2014-04-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Lugn som en filbunke.

Nej och det har jag heller aldrig hävdat.

Toppen, ditt argument på varför man bör flika in ossynliga väsen och magiska energiformer består alltså av ett ord, jag är inte imponerad.

Jaha, efter som du skrev energi så trodde jag att du menade energi. Missförstånd likt dessa skulle gå att undvika om du bemödade dig med att skriva vad du faktiskt menar och inte låta andra gissa.
Energiformer är såklart minst lika meningslöst utan någon närmare förklaring från din sida, men mina förväntningar är inte på topp direkt.

Suck.

Nej inte exakt, varför är exaktheten viktig för argumentets skull?

Så bara för att du inte klarar av att lägga fram något eget så vill du att jag skall aggera argument-jukebox åt dig? Jag tror jag avböjer!

Berätta något om vad du tror i den här frågan nu, så vi får höra dig stappla fram bland ditt skadade tankegods. Ska bli mig ett sant nöje. För det är väl inte så att du inte vet var du ska börja tänka? (fniss)
Citera
2014-04-01, 21:43
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Berätta något om vad du tror i den här frågan nu, så vi får höra dig stappla fram bland ditt skadade tankegods. Ska bli mig ett sant nöje. För det är väl inte så att du inte vet var du ska börja tänka? (fniss)

Men du, varför kör du med denna attityden när du tidigare idag tyckte det var fruktansvärt hemskt att utsättas för förlöjligande ord?
Citera
2014-04-01, 21:45
Medlem
Citat:

Gäsp.
Citera
2014-04-01, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Gud skapade oss fria av den enkla anledningen att han inte kan vara fri själv. Gud är felfri.
Om han är felfri och allsmäktig, varför kan han inte vara fri själv? Han är ju allt. Att han skapade världen som sin leksak tyder snarare på att han har brister (uttråkning, nyfikenhet el dyl). Om han är så allsmäktig och all-allting kan det omöjligt finnas någon anledning att göra någonting alls. Vad skulle hans "grand plan" för mänskligheten ha för betydelse för någonting?
Citera
2014-04-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Om han är felfri och allsmäktig, varför kan han inte vara fri själv? Han är ju allt. Att han skapade världen som sin leksak tyder snarare på att han har brister (uttråkning, nyfikenhet el dyl). Om han är så allsmäktig och all-allting kan det omöjligt finnas någon anledning att göra någonting alls. Vad skulle hans "grand plan" för mänskligheten ha för betydelse för någonting?
Du tillskriver Gud mänskliga egenskaper, men Gud är inte en människa. Det han vill är ett mysterium. Hur ska du kunna förstå Gud? Förstår din hund vad du säger när du berättar vad som diskuteras på FB?
Nix. De första primitiva människorna hade gudslängtan och dyrkade bla Solen. Egyptierna, grekerna, romarna hade alla en gudslängtan men fattade inte helt. Abraham var närmast men fick inte riktigt till det heller.

Gud var tvungen att bli människa för att kunna förklara för oss vad som är meningen med allt.
Citera
2014-04-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Men du, varför kör du med denna attityden när du tidigare idag tyckte det var fruktansvärt hemskt att utsättas för förlöjligande ord?

Jag blev inspirerad av han den där andre.
Citera
2014-04-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Gäsp.

Ha ha oväntat. Blev lite jobbigt nu eller att formulera en egen ståndpunkt
Citera
2014-04-01, 22:28
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag blev inspirerad av han den där andre.

Så det säger du? Är det därför denna attityden du har nu bara är en växel högre av densamma som du hade tidigare innan du grinade om invektiv?
Citera
2014-04-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Så det säger du? Är det därför denna attityden du har nu bara är en växel högre av densamma som du hade tidigare innan du grinade om invektiv?

Ja det säger jag. Grinat?
Citera
2014-04-01, 22:42
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=kunskap1|48198461]
Citat:
Man fruktar döden eftersom ingen vet vad som händer efter döden. De som påstår att de vet vad som händer efter döden är oärliga, vare sig det är troende eller icke-troende som påstår det.
Det är dock vare sig intressant liksom relevant, i att spendera tid på att tro sig en kunna nå kännedom om döden, medan man har livet att hantera.

Redan där, faller hela religionspektaklet som ett korthus.. eftersom just ingen varken vet, eller lever för att ha annat än livet som fokus.

Du kan försöka fortsätta teosofera om dödens tillstånd, men allt kommer slutsummeras som en enda meningslös och därpå andefattig lek, grundat bristande slutsatsförmåga.

du ska kanske sluta upp med att använda dig av ditt favoritord : teori.

Är det någonstans teorier slutar tvärt, så är det vid dödens inträde.

Vad säger dig att dem som ägnar livstid åt att studera sådant här seriöst, skulle ha mer fel än ni som inte ens anser att ni behöver synliga spår.. för hävdandet av de argument ni ansamlar, att ur spårlösa gissningar baserade på känsla/upplevelse, på något sätt skulle väga tyngre än där man viger sina liv att verkligen försöka utforksa OM det finns något av värde att ens ta sig an.

Inse att ni leker vidskepelseringdanserna.. själen vandrar vidare och letar efter gud och andarna där.. det är kvalificerad kvasi, grändande till dårskap - seanslekar är dessuom inte ens något som man ens övervägt att ha som seriöst underlag i något seriöst sammanhang.

Ni bara vädjar.. inget att komma med : gud är en luftstöt ur människor.. allt är fantasiasmerande förförelsekonst, för att man fruktansvärt vidskeplig när gudaagan började knypplas till att bli en tes..
...
.. som rasade samman ändå.

man behövde stärka sig, men så kom en massa upplysning, som gudsövertygade inte kan ta till sig ändå, ångesten är där oavsett. en obotlig skräck, att mista allt man äger, för ägandehysterin är så signifikant där egocentrismen är vad religion handlar om.

man vill inte ta till sig, hur otroligt stort universum är, att det vore galet, att begära EN förklaring, som tesen.. ändå försöker knyppla ihop till trovärdig och, ur detta släkte

man har fått erkänna att själavandringen är falsk. utifrån att det saknas information ur död.

hur svårt är det egentligen ??

fråga annars en sten... om du bara får ihop en bra "teori" så kan det vara så att stenen och stenarna på jorden kommer att kunna delge perfekt information om detta ämne, men man behöver först försöka hänga med i teorin...

när nu inte gud kan
Citera
2014-04-01, 22:42
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ja det säger jag. Grinat?

Ja, som i lipat, gråtit eller bölat.

Tips, släpp attityden och se till att komma med något så du slipper framstå en arrogant typ som inte har någon vidare kunskap.
Citera
2014-04-01, 22:44
Medlem
PGDs avatar
Fattar inte hur folk kan vara så dumma och tro att det finns något typ av gud....
fast å andra sidan så är jag en sån som tror att spöken och sånt skit finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in