2014-04-02, 07:22
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Vad är det du saknar i det jag skrivit?

En definition av guden, annat än axiom eller "självexisterande". Tråden handlar om bevis för gud, och axiom kan per definition inte bevisas.

Tycker den illa om att jag äter fläskkött?
Citera
2014-04-02, 09:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Kunde dom det för 2000 år sedan?

Hur länge har väderkvarnar funnits tror du?
Dessutom är det inget argument att man inte alltid kunnat mäta luft. Det enda underlaget du har är argument from ignorance att följa upp med.
Citera
2014-04-02, 10:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Sepiritz, låt mig förklara den logiska modellen som du besitter med förenklad ordförord så att förvirring inte vilseleder någon.

Låt oss ta en simpel dator. Vad består en dator av?
1.chassi(en låda eller ett skal)
2.Ett moderkort, där sitter alla datorns bestånds delar och arbetar harmonisk tillsammans för att beräkna olika uppgifter. Processorn, ram minnet, Hårddisken etc

individen är datorn och lådan är universum i all sin härlighet. Frågan lyder, kan datorn beräkna vem som skapade den? Och vilket utrymme den besitter? Nej men jag och du som har en överblick, vet mer än datorns förmåga att agera och tänka utanför lådan. (Men du glömde dina glasögon)
Dina liknelser är falska analogier och har inget bevisvärde.

Citat:
Vår värld är 3 dimensioner (bortser att tid och annat ska räknas som dimension). Vi lever i världen och uppfattar drf bredd, djup och höjd. Kan vi med hjälp av vår uppfattning, beräkna hur dessa kom till? Svårare blir det om vi inkluderar tid och materia men uppenbarligen måste det finnas någon utanför vår värld som har satt grunden till allt.
Jasså, "uppenbarligen" kastar du in där för att slippa bevisa hur du vet detta och i hopp om att ingen märker hur du dikterar ett gäng falska premisser och antaganden. "Begging the question" är termen jag letar efter..
Citat:
Evolutionen kan inte besvara att rum(bredd, djup och höjd), tid och materia(organisk och icke organisk) måste existera i symbios(alltså samtidigt) för att liv ska bli möjligt.
Nej, och det kan inte bakterieteorin heller. Evolutionsteorin talar enbart om arternas mångfald. Dessutom bygger du upp för ett argument from ignorance här. Om något inte förklarar X, så Gud. Det är INTE grundpositionen.
Citat:
Hur kan man säga att allt kom från inget,
Vem gör det?
Citat:
Inte heller kan dessa vara självexisterande och eviga.
Utom Gud för han har special pleading för sig, och magi.
Citat:
Ursäkten är självklart Miljarder år och en evolutionsprocess som har sin början från inget.
Det är ingen ursäkt. Det är fullt naturligt att sådana processer tar tid. Vem har sagt att evolutionsprocessen har sin början från inget? Bara för att Gud inte är den magiska pusselbiten som passar i alla hörn innebär det inte att man tror på "inget" som början.
Citat:
Om den nu har början från något, vart kom det ifrån? Ser du dilemman?
Jag ser argumentationsfelen du gör, räcker det?

Citat:
Den som tror på Gud ser att evolutionsteorin är given gudliga attributer som evighet.
Religiösa ska inte komma och kasta sten i glashus, tycker jag..
Citat:
Den är oobservantbar
Nej. Det finns klara och tydliga exempel. Det är bara det att du och dina gelikar inte förstår och inte vill förstå.
Citat:
och kräver så lång tid för att bekräfta falsk/sann att vår sol hinner slockna. Cirkelargument och dumhet.
Sten i glashus..
Citat:
Många andra problem dyker också med teorin som livets syfte, etik och moral, etc.
Och? Igen med dina arguments from ignorance. "Om inte Gud, så hur då?" är inte att argument då Gud är overifierad och ofalsifierbar och aldrig aldrig aldrig har observerats.
Citera
2014-04-02, 10:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
När ska folk fatta att gud inte är något vetenskapligt utan spirituellt? För fan er idioter..

Vilken metod använder du för att skilja på det spirituella och rena fantasier?
Citera
2014-04-02, 10:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
1. Jag tror att den primära orsaken inte har någon orsak, att det är ett bestående vara.
2. Ja, jag tror att det finns något som vi inte kommer åt med vetenskapens hjälp.

Om den primära orsaken inte har någon orsak, så måste inte allt ha en orsak. Du bryter mot ditt eget axiom. Var det inte du som beklagade dig över andras logik?

