Citat:
Menar du att de som inte tror på gud borde ta livet av sig för att få reda på om de har rätt eller inte? Om så är fallet, hur menar du att man skulle få bekräftelse? Om jag dör, så kommer min hjärna sluta fungera. Hur ska jag då kunna få bekräftelse på något alls? Det är väl snarare de som tror på liv efter döden som vore bättre kandidater för det testet. Eller tror du att brist på gudstro med nödvändighet medför dödslängtan? Jag är väldigt förtjust i mitt liv, och tror att jag bara har ett. Varför skulle jag vilja förkorta det bara för att få reda på (vilket jag inte skulle få om jag har rätt) något så oviktigt som om evigt liv existerar eller inte?
Nej, jag förmanar ingen att söka svar i döden. Men någon som är så ivrig till svar utan tro, kan inte säga att det är fel för bekräftelse. Om du menar annat, vad är felet då? Vem bestämmer vad som är rätt och fel, gott och ont? Hur värderar du människoliv utan en tro på Gud som säger att vi är skapta i hans avbild? Dessutom verkar du vara stensäker på att inget väntar dig efter döden. Har du bevis eller är det din tro? Du verkar även tro på evolutionen som säger att vi alla är djur, då har jag en fråga till dig.
Om du såg ditt husdjur och din granne vid djup vatten, skrikande efter hjälp. Vem skulle du hjälpa? Inget av dina svar är fel (även om du njuter att se på) från evolutionens perspektiv. Naturens dominans tar sin ordning och slumpen avgör. Dina val i alla slumpmässiga livstillfällen baserar sig i enlighet för vad du känner och gillar att göra. Du blir gud över dina val och regler. Om en konsekvens uppstår, så är det slumpen och du kan kalla det otur. Ingen dömande kraft är rättfärdig och kan inte hålla dig ansvarig för de val du väljer att handla efter. Om jag har fel, säg mig varför från evolutionens eller gudlöshetens perspektiv? Det är en annan diskussion om vi ska tala om "vilken Gud" som har rätt.
Min tro talar om för mig att det har redan funnits någon där och återuppstått. Jesus, Gud själv i köttet och han har förkunnat sitt budskap för oss. Men vad har den som inte tror att gå efter?