Citat:
Ursprungligen postat av
scout29
Sepiritz, du menar att rummet expanderar alltså big bang. Vad händer om jag färdas snabbare än rummets expandition? Skulle jag krocka till slut med en vägg lik en genomskinlig glasdörr?
Rummet expanderar snabbare än ljusets hastighet, överallt, hela tiden. Vilket innebär att andra galaxer rör sig bort från oss snabbare än ljuset som vi använder för att se dessa.
Jag har ingen förklaring på "utanför" universum annat än att det inte existerar något "utanför" så vitt vi vet. Jag är ingen expert på ämnet, men det är det enda jag kan säga om det.
Citat:
Det är logisk att säga, att varje rum har en dörr(utgång). Om inte, ja då är rummet det enda som existerar och allt den rymmer. Denna klassificering av existens Är självklart given Till Gud som är evig men kallas tro.
Ja, "självklart", då behöver man inte förklara sig eller sitt påstående om det är "självklart".
Citat:
Men om skapelsen är likvärdig klassad, och kallas istället vetenskap. Är det då inte en tro bakom en slöja? Dessvärre en ologisk.
Ologisk för att du inte förstår det utifrån din gudplattform där allt är förklarat men inget är baserat på fakta, bara myt och tro på myten?
Citat:
Problemet ligger även i resonemanget att universum började expandera. Vad expandera? Bara rummet?
Jag förstår problemet. Du tror att jag måste bevisa hur allt fungerar för att kontra din gudhypotes? Nej, det behöver jag inte. Din gudhypotes är helt obevisad och är inte en grundposition man faller tillbaks på om något annat inte kan bevisa. Precis som att gudshypotesen inte automatiskt skulle ersätta evolutionsteorin om den imorgon blev helt motbevisad, då den saknar eget bevisvärde.
Ja, rummet expanderar med effekten att allting i det får mer och mer utrymme mellan sig. En dag kommer vår himmel att vara fullständigt svart då allt är för långt bort för att se.
Citat:
Hur fick vi då materia till att börja med? Hur speglar teorin, tidens ramar? Ju djupare vi ställer frågorna, ju närmare hamnar logiken hos en skapare.
Nej. Ingenting föreslår en skapare förutom för den som letar en skapare och försöker vrida faktan till sin fördel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology_of_the_universe
Läs om du vill, där beskrivs det tidiga universum ganska bra. Även den första materian.
Citat:
Skapelsen började expandera och skapade sig själv...?
Skapade sig själv? Vem säger det? Snarare heter det att vi inte vet. Rumtiden formades vid Big Bang vilket omöjliggör vanlig kausalitet och spekulationer baserade i vår kausalitet om tillståndet som föregick Big Bang.
Citat:
Big bang utgår från att något redan fanns, en annan teori är att från ingenting kom allting...
Vems teori är det? De enda jag vet som säger att någon påstått att allting kom från ingenting är kreationister och apologister som felaktigt beskriver vetenskapens position. Visst, Krauss och andra vetenskapsmän har hakat på den tråden, men man har då omdefinierat "ingenting".
Citat:
Evolutionsteorin har en tendens att bete sig som en hydra. När du hugger av ett huvud, så växer 2 nya upp.
Det tror jag inte. Däremot verkar din förståelse av evolutionsteorin vara ganska nära noll.
Citat:
Huvudena har växt så höga att man måste vänta miljarder år för nästa tillfälle. Bara för att sedan få två nya huvuden. Du ser, teorin anser sig omprövbar men bara under sitt egna tillstånd. När något bevisas falskt (inom vetenskapen) så måste det som bevisades falskt, ersättas med en ny teori. Med andra ord:
"Den här teorin är allmänt accepterad tills dess den är bevisad en lögn" and the story will never end.
Skärp er nu, även Hercules hade en gräns. När ska ni inse att evolutionsteorin är en tro.
Vi lär inte inse det bara för att någon med en demonstrerbart låg nivå av förståelse för den säger det.