2014-03-31, 23:37
Medlem
Chinekes avatar
Seriöst vem vill leva, om detta verkligen är det sista?

Folk bygger upp deras liv för varje dag som kommer sen när allt sitter perfekt så måste man gå bort, det är hur taskigt som helst egentligen. Man lär sig hur livet funkar, får uppfattning om andras, man lever med känslor och när döden närmar sig så vägrar man ge sig av. Handen på hjärtat det finns inte en kotte här som inte är rädd för döden.

Folk som påstår att livet är en gåva är skitsnack, en gåva går inte bort hursomhelst man har den föralltid om inte så väljer man själv när den ska slängas iväg.
Citera
2014-03-31, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chineke
Seriöst vem vill leva, om detta verkligen är det sista?

Folk bygger upp deras liv för varje dag som kommer sen när allt sitter perfekt så måste man gå bort, det är hur taskigt som helst egentligen. Man lär sig hur livet funkar, får uppfattning om andras, man lever med känslor och när döden närmar sig så vägrar man ge sig av. Handen på hjärtat det finns inte en kotte här som inte är rädd för döden.

Folk som påstår att livet är en gåva är skitsnack, en gåva går inte bort hursomhelst man har den föralltid om inte så väljer man själv när den ska slängas iväg.

Inget kan vara för evigt, inte ens universum. Så varför skulle du?
Citera
2014-03-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
TS

Vad ska du med det starkaste beviset till? Du kommer ju inte tro även om du fick det starkaste beviset.
Men de är ju intressant vad folk skriver
Citera
2014-03-31, 23:49
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Visst är det så. Man är inte så lite spånig om man tror på den.
Och exakt: Går inte att kontrollera om gud finns.

Den "andra" skapelseberättelsen kan dock äga nån form av sanning, om man är en troende typ vill säga:

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud,
och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud.

Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting
till av allt som finns till.

Man är väldigt spånig om man är övertygad om att något som det inte går att finna belägg för existerar. Det faktum att det inte går att finna belägg för Guds existens talar inte för att Gud existerar, utan snarare mot att Gud existerar. Detta är således vad religion baseras på - tro.

Skapelseberättelsen är en berättelse, inget mer. Det saknas helt belägg för att det som står i skapelseberättelsen är sant. Gud är inget mer än ett begrepp. Det relaterar inte till någon fysisk entitet. Det går inte att finna något som helst belägg för att Gud existerar, och därför finns det ingen anledning att anta att en Gud existerar. Det enda belägg som finns är människors påstådda upplevelser av Gud, och det är inget trovärdigt belägg överhuvudtaget. Speciellt inte eftersom att det finns psykologiska förklaringar till varför vi människor tror på vidskepliga föreställningar.

En del påstår sig kunna tala med döda, få energi av diamanter, kunna se in i framtiden, och andra att de kan tala med Gud. Det finns inget belägg förutom personliga upplevelser att det är möjligt att tala med döda, få energi av diamanter, fjärrskåda, eller få sina böner hörda av Gud. Faktum är att människor som tror sig kunna göra detta har testats, och det fungerar inte.
Citera
2014-03-31, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
All over the place. Ett exempel direkt från människosonens mun (Luk 23:43):

Du ska vara med mig i paradiset ?

Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
I hela bibeln står det väl de? De är ju allt kristna talar om. Att dom ska komma till himmelen.

Du har inga bevis för att djur endast går på instinkt.

Och djur har känslor..

Varför skulle människan vara mer betydande än till exempel en gris?

Och människan är ett djur.

Står inte alls i hela bibeln. Det står att när man är död vet man inget,känner inget. Hur kan man då leva i himmlen efter döden?

Jag håller med dig om djur. Har inte riktigt svar på det där.

TS: Om du läser bibeln så ser du att händelser skett som står i bibeln. Finns väldigt mycket bevis.
Citera
2014-03-31, 23:51
Medlem
Chinekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Inget kan vara för evigt, inte ens universum. Så varför skulle du?

Om du ska jämföra mig med universum så får du tänka på hur länge den har existerat. Om jag hade levt tillräckligt länge så hade jag varit dödstrött på livet, men inte nu när medelåldern ligger runt 70+.
Citera
2014-03-31, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
TS

Vad ska du med det starkaste beviset till? Du kommer ju inte tro även om du fick det starkaste beviset.

Ponera att du inte har en aning om att två plus två blir fyra, du tror att så är fallet men du säger dig inte veta. Om jag då BEVISAR att två plus två verkligen blir fyra, skulle du då fortsätta säga att du tror eller skulle du säga att du VET vad två plus två blir?
Citera
2014-04-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Du ska vara med mig i paradiset ?

Står inte alls i hela bibeln. Det står att när man är död vet man inget,känner inget. Hur kan man då leva i himmlen efter döden?

Jag håller med dig om djur. Har inte riktigt svar på det där.

TS: Om du läser bibeln så ser du att händelser skett som står i bibeln. Finns väldigt mycket bevis.
Kan du skriva en händelse som skett som står i bibeln?
Citera
2014-04-01, 00:05
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vd du mer menar är att det ur akademiskt uppbyggd argumentation, skulle vara fel.. men då är det så att teosofi faktiskt inte är ens akademiskt korrekt.
Exakt. Eller som jag skrev: inkonsekvent.

Det var en jävla massa tjafs om ingenting...
Citera
2014-04-01, 00:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ponera att du inte har en aning om att två plus två blir fyra, du tror att så är fallet men du säger dig inte veta. Om jag då BEVISAR att två plus två verkligen blir fyra, skulle du då fortsätta säga att du tror eller skulle du säga att du VET vad två plus två blir?
Jag skulle givetvis veta att 2+2 =4. Men jag tror att du har missförstått vad troende menar med konceptet "att tro". Vad innebär det att tro på något? Kan man tro utan bevis? De flesta troende tror på Gud eftersom de har fått bevis. Jag tror inte att det finns någon troende som tror på Gud utan bevis, förutom de som har blind tro förstås.
Citera
2014-04-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Att han inte ger sig tillkänna, då finns nämligen inte diskussionen.
Skulle Gud indikera sin existens idag kommer all tid gå åt till just existensfrågan, inte hans bud.
Där hängde jag inte riktigt med... Frågan just nu är ju om han finns eller inte. Först om han skulle ge sig till känna blir frågan om vad han vill med mänskligheten relevant.

Men du tolkar alltså frånvaron av gud som ett tecken på hans existens? Det finns ju miljarder grejer som är frånvarande, t.ex. en rosa svan iförd keps. Med din logik är det ett bevis för att det existerar en rosa svan iförd keps. Nej, kalla mig Tomas Tvivlaren, för jag ställer mig skeptisk.
Citera
2014-04-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chineke
Om du ska jämföra mig med universum så får du tänka på hur länge den har existerat. Om jag hade levt tillräckligt länge så hade jag varit dödstrött på livet, men inte nu när medelåldern ligger runt 70+.

Jag jämför inte dig med universum, jag konstaterar bara att INGET kan vara för evigt. Nog hade det varit trevligt med ett par hundra år till, om inte kroppen och hjärnan hade åldrats så illa. Vi kan dock inte göra så mycket mer än att acceptera hur verkligheten faktiskt ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in