Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Om du inte kan definiera denna "skapare" mer utförligt än som du gjort ovan, kan man inte vet om sannolikheten är noll eller okänd. Har skaparen omni-egenskaper? Då kan han inte existera.
Det finns alltså en möjlighet att en skapare existerar även om vi inte kan definiera honom?
Citat:
Jo, det gör du. Sluta ljuga för dig själv. Jag hat själv gett dig en hel drös med länkar till verser där Gud beter sig ondskefullt. Vill du att jag gör det igen?
Nej, du behöver inte visa för mig att bibeln innehåller hemskheter. Jag känner till dessa verser. Bibeln är skriven av människor och en del fel kan ha uppstått. Människor kan ha ljugit om Gud och hittat på egna regler. Ett exempel som människan kan ha hittat på är lagen om stening. Detta har Gud troligen inte beordrat, eftersom Jesus inte tillämpade stening under sin livstid.
Citat:
Gud är Schizofren, är logiken. Förövrigt, talar vi om den Jesus som legitimerade slaveri, och fastslog att lagen skulle följas till pricka? Den lag som innehåller rasism, homofobi, sadism, mord, våld, och andra rena galenskaper? Den Jesus? För han är allt annat än god.
Varför är det fel med slaveri om det görs på ett korrekt och rättvist sätt? Arbetare behövs ju för att ett samhälle ska bygga upp, eller hur? Hela vårt samhälle bygger på "slavar". De kallas givetvis inte för slavar, de kallas för tjänstemän.
Citat:
Härligt för dig om du som sagt tror på en kärleksfull gud som skapat universum. Verkligen kul för dig. Men det är inte bibelns Gud du då tror på. För han är inte kärleksfull. Han är inte god. Han är ond, rasistisk, homofobisk, sadistisk och en hel del annat.
Bibeln är skriven av människor och människan är inte perfekt. Lögner och felaktigheter har säkerligen smugit sig in i bibeln, det bör man vara öppen till. Men jag är inte den rätta personen för att avgöra vad som är rätt eller fel i Bibeln. Jag följer inte allt som står i Biblen, men jag följer endast vad Jesus har sagt. Det borde räcka för att vara kristen, tror jag.