Citat:
Ursprungligen postat av
Holisistic
Om man är det minsta intresserad av att förverkliga sina politiska åsikter är det naturligt att man söker allianser med andra grupper.
Ungefär som konservativa och libertarianer i USA. Rand Paul ser ut att ha en bra chans 2016 och det är tack vare att han försöker attrahera flera olika väljargrupper.
Men man bör ju söka allianser med grupper som delar ens åsikter. SD är ett vänsterparti som är mot fri rörlighet, dvs så långt borta från liberalt man kan bli. Precis som jag inte skulle vilja bilda allians med KPML(r) eller vänsterpartiet så vill jag inte göra det med SD heller.
Som jag sagt förut, problemet är inte invandringen, problemet är att de försörjs av skattefinansierade pengar.
Liberala Partiet skulle säkert kunna locka fler väljare om man började jobba för högre skatter och medborgarlöner, men skulle det vara värt det om man tappar bort sig själv?
Jag tycker att det finns en möjlighet till viss pragmatism, t ex att man sänker skatterna och minskar välfärdssamhället gradvis under en längre period men vissa liberala principer tycker jag inte att man får frångå. Och att vi skriver in en ickeliberal punkt i partiprogrammet är för mig en gåta.
Att man eventuellt skulle tvingas kompromissa och frångå det liberala alternativet i flera frågor om vi nån gång kom in i en kommun eller i riksdagen är självklart, men om vi redan i partiprogrammet skriver att vi vill begränsa invandringen så blir det ju inte en förhandlingsfråga utan själva utgångsläget.
Det här är det i Liberala Partiets politik som jag har absolut störst problem med då jag anser att fri rörlighet är en av de absoluta grundpelarna i sann liberalism.