Bara för att det finns något som vi inte kommer åt med vetenskapens hjälp så betyder det inte att du har eller ens kan ha insikt i vad det är eller ens om det är.
Citera
2014-04-02, 10:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad förväntar du dig för svar egentligen? Att en fråga i gränslandet mellan tro och vetande har glasklara och givna svar? Kan du inte formulera något själv kring din vetskap om guds existens så jag får något matnyttigt att bita i.

Jag förväntade mig att någon som spenderat flera sidor med att arrogant och nedlåtande attackera andras förståelse skulle ha något mer att komma med.

Vad ska jag förmulera åt dig? Det är ju du som gjort påståenden här.
Men visst.
Gud, om han finns, är oskiljbar från en gud som inte existerar med alla verktyg och kännedom vi har idag.
Citera
2014-04-02, 10:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Berätta något om vad du tror i den här frågan nu, så vi får höra dig stappla fram bland ditt skadade tankegods. Ska bli mig ett sant nöje. För det är väl inte så att du inte vet var du ska börja tänka? (fniss)

Fler undanflykter efter att du inte klarat av att försvara dina påståenden, så försöker du vända på diskussionen till att han ska producera något han aldrig hävdat sig ha speciell insikt i till skillnad från dig och dina axiom.
Citera
2014-04-02, 10:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag är själv inte religiös, men om jag hade varit det så hade jag antagligen citerat Bob Hansson.

"Livet är så osannolikt, att vi rent statistiskt inte finns."

Om man ser hela vägen från det vi kallar big bang tills att jag, ni och ekosystemet vi lever i finns, så är det som att man har singlat slant en miljard ggr+ och fått krona varje gång (ja jag hittade på en siffra där, men ni förstår poängen).

Det går att resonera runt detta och det är inte på något sätt ett bevis, men om jag hade varit religiös så hade det varit mitt bästa resonemang.

Varje stig vandrad är en hoper av högst osannolika händelser. Det betyder dock inte att det är osannolikt att du skulle ha tagit dig från A till B, bara sättet du gjorde det.
Dessutom är en slant en dålig analogi då det faktiskt är 50% chans varje gång.
Universums tillstånd idag är oundvikligt då detta är utkomsten av grundförutsättningarna som var på det viset det var. När det gäller varför grundförutsättningarna (gravitation etc)har de styrkorna de har så vet vi inte om det kan vara på andra vis och därför är det meningslösa spekulationer tills man har något att jämföra med, eller hur?
Citera
2014-04-02, 10:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Finns väl egentligen ingenting som motsäger att det finns en gud och att big bang ägt rum. Den stora smällen kan t ex ha ägt rum inom gud.
Eller i ditt rövhål och tiden är cirkulär, det har bara inte hänt ännu.
Vad jag menar är, att det är onödigt att spekulera och det är rakt ohederligt att försöka sticka in Gud i varje spekulation på sättet du gör.
Citera
2014-04-02, 10:30
Medlem
Alvanas avatar
Vetenskapen behöver väl inte utesluta en gud* och en gud behöver väl inte utesluta vetenskapen?

Att denna planet lyckades få förutsättningarna till att skapa vårt liv.... Vänta, kan det inte vara så att vårt liv skapades efter förutsättningarna på planeten? Kan det då innebära att det finns andra typer av liv som skapats efter "sin" planets förutsättningar?

*Jag använder ordet gud i brist på bättre ord. Menar inte nödvändigtvis den gud som nämns inom Islam eller Kristendomen.
Citera
2014-04-02, 10:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Sepiritz, du menar att rummet expanderar alltså big bang. Vad händer om jag färdas snabbare än rummets expandition? Skulle jag krocka till slut med en vägg lik en genomskinlig glasdörr?
Rummet expanderar snabbare än ljusets hastighet, överallt, hela tiden. Vilket innebär att andra galaxer rör sig bort från oss snabbare än ljuset som vi använder för att se dessa.
Jag har ingen förklaring på "utanför" universum annat än att det inte existerar något "utanför" så vitt vi vet. Jag är ingen expert på ämnet, men det är det enda jag kan säga om det.

Citat:
Det är logisk att säga, att varje rum har en dörr(utgång). Om inte, ja då är rummet det enda som existerar och allt den rymmer. Denna klassificering av existens Är självklart given Till Gud som är evig men kallas tro.
Ja, "självklart", då behöver man inte förklara sig eller sitt påstående om det är "självklart".
Citat:
Men om skapelsen är likvärdig klassad, och kallas istället vetenskap. Är det då inte en tro bakom en slöja? Dessvärre en ologisk.
Ologisk för att du inte förstår det utifrån din gudplattform där allt är förklarat men inget är baserat på fakta, bara myt och tro på myten?

