? Det som ser ut att ske när en varelse dör är att den upphör att andas, tänka, vaddetnuär, och till slut förmultnar eller blir uppbränd. Inga spår av den varelsens "väsen/ande" verkar finnas kvar, eller hur?

Citat:
Du verkar även tro på evolutionen som säger att vi alla är djur, då har jag en fråga till dig.

Om du såg ditt husdjur och din granne vid djup vatten, skrikande efter hjälp. Vem skulle du hjälpa? Inget av dina svar är fel (även om du njuter att se på) från evolutionens perspektiv. Naturens dominans tar sin ordning och slumpen avgör. Dina val i alla slumpmässiga livstillfällen baserar sig i enlighet för vad du känner och gillar att göra. Du blir gud över dina val och regler. Om en konsekvens uppstår, så är det slumpen och du kan kalla det otur. Ingen dömande kraft är rättfärdig och kan inte hålla dig ansvarig för de val du väljer att handla efter. Om jag har fel, säg mig varför från evolutionens eller gudlöshetens perspektiv? Det är en annan diskussion om vi ska tala om "vilken Gud" som har rätt.

Intressant fråga, speciellt som jag nyligen var tvungen att avliva ett husdjur, till min stora sorg. Grannen var ju den som slängde mitt husdjur i vattnet efter att ha torterat och mördat hela min släkt, så självklart skulle jag rädda husdjuret. Eftersom vi håller på med hypotetiska situationer.

Den dömande kraften för oss ogudaktiga (och även för gudfruktiga enligt min mening) är samvetet och omgivningen/samhället. Svårare än så är det inte. Det intressanta tycker jag är att moralen/etiken generellt har förändrats så drastisk sedan t ex Jesus tid, och i princip hela tiden till det bättre. Hur vore det möjligt med en absolut moral som ristats i sten av en övernaturlig diktator?

Citat:
Min tro talar om för mig att det har redan funnits någon där och återuppstått. Jesus, Gud själv i köttet och han har förkunnat sitt budskap för oss. Men vad har den som inte tror att gå efter?

Även om Jesus återuppstod, så innebär det väl inte att jag kommer att göra det efter min död? Han var väl Gud? Det är inte jag.
Citera
2014-04-05, 21:46
Medlem
kunskap1s avatar
Jag skulle nog tro att människan är det starkaste bevistet för Guds existens. Hur kan en människa, som är en komplex varelse, uppstå pga slumpässiga mutationer och naturligt urval? Är det inte bättre att tro att människan blev skapad av en högre makt istället för att tro på osannolika mutationer och naturligt urval?
Citera
2014-04-05, 21:49
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag skulle nog tro att människan är det starkaste bevistet för Guds existens. Hur kan en människa, som är en komplex varelse, uppstå pga slumpässiga mutationer och naturligt urval? Är det inte bättre att tro att människan blev skapad av en högre makt istället för att tro på osannolika mutationer och naturligt urval?

Vi ser och studerar mutationer och naturligt urval. Vi ser ingen som skapar arter. Nuff said.
Citera
2014-04-05, 21:52
Medlem
Människa! Säg mig, vem av sin innerlighet, tankar och strävan skulle skapa en Gud som slår de högmodiga och straffar lustar. Vem av sin djupaste strävan och sannliga natur vill vända andra kinden till!

Ni har hört att det är sagt: "Öga för öga och tand för tand." Jag säger er: Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom. Om någon vill ställa dig inför rätta och ta din livklädnad, så låt honom få din mantel också. Om någon tvingar dig att gå med en mil, gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd dig inte bort från den som vill låna av dig. Ni har hört att det är sagt: "Du skall älska din nästa" och hata din ovän. Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Ty om ni älskar dem som älskar er, vilken lön får ni för det? Gör inte publikaner det också? Och om ni hälsar endast på era bröder, vad gör ni för märkvärdigt med det? Gör inte hedningar det också? Var alltså fullkomliga, såsom er Fader i himlen är fullkomlig. (Matteusevangeliet 5:38-48 SFB)

Döda därför era begär som hör jorden till: otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten som är avgudadyrkan. Allt sådant nedkallar Guds vrede över olydnadens barn. Bland dem vandrade också ni en gång, då ni levde i dessa synder. Men nu skall också ni lägga bort allt detta: vrede, häftighet, ondska. Låt inte smädelser och fräckheter komma över era läppar. Ljug inte på varandra. Ni har ju klätt av er den gamla människan med hennes gärningar och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin Skapare. (Kolosserbrevet 3:5-10 SFB)

Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem! Bland dem finns sådana som smyger sig in i hemmen och snärjer svaga kvinnor, som är tyngda av synder och drivs av många slags begär och som ständigt undervisas men aldrig kan komma till insikt om sanningen. Liksom Jannes och Jambres satte sig upp emot Mose, står dessa män emot sanningen. Det är människor med ett fördärvat sinne. Deras tro håller inte provet. Men de kommer inte längre att ha någon framgång. Deras galenskap skall bli uppenbar för alla, liksom fallet blev med Jannes och Jambres. (Andra Timoteusbrevet 3:1-9 SFB)
Citera
2014-04-05, 22:00
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Är det inte bättre att tro att människan blev skapad av en högre makt istället för att tro på osannolika mutationer och naturligt urval?

