Citat:
Ursprungligen postat av
Dogmatix
Jag är själv inte religiös, men om jag hade varit det så hade jag antagligen citerat Bob Hansson.
"Livet är så osannolikt, att vi rent statistiskt inte finns."
Om man ser hela vägen från det vi kallar big bang tills att jag, ni och ekosystemet vi lever i finns, så är det som att man har singlat slant en miljard ggr+ och fått krona varje gång (ja jag hittade på en siffra där, men ni förstår poängen).
Det går att resonera runt detta och det är inte på något sätt ett bevis, men om jag hade varit religiös så hade det varit mitt bästa resonemang.
Påminner om sköldpaddan i havet som har buddhistiskt urtsprung, den går ut på att livet är precious.
så precious att bodhisattvor vill dra ifrån, men av barmhärtighet ändå håller sig kvar.. för att hjälpa fler till upplysning om the precious thing about life/känn din fiende-mantrat, eller vilka juveler som finns att gripa tag i.. men allt slutar ändå med att det är bäst att dö. Ha haaa
inget kan vara skönare än att slippa en repris... då man får passa sig för reinkarnationsträsket.
man ska dock vara extremt tacksam att erfara livet och gärna inte sörja när någon dör ~ kontentan