2014-04-01, 23:23
Medlem
Lothbroks avatar
Det kommer aldrig gå att bevisa. Man kan väl inte bevisa en tro? Jag väljer att inte tro på massa påhitt. Jag föredrar det som man vet och som går att bevisa. Att sitta o tro och hoppas på någonting som ändå kanske inte existerar känns ganska meningslöst.
Citera
2014-04-01, 23:26
Medlem
isolersteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag la till en edit på mitt första inlägg som berör lite av det du skrev. Men kortfattat så kan jag beskriva min tro som agnotisker. Precis som du skriver "Hur vet du det". Det gör jag inte, jag har ingen aning, precis som att du inte kan ha någon aning. Det jag ville mena var att det finns öppningar och "bevis" för att tro på en gud. Inga bevis som är solida och inte går att argumentera mot. Men tråden handlar ju om de starkaste bevisen som finns, och detta var det bästa jag hade. Är det inte bra nog så är gud nog inget för dig

Jag förstår inte riktigt dina argument kring en vilja. För mig är en vilja något som en tänkande varelse har. En sten har t.ex inte en vilja, medans en katt har.

En sten har visst en vilja. Är du snurrig eller ?
Citera
2014-04-01, 23:29
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag la till en edit på mitt första inlägg som berör lite av det du skrev. Men kortfattat så kan jag beskriva min tro som agnotisker. Precis som du skriver "Hur vet du det". Det gör jag inte, jag har ingen aning, precis som att du inte kan ha någon aning. Det jag ville mena var att det finns öppningar och "bevis" för att tro på en gud. Inga bevis som är solida och inte går att argumentera mot. Men tråden handlar ju om de starkaste bevisen som finns, och detta var det bästa jag hade. Är det inte bra nog så är gud nog inget för dig

Jag förstår inte riktigt dina argument kring en vilja. För mig är en vilja något som en tänkande varelse har. En sten har t.ex inte en vilja, medans en katt har.
Hur som helst, börjar handla mindre och mindre om trådens topic. Och ja du har rätt, jag har inga vetenskapliga bevis för det jag säger. Tror inte riktigt på gud om man säger så, allra minst modellen på gud som finns i t.ex. kristendom och islam.
Citera
2014-04-01, 23:52
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Bra, berätta för mig hur du ser på trådens topic så kan vi utgå från dina teorier och ta del av din kunskap här.

Du vill alltså fortsätta att undvika med att komma med några belägg genom att försöka avtvinga en motpart påståenden som denna får belägga. Tyvärr, men jag är inte villig att leka din ytterst ohederliga lek.
Citera
2014-04-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Universums perfektion. En slump? Knappast.

På vilket sätt är universum perfekt?
Citera
2014-04-01, 23:56
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Universums perfektion. En slump? Knappast.

Utmärkt argument, vad/vilka/vem har skapat oss och systemet? Den har inte uppstått helt av sig själv.

Men att gud finns i enlighet med alla religiösa böcker tror jag inte på, utan mer som att det finns något som skapat systemet. Den är så pass komplicerat att människan omöjligt kan eller kommer kunna förstå den.

Den som säger att det inte finns en skapare bör tänka om.
Citera
2014-04-02, 00:01
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Utmärkt argument, vad/vilka/vem har skapat oss och systemet? Den har inte uppstått helt av sig själv.

Men att gud finns i enlighet med alla religiösa böcker tror jag inte på, utan mer som att det finns något som skapat systemet. Den är så pass komplicerat att människan omöjligt kan eller kommer kunna förstå den.

Den som säger att det inte finns en skapare bör tänka om.

Om det nu finns en "skapare" hur skulle det ha gått till rent praktiskt? Skulle gärna vilja att det är så men har mycket svårt o se hur det skulle gått till. Och dessvärre verkar inte nån annan heller det.

Då väljer jag hellre att tro på big bang och evolutionen Där finns det iallafall nån typ av logiskt tänkande hur det har gått till.
Citera
2014-04-02, 00:12
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naknaindianen
Jag inte skulle vilja säga att religioner är skapade för att missbrukas. Vi ser att religioner fanns långt innan våra samhällen hade maktuppdelningar.

Religion handlar inte om makt men har använts av giriga människor, ja.
Förvisso kan det vara hårt att uttrycka gudstron som ämnad att lämna utrymme för bedrägliga interaktioner människor emellan, eller det utrymme för mer manipulativa utspel människor emellan.. vilket isf skulle ge mer utrymme att helt enkelt favorisera dem i ägo av den mysticism som brukar följa i sökandet av gud.

Det är mer själva den smarta placeringen, att lyckas placera hela meningen med existensen att betacka, så fruktansvärt avlägset ifrån den plats man de factop befinner sig på - det ligger liksom en särskilt andefattig uträkning i saken att behöva lovprisa tacka och hämta information om den riktiga meningen, i en destination någonstans... ingen annan än du själv kan nå, förutsatt att du idkar telepati, när du ska göra dig trovärdig att inför också andra.. lyckas övertyga dem, om att du vet vad du snackar om...

Ingen tvekan om att det är som att förstå att man behöver uppbringa intelligens, vid gudspredikan peka utåt.. medan hålla intäkterna där man själv är, alla religioner funkar så.

Man rycker på aclarna, hävdar teologi.. men vet mycket väl, att vad som gör livet, är livet självt. Så det ligger bedräglighet i saken att samla sig förtjänster.. att anvisa andra en punkt bortom det som syns och hörs.. det går inte att nå nu, men om du gär som jag säger.. så komer det = du blir anvisad att följa = företagsamhetens princip nr 1 : delegera. Låt andra jobba åt dig, anvisa.. medan du räknar intäkterna.