Nej. Vare sig mutationer eller naturligt urval är osannolikt. Läs lite biologi.
Citera
2014-04-05, 22:32
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
text.

Det jag gör när jag sakligt konstaterar din oförmåga är din oförmåga på just detta ämnet. Det jag utläser av dig är att du hävdar att jag är en idiot rakt igenom. Det senare är inte ett sakligt konstaterande utan ett personangrepp.

Notera även att jag valde att kalla dig lögnare eftersom jag ansåg att det är mer sannolikt än att du är så efterbliven när det kommer till läsförståelse att du inte kunde urskilja frågorna som Dingus ställt. Jag sa därför inte att du var riktigt korkad.
Citera
2014-04-05, 22:44
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Det finns bättre exempel:

Du står vid en spårväxel. Du står vid en spårväxel och ser ett tåg komma skenande. På det spåret som tåget kommer gå på som det är nu befinner sig 10 människor som det bara kommer bli slarvsylta av. Om du använder spårväxeln kommer tåget byta till ett spår som det står 5 människor på som det då istället kommer bli slarvsylta av. Du kan inte varna någon av dessa människorna och de kommer inte röra sig från respektive spår. Som en bonus har du en laddad pistol som du kan använda för att ta livet av dig själv så du är inkapabel att ta ett beslut innan den kritiska gränsen för beslutet sker.

"What do you do? Go!"

Man kan sedan ändra antalet personer och även säga att det är den och den personen just där för att pröva sin gräns. Det viktiga är att faktiskt vara ärlig med sitt svar. Inte helt lätt, va?
Citera
2014-04-05, 22:47
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Människa! Säg mig, vem av sin innerlighet, tankar och strävan skulle skapa en Gud som slår de högmodiga och straffar lustar.

Den som har makt, vill ha kvar makten, vill vara ensam om makten samt kunna utöva sin makt kanske?
Citera
2014-04-05, 23:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, jag förmanar ingen att söka svar i döden. Men någon som är så ivrig till svar utan tro, kan inte säga att det är fel för bekräftelse. Om du menar annat, vad är felet då?
Om detta är vårt enda liv (det enda vi känner till) är det väl onödigt att kasta bort det i förtid? Vi kommer ju ändå dit tillslut.
Citat:
Vem bestämmer vad som är rätt och fel, gott och ont? Hur värderar du människoliv utan en tro på Gud som säger att vi är skapta i hans avbild?
Vi alla bestämmer vad som är rätt och fel för oss själva och samhället ställer vissa krav för att få delta i civilisationen. Jag värderar ett människoliv som ett människoliv, helt utan några övernaturliga entiteter som mall.

Citat:
Om du såg ditt husdjur och din granne vid djup vatten, skrikande efter hjälp. Vem skulle du hjälpa? Inget av dina svar är fel (även om du njuter att se på) från evolutionens perspektiv.
Du har rätt, men, misstänker jag, av fel anledningar. Från evolutionens perspektiv är hela situationen irrelevant. Dessutom säger evolutionen ingenting om moralitet och val. Evolutionsteorin handlar om observation, inte en inställning eller ett värdesystem.
Citat:
Naturens dominans tar sin ordning och slumpen avgör.
Ingen slump är inblandad. Har du inte förstått det ännu?
Citat:
Dina val i alla slumpmässiga livstillfällen baserar sig i enlighet för vad du känner och gillar att göra. Du blir gud över dina val och regler. Om en konsekvens uppstår, så är det slumpen och du kan kalla det otur. Ingen dömande kraft är rättfärdig och kan inte hålla dig ansvarig för de val du väljer att handla efter. Om jag har fel, säg mig varför från evolutionens eller gudlöshetens perspektiv? Det är en annan diskussion om vi ska tala om "vilken Gud" som har rätt.
Jag tror du är rätt vilse. Ta en titt på TS titel igen?

Min tro talar om för mig att det har redan funnits någon där och återuppstått. Jesus, Gud själv i köttet och han har förkunnat sitt budskap för oss. Men vad har den som inte tror att gå efter?[/quote]
Citera
2014-04-05, 23:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"Hur skulle det annars.." är inte ett argument FÖR någon gud. Gud måste ha sina egna valideringar, det hjälper inte även om ingen annan förklaring förekom. Du är och sniffar på argument from ignorance/incredulity igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in