Citat:
Problemet ligger även i resonemanget att universum började expandera. Vad expandera? Bara rummet?
Jag förstår problemet. Du tror att jag måste bevisa hur allt fungerar för att kontra din gudhypotes? Nej, det behöver jag inte. Din gudhypotes är helt obevisad och är inte en grundposition man faller tillbaks på om något annat inte kan bevisa. Precis som att gudshypotesen inte automatiskt skulle ersätta evolutionsteorin om den imorgon blev helt motbevisad, då den saknar eget bevisvärde.
Ja, rummet expanderar med effekten att allting i det får mer och mer utrymme mellan sig. En dag kommer vår himmel att vara fullständigt svart då allt är för långt bort för att se.

Citat:
Hur fick vi då materia till att börja med? Hur speglar teorin, tidens ramar? Ju djupare vi ställer frågorna, ju närmare hamnar logiken hos en skapare.
Nej. Ingenting föreslår en skapare förutom för den som letar en skapare och försöker vrida faktan till sin fördel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology_of_the_universe
Läs om du vill, där beskrivs det tidiga universum ganska bra. Även den första materian.

Citat:
Skapelsen började expandera och skapade sig själv...?
Skapade sig själv? Vem säger det? Snarare heter det att vi inte vet. Rumtiden formades vid Big Bang vilket omöjliggör vanlig kausalitet och spekulationer baserade i vår kausalitet om tillståndet som föregick Big Bang.
Citat:
Big bang utgår från att något redan fanns, en annan teori är att från ingenting kom allting...
Vems teori är det? De enda jag vet som säger att någon påstått att allting kom från ingenting är kreationister och apologister som felaktigt beskriver vetenskapens position. Visst, Krauss och andra vetenskapsmän har hakat på den tråden, men man har då omdefinierat "ingenting".

Citat:
Evolutionsteorin har en tendens att bete sig som en hydra. När du hugger av ett huvud, så växer 2 nya upp.
Det tror jag inte. Däremot verkar din förståelse av evolutionsteorin vara ganska nära noll.
Citat:
Huvudena har växt så höga att man måste vänta miljarder år för nästa tillfälle. Bara för att sedan få två nya huvuden. Du ser, teorin anser sig omprövbar men bara under sitt egna tillstånd. När något bevisas falskt (inom vetenskapen) så måste det som bevisades falskt, ersättas med en ny teori. Med andra ord:
"Den här teorin är allmänt accepterad tills dess den är bevisad en lögn" and the story will never end.
Skärp er nu, även Hercules hade en gräns. När ska ni inse att evolutionsteorin är en tro.
Vi lär inte inse det bara för att någon med en demonstrerbart låg nivå av förståelse för den säger det.
Citera
2014-04-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Så ifall du bygger ett rum utan en utgång blir detta per default det enda som existerar? Det är inte logiskt tänkande.

Det har krävt ett tillfälle där du har varit utanför rummet innan det blev byggt, vilket innebär att rummet har en utgång. Du kanske bygger rummet oigenomträngbar för det som lever i det men det innebär fortfarande att det finns något utanför. Universum kan inte ha existerat av sig själv och inte heller vara ett evigt rum.

Citat:
Du får ta och se om hur du definierar ord. En tro är något som inte behöver evidens. Vetenskapen är uppbyggd på att någon har en idé och att denna idé testas om och om igen tills den orimligen kan vara annat än i alla fall på rätt spår. Då börjar den tas på allvar. Visar sig idén vara felaktig skrotas den och en ny idé får tid att ta form.

Hela mänsklighetens era och dess sol hinner dö innan man kommer fram till bekräftelse av en teori som redan har brister. Tidsramen för evolutionsteorin är ursäkten för att ge den en ton som låter ljuvlig för de som hatar iden av en Gud. Även om någon vetenskaps man lyckas skapa liv i ett laboratorium så bevisar det att det krävts intelligens input och inte någon slump.

Citat:
Evolutionen har dessutom ingenting direkt att göra med Big Bang. Du måste läsa på lite om vad du pratar om innan du kräks ut ord på detta viset. Du förlöjligar dig själv.

Så du menar att big bang kan förklaras utan evolution? Sluta försvara din ignoranta ställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in