Det är ju slaveriets premiss, du får lönen i efterskott.. dvs för slaveriets räkning i döden.. varför gudstron måste ha uppkommit i soldyrkandets glans, all-glans-på-mig-

Det ligger tydliga härskarideal, att peka ut mot mot intet och börja fabulera vad som är aktivt där ute att behöva tro på. Men Egypterna hade en lära utåt, en annan inåt, vilket är religionens grundtes. Att skapa ett mänskligt imaginärt rum någonstans tillräckligt långt bort, för folk att förvilla sig i.. det kan förstås ha uppkommit omedvetet, men jag tror faktiskt inte det, jag tror att första ansatserna till religion, ä'r ren och skär narcissism och egenkärhet.

En bra flock- eller stamledare, skulle inte heller favorisera främlingar framför egen stam.. då det var ökenstammar som påbörjade etablering av gudsnormen, som än idag lever (ofattbart) . när man tänker på att egocentrering är enda drivkraften att hänvisa till EN kraft i förmåga att läsa dina tankar, höra dig och på förhand destinera dfig, via ombud.. i kött och blod precis som du själv : varför jag tror att så stark gustro, uppkommit enbart via sadism, sadism skapar ju extrem rädsla.. och kuvande.. ju längre slaveri pågår, desto djupare rotas respekten för religion : och religionsorganisationer har allihopa ännu, en oerhörd förmåga att sätta sig i respekt och faktiskt skapa varsin skara ordentliga undersåtar, vilka uppoffrar sig att direkt jobba gratis.. att göra det = aktivt slaveri, om än decentraliserat, om man har Egyptens monumentala makutövning som en slags prototyp för gudsidéns uppkomst. Att enbart en härskare, herre råder..

Det är en som mässar och likt all toppstyrning står en ynklig mäniska i toppen, som p.g.a formationen.. inte p.g.a oerhörd begåvning.. eller oerhörd älskvärdhet .. ges djup bugning och enormt fjäsk, utan för att människor tyvärr piskats att lyda den primitiva order som mänskliga intellekt format, gud har ingenting med saken att göra.

Det är ett namn precis i styrka med anders eller anna.. eller stol eller sten.. öga.. någonstans har ju koder strukturerats och det där okända där ute att behöva underlyda sig.. fick heta gud, något kan ockspå heta 12 eller # , men det blev gud..

kanske också för att man ville hämta räddning ur offantligt lidande.. eftersom så barbariskt våld som varit så utbrett s länge på orden, givetvis utmynnar i längtan efter befrielse.. och då har man ropat i desperation efter en räddare.. och det finns alltid empatiska individer ur den råaste träsk, saker kan vända genom den mildaste handen som sträcks ut, så kom ju t.ex sagan om Jesus att stå som historisk milstolpe att svepa med kärleksbudskapet kommet ur svåraste lidanden.. som btw började profetera, roligt också att profetera har så dubbel innebörd. Men kanske för att förstärka hur dyrbart det vara att implementera fredssträvan.. och statuera helig omvändning till sista droppen. dvs ur barbari.

så själva gudstesen.. har klart barbariskt ursprung, där empatilöshet gick för egen maskin. Därför inte särskilt märkvä'rdigt att även kristendom började rusta, när det inte särskilt lade sig.. sturskhet och nekande till skuld, är ju snarare spontant uppkommet av dem som förgriper sig, det börjar alltid med urskuldande.. just där man förväntat sig det inte skulle komma.. så sett.. har religioner fått fortsatt blodade agendor.. i föröken att rota den sköra godhet man velat framhålla.. men så sällan klarat av ändå..

hela bibeln är ju en uppvisning i en hämdretorik.. gud i den boken är ett enda monster, folk ber om guds vedergällning där.. säger inte det att gudstro har med hat att göra? och vem i den djungeln har eg. rätt?

kolla saudiarabien idag.. det är ju äckligt hur man hämtar från Indien.. att slava.. och hur indien ändå.. kedjat fast småbarn.. i nutid.. vid primitiva vävstolar.. som sedan sålts på ikea.. för 29,90--- för en familj som har bil barn båt villa och reser ca 2 ggr/år.. med alltid första klass service från hemmet hela vägen till semesterorten.. ..29,90

läderkuleindustrin.. ot? nej. .. de de levde alla under imperativ form att idka rättrogenhet mot gud.
Citera
2014-04-02, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Du vill alltså fortsätta att undvika med att komma med några belägg genom att försöka avtvinga en motpart påståenden som denna får belägga. Tyvärr, men jag är inte villig att leka din ytterst ohederliga lek.

Belägg för vad? Varför vill du inte dela med dig av din kunskap? Jag vill gärna höra vad du tycker.
Citera
2014-04-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Om det nu finns en "skapare" hur skulle det ha gått till rent praktiskt? Skulle gärna vilja att det är så men har mycket svårt o se hur det skulle gått till. Och dessvärre verkar inte nån annan heller det.

Då väljer jag hellre att tro på big bang och evolutionen Där finns det iallafall nån typ av logiskt tänkande hur det har gått till.

Finns väl egentligen ingenting som motsäger att det finns en gud och att big bang ägt rum. Den stora smällen kan t ex ha ägt rum inom gud.
Citera
2014-04-02, 00:23
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Belägg för vad?

Det du kallar gud? Vad är det?
Citera
2014-04-02, 00:27
Medlem
Citat: