Citat:
Ursprungligen postat av
Holisistic
Rättvisa - att man tilldömer människor som kränker andras rättigheter straff som står i proportion till kränkningen.
Om du dödar mina barn och sedan går fri utan straff så har inte någon rättvisa skipats. Om du däremot döms till döden eller livstids fängelse så skulle jag påstå att rättvisa skipats. När kriminella som gör sig skyldiga till vedervärdiga brott kommer undan med det utan att straffas ordentligt, som det är i dagens Sverige, så råder det ett underskott på rättvisa.
Du pratar om vedergällning. Jag har ingen aning om varför du anser det skulle vara liberalt. Ett öga för ett öga är en konservativ värdering.
Jag fattar inte hur man kan få för sig att det är liberalt att vara för mer straff. Du har inte producerat ett skäl för det, du har visat att "det ska göra ont för brottslingen" är din idé av rättvisa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Holisistic
I Sverige har vi anammat en vänstervriden syn på brott och brottslingar där vård och återanpassning står i centrum. Synen grundar sig i att brottslingar främst är offer för olyckliga omständigheter, snarare än att de ansvariga för sina egna handlingar.
All forskning på ämnet visar att efter en viss nivå har straffet ingen verkan annat än att det håller personen borta från allmänheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Holisistic
Jag betraktar iden att människor är ansvariga för sina egna handlingar som central i den klassiskt liberala ideologin. Att många konservativa tycker likadant står inte i motsättning till det. Som jag försökt belysa många gånger förut så anser jag att konservatism och liberalism har mycket gemensamt.
Liberalism har bara ekonomin gemensamt med konservatism, och inte ens i alla fall då konservativa är protektionister. När det kommer till sociala friheter burkar man tala om att liberaler är "vänster", konservativa är inte för dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
John Galt villkorar invandringen till dalen med åsiktskontroll, vilket du anser är icke-liberalt. Varvid jag konstaterar att John Galt därmed måste vara icke-liberal.
Galt äger väl dalen? Då är det en annan sak.
Om det är ett land, eller offentlig ägo, då är han oliberal när det kommer till invandring.
Jag vet inte vad som är fallet i boken, jag har inte fått min förståelse om liberalism från skönlitterära verk. Att du fått det är ju jävligt seriöst.
Personligen tycker jag Ayn Rand skrivit skitdåliga böcker.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Ha, ha. Som att spelteori skulle vara överlägset demokrati och innebära att ingen medborgare tvingades till saker som under demokrati.
Ja, jisses. Spelteori. Intelligent design. En annan värld är möjligt. Fattar du varför jag frågar om din och liberalsekteristers verklighetskontakt?
Finns ju en rad massa processer vi satt upp i samhället utöver demokrati. För att ta en till, rättsprocessen.
Att du tycker vi ska rösta före vi testar att hitta andra lösningar att nå konsensus visar bara på fantasilöshet.
Jag fattar inte ens vad som är substansen i din invändning ovan, du är ju bara spydig och utan någonting vettigt att säga. Du är ju klart inte mentalt mogen nog att diskutera ämnet, eftersom du får narcissistiska utbrott stup i kvarten.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
I en konflikt mellan A och B måste en samhällsordning ta ställning, även liberalismen. Det krävs IQ 50 för att förstå att alla parter inte kan vara nöjda utan upplever ställningstagandet som tvång. Liberalismen utsätter alltså som alla andra samhällsformer förlorarna för tvång. Din invändning är att liberaler kan kompromissa och p.s.s. släta över eller mildra tvånget. Fan, du kan ju bli folkpartist.
Jaha? Och? Det är väl klart jävligt mycket bättre att via andra processer försöker hitta en annan lösning än att rösta på det. Eller du kanske tycker vi ska riva ner sociala institutioner som myndighetshantering, rättsväsendet, maktfördelning, etc. så kan vi bara rösta om allt eller så får representanter rösta.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
I demokrati förekommer däremot inte kompromisser... Följer du några dagsnyheter? Det var det här med verklighetskontakt kontra teoretiserande på kammaren.
Jag kan förklara för dig att i verkligheten har oppositionen knappt något inflytande på lagstiftande processen. Budget har de ingen kontroll över alls. Ändå är de i majoritet.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Jag får väl önska lycka till i tråden. Du hittar lite "upplyftande" länkar till statistik om vad dagens invandring innebär för partisympatierna i första inlägget i denna
tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Holisistic
Den här statistiken borde intresserade dig särskilt Visf:
http://postimg.org/image/nmqtiau5n/
Vad fan spelar det för roll för huruvida det är liberalt med invandringsrestriktioner?
Ingen intelligent människa kan påstå att det är liberalt med det. Jag fattar inte att det är diskussion om ämnet. Det handlar bara om att vissa vill kunna använda liberalism för att marknadsföra sin populism eller form av konservatism.
Så tråkig nivå.
...och på tal om nivå:
Citat:
Ursprungligen postat av
Lavezzi92
Du är den sjukaste människan jag har "diskuterat" med på flashback, vilket säger en hel del om hur sjuk du är. De flesta brukar ha en slags ärlighet att kunna erkänna när motparten faktiskt har rätt, du däremot borrar ned huvudet i marken och fortsätter med din översittarstil på ett otroligt oärligt sätt. Jag låter mig dock inte mobbas till att låta dig agera spelare och sätta upp reglerna. Du framstår bara som oerhört verklighetsfrånvänd. Jag har nämnt flertalet punkter, men att du inte köper det förändrar ingenting. Ditt problem är att du vägrar att acceptera fakta som inte passar in i din trångsynta tro. Väx upp, se sanningen i vitögat.
Här kommer sanningen igen. Bidragsinvandring är inte liberalt. Tvärtemot är det oliberalt. Att SD har varit med och sänkt skatten förblir en liberal reform. Strängare straff med tanke på hur det ser ut idag är liberalt. Att du har missförstått liberalismen är uppenbart, därför är det extra kul att du verkar se dig själv som grundare och guru för liberalismen.
Du är fullständigt efterbliven om du faktiskt tror att du visat dig rätt i diskussionen. Herregud...
SD har varit med och fällt regeringen när det kommer till värnskatten, så att mena att de "var med" när skatten sänktes, på ett vis som därtill socialdemokraterna lovar de ska hålla, det har jag svårt att se som att vara "för en liberal reform". Strängare straff är inte liberalt, det är konservativ. Det existerar ingenting som heter bidragsinvandring.
Jag missförstått liberalismen? Haha. Liberalismen handlar om sociala och ekonomiska friheter. SD är riksdagens mest protektionistiska parti och de är mest emot sociala friheter av alla partier, där de går till val på deras kritik emot friheter gällande rörlighet över gränserna. De är inte liberala någonstans. Är man under den uppfattning är man dum i huvudet.
Jag försökte ju fråga dig om några reformer SD stöttar och du kunde inte producera någonting av substans. Istället tar du upp konservativa saker eller pratar om "saker-de-inte-är-för-men-som-andra-är", nu tar du upp jobbskatteavdraget och jag la till S ställning om det för att vi inte ska leva i någon sjuk verklighet där S är liberaler.
Du förstår inte vad SD är för parti om du tror de är liberaler, eller så förstår du inte vad liberalism är. Jag tror bara du vill vara tuff och passa in med allt drägg på detta forum, och som alla andra bara följa normen och vara mot invandringen. Flashbackanvändare är världens största hycklare, de har bara skapat sin egen form av PK:ism.